Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-grand-espace-overview

Renault Grand Espace

1 / 4
renault-grand-espace-overview
renault-grand-espace-front
renault-grand-espace-side
renault-grand-espace-back

Sterke punten

  • Begrip onder de MPV’s
  • Verzorgd, tijdloos design
  • Plek voor 7 volwassenen

Zwakke punten

  • Groot, lang en zwaar
  • Techniek gevoelig voor storingen
  • MPV is minder populair

Renault Grand Espace Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Grand Espace, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.1 - 13.9s
Maximumsnelheid:180 - 225 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):145 - 297 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.6 - 12.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4931 x 1850 x 1698 mm
Portieren:5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:680 - 780 kg

Renault Grand Espace: als het een beetje meer mag zijn

De Renault Grand Espace was een (verlengde) carrosserievariant van de Espace die te boek staat als grondlegger van de MPV-familie. Sindsdien is deze Franse ‘mono-volume’ uitgegroeid tot een begrip in autoland. De Renault Espace maakt al sinds 1984 deel uit van het gamma van het Franse merk. Lees meer.

Interesse in een Renault Grand Espace

Renault Grand Espace tweedehands auto
Renault Grand Espace dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Voor wie het niet ruim genoeg kan zijn
  • Achterste (derde) zitrij ook geschikt voor volwassenen
  • Perfect voor grote gezinnen
  • Solide pakket veiligheidssystemen

Technische gegevens

Motorisatie

De Grand Espace kent als verlengde carrosserievariant een minder lange historie dan zijn kortere evenknie, die in vele modelgeneraties al sinds de jaren tachtig heeft bestaan. De totale productieperiode liep van 1998 tot 2015. In die periode is de Grand Espace geleverd met een enorme verscheidenheid aan benzine- en dieselmotoren, en meestal technisch identiek aan de reguliere Espace. De hoeveelheid beschikbare motorvariaties is welhaast ondoenlijk om op te sommen. Bij sommige (facelift)generaties liet Renault de absolute basismotoriseringen achterwege bij de Grand Espace; waarschijnlijk omdat het Franse merk deze instappers niet toereikend genoeg vond in relatie tot de beoogde marktpropositie van zijn allergrootste MPV en/of ondermaats qua vermogen vonden. De Grand Espace is immers zomaar eventjes 20 centimeter langer dan de reguliere Espace. Tel hierbij het doorsnee totaalgewicht van een gemiddeld gezin bij op en een Grand Espace weegt rijklaar al gauw bijna twee ton. Enige reserve aan motorvermogen is dus geen overbodige luxe.

Hoewel benzines verkrijgbaar waren, spanden dieselmotoren de kroon in het vooronder van de Grand Espace. Tezamen met zijn comfortabele rijgedrag maakte dit de Grand Espace een gemoedelijke kilometervreter. Gezien de teruglopende vraag naar MPV’s was het motorpalet van de Grand Espace gedurende zijn laatste jaren nog maar een schim van was het ooit was geweest: slechts drie varianten, verdeeld over één benzine en twee diesels.

De laatst beschikbare benzinemotor was een 2,0 liter Turbo met een vermogen van 147 kW (200 pk) en 170 Nm koppel. Deze wist de best wel zware Grand Espace alsnog binnen de tien tellen naar de 100 km/u te krijgen. De opgegeven topsnelheid bedroeg 205 km/u. De diesels hadden een inhoud van 2,0 liter, goed voor 110 kW (150) of 128 kW (175 pk). Deze dCi’s blonken uit in souplesse en relatief gunstig verbruik. Bestuurders met een spaarzame rechtervoet kunnen een gemiddeld verbruik van 1 op 15,5 halen volgens Renault. Een standaard 6-traps automaat helpt daar een handje bij, evenals een rijkelijk koppel van respectievelijk 340 en 360 Nm.

Mocht je op zoek zijn naar een (plug-in) hybride of een volledig elektrische versie, dan zul je die niet vinden bij de Renault Grand Espace. De gloednieuwe Espace (vanaf medio 2023) is wel verkrijgbaar als hybride en een EV-versie zit ongetwijfeld in de pijplijn.

Afmetingen

De Renault Espace is al een grote auto, maar de Grand Espace doet daar nog een flinke schep bovenop. In lengte meet de (laatste generatie) Grand Espace bijna 4,86 meter, terwijl de breedte en hoogte respectievelijk 1,90 en 1,66 meter bedragen. De wielbasis bedraagt een riante 2,87 meter, waardoor er in tegenstelling tot de meeste andere 7-zitters wel zeven volwassenen fatsoenlijk in de Grand Espace kunnen zitten. De bagageruimte heeft met alle stoelen in gebruik alsnog een capaciteit van 456 liter. Klap de tweede en derde zitrij weg, en er ontstaat een enorme 3.050 liter aan bagageruimte. Een hoeveelheid laadvolume waar menig bestelauto jaloers op is.

De belangrijkste specificaties op een rij (laatste generatie):

Renault Grand Espace
Marktintroductie 2012
Lengte x breedte x hoogte 4,86 x 1,90 x 1,66 m
Wielbasis 2,87 m
Inhoud bagageruimte 456 liter
Ledig gewicht 1.745 - 1.930 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.544 - 2.665 kg
Cilinderinhoud 1.995 - 1.998 cm3
Vermogen 110 kW (150 pk) - 147 kW (200 pk)
Koppel 170 - 360 Nm
Topsnelheid 198 - 205 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,7 - 11,1 seconden
Tankinhoud 60 l
Verbruik 6,4 - 8,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 169 - 198 g/km

Varianten

De Renault Espace is er in uiteenlopende uitvoeringen, alle met luxe klinkende (Franse) benamingen, zoals Celsium, Initiale, Authentique, Expression, Dynamique en Privilège. Elke Renault Espace is standaard redelijk compleet uitgerust, met onder meer automatische airconditioning, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten rondom, in hoogte verstelbare voorstoelen, key-less entry, cruise control en een elektrische parkeerrem. Voor zaken als parkeersensoren en verwarmbare zetels diende bij het instapmodel bijbetaald te worden, maar Renault was zo schappelijk hier niet de hoofdprijs voor te rekenen. De meerprijs voor bijvoorbeeld Xenon-koplampen bedroeg 1.200 euro, maar vergeet niet dat die optie in 2015 als zeer luxe te boek stond.

