Sterke punten
- Begrip onder de MPV’s
- Verzorgd, tijdloos design
- Plek voor 7 volwassenen
Zwakke punten
- Groot, lang en zwaar
- Techniek gevoelig voor storingen
- MPV is minder populair
Renault Grand Espace Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Grand Espace, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Renault Grand Espace
-
Renault Grand Espace 2.0 dCi 25th
€ 2.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 229.897 km
- 04/2010
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
7,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
190 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1700 Dilbeek -
Renault Grand Espace 2.0 dCi 25th
€ 2.200,-Geen informatie- 167.000 km
- 11/2011
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
7,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1090 bruxelles -
Renault Grand Espace
€ 3.000,-Geen informatie- 230.000 km
- 02/2008
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
7,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
200 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-9160 Lokeren -
Renault Grand Espace 2.0 dCi FAP Aut. Initiale
€ 2.750,-Geen informatie- 317.550 km
- 10/2010
- 127 kW (173 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
7,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
189 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-9400 Ninove -
Renault Grand Espace 2.0 dCi Expression
€ 800,-Geen informatie- 450.000 km
- 09/2007
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
7,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
196 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-6820 Florenville -
Renault Grand Espace 2.0 dCi 25th TO/OD (Marchand ou Export)
€ 3.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 281.248 km
- 09/2011
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
7,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-7033 Cuesmes -
Renault Grand Espace Grand Espace 2.0 dCi FAP Edition PGA
€ 2.500,-Geen informatie- 322.000 km
- 07/2009
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
7,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2400 Mol
Interesse in een Renault Grand Espace
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Test: Renault Mégane – Mégane Estate getest
Test: Renault Wind Gordini – Sportieve windvanger
Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)
Eerste contact: Renault Mégane CC – Rijp voor de zomer
Renault Captur: Nu nog beter
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Voor wie het niet ruim genoeg kan zijn
- Achterste (derde) zitrij ook geschikt voor volwassenen
- Perfect voor grote gezinnen
- Solide pakket veiligheidssystemen
Technische gegevens
Motorisatie
De Grand Espace kent als verlengde carrosserievariant een minder lange historie dan zijn kortere evenknie, die in vele modelgeneraties al sinds de jaren tachtig heeft bestaan. De totale productieperiode liep van 1998 tot 2015. In die periode is de Grand Espace geleverd met een enorme verscheidenheid aan benzine- en dieselmotoren, en meestal technisch identiek aan de reguliere Espace. De hoeveelheid beschikbare motorvariaties is welhaast ondoenlijk om op te sommen. Bij sommige (facelift)generaties liet Renault de absolute basismotoriseringen achterwege bij de Grand Espace; waarschijnlijk omdat het Franse merk deze instappers niet toereikend genoeg vond in relatie tot de beoogde marktpropositie van zijn allergrootste MPV en/of ondermaats qua vermogen vonden. De Grand Espace is immers zomaar eventjes 20 centimeter langer dan de reguliere Espace. Tel hierbij het doorsnee totaalgewicht van een gemiddeld gezin bij op en een Grand Espace weegt rijklaar al gauw bijna twee ton. Enige reserve aan motorvermogen is dus geen overbodige luxe.
Hoewel benzines verkrijgbaar waren, spanden dieselmotoren de kroon in het vooronder van de Grand Espace. Tezamen met zijn comfortabele rijgedrag maakte dit de Grand Espace een gemoedelijke kilometervreter. Gezien de teruglopende vraag naar MPV’s was het motorpalet van de Grand Espace gedurende zijn laatste jaren nog maar een schim van was het ooit was geweest: slechts drie varianten, verdeeld over één benzine en twee diesels.
De laatst beschikbare benzinemotor was een 2,0 liter Turbo met een vermogen van 147 kW (200 pk) en 170 Nm koppel. Deze wist de best wel zware Grand Espace alsnog binnen de tien tellen naar de 100 km/u te krijgen. De opgegeven topsnelheid bedroeg 205 km/u. De diesels hadden een inhoud van 2,0 liter, goed voor 110 kW (150) of 128 kW (175 pk). Deze dCi’s blonken uit in souplesse en relatief gunstig verbruik. Bestuurders met een spaarzame rechtervoet kunnen een gemiddeld verbruik van 1 op 15,5 halen volgens Renault. Een standaard 6-traps automaat helpt daar een handje bij, evenals een rijkelijk koppel van respectievelijk 340 en 360 Nm.
Mocht je op zoek zijn naar een (plug-in) hybride of een volledig elektrische versie, dan zul je die niet vinden bij de Renault Grand Espace. De gloednieuwe Espace (vanaf medio 2023) is wel verkrijgbaar als hybride en een EV-versie zit ongetwijfeld in de pijplijn.
Afmetingen
De Renault Espace is al een grote auto, maar de Grand Espace doet daar nog een flinke schep bovenop. In lengte meet de (laatste generatie) Grand Espace bijna 4,86 meter, terwijl de breedte en hoogte respectievelijk 1,90 en 1,66 meter bedragen. De wielbasis bedraagt een riante 2,87 meter, waardoor er in tegenstelling tot de meeste andere 7-zitters wel zeven volwassenen fatsoenlijk in de Grand Espace kunnen zitten. De bagageruimte heeft met alle stoelen in gebruik alsnog een capaciteit van 456 liter. Klap de tweede en derde zitrij weg, en er ontstaat een enorme 3.050 liter aan bagageruimte. Een hoeveelheid laadvolume waar menig bestelauto jaloers op is.
