Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-cayenne-gts-l-01.jpg

Porsche Cayenne GTS

1 / 3
porsche-cayenne-gts-l-01.jpg
porsche-cayenne-gts-l-02.jpg
porsche-cayenne-gts-l-03.jpg

Porsche Cayenne Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche Cayenne, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.6 - 9.7s
Maximumsnelheid:209 - 305 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):58 - 380 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):2.5 - 15.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4782 x 1928 x 1652 mm
Portieren:5
Kofferruimte:404 - 1780 liter
Aanhangergewicht:365 - 855 kg

Nu weer met een V8-motor

De Porsche Cayenne GTS SUV wordt in 2020 vernieuwd. Het belangrijkste verschil met de vorige versie is dat de V8-motor weer terug is. Daarnaast is het interieur stoerder en stijlvoller gemaakt met verschillende zwarte accenten en GTS-logo's. De wielophanging is met 2 cm verlaagd waardoor de auto lager staat. Het onderstel van de nieuwe Porsche zit bovendien vol met techniek om het rijcomfort te verbeteren, iets wat zeker bij SUV's belangrijk is. Zie jij jezelf al rijden in deze luxe SUV? Lees meer

Alternatieve modellen

Het nieuwe Porsche Cayenne model

In 2003 verbaasde Porsche de wereld door als sportwagenmerk een SUV op de markt te brengen:de Porsche Cayenne. Voor zijn klasse had de Cayenne een uitstekende wegligging en de krachtige motor van 340 of 450 pk leverde hoge prestaties. Zo paste dit model toch bij de kernwaarden van Porsche.

In 2010 lanceerde Porsche de 2e generatie en in 2018 kwam de 3e generatie.In juni 2020 stelde Porsche weer een nieuwe Porsche Cayenne GTS voor. Een gewone en een Coupé. De 3,6-liter biturbo V6 is in dit model weer vervangen door de oorspronkelijke V8-motor.

De Cayenne is aan de buitenkant herkenbaar aan het standaard aanwezige SportDesign Pakket. Ook vallen de grote lichtmetalen wielen van 21 inch in RS Spyder Design op, die in zijdeglans zwart zijn gespoten.Er is nog meer zwart te zien, namelijk in de voorste luchtinlaten, raamlijsten, koplampbehuizing, sportuitlaatpijpen en grille. Om alles nog stoerder en moderner te maken, is de Cayenne ook voorzien van LED-koplampen met het Porsche Dynamic Light System (PDLS), en zit er aan de achterkant een donker getinte LED-achterlichtstrip.

Nieuw interieur en nieuwe techniek

Van binnen is de Cayenne bekleed met alcantara kunstleder op de middenbanen van de stoelen, op de hemelbekleding en op de armleuningen van de portieren en middenconsole. Overal zijn de letters GTS te zien: op de toerenteller, de voorportieren, hoofdsteunen en de dorpellijsten. Natuurlijk is dit nieuwe model ook voorzien van standaard sportstoelen met 8-voudige verstelling.

Ook qua techniek biedt deze GTS veel. Zo is de wielophanging met 2 centimeter verlaagd. Daarnaast is de auto voorzien van het Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en grote remschijven met rode remklauwen.

De nieuwe GTS-versies van de Cayenne worden gebouwd in de Porsche-fabriek in Leipzig. Vanaf juli 2020 zijn ze te koop bij de Nederlandse Porsche Centra. De Cayenne GTS begint bij 178.900 euro en de Cayenne GTS Coupé kost 183.800 euro.

Porsche Cayenne GTS en de Maserati Levante GTS

We vergelijken hier de Maserati Levante GTS en de porsche Cayenne GTS. De Porsche kost iets meer dan de Maserati, maar heeft ook veel voordelen ten opzichte van de Levante GTS.

Eerst de buitenkant dan maar. De Porsche is korter, staat lager bij de grond en heeft een grotere spoorbreedte dan de rivaliserende Maserati. Deze 3 aspecten zorgen dat de Cayenne Turbo wendbaar is in bochten en zorgen voor een evenwichtige acceleratie bij het verlaten van de bocht.

