Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
769_072_highres.jpeg

Porsche 718 Cayman

1 / 5
769_072_highres.jpeg
b-P19_0919_a5_rgb.jpg
b-P19_0921_a5_rgb.jpg
b-P19_0922_a5_rgb.jpg
P16_0239_a3_rgb-b.jpg

Sterke punten

  • Rasechte sportwagen met dito dynamiek
  • Zinderende GT4-versies
  • Gevoel in stuur en pedalen

Zwakke punten

  • Verouderd interieur
  • Sensaties viercilinders
  • Leuke versies zijn duur

Porsche 718 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 718, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.4 - 5.1s
Maximumsnelheid:275 - 315 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):158 - 249 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.9 - 10.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4379 x 1801 x 1262 mm
Portieren:2
Kofferruimte:120 - 606 liter
Aanhangergewicht:220 - 356 kg

Beter dan een 911?

De Porsche 718 Cayman kreeg bij zijn lancering enkel viercilinder boxermotoren mee, een poging van Porsche om de CO2-uitstoot van zijn modellen te verlagen. Gelukkig keerde de passie terug bij het Duitse merk en kan je nu kiezen uit 3 verschillende versies met een heerlijk hoogtoerige zescilinder.

Interesse in een Porsche 718 Cayman

Porsche 718 Cayman tweedehands auto
Porsche 718 Cayman nieuwe auto
Porsche 718 Cayman dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Beter dan een 911?

De Porsche 718 Cayman kreeg bij zijn lancering enkel viercilinder boxermotoren mee, een poging van Porsche om de CO2-uitstoot van zijn modellen te verlagen. Gelukkig keerde de passie terug bij het Duitse merk en kan je nu kiezen uit 3 verschillende versies met een heerlijk hoogtoerige zescilinder.

Goede redenen

  • Met zijn compacte formaat en nu ook zijn krachtige en prikkelende zescilinders biedt de 718 Cayman een rijervaring die niet moet onderdoen voor de Porsche 911.

  • Er is voor ieder wat wils: van de eenvoudige maar doeltreffende Cayman met manuele versnellingsbak tot de hardcore circuitversie Cayman GT4 RS.

  • Quasi alle versies van de 718 Cayman zijn ook te krijgen als 718 Boxster met cabriodak.

  • Zoals je mag verwachten van Porsche, zijn de basiselementen van de 718 Cayman precies goed: de zitpositie, het stuur- en pedaalgevoel en de balans van het chassis.

Alle belangrijke gegevens over de Porsche 718 Cayman

Motoren

Bij de introductie van de 718 Cayman bood Porsche maar twee motoren aan: een 2-liter en een 2,5 liter-boxermotor, allebei viercilinders. Deze modellen zitten nog steeds in het gamma als instapversies. De Cayman en Cayman T hebben de 2-liter, die 300 pk en 380 Nm levert en de kleine sportwagen nog steeds in staat stelt om in minder dan 5 seconden van 0 tot 100 km/u te sprinten.

Een stapje hoger staat de Cayman S, die een 2,5 liter-viercilinder boxer met turbo heeft en 350 pk en 420 Nm in de weegschaal legt. Deze motor was er tijdelijk ook als 365 pk sterke GTS, maar die variant werd in 2019 uit het gamma gehaald.

Met een goede reden, want in 2020 werd de Cayman GTS 4.0 gelanceerd, met een 4 liter-zescilinder boxer van 400 pk en 420 Nm en een sprint van 0 naar 100 km/u in 4 seconden met de PDK-versnellingsbak.

De top van het gamma bestaat uit de Cayman GT4 en GT4 RS, die allebei ook gebruik maken van dezelfde 4 liter-benzinemotor. In de GT4 is die goed voor 420 pk, de GT4 RS levert maar liefst 500 pk. Een manuele zesversnellingsbak is beschikbaar op elk model behalve de GT4 RS, die heeft standaard de 7-traps PDK-automaat met dubbele koppeling die optioneel is op de rest van het gamma.

Afmetingen

De Porsche 718 Cayman is een compacte tweezits coupé van 4,38 meter lang, 1,80 meter breed en 1,30 meter hoog. Een achterbank kan je dus niet krijgen, maar dat geeft wel een beetje extra opbergruimte achter de voorzetels.

