Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Renault Scénic AS24 4.jpeg

Renault Scénic

1 / 4
Renault Scénic AS24 4.jpeg
Renault Scénic AS24 1.jpeg
Renault Scénic AS24 2.jpeg
Renault Scénic AS24 3.jpeg

Sterke punten

  • Eigenzinnig design
  • Slimme opbergruimte
  • Ook als zevenzits Grand Scénic

Zwakke punten

  • Iets te stugge rijervaring
  • Geen echte hybrides
  • Goedkope afwerking interieur

Renault Scenic Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Scenic, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
Financieren vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.9 - 16.4s
Maximumsnelheid:150 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):94 - 205 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.6 - 8.6 null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4259 x 1805 x 1571 mm
Portieren:5
Kofferruimte:437 - 1837 liter
Aanhangergewicht:365 - 564 kg

Tegen de SUV-stroom in

Renault heeft al sinds 1996 een Scénic in het gamma, en die geldt al vier generaties lang als de maatstaf der compacte MPV’s. In zijn laatste generatie moet de monovolume echter steeds vaker opboksen tegen gezinsgerichte SUV’s. Dat doet de Scénic met een opvallend design en een slim ingerichte cabine.

Interesse in een Renault Scénic

Renault Scénic tweedehands auto
Renault Scénic nieuwe auto
Renault Scénic dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zoek je het ideale vervoersmiddel voor je gezin, dan is een MPV stiekem nog steeds de beste keuze. In dat segmentblijft de Renault Scénic één van de laatste volhouders, dus je hebt er tegenwoordig maar weinig andere opties.

  • Dat betekent echter niet dat de Renault het op makkelijk speelt, wel integendeel. De vierde generatie is veruit de meest gewaagd vormgegeven Scénic ooit dankzij zijn brede, geaccentueerde wielkasten, enorme velgen en sportief scherpe lijnen.

  • Toch lijdt het traditionele gebruiksgemak amper onder die knappe vormgeving, want de Scénic blijft een ruimtewonder binnenin. Dat geldt niet alleen voor de kofferruimte, maar ook voor de zitruimte achteraan.

  • Heb je echter nog meer ruimte nodig, dan kan je kiezen voor een Grand Scénic. Die biedt niet alleen een enorme koffer, maar ook twee extra zitplaatsen achterin voor een heuse zevenzitter.

Belangrijke gegevens

Motoren

Renault introduceerde de vierde generatie van de Scénic in 2016, temidden een sterk veranderende autosector. Zo vond er niet alleen een grootschalige omschakeling van MPV naar SUV plaats, maar verschenen er ook steeds meer elektrische auto’s en hybrides. Toch houdt de Scénic vast aan zijn verbrandingsmotoren, waarbij een mildhybride dieselmotor de sterkst geëlektrificeerde versie was.

Bij zijn lancering verscheen de Scénic met de keuze uit één benzinemotor en twee dieselmotoren. Op benzinevlak ging het om een 1.2-litermotor met ofwel 115 ofwel 130 pk, en de diesels waren een 1.5 met 110 pk of een 1.6 met 130 of 160 pk. Die eerste dieselmotor was in 2017 en 2018 ook verkrijgbaar met mildhybride ondersteuning, maar die 1.5 dCi Hybrid Assist hield het maar een dik jaar vol. Ook de andere dieselmotoren moesten uiteindelijk wijken voor een 1.8-literblok met 120 of 150 pk.

De 1.2-liter benzinemotor werd al snel vervangen door de 1.3 Tce, en dat is ook het enige blok dat in de laatste jaren nog verkrijgbaar was. Die motor vind je in de Scénic met vermogens van 115, 140 of 158 pk. Je krijgt telkens de keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps automaat, en het vermogen gaat in alle gevallen naar de voorwielen.

Afmetingen

Als MPV zet de Renault Scénic voluit in op binnenruimte, al hoeft dat niet ten koste te gaan van de buitenmaten. Zo heeft de reguliere Scénic een best compacte voetafdruk, met zijn lengte van 4,41 meter, breedte van 1,87 meter en hoogte van 1,65 meter. De grotere Grand Scénic, die nog meer binnenruimte en zeven zitplaatsen biedt, voegt daar nog eens 23 centimeter in de lengte aan toe.

Het spreekt dus voor zich dat zo’n Grand Scénic een enorme binnenruimte biedt, met zijn koffervolume van maar liefst 765 liter met de derde zitrij neergeklapt. Met die twee stoeltjes op hun plek blijft er 189 liter over voor je boodschappen. Ook de reguliere Scénic doet het echter allesbehalve slecht, want daar vind je nog steeds een mooie 506 liter aan koffervolume achter de achterbank.