De Cayenne Turbo wordt standaard geleverd met een 4,0-liter V8-motor met dubbele turbo, die groter is dan de 3,8-liter V8 met dubbele turbo van de Levante GTS. Beide SUV's leveren ongeveer evenveel pk’s. De Cayenne Turbo levert dit vermogen bij een lager toerental dankzij een grotere cilinderinhoud.

Als de Porsche Cayenne Turbo is uitgerust met het beschikbare Sport Chrono Pakket, kan hij in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u vliegen, 0,3 seconden sneller dan de Maserati. Dit vermogensvoordeel levert de Cayenne ook het grootste trekvermogen op.

Beide modellen leveren vergelijkbare brandstofverbruikscijfers op. De brandstoftank van een Porsche Cayenne heeft 2,6 liter extra inhoud, wat handig kan zijn bij langere ritten. Daarnaast zijn de wielen van de Cayenne Turbo 1 inch groter, maar ook aanzienlijk breder dan die van de Levante GTS. Dit geeft de Porsche een beter uiterlijk en een boeiende verbinding met het wegdek.

Dankzij standaard Porsche Connect beschikt de Cayenne over een standaard telematicasysteem met voertuigbewakingsfuncties. Knie-airbags vooraan bieden bij een aanrijding extra bescherming. Beide indrukwekkende functies zijn niet beschikbaar op de Maserati Levante GTS.

De Maserati Levante GTS is wel uitgerust met een indrukwekkende lijst van actieve veiligheidsvoorzieningen die meestal niet standaard zijn in deze klasse. Het interieur is van hoge kwaliteit, terwijl er toch voldoende ruimte is voor alle passagiers. De Porsche Cayenne GTS is wel duidelijk de winnaar van deze match. De Maserati Levante GTS is simpelweg niet in staat om de zinderende prestaties, precisie besturing, efficiëntie en eersteklas standaardfuncties van de Cayenne Turbo te evenaren.

Motoren

De motor van de nieuwe Porsche Cayenne GTS gaat van een V6 naar een V8. In het verleden was er al eerder een V8 leverbaar op de Cayenne en nu dus weer. De 4,0-liter biturbo V8-motor levert 460 pk en heeft een koppel van 620 Nm. Dat is 20 pk en 20 Nm meer dan bij het vorige model. Zowel de gewone GTS als de Coupé trekken in 4,5 seconden op naar 100 km/u en dat is 0,6 seconden sneller. De topsnelheid is 270 km/u en dat is een toename van 8 km/u. De V8 is gekoppeld aan een 8-traps Tiptronic S automaat. Om het brandstofverbruik te verlagen, maakt Porsche gebruik van cilinderuitschakeling.

Uitrusting en opties

Van een luxe SUV in deze prijsklasse verwacht je natuurlijk wel wat op het gebied van standaarduitrusting en opties. De Porsche stelt niet teleur, want standaard wordt de auto afgeleverd met o.a:

  • Donker getinte lichtunits
  • Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus)
  • Sportstoelen met 8-voudige verstelling
  • Rode remklauwen
  • Standaard 21 inch RS Spyder Design wielen
  • Sportuitlaatsysteem

Optioneel levert Porsche PSCB (Porsche Surface Coated Brake) of PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake). Andere opties zijn:

  • Driekamer-luchtvering met een tien millimeter verlaagd onderstel
  • Panoramadak
  • SportDesign Pakket Carbon + carbon zijspiegels
  • Achterasbesturing en actieve rolstabilisatie Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC)
  • Dakrails aluminium zwart
  • Head-up display
  • Adaptieve cruise control incl. noodgeval assistent en Lane Keep Assist

Daarnaast zijn er nog tal van personalisatie opties waarmee je de buitenkant en het interieur van je nieuwe Porsche Cayenne kunt uitrusten zoals jij dat wilt.

Voor bestuurders die houden van sportiviteit en kwaliteit

De nieuwe Porsche Cayenne is geschikt voor liefhebbers van de rijdynamiek en kwaliteiten van Porsche, die misschien al een andere Porsche in hun bezit hebben. Met de Cayenne kan het het hele gezin genieten van de sportieve ervaring. Toch kan deze auto doordeweeks ook prima zakelijk gebruikt worden.

Beoordelingen voor Porsche Cayenne

63 Beoordelingen

4,7