De Cayman heeft trouwens twee kofferruimtes: eentje vooraan van 130 liter en eentje achteraan van 275 liter. Grote bagage is dus moeilijker om mee te nemen, maar met zachte tassen en kleine voorwerpen kan je dus best veel spullen vervoeren.

Uitvoeringen

De uitvoeringen van de Porsche 718 Cayman lopen grotendeels gelijk met de motorisaties: de instapversie heeft ook de minst krachtige motor en vice versa. Het gamma begint bij de 718 Cayman, de Cayman T is iets puristischer en krijgt een sportonderstel maar verliest zijn infotainmentsysteem.

De Cayman S en GTS hebben krachtigere motoren en meer standaarduitrusting, terwijl de Cayman GT4 en GT4 RS net meer gericht zijn op circuitgebruik en dus zaken als een rolkooi en racegordels op de optielijst hebben staan.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De goedkoopste Porsche 718 Cayman heeft een adviesprijs van 63.462,69 euro, de Cayman GTS 4.0 met de zescilinder is te bestellen vanaf 91.637,34 euro. De Cayman GT4 kost minstens 108.441,65 euro, de Cayman GT4 RS is met zijn 157.620,65 euro een stuk duurder dan de rest van het gamma. Hoe dan ook heb je op elke versie van de Porsche 718 Cayman een zéér lange optielijst, vaak met peperdure opties, waardoor je de basisprijs van het model al snel verhoogt met enkele tienduizenden euro’s.

Ook tweedehands is de Porsche 718 Cayman (nog) geen koopje: de goedkoopste modellen kosten minstens 50.000 euro. De GT4 en GTS 4.0 zijn nog niet zo lang op de markt en zitten dus nog vrij dicht tegen hun nieuwprijs.

Design-highlights en interieur

De Porsche 718 Cayman (codenaam 982) is in feite vooral een technische evolutie van de 981, die exclusief leverbaar was met atmosferische zescilinders. Het design stamt dus al uit 2012 en hinkt dus een beetje achterop tegenover de rest van het Porsche-gamma, al zijn de verhoudingen nog steeds aangenaam op het netvlies.

Puur functioneel

Ook het interieur begint zijn leeftijd te tonen, al kreeg het infotainment bijvoorbeeld wel wat updates tijdens de carrière van het model. Er zijn nog veel knopjes en analoge tellers, met een logische maar ook puur functionele indeling. Aan franjes hoef je je niet te verwachten. De twee zitplaatsen aan boord bieden voldoende ruimte voor iets langere mensen, maar boven de 1,90 meter zal je toch in de problemen beginnen komen.

Rijhulp en veiligheid

De Porsche 718 Cayman is niet getest door Euro NCAP of door de Amerikaanse IIHS of NHTSA, een officiële veiligheidsscore is er dus niet. Door de leeftijd van het model zijn de nieuwste rijhulpmiddelen en actieve veiligheidssystemen ook niet aanwezig. Wat overigens niet wil zeggen dat de 718 Cayman een onveilige auto is, er zijn zowel frontale als zijdelingse airbags aanwezig. Maar aan de nieuwere modellen in het gamma kan hij niet tippen.

FAQ

Komt er een elektrische versie van de Porsche 718 Cayman?

Porsche heeft al aangekondigd dat de 718 Cayman en Boxster in 2025 een elektrische variant krijgen, al zou het kunnen dat de bestaande modellen op benzine ook nog in het gamma blijven.

Is de Porsche 718 Cayman GT4 RS een beperkte reeks?

Voorlopig staat de Porsche 718 Cayman GT4 RS gewoon als ongelimiteerde serie in de prijslijsten, al kan het zijn dat Porsche het model minder lang in productie houdt dan de rest van het gamma en zo de oplage beperkt.

Waarom noemt Porsche de Cayman nu 718?

Met deze naamgeving wil Porsche een gelijkaardige structuur geven aan de Caymen en Boxster als aan de 911. Het instapmodel is dus 718, met daarboven de 911.

Alternatieven

De meest rechtstreekse concurrent van de Porsche 718 Cayman is de Alpine A110, die echter vooral met de instapversies van de Cayman concurreert. Voor de krachtige zescilinders heeft Alpine geen antwoord. Verder strijdt de Cayman nog tegen de BMW M2, Toyota Supra, Lotus Emira en als Boxster ook tegen de BMW Z4.