Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Cayenne - 3 generaties.jpg

Porsche SUV

1 / 11
Cayenne - 3 generaties.jpg
Cayenne oud-nieuw front.jpg
Cayenne oud-nieuw front.jpg
Eerste generatie Cayenne.jpg
Macan_4_and_Macan_Turbo_1.jpg
Macan_4_and_Macan_Turbo_1.jpg
Macan_Turbo_5.jpg
P14_0594_a4_rgb.jpg
P14_0595_a4_rgb.jpg
P14_0600_a4_rgb.jpg
P14_0602_a4_rgb.jpg

Porsche SUV’s: een overzicht van alle modellen, varianten en prijzen

De SUV-modellen van Porsche zijn uitgegroeid tot de populairste van het merk. Ze koppelen dan ook sportiviteit aan een koetswerkvorm die praktischer is dan de traditionele coupé- en cabriomodellen van de Duitse autobouwer. Lees verder

Hoogtepunten Porsche SUV’s

  • Porsche-uitstraling met gebruiksgemak
  • Dynamisch
  • Ook plug-in hybride en 100% elektrische mogelijkheden

Overzicht modellen

Welke Porsche SUV’s kan je nieuw bestellen?

Dit zijn enkele van de populairste modellen

Porsche is historisch gezien een bouwer van sportwagens. De lancering van de eerste SUV van het merk, de Cayenne, deed in 2002 dan ook heel wat stof opwaaien bij puristen. Maar ondertussen zijn ze zo populair dat ze aan de top staan van de verkoopcijfers van het merk. En aan dat succes hebben ook nieuwe SUV-varianten bijgedragen, zoals een coupéversie van de Cayenne, de kleinere Macan die binnenkort niet langer aangeboden wordt in Europa en een nieuwere 100% elektrische Macan.

De Porsche Macan met benzinemotor staat op dit moment nog in de catalogus, maar lang zal dat waarschijnlijk niet meer duren. Dit is het meest compacte SUV-model van Porsche, met afmetingen die hem in het premium D-segment plaatsen, waar bijvoorbeeld ook de Audi Q5 te vinden is waar de Macan zijn basis mee deelt. Het model werd gelanceerd in 2014, met een update in 2016 en 2019. Er is keuze uit verschillende vermogensniveaus, gaande van een 265 pk sterke 2.0 viercilinder tot de 441 pk sterke 2.9 liter grote GTS. Allemaal op benzine.

Terwijl er van de Macan nooit een plug-in hybride versie was, wordt de tweede generatie meteen gelanceerd als een 100% elektrisch model. Buiten zijn naam heeft de Macan Electric dan ook nog maar weinig te maken met de eerste generatie. De elektrische aandrijflijn zorgt er meteen voor dat dit de krachtigste Macan ooit wordt. Naast een ‘basisversie’ met een vermogen van 408 pk is de Macan Electric immers ook verkrijgbaar als ‘Turbo’ met een vermogen van niet minder dan 639 pk. Dankzij een batterijpakket met een capaciteit van 95 kWh kan de Macan Electric, afhankelijk van de uitvoering, tussen de 591 en 613 km afleggen tussen twee laadbeurten volgens de WLTP-metingen. Opladen aan de snellader doet hij aan een vermogen dat oploopt tot 270 kW.

De Cayenne was de eerste SUV die Porsche op de markt bracht. Hij werd in 2002 voorgesteld en werd aanvankelijk met gemengde reacties onthaald. Porsche maakte op technisch vlak intensief gebruik van de onderdelenrekken van Volkswagen, en puristen waren ook niet blij dat het merk zijn sportwagengenen leek te verloochenen met een SUV-model. Maar de Cayenne groeide uit tot één van de populairste modellen van het merk en zorgt ervoor dat Porsche vandaag bijzonder succesvol is. Na de eerste generatie volgde in 2010 een tweede generatie en in 2018 een derde, die in 2023 een update kreeg. Helemaal volgens de tijdsgeest is die derde generatie ook verkrijgbaar in verschillende plug-in hybride uitvoeringen, waarbij naargelang de variant meer nadruk ligt op zuinigheid of eerder prestaties, met als summum de 740 pk sterke 4.0 Turbo E-Hybrid. De volgende generatie van de Cayenne, die in 2025 of 2026 verwacht wordt, zal waarschijnlijk 100% elektrisch zijn.

Van de derde generatie van de Cayenne kwam er ook een coupé-variant met een sportiever ogende aflopende daklijn. Op technisch vlak is hij echter bijna een kopie van de Cayenne met een ‘gewoon’ SUV-koetswerk.