De belangrijkste specificaties op een rij (laatste generatie):
Renault Grand Espace | |
---|---|
Marktintroductie | 2012 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,86 x 1,90 x 1,66 m |
Wielbasis | 2,87 m |
Inhoud bagageruimte | 456 liter |
Ledig gewicht | 1.745 - 1.930 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.544 - 2.665 kg |
Cilinderinhoud | 1.995 - 1.998 cm3 |
Vermogen | 110 kW (150 pk) - 147 kW (200 pk) |
Koppel | 170 - 360 Nm |
Topsnelheid | 198 - 205 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,7 - 11,1 seconden |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 6,4 - 8,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 169 - 198 g/km |
Varianten
De Renault Espace is er in uiteenlopende uitvoeringen, alle met luxe klinkende (Franse) benamingen, zoals Celsium, Initiale, Authentique, Expression, Dynamique en Privilège. Elke Renault Espace is standaard redelijk compleet uitgerust, met onder meer automatische airconditioning, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten rondom, in hoogte verstelbare voorstoelen, key-less entry, cruise control en een elektrische parkeerrem. Voor zaken als parkeersensoren en verwarmbare zetels diende bij het instapmodel bijbetaald te worden, maar Renault was zo schappelijk hier niet de hoofdprijs voor te rekenen. De meerprijs voor bijvoorbeeld Xenon-koplampen bedroeg 1.200 euro, maar vergeet niet dat die optie in 2015 als zeer luxe te boek stond.
Prijzen
In zijn laatste jaren werd de Renault Grand Espace enkel geleverd met krachtige motoren en standaard luxer uitvoerde versies. Zulke combinaties drijven de prijs natuurlijk op. Zo werd voor de 2.0 Turbo-benzine minstens 41.800 euro gevraagd. De kostbaarste versie, de Grand Espace met 2.0 dCi 175 in de uitvoering Initiale stond destijds in de prijslijst voor ruim 56.000 euro. Gelukkig kan het ook voor aanzienlijk minder in het geval van de oudere generaties, zeker nu de Grand Espace al enige tijd te vinden is op de occasionmarkt. Als occasion beginnen de prijzen al bij enkele duizenden euro’s voor een exemplaar rond het jaar 2000. Veel aanbod is er overigens niet. Op Autoscout24 staan er momenteel slechts 12 te koop. De gloednieuwe Renault Espace, nu een SUV, is er overigens vanaf 46.000 euro.
Design
Buitenkant
De Renault (Grand) Espace is een van de meeste herkenbare auto’s die we kennen. Uiteraard is het model door de jaren heen visueel aangepakt, maar de rode draad is altijd gebleven. Het design was van generatie op generatie eerder evolutie dan revolutie. Pas met de vijfde generatie Espace in 2015 (het jaar waarin afscheid werd genomen van de Grand Espace-naam) sloeg Renault een andere weg in. Meer in de richting van een SUV en cross-over. De MPV raakte immers al meer uit de gratie. Met de allernieuwste Espace heeft Renault definitief afstand genomen van het MPV-concept. Voortaan gaat de Espace als volwaardige SUV door het leven, wat best eventjes wennen zal zijn.
Binnenkant
Binnenin de Grand Espace is het altijd aangenaam toeven geweest. Het dashboardontwerp en de sfeer doen futuristisch aan. Bovendien is het interieur verfraaid met een overvloed aan moderne snufjes. De bedieningspook voor de automatische transmissie lijkt rechtstreeks geïnspireerd door de luchtvaarttechnologie. Het scherm heeft de vorm van een staande iPad en biedt uitgebreide instelmogelijkheden voor diverse functies. Gelukkig zijn de essentiële knoppen, zoals die voor de klimaatregeling en stoelverwarming, behouden gebleven; minimalisme is belangrijk, maar hier is een goede balans gevonden. Ook qua ergonomie heeft Renault vastgehouden aan zijn bekende stijl, met de vertrouwde console achter het stuurwiel voor de audiobediening. Aan ruimte sowieso geen gebrek: als een van de weinige 7-zitters, is er in de Grand Espace wel plek voor zeven volwassenen. Vergelijkbare MPV’s komen vaak niet verder dan vijf volwassenen en twee (kleine) kinderen.
Veiligheid
De Renault Grand Espace is een zeer veilige auto volgens Euro NCAP. Het veiligheidsinstituut bekroonde de ‘moeder der MPV’s’ met de hoogste veiligheidsscore van 5 sterren. Bovendien maken de hoog gepositioneerde achterlichten het model extra goed zichtbaar, al vanaf grote afstand. Verder zijn de hoofdsteunen individueel verstelbaar, wat extra veiligheid biedt voor langere inzittenden.
Alternatieven
Het aantal alternatieven voor de Renault Grand Espace hangt af van naar welke generatieperiode de voorkeur uitgaat. Ooit waren MPV’s mateloos populair en was het aanbod enorm. Vanaf het tweede decennium van deze eeuw nam de vraag af en daarmee ook het aantal vertegenwoordigers van deze carrosserievariant. Zo nam de Volkswagen Groep definitief afscheid van de Volkswagen Sharan en Seat Alhambra en Ford van de Galaxy en S-Max. Andere alternatieven zijn de Citroën Grand C4 SpaceTourer, Toyota Prius+ en BMW 2-serie Gran Tourer.