Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Five Renault ZOE crews entered for the 2017 e-Rallye Monte-Carlo.jpg

Elektrische Renault-modellen

1 / 15
Five Renault ZOE crews entered for the 2017 e-Rallye Monte-Carlo.jpg
All-New Renault Kangoo E-Tech Electric - Carmin Red.jpg
All-New Renault Kangoo E-Tech Electric - Sodalite Blue.jpg
All-new Trafic Van E-Tech electric completes Renaults all-electric light commercial vehicle line-up.jpg
All-New_Renault_MEGANE_E-TECH_Electric_-_Iconic_Version_-_Rafale_Grey_-_Drive_tests(1).jpeg
Master E-Tech electrics 460 km on a single charge makes it the new standard for range and efficiency.jpg
Medium-19553-All-NewMeganeE-TechElectric.jpg
Renault 5 E-Tech electric (8).jpg
Renault 5 E-Tech electric (10).jpg
Renault 5 E-Tech electric Roland-Garros (1).jpg
Renault Scenic E-Tech electric - Esprit Alpine Shale Grey (3).jpg
Renault Scenic E-Tech electric - Esprit Alpine Shale Grey (4).jpg
Renault Scenic E-Tech electric - Iconic Arctic White (5).jpg
Renault Scenic E-Tech electric - Iconic Arctic White (7).jpg
Renault Twingo (2).jpeg

Elektrische Renault-modellen

Renault was samen met alliantiepartner Nissan één van de pioniers bij de elektrische auto voor het grote publiek. Met modellen als de elektrische Zoe en de Kangoo (ook als bestelwagen) biedt het merk al meer dan een decennium geleden betaalbare stekkerwagens voor zowel particulieren als bedrijven, met ook innovatieve oplossingen om de kost voor kopers laag te houden, zoals het ondertussen afgevoerde systeem van de maandelijkse batterijhuur. Vandaag biedt Renault een breed elektrisch gamma. Voor wie nog niet 100% elektrisch wil gaan, heeft het merk ook heel wat plug-in hybrides in de aanbieding. Lees verder

Welke elektrische Renault-modellen zijn leverbaar?

Modeloverzicht

Renault startte al in 2011 met de productie op grote schaal van zijn eerste elektrische modellen, de vierdeurs Fluence Z.E. en de Kangoo Z.E. als bestelbreak en bestelwagen, gevolgd door de kleine tweezits Twizy en de Zoe stadswagen, die vandaag nog altijd in productie is. De Z.E.-benaming (kort voor Zero Emission) van weleer is vandaag vervangen door E-Tech Electric om de 100% elektrische modellen van het merk aan te duiden. En dat zijn er heel wat.

De oudere elektrische modellen die nog te vinden zijn in het elektrische Renault-gamma, de Twingo en de Zoe, zullen niet al te lang meer in de catalogus van het merk blijven. Ze worden vervangen door modernere en meer betaalbare modellen, zoals een instapversie van de Renault 5 en een gloednieuwe 100% elektrische Twingo die minder dan € 20.000 zou moeten gaan kosten. En ook de elektrische herinterpretatie van de Renault 4.

Met zijn nieuwe elektrische modellen, die de afgelopen 2 à 3 jaar gelanceerd zijn, biedt Renault een modern en overtuigend gamma. De langverwachte elektrische revival van de iconische Renault 5 kan je zien als een concurrent voor de duurdere Mini-modellen. Voorlopig wordt enkel de krachtige versie verkocht, terwijl het op de basisversies van de Renault 5 E-tech wachten is tot 2025. Wil je een nog krachtigere versie, dan kan je binnenkort gaan aankloppen bij zustermerk Alpine, dat zijn gepeperde uitvoering heeft voorgesteld.

De Mégane en de Scénic bieden respectievelijk in het C-segment en het C SUV-segment een alternatief voor de gevestigde waarden. Beide hebben behalve hun naam niets meer gemeen met hun voorgangers. De Scénic vervelde bovendien van een monovolume naar een elektrische SUV. Een transformatie die gesmaakt wordt, want het model werd verkozen tot Europese auto van het jaar 2024. En dan zijn er nog de elektrische bestelwagens van het merk, waarbij je van de Kangoo ook een personenwagenversie kan bestellen.

Dit is het aanbod van elektrische Renault-modellen in 2024:

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
Twingo E-Tech Electric Equilibre, Techno, Urban Night Stadswagen 81 pk 22 kWh 189 km 1.126 kg
Zoe E-Tech Electric Carsharing, Iconic Stadswagen 110 – 135 pk 50 kWh 395 km 1.502 kg
Renault 5 E-Tech Electric Iconic, Techno Compacte vijfdeurs 150 pk 52 kWh 400 km 1.524 kg
Mégane E-Tech Electric Evolution, Iconic, Techno Vijfdeurs middenklasser 130 – 220 pk 63 kWh 449 – 463 km 1.624 kg
Scénic E-Tech Electric Evolution, Techno, Esprit Alpine, Iconic Crossover – SUV 170 – 220 pk 60 – 87 kWh 430 – 625 km 1.672 kg
Kangoo / Kangoo VAN E-Tech Electric Kangoo, Grand Kangoo Bestelbreak/bestelwagen 122 pk 45 kWh 285 km 1.796 kg (personenwagen)
Trafic E-Tech Electric L1/H1, L2/H1, L2/H2 Bestelwagen 122 pk 52 kWh 294 km 1.846 kg
Master E-Tech Electric Advance, Extra Bestelwagen 130 – 140 pk 40 – 87 kWh 170 – 460 km TBD

Hoeveel kosten de elektrische Renault-modellen?

