Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Foto-8217_s Nieuwe Renault Espace.jpeg

Renault Espace

1 / 4
Foto-8217_s Nieuwe Renault Espace.jpeg
Foto-8217_s Nieuwe Renault Espace (1).jpeg
Foto-8217_s Nieuwe Renault Espace (2).jpeg
Foto-8217_s Nieuwe Renault Espace (3).jpeg

Sterke punten

  • Ruimte
  • Rijpositie
  • Multi inzetbaar

Zwakke punten

  • Nukkige multimedia
  • Meer SUV dan MPV
  • Kwaliteit afwerking

Renault Espace Een overzicht

4,3 (42 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Espace, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.6 - 13.9s
Maximumsnelheid:175 - 225 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):116 - 297 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.4 - 12.4 null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4661 x 1834 x 1645 mm
Portieren:5
Kofferruimte:250 - 2040 liter
Aanhangergewicht:396 - 910 kg

De pijp aan Maarten.

Waar de mode om in een SUV te rijden vandaan komt, u mag het ons komen zeggen, maar het is wel de doodsteek van de monovolumer geweest en trendsetter Espace -origineel ontwerp van Matra, gecommercialiseerd door Renault- ging mee ten onder. Zeker de met laatste versie, daar twijfelde Renault tussen break en SUV en dat gebrek aan eigenheid was de laatste nagel aan de doodskist. In 2023 is het definitief gedaan.

Interesse in een Renault Espace

Renault Espace tweedehands auto
Renault Espace nieuwe auto
Renault Espace dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De laatste der Espaces mocht dan misschien niet de verscheidenheid hebben van de eerste Espace, maar hij ging Talismangewijs uit van comfortabel vervoer, waarbij een fijne aankleding belangrijker was dan een versatiel interieur.

  • Ondanks motoren met een kleinere cilinderinhoud, kon de Espace, zeker met zijn diesels, meer dan zijn mannetje staan het jachtige verkeer. Ook het verbruik en dus de uitstoot werd in toom gehouden

  • In 2020, net voor zijn verscheiden, kreeg de Espace een laatste update en werden alle kinder- en andere ziektes uit de auto gefilterd. De Espace is volwassen geworden, maar mag dat niet lang (meer) zijn.

  • Meer dan ooit is de Espace in zijn laatste versie een auto, waarin het prettig zitten en comfortabel rijden is.

Belangrijke gegevens

In zijn laatste jaren reed/rijdt de Espace in België enkel nog met de 1.6 l diesel rond, in verschillende configuraties, altijd gekoppeld aan een 6-trapsautomaat met dubbele koppeling. Vierwielaandrijving is niet beschikbaar, vierwielsturing wel.

De Espace is ook als 7-zitter beschikbaar. Je houdt dan wel geen kofferruimte meer over, maar met een simpele druk op de knop klappen de stoelen neer en richt je je auto naar believen in. Eigenlijk is hij daarmee praktischer van aard dan zijn voorgangers. Wie ooit de stoelen van de eerdere Espaces heeft proberen te verplaatsen, op te plooien, of te demonteren, weet precies waarover we het hebben.

Renault levert ook een resem accessoires die de Espace persoonlijker/gebruiksvriendelijker maken. Dakkoffer, hondenkooi, kledinghouder aan de hoofdsteun, zelfs sportpedalen zijn fabrikant af leverbaar.

Motoren

Stonden er zover het geheugen strekt benzinemotoren op de leveringslijst, de diesel is altijd de populairste variant geweest in de Espace, tenslotte toch ook en vooral een kilometervreter. In zijn laatste jaren moet de Espace het doen met alleen de diesel. Die is naargelang zijn chipping 160 of 190 pk sterk terwijl hij 360, dan wel 400 Nm aan maximum koppel genereert. De diesel is in beide afstellingen zuinig, 6,2 liter geeft Renault zelf op, het is in de praktijk haalbaar zonder economyrun aspiraties. Met AdBlue blijft ook de NOx binnen de wettelijke normen. Alleen de 190 pk versie maakt de Espace meer dan 200 km/h snel.

Afmetingen

De Espace is een behoorlijk grote auto: 4,9 m lang, 1,9 m breed, 1, 7 m hoog. De auto is evenmin een lichtgewicht en weegt ruim 1.7 ton, met een kofferruimte die naargelang de configuratie tot over de 2 m³ uit te breiden valt. Dan blijven er wel nog maar 2 zitplaatsen vooraan over, wie met 5 op weg wil, houdt bijna 700 l over, dat is tot het dak gerekend.

