Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Renault-Modus-2004-1600-29.jpg

Renault Modus

1 / 6
Renault-Modus-2004-1600-29.jpg
Renault-Grand_Modus-2008-1600-0b.jpg
Renault-Grand_Modus-2008-1600-05.jpg
Renault-Modus-2004-1600-1e.jpg
Renault-Modus-2004-1600-07.jpg
Renault-Modus-2004-1600-12.jpg

Sterke punten

  • Ruim interieur voor zijn formaat
  • Comfortabel weggedrag
  • Twee formaten beschikbaar

Zwakke punten

  • Koffer is niet zo groot in kleine Modus
  • Centrale tellers zijn niet overzichtelijk
  • Afwerking interieur

Renault Modus Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Modus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.3 - 16s
Maximumsnelheid:154 - 188 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):104 - 185 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.9 - 7.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3792 x 1695 x 1586 mm
Portieren:5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:415 - 510 kg

Flexibel en compact

De Renault Modus kwam uit in 2004 om het vuur aan de schenen te leggen van de Opel Meriva, die het segment van de B-segment monovolumes op gang trapte. De Modus onderscheidde zich met zijn zeer compacte afmetingen, modulariteit (what’s in a name) en zijn comfort onderweg. In tegenstelling tot zijn stalgenoot Nissan Note kreeg de Modus echter geen tweede generatie vanwege tegenvallende verkoopcijfers.

Interesse in een Renault Modus

Renault Modus tweedehands auto
Renault Modus dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Met een lengte van amper 3,79 meter was de Renault Modus erg compact, maar toch had je veel ruimte aan boord dankzij het hoge dak en de verschuifbare achterbank, waarbij je kon kiezen tussen twee of drie zitplaatsen.

  • Onderweg onderscheidt de Modus zich door zijn rust aan boord, dankzij een zachte ophanging en een goede demping van de rolgeluiden. Ook de motoren doen vrij discreet hun werk.

  • Met de facelift in 2008 bracht Renault ook de Grand Modus uit, een 16 cm langere versie met nog meer ruimte voor passagiers en hun bagage. Voor een 7-zitter moest je echter nog steeds bij de Scénic of de Espace zijn.

  • De Modus zat propvol handigheden, zoals een apart te openen luikje in de achterklep als je in een krappe parkeerplek stond geparkeerd, of extra opbergvakken doorheen het interieur.

Alle belangrijke gegevens over de Renault Modus

Motoren

De Renault Modus stond op het platform van de Clio III en nam dus diens motorengamma grotendeels over. Op benzine had je de keuze tussen een 1.2i van 75 pk, een 1.4i van 98 pk en een 1.6i van 88 of 112 pk. Die laatste kon ook gekoppeld worden aan een automaat met 4 versnellingen, de rest kreeg een manuele vijfversnellingsbak.

Op diesel is de ster van de show de bekende 1.5 dCi, bij zijn debuut 65 of 80 pk sterk, later kwam er ook een versie met 105 pk.

Met de facelift van 2008 werden er ook enkele veranderingen doorgevoerd in het motorengamma. De 1.4i verdween en werd vervangen door een 1.2 TCe-turbobenzine van 100 pk. De 1.6 was voortaan enkel met een automaat te krijgen. De dieselmotor had voortaan 68, 86 of 106 pk.

Afmetingen

De originele Renault Modus uit 2004 had een lengte van 3,79 meter, een breedte van 1,70 meter en een hoogte van 1,59 meter. Bij de facelift werd hij iets langer (3,87 meter) en kwam er nog een Grand Modus bij, die met zijn 4,03 meter nog steeds bijzonder compact is. Het grootste voordeel van de Grand Modus is zijn grotere bagageruimte: waar de kleine Modus bleef steken op 217 tot 1.302 liter, had de Grand Modus 305 tot 1.454 liter. Met de achterbank naar voren geschoven, had je zelfs 410 liter ter beschikking. Het gewicht van de Modus schommelt rond de 1,1 tot 1,2 ton, de Grand Modus was ongeveer 50 kilo zwaarder.