Prijzen

In zijn laatste jaren werd de Renault Grand Espace enkel geleverd met krachtige motoren en standaard luxer uitvoerde versies. Zulke combinaties drijven de prijs natuurlijk op. Zo werd voor de 2.0 Turbo-benzine minstens 41.800 euro gevraagd. De kostbaarste versie, de Grand Espace met 2.0 dCi 175 in de uitvoering Initiale stond destijds in de prijslijst voor ruim 56.000 euro. Gelukkig kan het ook voor aanzienlijk minder in het geval van de oudere generaties, zeker nu de Grand Espace al enige tijd te vinden is op de occasionmarkt. Als occasion beginnen de prijzen al bij enkele duizenden euro’s voor een exemplaar rond het jaar 2000. Veel aanbod is er overigens niet. Op Autoscout24 staan er momenteel slechts 12 te koop. De gloednieuwe Renault Espace, nu een SUV, is er overigens vanaf 46.000 euro.

Design

Buitenkant

De Renault (Grand) Espace is een van de meeste herkenbare auto’s die we kennen. Uiteraard is het model door de jaren heen visueel aangepakt, maar de rode draad is altijd gebleven. Het design was van generatie op generatie eerder evolutie dan revolutie. Pas met de vijfde generatie Espace in 2015 (het jaar waarin afscheid werd genomen van de Grand Espace-naam) sloeg Renault een andere weg in. Meer in de richting van een SUV en cross-over. De MPV raakte immers al meer uit de gratie. Met de allernieuwste Espace heeft Renault definitief afstand genomen van het MPV-concept. Voortaan gaat de Espace als volwaardige SUV door het leven, wat best eventjes wennen zal zijn.

Binnenkant

Binnenin de Grand Espace is het altijd aangenaam toeven geweest. Het dashboardontwerp en de sfeer doen futuristisch aan. Bovendien is het interieur verfraaid met een overvloed aan moderne snufjes. De bedieningspook voor de automatische transmissie lijkt rechtstreeks geïnspireerd door de luchtvaarttechnologie. Het scherm heeft de vorm van een staande iPad en biedt uitgebreide instelmogelijkheden voor diverse functies. Gelukkig zijn de essentiële knoppen, zoals die voor de klimaatregeling en stoelverwarming, behouden gebleven; minimalisme is belangrijk, maar hier is een goede balans gevonden. Ook qua ergonomie heeft Renault vastgehouden aan zijn bekende stijl, met de vertrouwde console achter het stuurwiel voor de audiobediening. Aan ruimte sowieso geen gebrek: als een van de weinige 7-zitters, is er in de Grand Espace wel plek voor zeven volwassenen. Vergelijkbare MPV’s komen vaak niet verder dan vijf volwassenen en twee (kleine) kinderen.

Veiligheid

De Renault Grand Espace is een zeer veilige auto volgens Euro NCAP. Het veiligheidsinstituut bekroonde de ‘moeder der MPV’s’ met de hoogste veiligheidsscore van 5 sterren. Bovendien maken de hoog gepositioneerde achterlichten het model extra goed zichtbaar, al vanaf grote afstand. Verder zijn de hoofdsteunen individueel verstelbaar, wat extra veiligheid biedt voor langere inzittenden.

Alternatieven

Het aantal alternatieven voor de Renault Grand Espace hangt af van naar welke generatieperiode de voorkeur uitgaat. Ooit waren MPV’s mateloos populair en was het aanbod enorm. Vanaf het tweede decennium van deze eeuw nam de vraag af en daarmee ook het aantal vertegenwoordigers van deze carrosserievariant. Zo nam de Volkswagen Groep definitief afscheid van de Volkswagen Sharan en Seat Alhambra en Ford van de Galaxy en S-Max. Andere alternatieven zijn de Citroën Grand C4 SpaceTourer, Toyota Prius+ en BMW 2-serie Gran Tourer.

FAQ

Hoeveel personen kunnen plaatsnemen in de Renault Espace?
De Renault Espace beschikt over zeven zitplaatsen. In tegenstelling tot veel concurrenten biedt de Grand Espace wel plek voor zeven volwassenen. Vergelijkbare MPV’s komen vaak niet verder dan vijf volwassenen en twee (kleine) kinderen.
Is de Renault Grand Espace ook verkrijgbaar als hybride of EV?
Nee. Enkel traditionele benzine- en dieselmotoren slaan de klok in de Grand Espace. Renault introduceerde pas hybride-aandrijflijnen sinds de gloednieuwe Espace, die te koop is vanaf de zomer van 2023. Een volledig elektrische variant volgt zeer waarschijnlijk later.
Is de Renault Grand Espace een veilige auto?
Ja. Althans, als je het onafhankelijke en gerenommeerde veiligheidsinstituut Euro NCAP moet geloven. Die organisatie bekroonde de laatste generatie van de Grand Espace met de hoogste veiligheidsscore van 5 sterren.

Beoordelingen voor Renault Grand Espace

24 Beoordelingen

4,3