Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-arkana-back

Renault Arkana

1 / 5
renault-arkana-back
renault-arkana-interieur
renault-arkana-side
renault-arkana-front
renault-arkana-front

Sterke punten

  • Betaalbare coupé
  • Premium uitstraling
  • Grote bagageruimte

Zwakke punten

  • Afwerkingsdetails
  • Geen echte plug-in hybride
  • Ouderwetse bediening audio

Renault Arkana Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Arkana, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
Financieren vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hoger segment betaalbaar gemaakt

De coupé-SUV is een relatief nieuwe voor een auto en dat geldt zeker in het segment waar de Arkana zich wil manifesteren. De Arkana is alvast een knappe kandidaat om de harten van de kopers in dat segment te veroveren.

Interesse in een Renault Arkana

Renault Arkana tweedehands auto
Renault Arkana nieuwe auto
Renault Arkana dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Hoger segment betaalbaar gemaakt

De coupé-SUV is een relatief nieuwe voor een auto en dat geldt zeker in het segment waar de Arkana zich wil manifesteren. De Arkana is alvast een knappe kandidaat om de harten van de kopers in dat segment te veroveren.

Goede punten

  • De duikende daklijn van de Arkana springt direct in het oog. Het zorgt ervoor dat de wagen een dynamische look krijgt.
  • De aflopende daklijn zorgt echter niet voor een kleine bagageruimte want anders dan je zou denken deelt de Arkana zijn basis, het CMF-B platform, met de Captur waar Renault vervolgens een stuk extra aanbreide.
  • Daarenboven durft Renault het aan de Arkana een scherpe prijs op te kleven, al kan het zijn dat de eerdere lancering in Rusland er voor gezorgd heeft dat de productiekosten al wat terugverdiend zijn.

Belangrijke gegevens

Motoren

Renault biedt de Arkana in eerste instantie aan met een 1.3 TCe met 140 pk met milde hybride techniek. Dat wil zeggen dat de benzinemotor ondersteund wordt door een kleine 48V elektromotor die vooral piekbelasting mee in goede banen leidt. Daarbij is vooral het drukken van het verbruik een doel. Het verbruik is dan ook erg doenbaar, met 5,8 l/100 km benzine. De CO2-uitstoot bedragt daarbij 131 g/km. Vanaf de zomer van 2022 wordt het vermogen aangepast naar 156 pk.

De andere motorisatie in het aanbod van de Arkana is een hybride 1.6 e-Tech Hybrid, voorzien van 91 pk uit de atmosferische benzinemotor met Atkinson-cyclus en 48 uit de elektromotor, goed voor 145 pk gecombineerd vermogen. Deze hybride Arkana verbruikt dan 4,9 l/100 km, de CO2-uitstoot ligt op 111 g/km.

De plug-in hybride Arkana wordt die gebruik maakt van eenzelfde 1.6 benzinemotor wordt niet in België ingevoerd.

Afmetingen

De 1410 kilogram zware Arkana meet 4,57 meter lang en is 1,57 meter hoog. De breedte bedraagt 1,82 meter. Ondanks de dalende daklijn kan de koffer nog altijd 480 liter bagage slikken, wanneer de achterbank wordt neergeklapt groeit dat volume tot 1.263 liter. De aangenaam grote kofferruimte heeft wel als nadeel dat de ruimte voor de achterste inzittenden wat meer beperkt is. Vooral de beenruimte wordt hierbij gekortwiekt.

Varianten

Renault biedt de Arkana aan in een divers palet van uitrustingsniveaus. Zo is er om te beginnen de “Equilibre” die al automatische airco krijgt, achteruitrijcamera en 7 inch lichtmetalen velgen. De Evolution krijgt daarbovenop ook nog sensoren vooraan. De Techno-versie zorgt op zijn beurt voor dodehoekwaarschuwing, een handrem met parkeerhulp en autohold en 18 inch lichtmetalen velgen. De R.S.-Line is de sportieve van de klas, met 18 inch silverstone velgen en ook verwarmde voorzetels. Helemaal bovenaan staat dan de E-Tech Engineered, met specifieke zetelbekleding en velgen en ook een E-shifter.