Technische gegevens

Welke varianten van de Porsche SUV’s kan je bestellen, met welke aandrijvingen en wat zijn de belangrijkste afmetingen waar je rekening mee moet houden. Deze tabel geeft een handig overzicht:

Model Variant Type Brandstoftype Afmetingen (lxbxh) Koffervolume
Macan T, S, GTS SUV Benzine 4726x1922x1621 mm 488 liter
Macan Electric 4, Turbo E-SUV Elektrisch 4784x1938x1622 mm 540 liter
Cayenne E-Hybrid, S E-Hybrid, Turbo E-Hybrid, S SUV Benzine, plug-in hybride 4784x1938x1622 mm 672-772 liter
Cayenne Coupé E-Hybrid, S E-Hybrid, Turbo E-Hybrid, S SUV Coupé Benzine, plug-in hybride 4930x1983x1678 mm 434-529 liter

Hoeveel kost een Porsche SUV?

Nieuwprijzen

De SUV’s van Porsche bestaan in verschillende soorten en maten, met voor elk model ook gradaties wat de elektrificatie en de sportiviteit en daarmee ook exclusiviteit betreft. En dat geldt ook voor de nieuwprijzen. Zo blijft de ‘goedkoopste’ Cayenne, de 354 pk sterke 3.0, met een basisprijs van 97.908 euro inclusief BTW bijvoorbeeld onder de psychologische grens van de 100.000 euro, maar kan je ook bijna het dubbele uitgeven aan een 740 pk sterke Cayenne 4.0 Turbo E-Hybrid met een plug-in hybride aandrijflijn. Daarnaast zijn er nog de vele opties en pakketten die zoals wel vaker bij Porsche de eindfactuur stevig kunnen doen oplopen. De hieronder vermelde prijzen zijn dan ook vanafprijzen voor de basismodellen. Zonder eventuele kortingen, maar ook zonder opties.

Dit zijn de nieuwprijzen voor 2024:

Model Prijs
Macan € 73.696
Macan Electric € 88.100
Cayenne € 97.908
Cayenne Coupé € 102.325

Tweedehandsprijzen

De tweedehandsprijzen lopen net als de leeftijd, afmetingen en het vermogen van de SUV-modellen van de SUV’s van Porsche sterk uiteen. De goedkoopste modellen zijn uiteraard te vinden bij de eerste generatie van de Cayenne, die ondertussen al meer dan 20 jaar oud zijn. Je vindt er al voor minder dan € 5.000. Hoe recenter en krachtiger, hoe meer je over het algemeen betaalt voor een auto, en dat geldt dus ook voor de Cayenne. Tweedehandsprijzen lopen op tot ver boven de € 150.000 voor bijna nieuwe modellen met een plug-in hybride aandrijflijn. De nieuwprijzen van de Cayenne en Cayenne Coupé liggen kort bij elkaar, dus dat is ook op de tweedehandsmarkt het geval.

Tweedehandsprijzen voor de compactere Macan starten rond de € 20.000. De meest betaalbare modellen zijn vaak de dieselmodellen met een hogere kilometerstand. De prijzen voor de meer recente en krachtige uitvoeringen van de Macan kunnen oplopen tot ver boven de € 100.000. De nieuwe, 100% elektrische Macan is nog maar net op de markt, dus het aanbod op de tweedehandsmarkt is beperkt en de prijzen daarvan benaderen de nieuwprijzen.

Conclusie

Ben je op zoek naar een SUV die een praktisch interieur combineert met de sportieve uitstraling die verbonden is aan het Porsche-logo, dan ben je bij de SUV’s van het merk aan het juiste adres. Bovendien heb je gezien de meer dan 2 decennia lange productie van de Cayenne ruim keuze uit verschillende leeftijds- prijs- en vermogensklasses, en dankzij de lancering van de Macan ook een mogelijkheid om te kiezen voor een compacte Porsche SUV. En zelfs een 100% elektrische met de Macan Electric!

FAQ

Is er een 100% elektrische versie van de Cayenne?
Op dit moment is de Porsche Cayenne verkrijgbaar met een plug-in hybride aandrijflijn, niet als elektrisch model. Van de volgende generatie van de Porsche Cayenne wordt echter verwacht dat hij elektrisch zal zijn of dat er op zijn minst een 100% elektrische variant beschikbaar zijn zijn.
Is de Porsche Cayenne verkrijgbaar met een V8?
Tot nu toe was er bij elke generatie van de Cayenne de mogelijkheid om te kiezen voor een V8. In de nieuwste generatie die in 2018 op de markt kwam, kan je vandaag zelfs kiezen voor een 4.0 liter V8 met een vermogen van 475 pk of een plug-in hybride die gebruik maakt van hetzelfde V8-blok maar door de toevoeging van een elektromotor een gecombineerd vermogen levert dat oploopt tot 740 pk.
Zijn de SUV-modellen van Porsche leverbaar met een dieselmotor?
Terwijl de SUV-modellen van Porsche in het verleden wel leverbaar waren met een dieselmotor, besliste Porsche enkele jaren geleden om geen modellen meer aan te bieden met een diesel onder de motorkap. Wil je een lager verbruik of een beperktere CO2-uitstoot, dan kan je kiezen voor een plug-in hybride of een volledig elektrisch model. Als je een Porsche SUV met dieselmotor wil, kan je natuurlijk wel nog terecht op de tweedehandsmarkt.