Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Cayenne C 3.jpg

Porsche Cayenne Coupé

1 / 4
Cayenne C 3.jpg
Cayenne C 4.jpg
Cayenne C 1.jpg
Cayenne C 2.jpg

Sterke punten

  • Technologie
  • Motoren aanbod
  • rijkwaliteiten

Zwakke punten

  • Prijs
  • Optielijst
  • Gewicht

Porsche Cayenne Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche Cayenne, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Veel geld, maar dan heb je ook wat.

Met de concurrentie in het achterhoofd kon Porsche niets anders dan ook een coupé maken van zijn bijzonder succesrijke Cayenne. De auto krijgt een lagere daklijn, een hellende achterruit, bredere wielkasten achteraan en gaat lager bij de grond staan. Rijgedrag en prestaties zijn -zeker voor een SUV- verbluffend.

Interesse in een Porsche Cayenne Coupé

Porsche Cayenne Coupé tweedehands auto
Porsche Cayenne Coupé nieuwe auto
Porsche Cayenne Coupé dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Dan heb je opeens een gezin met opgroeiende kinderen, de 911 4S biedt daarvoor geen plaats, dan is de Cayenne Coupé een waardig alternatief als je sport en koters wil combineren, zelfs als je voor de basis V6 (340 pk) kiest.

  • Over de rijkwaliteiten van de Cayenne bestaan al geen twijfels, de Coupé krijgt standaard het Sport Chrono pakket (verschillende rijmodi), de Sport Response-knop en de PASM (Porsche Active Suspension Management) van huis uit mee. Dan wordt er met graviteit, zwaartekracht en middelpuntvliedende krachten ongeveer gelachen.

  • Het palet aan motoren bevat ook een aantal plug-in hybrides, die niet alleen een surplus aan kracht en een zuinig(er) verbruik laten noteren, maar met hun gunstige CO² uitstoot ook nog eens fiscaal aantrekkelijk zijn. Wie dagelijks zo’n 40 km aflegt, kan dat volledig elektrisch, maar wel 135 km/h maximaal snel.

  • De afwerking en uitrusting van de Cayenne Coupé zijn van een weergaloze kwaliteit en wie nog wat centen overheeft, kan in de rijkelijk gestoffeerde en pittig geprijsde optielijst zijn Cayenne verder personaliseren. Het kan bovendien nog exclusiever als u een beroep doet op de Porsche Exclusive Manufaktur. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Belangrijke gegevens

Porsche geeft zijn Cayenne Coupé geen diesel mee. In de plaats komen een resem E-hybrid (oplaadbare) motoren. Er zijn ook nog de klassieke benzinemotoren, alles bij elkaar een palet dat 340 tot 680 pk ter beschikking stelt.

Motoren

De meest bescheiden is een V6 (95 RON) met 3.0 l inhoud, die 340 pk (6.500 opm) en 450 Nm (1.340-5.300 opm) levert. Die worden onder meer gehaald met een variabele kleppenregeling (24V) en een turbo. Daarmee haalt hij een top van 243 km/h, een spurt naar 100 km/h kan in 6.0 s. Met iets minder cilinderinhoud (2.9 l), maar met dubbele turbo krijgt de V6 440 pk geleverd, 550 Nm (225 gr CO²). Dat maakt hem 265 km/h snel, spurten naar 100 km/h duurt 5 s, het gemiddeld verbruik is 11.9 l. In de GTS-versie wordt de 4.0 l V8 460 pk sterk, drukgevoed goed voor 620 Nm (vanaf 1.800 opm). Hij consumeert gemiddeld 14.0 l, goed voor een CO² uitstoot van 318 gr. De Turbo krijgt nog meer pk’s, 550, 770 Nm, 14,1 l gemiddeld verbruik, 319 gr CO², goed voor een top van 286 km/h. Dezelfde motor levert in de Turbo S 640 pk, 300 km/h topsnelheid.

Voor zijn E-hybrid variant kiest Porsche voor de V6, gekoppeld aan een elektromotor (130 pk) met een gecombineerd vermogen van 462 pk en een (WLTP) verbruik van 2.6 l. Hij kan tot 45 km puur elektrisch rijden. De krachtigste versie (Turbo S E-hybrid) koppelt een V8 (4.0 l, 550 pk) aan een elektromotor van 136 pk, geïntegreerd in de TipTronic S automaat. Alle motoren zijn in de lengte ingebouwd, en drijven via de automaat de 4 wielen aan.