Prijzen

Het Arkana-aanbod begint bij de 1.3 TCe, die kost minimaal 30.700 euro in Equilibre-livrei voorzien van 140 pk. De E-Tech Hybrid met 1.6 motor is er pas vanaf het tweede uitrustingsniveau en kost dan minimaal 32.900 euro.

De Arkana is nog niet zolang op de markt, zodat de tweedehandsprijzen op het moment van schrijven nog niet zo’n lange periode overspannen. Ee tweedehandsprijs van 28.000 euro voor een exemplaar met weinig kilometers uit 2021 is het dichtste dat we bij een indicatie kunnen komen.

De belasting op inverkeerssteling van de Arkana in Vlaanderen kost 211,54 euro. De jaarlijkse verkeersbelasting bedraagt 174,63 euro voor de benzineversie. De 1.6 E-Tech Hybrid kost met 93,87 euro minder aan belasting op inverkeersstelling, maar de jaarlijkse verkeersbelasting bedraagt met 237,83 euro toch een stuk meer dan zijn broer op pure benzine.

In Wallonië en Brussel geldt een belasting op in verkeersstelling van 169,77 euro voor de benzineversie, gekoppeld aan een jaarlijkse verkeersbelasting van 159,63 euro. De ETech Hybrid kost 71,05 euro aan belasting op inverkeersstelling terwijl de jaarlijkse verkeersbelasting 215,53 euro bedraagt.

Design

Met de Arkana boort Renault een nieuw segment aan. Dat wil niet zeggen dat ze daarom een volledig nieuw design hanteren.

Buitenzijde

Zo krijgt de Arkana een voorzijde die ons doet denken aan de huidige generatie Clio en ook aan de Captur. Een Renault-logo dat prominent aanwezig is en dat verbonden wordt met de koplampen door middel van een chroomstrip. Het belangrijkste aan de buitenzijde is echter de aflopende daklijn van de Arkana, die hem een dynamische look geeft.

Binnenzijde

Geen verrassingen aan de binnenzijde van deze Arkana. Hij deelt zijn dashboard met de Clio en de Captur en dat geeft hem een ietwat verouderde look, vooral als het op het infotainmentsysteem aankomt. Verder niets dan lof voor de binnenruimte van de Arkana, waar vooral de ruime koffer pluimen verdient en ook de inzittenden niet onderbedeeld worden.

Veiligheid

Dankzij het gedeelde CMF-B platform van de laatste generatie mag de Renault Arkana van heel wat moderne veiligheidsvoorzieningen gebruik maken. Zo is er dodehoekwaarschuwing, krijgt het noodremhulpsysteem de mogelijkheid tot voetgangersdetectie en is er ook een adaptieve sneleidsregelaar. In 2019 haalde de Renault Arkana nog 5 sterren op de EuroNCAP crashtests. Vooral de bescherming van de inzittende volwassenen scoorde daarbij hoog.

Alternatieven

SUV-coupés, of SUV’s met hellende daklijn zijn er amper te vinden in dit segment. Een BMW X4 of een Audi Q5 Sportback spelen een segment hoger. Daardoor is de Renault Captur eigenlijk zijn voornaamste concurrent. Wie wat verder wil kijken naar wat meer extravagante crossovers, komt stevast bij de Nissan Juke uit.

FAQ

Bestaat de Renault Arkana als plug-in hybride?
Nee, de Arkana is er alleen als milde hybride met zijn 1.3 TCe-motor, of met een E-Tech Hybrid combinatie van benzine- en elektromotor.
In welk segment moeten we de Arkana situeren?
De Arkana mag gerust gezien worden als het hippe coupé-broertje van de Captur, met wie hij zijn basis deelt. Vanwege zijn grotere afmetingen en rijkere uitrusting ligt de prijs echter hoger.
Wat is de basisprijs van de Renault Arkana?
De Renault Arkana kost tegenwoordig minimaal 30.700 euro voor de 1.3 TCe Equilibre.