Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-banner-l-01.jpg

De busjes van Renault

De busjes van Renault

Na de Tweede Wereldoorlog werd Renault genationaliseerd en begon het bedrijf ook lichte bedrijfsauto’s te produceren. Iedereen kent de kleine Renault Estafette, die je nog weleens ziet als nostalgische ijscowagen. In 1980 introduceerde Renault de middelgrote Trafic en de grote Master. De Renault Kangoo en Express zijn kleine bestelauto’s. De Renault Espace is een MPV en dus geen echt busje. Lees meer

Highlights van Renault busjes

  • Enorme variatie aan lengte-, hoogte en opbouwvarianten
  • Aanbod van occasions eveneens bijzonder groot en gevarieerd
  • Renault biedt ook volledig elektrische bestel- en personenbussen aan en die verschijnen nu ook op de occasionmarkt

Welke Renault busjes zijn leverbaar?

In het huidige modellengamma biedt Renault Bedrijfswagens echte bussen aan: de middelgrote bedrijfsauto Trafic en de grote Master. De compacte Renault Kangoo en Express zijn bestelauto’s en in personenuitvoering is de Kangoo een compacte MPV.

Modellen en uitvoeringen

De Renault Estafette is vooral bekend als het busje van de marktkoopman van vroeger en de verkoopauto van de ijsboer. Dit model is er als personen- en bestelbusje en Renault houdt het model tot eind 1980 in productie.

Renault Trafic

De Renault Trafic volgt eind 1980 de Estafette op. De nieuwe bestelbus ziet er markant uit, met zijn donkergrijze schildbumpers en vóór de carrosserie staande grille voor de versies met 1,6-liter benzine- en 2,1-liter dieselmotoren; alleen de basisversie met 1,4 benzinemotor had een vlakke grille. Een 1.7 benzinemotor vervangt na een paar jaar de 1.6. In 1989 krijgt de Trafic een facelift waardoor alle motorvarianten vanaf dan hetzelfde front hebben. Sinds 1985 is er ook een vierwielaangedreven variant. In 1995 krijgt de eerste generatie van de Trafic opnieuw een facelift. Dankzij de voorwielaandrijving is de Renault Trafic ook geschikt als kampeerauto.

De tweede generatie van de Trafic verschijnt in 2000 en is het resultaat van de samenwerking van Renault met Opel en Nissan. De auto is ontworpen door Renault, maar wordt door Opel in Engeland en door Nissan in Spanje geproduceerd, net als de versies van Nissan en Opel. De keuze uit motoren is uitgebreid: behalve een 2,0-liter benzinemotor zijn er 1.9, 2.0 en 2.5 turbodiesels met 59-110 kW (80-150 pk) vermogen.

De derde generatie van de Renault Trafic verschijnt in 2014, met facelifts in 2019 en 2021. De Trafic is er met 1.6 en 2.0 dCi-dieselmotoren met 70-125 kW (94-168 pk) vermogen. Er zijn twee lengtevarianten.

In 2022 verschijnt de nieuwe Trafic, voorzien van schonere Blue dCi-motoren met milieulabel C en 81-125 kW (110-170 pk) vermogen. Hij is er in twee lengte- en hoogtevarianten, als bestelwagen, met dubbele cabine en als personenbusje. Hij biedt tot 8,9 m3 laadruimte en 1.250 kilogram laadvermogen.

Renault Master

Renault introduceert de Master in 1980. In 1997 verschijnt de Master II en in 2010 de Master III. De Renault Master is er met voor- én achterwielaandrijving.

De eerste Master – met de opvallende schuifdeur die óm de carrosserie lijkt te lopen – is er met dieselmotoren van 2,1 en 2,4 liter. Hij is er in diverse lengtematen.

De Master II ziet er een stuk gewoner uit. De auto is hoofdzakelijk door Renault ontwikkeld, maar er verschijnt ook een Opel-variant, de vrijwel identieke Movano, en vanaf 1999 is de Nissan Interstar de derde van de drieling. Deze Renault-bus is er met dieselmotoren van 2,2 tot 3,0 liter cilinderinhoud. Eind 2003 geeft Renault de Master II vooral aan de voorzijde een ingrijpende facelift.

De derde generatie van de Master komt in 2010 op de markt. Deze versie is altijd voorzien van een 2,3-liter dieselmotor met 74-110 kW (100-150 pk) vermogen. Hij is er met voor-, vier- en achterwielaandrijving en in vier lengtematen en drie hoogtematen. Deze versie is er af fabriek ook als personenbus met dezelfde motoren, maar alleen voorwielaandrijving en in twee lengte-/hoogtematen.

Vanaf 2018 is de Master er niet alleen in talloze (diesel)motorvarianten, maar ook volledig elektrisch aangedreven, in drie lengte- en twee hoogtevarianten. De Renault Master is er tussen 2015 en 2019 af fabriek als personenbus, Combi genaamd, in twee lengte- en hoogtematen en met diverse dieselmotoren. Vanaf 2019 tot 2022 is de Trafic er weer alleen als bestelbus in drie lengte- en twee hoogtevarianten, met dCi-dieselmotoren met 99- 132 kW (135-180 pk) vermogen en veelal milieulabel A of B. De Master is er in die jaren ook volledig elektrisch aangedreven met een batterijpakket van 33 kWh.