Nieuwprijzen

De nieuwe elektrische modellen van Renault zijn gezien hun batterijcapaciteit en technologische pakket correct tot gunstig geprijsd. Let er bij het maken van je keuze wel op wat precies je noden zijn. Zo is een warmtepomp niet altijd standaard, wat het verbruik in de tussenseizoenen kan doen oplopen en dus het rijbereik doen afnemen, en verschillen de oplaadprestaties afhankelijk van de gekozen motorversie. Wil je een hoog snellaadvermogen, dan moet je soms kiezen voor een krachtige versie. Laat je goed adviseren bij de aankoop.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe elektrische Renault-modellen in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
Twingo E-Tech Electric € 23.250
Zoe E-Tech Electric € 35.500
Renault 5 E-Tech Electric € 32.900
Mégane E-Tech Electric € 37.750
Scénic E-Tech Electric € 39.950
Kangoo / Kangoo VAN E-Tech Electric € 38.450 (personenwagen)
Trafic VAN E-Tech Electric € 48.200,35
Master E-Tech Electric € 54.268,50

Tweedehandsprijzen

Aangezien Renault al zo lang elektrische wagens verkoopt, is het aanbod op de tweedehandsmarkt ruim en kan je ook voor een laag bedrag een elektrisch model van het merk kopen. Prijzen beginnen rond de € 5.000, met in die prijscategorie voornamelijk de guitige Twizy, maar ook vroege exemplaren van de Fluence, Kangoo en Zoe Z.E. Ben je van plan om één van die modellen te kopen, dan zijn er een aantal specifieke zaken om rekening mee te houden. Zo verkocht Renault tot niet zo gek lang geleden elektrische auto’s als totaalpakket, of als auto met een maandelijkse huur voor de batterij. In dat laatste geval kan je het voertuig overkopen en de batterijhuur blijven betalen – in dat geval herstelt of vervangt Renault de batterij als de restcapaciteit onder een bepaald niveau komt – ofwel het restbedrag op de afbetaling van de batterij betalen aan Renault en volledig eigenaar worden. Het is in dat geval belangrijk om te weten onder welk stelsel de auto verkocht worden om te kunnen inschatten of je een goede koop doet of niet.

Daarnaast kunnen sommige van de vroegere modellen niet snelladen (DC – gelijkstroom) of enkel snelladen via een ‘Chademo’ oplaadpoort. Dat is een laadpoort die stilaan uitgefaseerd wordt bij snellaadstations op de Europese markt, waar de CCS-standaard stilaan gemeengoed wordt. Geen probleem als je geen lange afstanden wil afleggen, maar als je dat wel wil doen, vermijd je misschien beter de modellen met een Chademo-laadpoort. Renault is sinds enkele jaren trouwens overgeschakeld op CCS voor zijn nieuwere modellen.

Conclusie

Renault heeft al heel wat jaren ervaring met elektrische auto’s en heeft de laatste jaren een volledig gamma uitgebouwd, van kleine stadswagens tot grote bestelwagens. En de komende jaren staat er nog veel meer te gebeuren, met vooral een uitbreiding naar het meer betaalbare segment. Vanaf 2025 worden de Zoe en de Twingo immers uitgefaseerd en vervangen door een meer betaalbare versie van de iconische Renault 5 E-Tech met een prijskaartje van minder dan € 25.000 en later zelfs een nieuwe elektrische Twingo met een prijskaartje dat onder de € 20.000 zou moeten duiken.

FAQ

Waarvoor staat Z.E. bij de elektrische modellen van Renault?
Z.E. (Zero Emission) was de oorspronkelijke benaming voor de 100 % elektrische modellen van het merk. Vandaag krijgen die modellen het label ‘E-Tech 100% Electric’.
Wanneer lanceerde Renault zijn eerste elektrische model?
Het eerste 100% elektrische model voor het grote publiek dat Renault op de markt bracht, was de Fluence Z.E.. Het vierdeurs model kwam in 2011 op de markt en wordt vandaag niet langer verkocht.
Hoeveel garantie biedt Renault op zijn elektrische modellen?
Over het algemeen biedt Renault een garantie van 2 jaar op het volledige voertuig, maar specifiek voor de batterijen geldt een garantie van 8 jaar of 160.000 km (met een capaciteitsgarantie van 70%).

Meer informatie

Tips van de redaktie