Varianten

De Renault Scénic was dus verkrijgbaar in twee lengtes: als reguliere Scénic en als langere Grand Scénic. Enkel die laatste is op het moment van schrijven (november 2022) nog nieuw verkrijgbaar, al loopt de productie ook hier op zijn einde. De Grand Scénic kan besteld worden in drie uitrustingsniveaus: Equilibre, Techno en Executive. De Equilibre is dus de basisversie, maar die beschikt al over een bruikbare standaarduitrusting. Reken bijvoorbeeld op cruise control, een multimediasysteem van 7 inch, parkeersensoren rondom en zelfs een achteruitrijcamera. De Techno voegt meer technologie toe zoals een infotainmentscherm van 8,7 inch met navigagtie, dodehoeksensoren en knappe 20-inchvelgen. De Executive voegt daar tot slot zaken als adaptieve cruise control, een head-updisplay en verwarmde zetels aan toe.

Prijzen

Ga je naar de Renault-dealer voor een nieuwe Scénic, dan kan je op het moment van schrijven zoals gezegd enkel een Grand Scénic bestellen. Daarvoor betaal je tenminste 30.575 euro. Voor dat geld krijg je de auto in zijn Equilibre-versie, voorzien van een 1.3-liter TCe-benzinemotor met 140 pk. De 160 pk sterke variant is verkrijgbaar vanaf het Executive-uitrustingsniveau, maar daar betaal je dan wel meteen 38.925 euro voor.

Ga je tweedehands op zoek naar een Renault Scénic van de huidige generatie, dan vind je flink wat keuze. Zo begint het aanbod al rond de 12.000 euro, al gaat het dan vaak om exemplaren met dieselmotoren en hoge kilometerstanden. De lichter gebruikte Scénics duiken op vanaf zo’n 16.000 euro. Zoek je specifiek naar een Grand Scénic, dan moet je eigenlijk maar weinig opleggen. Met een budget van 17.000 à 18.000 euro vind je gemakkelijk een goed onderhouden exemplaar.

Design

Buitenzijde

De vierde generatie van de Renault Scénic moest meer dan ooit tevoren in het oog springen. De MPV wordt namelijk steeds vaker achterwege gelaten voor een SUV, dus Renault moest kopers aantrekken met de looks van zijn ruimtewonder. Dat merk je meteen al aan de velgmaten, want zelfs de basisversie beschikt over ronduit enorme 20-inchwielen waar dan wel flinke wieldeksels uit plastic over gespannen moeten worden. De hoger geprijsde exemplaren maken daar even grote lichtmetalen velgen van, die samen met de brede, door de schouderlijn geaccentueerde wielkasten bijdragen tot een ongezien sportief design voor een monovolume. Vooraan delen de Scénic en Grand Scénic gewoon hun neusje met standaard LED-koplampen, maar achteraan gaat de Grand Scénic helemaal zijn eigen richting uit met verlichting die langs een sierlijst doorloopt tot aan het dak.

Binnenzijde

Binnenin moest de Scénic vooral ruim zijn, en daarin slaagt hij zonder moeite. De Fransen hebben verder ook slim nagedacht over de opbergvakken: het enorme handschoenkastje schuift uit in plaats van te kantelen, er zitten verborgen vakken in de vloer en ook de middenconsole biedt zeeën aan extra opbergruimte. Dat betekent echter niet dat ze de vormgeving van het interieur vergeten zijn, want de cockpit van de Scénic ziet er even modern en dynamisch uit als die van bijvoorbeeld een Clio. Dat dankt hij aan het grote infotainmentscherm in portretstand, en aan het digitale bestuurdersdisplay.

Veiligheid

Bij zijn lancering onderging de Renault Scénic – zoals alle nieuwe modellen – een reeks botsproeven aan de Euro NCAP. Die beloonden de Scénic met de volle vijf op vijf sterren, dus voor zijn tijd was dit een zeer veilige auto. Die waardering dankt hij aan de standaard aanwezigheid van een rijstrookwaarschuwing, een botspreventiesysteem dat ook voetgangers herkent en natuurlijk een hele resem airbags om je kroost te beschermen indien het toch tot een aanrijding zou komen.

Alternatieven

De Renault Scénic behoort tot een uitstervend ras: dat van de MPV. Vooral in het compacte segment blijven er maar weinig alternatieven over, want ook de Citroën C4 Picasso en Ford S-Max gingen al uit productie. Bij de lancering waren dat echter nog concurrenten van de Scénic, net als de Opel Zafira, Volkswagen Touran en Toyota Verso.

FAQ

Is de Renault Scénic er als hybride?
De Renault Scénic heeft nooit een zelfopladende hybride of plug-inhybride versie gehad. Er was wel kortstondig een mildhybride diesel in 2017 en 2018 onder de noemer ‘dCi 110 Hybrid Assist’.
Is de Renault Scénic een zevenzitter?
De Renault Scénic is in zijn standaardvorm een auto met vijf zitplaatsen, maar als Grand Scénic biedt hij wel zeven zitplaatsen.

Beoordelingen voor Renault Scenic

127 Beoordelingen

4,3