Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-trafic

Renault Trafic

1 / 4
renault-trafic
Renault-Trafic-SpaceNomad-07-1024x768
Renault-Trafic-SpaceNomad-08-1024x768
Renault Trafic Frontansicht

Sterke punten

  • Opgefriste looks
  • Ook als luxueuze personenversie
  • Diesel of elektrisch

Zwakke punten

  • Niet zoveel koetswerkvarianten als concurrentie
  • Beperkte range elektrische versie
  • Matige geluidsisolatie SpaceClass

Renault Trafic Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Trafic, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.8 - 20.1s
Maximumsnelheid:138 - 186 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):145 - 253 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.5 - 10.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4782 x 1904 x 1942 mm
Portieren:4 - 6
Kofferruimte:1000 - 3400 liter
Aanhangergewicht:678 - 1148 kg

Frans busje met internationale broers

De huidige generatie Renault Trafic stamt alweer uit 2014, maar kreeg doorheen zijn carrière twee facelifts om zijn looks en zijn techniek bij de tijd te houden. Je kan de Trafic bestellen als Van of als personenbusje om tot 9 personen comfortabel te vervoeren. De Nissan Primastar is trouwens quasi identiek hetzelfde model, net als de vorige Opel Vivaro en de Fiat Talento, die intussen allebei Stellantis-busjes zijn geworden.

Interesse in een Renault Trafic

Renault Trafic tweedehands auto
Renault Trafic nieuwe auto
Renault Trafic dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Frans busje met internationale broers

De huidige generatie Renault Trafic stamt alweer uit 2014, maar kreeg doorheen zijn carrière twee facelifts om zijn looks en zijn techniek bij de tijd te houden. Je kan de Trafic bestellen als Van of als personenbusje om tot 9 personen comfortabel te vervoeren. De Nissan Primastar is trouwens quasi identiek hetzelfde model, net als de vorige Opel Vivaro en de Fiat Talento, die intussen allebei Stellantis-busjes zijn geworden.

Goede redenen

  • Naast de 4 varianten van de 2 liter-dieselmotor (110 tot 170 pk) heeft Renault de elektrische Trafic E-Tech voorgesteld, met een rijbereik tot 240 km.

  • De Renault Trafic is net zo interessant als personenbusje als de bedrijfswagenvariant, met de luxueuze SpaceClass als topversie.

  • De facelift van 2020 gaf de Trafic niet enkel een nieuwe neus, ook het interieur kreeg een grondige update met het nieuwere Easy Link-infotainmentsysteem van het merk.

  • Ook als vrijetijdsvoertuig is de Renault Trafic een interessant model, het merk biedt zelfs een officiële camperversie aan: de SpaceNomad, als antwoord op de Ford Transit Custom Nugget.

Alle belangrijke gegevens over de Renault Trafic

Motoren

Sinds de facelift in 2020 is het motorengamma van de Renault Trafic versimpeld: de 1.6 dCi verdwijnt uit het gamma, waardoor alle vermogensvarianten dezelfde 2.0 dCi-dieselmotor onder de kap hebben zitten.

Die 2.0 dCi kan je krijgen met 110, 130, 150 of 170 pk. De twee krachtigste versies hebben optioneel recht op een EDC-automaat met dubbele koppeling, een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard. Vierwielaandrijving is niet beschikbaar op de Renault Trafic.

Renault heeft in 2022 ook een elektrische Trafic E-Tech aangekondigd, die een batterij van 52 kWh heeft en een officieel rijbereik van 240 km. De elektromotor is 120 pk sterk.

Afmetingen

De Renault Trafic is er in twee lengtematen en twee hoogtematen (L1H1 tot L2H2). De korte versie is 5,08 meter lang, de lange versie voegt nog eens 40 centimeter toe, voor een totaal van 5,48 meter. De hoogte varieert van 1,97 meter tot 2,50 meter. De breedte blijft gelijk met 1,96 meter.

Qua laadruimte heb je in de gesloten bestelwagen met enkele cabine beschikking over 5,8 tot 8,9 m³, afhankelijk van het formaat dat je kiest. Het nuttig laadvermogen bedraagt 1.086 tot 1.251 kilo, het maximale sleepvermogen is 2,5 ton.