In 2022 herziet Renault zowel de Master als het motorengamma. Hij is er vanaf dan als gesloten bestelmodel met enkele en dubbele cabine en als lange gesloten bestelmodel met achterwielaandrijving. Verder is er de Combi, een 9-persoonsbus. Dieselmotoren zijn de Blue HDi met 96-132 kW (130-180 pk).

De Renault Master E-Tech is volledig elektrisch aangedreven en heeft een actieradius tot 204 kilometer en een laadvolume tot 22 m3. Hij is er in drie lengte- en twee hoogtevarianten. Het vermogen is in elke variant 57 kW (76 pk), de topsnelheid ligt op 100 km/u en de actieradius (NEDC) 200 kilometer, wat in de praktijk neerkomt op rond de 100 kilometer.

Renault Express

Vroeger was de Kangoo Express de basic bestelversie van de Kangoo, daarvoor een versie van de Renault 5. Nu is de Express het goedkoopste bestelmodel van Renault Bedrijfswagens. De Express lijkt op de Kangoo, maar is in principe een Dacia Dokker met een andere neus. Hij is er met een 1,3-liter benzinemotor met 74 kW (100 pk) en diesels met 55 en 70 kW (75 en 95 pk) vermogen. De laadruimte bedraagt 3,3 m3.

Renault Kangoo

De Renault Kangoo is er sinds 1997. In 2012 verscheen de tweede generatie en in 2021 introduceerde Renault de huidige Kangoo. De Kangoo is géén busje, maar een geavanceerdere kleine bestelauto dan de Express. Hij is er met 1,3-liter benzinemotor (74 kW/100 pk) en met diesels met 55 en 85 kW (75 en 115 pk) vermogen. De elektrische versie heeft een vermogen van 90 kW (122 pk) en een actieradius van maximaal 300 kilometer (WLTP).

Hoeveel kost een bus van Renault?

Nieuwprijzen

De Renault Express is er voor prijzen vanaf ruim 16.500 euro. De Renault Kangoo staat voor minimaal ongeveer 18.500 euro in de prijslijsten; de volledig elektrische versie kost minimaal zo’n 30.500 euro. Prijzen van de Renault Trafic beginnen bij ongeveer 25.500 euro, maar aangezien er talloze varianten nieuw te koop zijn, kunnen de prijzen ver oplopen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Master, die er is voor prijzen vanaf een kleine 30.000 euro. De volledig elektrische Master vergt een investering van minimaal 58.000 euro – alle prijzen excl. BTW en BPM.

Prijzen voor occasions

De Renault Express is er als occasion voor prijzen vanaf ongeveer 13.000 euro voor een exemplaar uit 2021. Oudere modellen van de Express op basis van de Renault 5 vind je voor een paar duizend euro, maar die zijn dan al bijna dertig jaar oud. Een Renault Kangoo van de eerste generatie koop je voor minder dan 1.000 euro. Voor rond de 2.000 euro vind je ze van na 2012. Occasions van de huidige generatie Kangoo kosten minimaal 16.000 á 17.000 euro, een oude elektrische variant is er vanaf 3.500 euro, een van de huidige generatie zit nog tegen de nieuwprijs van 30.000 euro aan.

De Renault Trafic is er al heel lang en in talloze uitvoeringen. Het aanbod is groot en de oudste worden aangeboden voor minder dan duizend euro. De derde generatie begint als occasion bij ongeveer 3.000 euro en occasions van de huidige versie beginnen bij ongeveer 20.000 euro. Voor de Renault Master eigenlijk hetzelfde verhaal. Occasions van de huidige Master kosten minimaal zo’n 25.000 euro en elektrische occasions worden nog nauwelijks aangeboden.

FAQ

Hoe lang is een Renault Trafic?
De Renault Trafic is een middelgrote bestelbus en Renault heeft hem door de jaren heen in diverse lengte- en hoogtvarianten geleverd. Heel globaal kun je rekening houden met een lengte tussen vijf en vijfenhalve meter met een laadvolume van 5,8 tot 8,9 m3.
Hoe lang is een Renault Master?
De Master is in de kortste uitvoering ruim vijf meter lang, de langste bijna zeven meter. Het laadvolume ligt tussen de 8 en 17 m3.
Zijn Renault bedrijfswagens betrouwbaar?
Sinds eind jaren negentig werkt Renault voor de ontwikkeling van zijn bedrijfswagens samen met andere autofabrikanten – en niet de minste: Opel en Nissan. Je kunt dus niet zeggen dat juist Renault busjes minder betrouwbaar zijn dan die van andere merken. Maar bij een occasion geldt natuurlijk dat het er ook van afhangt hoe er met de auto is omgegaan bij zijn vorige eigenaar.