Uitvoeringen

Het gamma van de Renault Modus bestond uit de Authentique, Expression, Dynamique en Privilège als topversie.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Renault Modus is tweedehands erg voordelig op te pikken. Al vanaf minder dan 2.000 euro kan je een exemplaar vinden, meestal met een (Euro 4) dieselmotor. Maar zelfs voor zo’n 4.000 euro heb je een grote keuze aan Modussen (Modi?) van na de facelift met een benzinemotor, een vrij lage kilometerstand en een mooie uitrusting. Dan heb je een heel praktische auto voor het geld.

Design-highlights en interieur

Hoewel de Renault Modus was gebaseerd op de Clio van die tijd, had hij zijn looks te danken aan de Twingo, waarvan hij enkele elementen leende. Met zijn lengte van amper 3,79 meter was het de meest compacte van de compacte monovolumes, maar door het modulaire interieur kon er slim omgegaan worden met de beschikbare ruimte. Andere handigheden aan de buitenkant zijn onder meer het luikje in de achterklep dat in de tegengestelde richting openklapte, voor als er geen plek was om de achterklep volledig te openen, en de geïntegreerde montagepunten voor fietsendragers. Zo moest je geen aparte trekhaak meer monteren. In 2008 werd het uiterlijk van de Modus gemoderniseerd met nieuwe bumpers, heldere lampen en meegespoten bumpers.

Luchtig sfeertje vol opbergvakken

Aan boord hield de Modus het midden tussen de Clio en de Scénic qua design, met bedieningselementen van die eerste en de centrale tellers van die laatste. De tellers waren overigens niet erg goed afleesbaar, maar ze maakten wel plaats vrij voor een extra opbergvak achter het stuurwiel. De hele passagiersruimte van de Modus zat overigens vol extra opbergvakken, zoals onder en in de passagiersstoel, in de vloer en natuurlijk in het dashboard. De achterbank was verschuifbaar en gaf zo de keuze tussen drie zitplaatsen en een grotere kofferruimte, of twee zitplaatsen en erg veel beenruimte. De Grand Modus voegde nog wat extra kofferruimte toe. Er komt ook erg veel natuurlijk licht naar binnen in de Modus dankzij de grote ramen en het (optionele) dakraam.

Rijhulp en veiligheid

De Renault Modus was de eerste wagen in zijn klasse die de maximale 5 sterren kreeg van Euro NCAP, dankzij zijn zes airbags, extra stevige structuur en zijn Isofix-punten voor kinderzitjes. De Modus kreeg echter pas later in zijn levensloop ESP. Een bandendrukmonitor en cruise control waren optioneel beschikbaar.

Alternatieven

De Renault Modus had ook een Nissan-broertje in de vorm van de Note, die op hetzelfde platform stond, maar wel een volledig eigen design had. De Note kreeg ook nog een vervolg in tegenstelling tot de Modus, die het bij één generatie hield. Andere concurrenten zijn de Citroën C3 Picasso, Opel Meriva, Hyundai Matrix, Honda Jazz, Toyota Verso en Ford B-Max.

FAQ

Is de Renault Modus betrouwbaar?
In tegenstelling tot wat je zou vermoeden gezien de reputatie van Renault in deze tijd, is de Modus wel betrouwbaar en heeft hij dus geen last van elektrische of elektronische gremlins. De afwerkingskwaliteit was echter niet geweldig, dus slijtage van de plastic delen kan je wel tegenkomen, net als parkeerschade - het is immers een stadswagen.
Hoeveel kost een Renault Modus?
De Renault Modus is tweedehands erg voordelig op te pikken. Al vanaf minder dan 2.000 euro kan je een exemplaar vinden, meestal met een (Euro 4) dieselmotor. Maar zelfs voor zo’n 4.000 euro heb je een grote keuze aan Modussen (Modi?) van na de facelift met een benzinemotor, een vrij lage kilometerstand en een mooie uitrusting.
Mag de Renault Modus diesel binnen in de LEZ?
De Renault Modus is vooral geleverd met Euro 4-dieselmotoren, die intussen niet meer binnen mogen in LEZ’s in België. De laatste modeljaren hadden Euro 5-motoren en mogen dus nog even binnen in de LEZ, maar worden binnenkort ook geweerd.

Beoordelingen voor Renault Modus

44 Beoordelingen

4,3