Uitvoeringen

Als bedrijfsvoertuig is de Renault Trafic Van er met enkele of dubbele cabine, waarbij je in die laatste tot 6 passagiers kan vervoeren. De enkele cabine is er ook als platform-cabine die omgebouwd kan worden tot pick-up/kipper of bakwagen.

De personenversie van de Renault Trafic kent twee versies: de Passenger en de meer luxueuze SpaceClass, die je allebei ook met korte of lange wielbasis kan bestellen. De Passenger kan je bestellen als Life, Zen of Intens. De SpaceClass heeft een naamloze instapversie en een Escapade-variant, die ‘captain seats’ toevoegt en een uitschuifbare tafel bovenop de al vrij complete uitrusting van de SpaceClass.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Renault Trafic is er vanaf 26.770 euro exclusief BTW, al lopen er regelmatig kortingen die die instapprijs nog flink verlagen. Voor dat geld heb je een Trafic Essentiel met dCi 110-dieselmotor. De Trafic Passenger is er vanaf 33.850 euro als Combi Passenger Life, met dezelfde 110 pk sterke dieselmotor en 8 zitplaatsen.

Tweedehands is er een groot aanbod aan Trafics te vinden aangezien het model al sinds 2014 op de markt is. De goedkoopste bedrijfswagenversies hebben hoge kilometerstanden en de 1.6 dCi aan boord en kosten vanaf 8.000 euro. Voor zo’n 13.000 euro heb je frissere exemplaren met meer uitrusting. De personenversie met 8 of 9 zitplaatsen is te vinden vanaf 16.000 euro.

Design-highlights en interieur

De in 2014 gelanceerde Renault Trafic van de derde generatie heeft een intussen heel herkenbare look, temeer omdat het model ook als Nissan NV300/Primastar, Fiat Talento en Opel Vivaro op de markt is of was. Zijn grote koplampen en algemene vorm leunen dicht aan bij de Ford Transit Custom, maar zijn ook gewoon een evolutie van de vorige generatie, die al in 2001 op de markt kwam. De Trafic kreeg twee facelifts: in 2019 en een meer ingrijpende facelift in 2020/2021.

Hoe nieuwer, hoe aangenamer

De grootste verschillen tussen de facelifts zijn wel te vinden in het interieur. Waar het oorspronkelijke model en de eerste facelift nog vasthielden aan de ronde vormen die Renault vroeger toepaste op zijn interieurs, kreeg de tweede facelift een veel moderner interieur mee dat meer aansluit bij de nieuwste modellen van het merk. Ook het Easy Link-infotainmentsysteem is een grote verbetering ten opzichte van het oude systeem. In de SpaceClass-variant zit je erg comfortabel, maar de Trafic kan zijn bestelwagen-DNA niet wegsteken met zijn matige geluidsisolatie en dito audiosysteem.

Rijhulp en veiligheid

De in 2021 gelanceerde faceliftversie van de Renault Trafic kreeg een zilveren medaille van Euro NCAP, dankzij zijn veel completere veiligheidsuitrusting met noodremhulp en een rijstrookassistent.

FAQ

Wat is het maximale laadvermogen van de Renault Trafic?

Afhankelijk van de uitvoering heeft de Renault Trafic een maximaal nuttig laadvermogen van 1.251 kg.

Hoeveel kan de Renault Trafic slepen?

De Renault Trafic heeft een maximaal sleepvermogen van 2,5 ton.

Wanneer komt de elektrische Renault Trafic E-Tech op de markt?

Renault heeft de Trafic E-Tech voorgesteld tijdens de IAA Transportation in september 2022. Een concrete lanceringsdatum is er nog niet.

Alternatieven

De Nissan Primastar (voorheen NV300) is exact hetzelfde model als de Renault Trafic, al zijn er wel verschillen qua uitrusting. Verder bestaat de concurrentie uit bekende namen in de bestelwagenwereld: de Ford Transit Custom, Volkswagen Transporter, Mercedes Vito en de kleinste Mercedes Sprinter.

Beoordelingen voor Renault Trafic

25 Beoordelingen

4,4