Varianten

Je hebt nog twee afwerkingslijnen voor de Espace: Equilibre en Initiale Paris, die met minstens € 10.000 meer op de factuur ook beter is uitgerust. Maar waar je even zo goed mag bijbetalen voor een autosnelweg- en verkeer assistent, 20 inch velgen, een winterpack en het 7 plaatsenpack. De Initiale Paris heeft wel altijd de 190 dCI diesel en toegegeven, dan is de afwerking en het gebruik van de materialen bovengemiddeld.

Prijzen

Met een vanafprijs van € 50.000 voor de goedkoopste uitvoering van de Espace (Equilibre met de 1.6 dCI) is deze Renault niet bepaald een weggevertje. De Initiale Paris, die in 2014 nog als concept op de wereld werd losgelaten, kost in zijn confectielivrei net geen € 60.000. Dat zijn forse bedragen en weet dat je na 4 jaar meer dan de helft daarvan kwijt bent op de tweedehandsmarkt. Dat is al even fors.

Design

Buitenzijde

In profiel valt vooral de hoge gordellijn op, wat de Espace een hoog op de poten staande shootingbreak allure geeft. Die wordt nog geaccentueerd door de al even hoog plaatste achterlichtblokken. De eerste Honda HR-V ging hem daarin voor. Vooraan krijgt de Espace de typische Laurens Van den Acker signatuur, met fors uitgesmeerde dagrijlichten en koplampen waar niet langs te kijken valt. Om over de forse bumper te zwijgen. Als geheel ziet hij er sportiever uit dan bedoeld.

Binnenkant

Wie uit de Talisman stapt en in de Espace terechtkomt, zal nauwelijks een verschil noteren. Ook met de vernieuwde Easylink blijft het multimediascherm prominent als een tablet in de middenconsole staan. Achter het stuur een conventioneel lijkende boordplank, edoch digitaal gestuurd, al bij al fraai gedaan. Prima stoelen, een hoge middentunnel, een hyper gestileerde pook en kwistig met chroom in de Initiale Paris, ziet de Espace er premium genoeg uit voor de betere zakenman.

Veiligheid

Renault vat zijn veiligheidssystemen samen onder de noemen Easy Drive. Daar ressorteren de bekende assistenten onder: filerijden, herkenning achteropkomend verkeer, actieve Led Matrix lichten, adaptieve cruise control, u kan de batterij regelaars wel dromen. Komt daarbij nog de tegenwoordig bijna ouderwets aandoende ABS, ESP en tractiecontrole erbij, plus de vierwielsturing, waarmee de Espace toch agieler wordt. Hoe dan ook heeft Renault een reputatie te verdedigen als het op botstesten aankomt en mag het dan verwonderlijk zijn dat de Espace 5-sterren scoort?

Alternatieven

Als de Espace al de pijp aan Maarten geeft, dan laat de concurrentie ongeveer dezelfde apathie zien bij het bouwen van de monovolumer, ooit de kroon op het gamma. Waar zijn de Sharans, 806’s, C8’s, Voyagers en de V-klassers? Ze zijn ofwel afgeschaft, of ze kennen een sluimerend bestaan zonder dat er nog veel ontwikkeling (lees toekomst) van verwacht wordt. Daar zal de elektrificering van het autopark ook voor een groot deel voor verantwoordelijk zijn. De ID Buzz van VW kan, volledig elektrisch aangedreven, een wissel op de toekomst betekenen. En zoals dat gaat in autoland, als die Buzz een succes wordt, zal hij wel door andere constructeurs gekopieerd worden.

FAQ

De Espace wordt nu een crossover genoemd, Wat wil dat zeggen?
Wat is een typering waard: Renault wilde van het busjesimago af dat de Espace, geheel ten onterechte, meesleepte. De hertekening van de koets leende zich ook voor een naamswijziging.
Waarom die gevoelige waardevermindering?
Hoewel dat al lang niet meer terecht is, hangt aan Franse auto’s nog altijd dat Franse slag imago en dat drukt de tweedehandsprijs.
Waarom geen Espace op LPG?
LPG rijden, wil zeggen een lpg-tank inbouwen en laat dat een probleem zijn bij de Espace, want niet voldoende plaats.