Afmetingen

De Cayenne Coupé heeft subtiele wijzigingen t.o.v. de gewone Cayenne. Hij is vooral lager: 1, 64 m. Daarbij is hij 2.0 m breed, 4,92 m lang (wielbasis 2,90 m). Hij weegt tussen de 2.030 kg (V6) en de 2535 kg (E-hybrid). In de tank kan 75 liter, in optie is een tank van 90 l mogelijk. In de koffer kan 460 l, uit te breiden tot ruim 1.500 l.

Varianten

Bij Porsche is de motor definiërend voor de uitvoering. Je hebt de Coupé, de S Coupé, deE-hybrid (ook in Platinum uitvoering), de GTS, de Turbo en de Turbo GT. Tezamen met het stijgend aantal pk’s worden ook velgen, remmen en chassis onder handen genomen. Maar dan nog blijft de optielijst bijzonder lang en staan de meeste veiligheidsassistenten daar netjes opgelijst.

Prijzen

De carrousel begint bij de Coupé: afgerond € 95.000; waarvan de Platinum editie € 100.000 kost. De E-hybrid kost in zijn billijkste versie € 108.000, de duurste moet € 196.000 kosten. Daartussen zitten nog de Turbo (€ 165.000), de Turbo S () en de GTS: € 131.000

Design

Met zijn aflopende daklijn, zijn geringere bodemvrijheid en zijn lagere hoogte overall, ziet de Cayenne Coupé er subtiel, maar zonder twijfel sportiever uit dan zijn broer.

Buitenzijde

Vooral de forsere wielkasten achteraan geven hem duidelijk meer sport. Maar voorts ziet hij er, zeker frontaal, krek hetzelfde uit als de Cayenne in zijn SUV-livrei. Dat betekent hoe dan ook een massieve frontpartij met een sober rooster over de hele breedte van de auto. Achteraan een diffuser, met flinke uitlaten. Impressionant.

Binnenkant

Porsche blijft vasthouden een de toerenteller in het midden van zijn instrumenten. Leuk: de kilometerteller geeft pas cijfers vanaf 50 km/hrechts is een scherm (voor onder meer navigatie). De middenconsole wordt gedomineerd door een breed touchscreen (in 2 gesplitst), aflopen naar de pook die in een soort van aanraakscherm zit, waarin nog secundaire bedieningen van commando worden voorzien. Een hoge middentunnel staat tussen de (semi) sportstoelen, achteraan is er een 2-zitsbank. Allemaal perfect afgewerkt met de beste materialen.

Veiligheid

Wie zichzelf wil laten assisteren door een keur aan hulpmiddelen, mag in de optielijst gaan kiezen. Ongeveer alles is verkrijgbaar, mits extra te betalen, zelfs de panoramische parkeerhulp. Van huis uit krijgt hij performante remmen, ABS, tractiecontrole en genoeg airbags om op te stijgen als ze met helium gevuld waren. In 2017 kreeg de Cayenne 5 sterren van de Euro Ncap.

Alternatieven

Er is natuurlijk de gewone Cayenne, en de rest van de Duitse auto-industrie heeft een resem concurrenten klaar staan al dan niet in coupé-vorm, BMW X6 op kop. De Audi Q8, Mercedes met de GLE Coupé zijn kandidaat. Ook Range Rover doet met de Velar een aardige poging. Aan de top gooit Lamborghini met de Urus, Aston Martin met de DBX en Ferrari met de Purosangue roet in het Porsche-eten.

FAQ

Is de Cayenne Coupé geschikt voor offroad rijden?
Hij kan het zeker, maar heeft een mindere bodemvrijheid dan de Cayenne SUV. Met de luchtvering kan je de bodemvrijheid tot 23,5 cm verhogen.
Wordt de Cayenne Coupé volledig elektrisch?
Porsche heeft zijn handen vol met de succesvolle **Taycan**, een Cayenne Coupé E komt er de eerste jaren niet.
Wordt er met de E-hybrid niet te veel kofferruimte ingenomen?
Met de batterijen verlies je zo’n 140 l aan bagagecapaciteit (460 l).

Beoordelingen voor Porsche Cayenne

63 Beoordelingen

4,7