Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Koleos 4.jpg

Renault Koleos

1 / 4
Koleos 4.jpg
Koleos 1.jpg
Koleos 2.jpg
Koleos 3.jpg

Sterke punten

  • Comfortabel
  • Ruim
  • Fraai interieur

Zwakke punten

  • Luidruchtige motor (diesel)
  • Geen 7-zitter
  • Prijs

Renault Koleos Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Koleos, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.5 - 12.3s
Maximumsnelheid:177 - 205 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):120 - 230 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.6 - 9.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4520 x 1843 x 1673 mm
Portieren:5
Kofferruimte:450 - 1807 liter
Aanhangergewicht:389 - 645 kg

Grote, gedeelde SUV

Als er één auto zich zonder vaderland mag voelen, dan wel de Koleos van Renault. Want ontwikkeld door Renault en Nissan, werd hij gebouwd bij Samsung in het Zuid-Koreaanse Busan. De Koleos overleeft de elektrificatie van de Renaults SUV’s voorlopig wel.

Interesse in een Renault Koleos

Renault Koleos tweedehands auto
Renault Koleos nieuwe auto
Renault Koleos dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Renault Koleos is een heer in maatpak, maar wel op rubberen laarzen. Hij ziet er namelijk klassevol uit, maar kan tegelijk de kuilen van landwegen zonder moeite aan.

  • De 1.6 dCI wordt altijd aan een X-tronic versnellingsbak gekoppeld, een duur woord voor een CVT-transmissie. Maar Nissan en Renault hebben daar wel prima schakelmomenten ingebouwd, zodat het hoogtoerige karakter bij accelereren verdwijnt.

  • De Koleos is een ruime auto: het gemiddelde gezin hoeft niet eens licht te reizen, want in de koffer kan een kleine confectiezaak.

  • De Koleos wordt nagenoeg wereldwijd aan de man gebracht. Zijn Fase II werd in wereldpremière op het salon van Beijing aan de wereld getoond en hij is, met uitzondering van Afrika en Rusland, overal te koop. Dat zegt veel over zijn kwaliteiten.

Belangrijke gegevens

Motoren

Renault biedt één benzinemotor aan in de Koleos. Dat is een 160 pk sterke 1.4-liter viercilinder die aan een EDC-automaat wordt gekoppeld. De diesel heeft 2.0 liter inhoud en is 185 pk sterk. Hij wordt via de X-tronic aan de voor- of de vier wielen gekoppeld.

Wie liever een benzinemotor aan een 4WD koppelt, kan niet bij de Koleos terecht, dat is aan de diesel voorbehouden. De vierwielaandrijving is niet bepaald berekend op het exploreren van de Himalaya, maar modderige wegels en sneeuw verteert het systeem moeiteloos. De vierwielaandrijving komt vanzelf ingrijpen bij gripverlies, maar je kan ook zelf kiezen voor een All Mode 4x4i en omschakelen van 4X2 naar Auto of 4x4 lock als het lastiger wordt.

Afmetingen

De Koleos is 4,7 m lang, 1,81 m breed (zonder spiegels) en 1,7 m hoog. Hij weegt naargelang de uitvoering tussen de 1.600 en 1.686 kg. De laadvloer is maximaal 1,94 m lang, goed voor een koffer van 498 tot 1.706 l. In de brandstoftank kan 60 l, met een diesel is zo vlot 1.000 km te halen. Let wel op voor parkeren, de draaicirkel is 11,6 m

Varianten

Renault levert zijn Koleos in twee uitrustingsniveaus: de Techno en de Initiale Paris. De Techno heeft al een moderne LED-lichtinstallatie rondom (achteraan zijn de glijdende richtingaanwijzers wel een optie) en binnen kan je de interieurverlichting naar eigen goeddunken selecteren. De Initiale Paris is net iets weldadiger afgewerkt, maar beide auto’s hebben een rijkelijke uitrusting, ook wat de veiligheid betreft. Bovendien zijn er nog behoorlijk wat accessoires te kopen om de Koleos verder te personaliseren.

Prijzen

Naargelang de uitvoering variëren de prijzen van € 41.500 (TCe EDC Techno) tot ruim € 45.850 voor een Initiale Paris. Als daar een diesel in wordt gemonteerd bent u soms wel € 51.900 kwijt.

Design

Buitenzijde

Laurens van den Acker zette de lijnen uit voor de Mégane, Kadjar, Scénic, Espace, Talisman en ook de Koleos. Dat is aan de achterkant te merken aan de uitlaten, maar vooral aan de achterlichten die de vorm van een bril hebben. Laurens is ook achteraan niet vies van een lijntje en plooitje meer. In profiel is de Koleos zo goed als inwisselbaar met elke Renault die hoger is dan 1,5 m want ook hier staan de voorwielen flink vooruit geschoven, terwijl er achteraan toch nog een behoorlijke overhang is. Vooraan zie je de typische Renault-neus met een glimmende grille en koplampen met groot uitgevallen dagrijlichten. In de bumper zijn nog additionele lampen (breedstralers) ingebouwd.

Binnenkant

De binnenkant werd overgenomen van de Talisman/Espace. Zo vinden we een groot scherm op de middenconsole met daaronder een bergvak met de nodige aansluitingen, en tussenin de bediening van de verwarming. Achter het stuur staat een digitaal dashboard, door de chauffeur naar eigen goeddunken in te stellen. De afwerking, zeker van Initiale Paris, is weldadig, ook als er niet voor een lederen bekleding wordt gekozen.

Veiligheid

Renault heeft de Koleos de meest gangbare veiligheidsassistenten meegegeven: een rijstrookassistent, verkeersbordenherkenning, adaptieve cruise control, dodehoekcontrole en een automatische noodrem, om de voornaamste te noemen. Komt het toch tot een ongeluk, dan is ook de passieve veiligheid paraat. Euro Ncap gaf de Koleos 5 sterren bij de botsproef.

Alternatieven

Het Koreaanse duo Hyundai en Kia, met de Santa Fe en de Sorento, zitten in dezelfde prijscategorie met dezelfde filosofie. De Audi Q5 is duurder, net als de X3 en X5 van BMW. Mercedes heeft een GLC, VW de Tiguan, Volvo de XC60, en Alfa de Stelvio. Ze vissen, zij het met andere hengels, in dezelfde vijver.

FAQ

Kan de Renault Koleos ruw terrein aan?
U zou verbaasd zijn wat er in de 4x4 Lock-stand allemaal overwonnen kan worden. Bovendien heeft de Koleos 19 cm bodemvrijheid.
Is de benzinemotor van de Koleos sterk genoeg voor 1,8 ton?
Hij heeft 160 pk, maar het koppel is minder, u zal dus vlotter moeten schakelen.
Is er een handgeschakelde Koleos?
De benzinemotor wordt aan een 6-trapsautomaat (EDC) gekoppeld, de diesel aan de X-tronic, een CVT. Met de hand schakelen: neen dus.

Beoordelingen voor Renault Koleos

9 Beoordelingen

4,3