Sterke punten
- Veel ruimte
- Uitgebreide standaarduitrusting
- Veilige wegligging
Zwakke punten
- Versnellingsbak heeft de neiging te schommelen bij vol gas.
- Dieselmotoren problematisch voor Nederlandse lage-emissiezones
- Hoge exploitatiekosten
Renault Vel Satis Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Vel Satis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Renault Vel Satis
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Test: Renault Mégane – Mégane Estate getest
Test: Renault Wind Gordini – Sportieve windvanger
Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)
Eerste contact: Renault Mégane CC – Rijp voor de zomer
Renault Captur: Nu nog beter
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Veel ruimte en comfort in het interieur
- Grote kofferbak
- Veel nuttige extra's in de basisuitrusting
- Hoge rijveiligheid
- Goedkope aankoopprijs
Belangrijke gegevens
Motor
De Renault Vel Satis biedt twee benzine- en verschillende dieselmotoren. De 2.0T is de kleinere benzinemotor, met een maximaal vermogen van 170 pk uit twee liter cilinderinhoud. De keuze was tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak en een automatische vijfversnellingsbak. Voor de 3,5-liter topmotor met 245 pk vermogen was er daarentegen alleen een automaat.
Als alternatief waren er drie dieselmotoren met de volgende parameters:
- 2.0 dCi: 1998 cc, 150 tot 170 pk (110 tot 129 kW)
- 2.2 dCi: 2188 cc, 115 tot 150 pk (85 tot 110 kW)
- 3.0 dCi: 2958 cc, 180 pk (132 kW)
De 3,5-liter benzine en de 3,0-liter diesel zijn zescilinders. Alle andere eenheden lopen op vier cilinders. De 2.0 en de 2.2 dCi kregen een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor de 2.0 en 3.0 dCi was ook een automatische transmissie met zes versnellingen beschikbaar. De automaat voor de 2.2 dCi heeft slechts vijf versnellingen. De auto heeft voorwielaandrijving. Ondanks zijn omvang en hoge leeggewicht is de Renault Vel Satis snel, dankzij het maximumkoppel van 400 Nm in de topmotor. Bovendien hebben alle voertuigen klassieke voorwielaandrijving.
De motoren van de Vel Satis zijn behoorlijk dorstig. De benzinemotoren verbruiken 9,4 tot 11,5 liter per 100 kilometer, de diesels doen het met 7,2 tot 8,7 liter. De meeste beschikbare auto's zijn van de vroege modeljaren en voldoen alleen aan vervuilingsklasse Euro 3 of Euro 4.
Afmetingen
Het hoogtepunt van de Renault Vel Satis is ongetwijfeld de grote achterklep, waardoor zelfs grotere voorwerpen kunnen worden vervoerd. De standaard neerklapbare bank maakt een groot laadvolume mogelijk, maar de Vel Satis heeft een vrij hoge laaddrempel. Dit maakt het laden moeilijker, vooral met een zwaar gewicht. De vijfdeurs heeft ook vijf zitplaatsen, zonder individuele zitplaatsen achterin.
Verdere relevante technische gegevens over de Renault Vel Satis vind je in onderstaande tabel:
Bouwtijd | 2002 - 2009 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,86 m /1,86 m / 1,58 m |
Wielbasis | 2,84 m |
Inhoud bagageruimte | 460 - 1.468 l |
Leeggewicht | 1.640 - 1.810 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.270 kg |
Cilinderinhoud | 1.995 - 3.498 cm³ |
Koppel | 250 - 400 Nm |
Topsnelheid | 185 - 235 km/h |
Acceleratie 0 tot 100 km/h | 8,3 - 13,5 s |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 9,4 - 11,5 l (benzine) / 7,2 - 8,7 l (diesel) |
CO2-uitstoot | 192 - 275 g/km |
Varianten
Qua carrosserie is er alleen de hatchback sedan. Een gepantserde versie van het voertuig werd gebruikt als staatsbus onder Nicolas Sarkozy. Hij is iets langer en nog nobeler uitgerust. Zij-airbags achter en een schuifdak waren alleen tegen meerprijs verkrijgbaar. Als de royale basisuitrusting niet voldoende is, kies dan voor de luxe variant Initiale.
Prijs
Het voertuig is sinds 2009 niet meer gebouwd. De nieuwprijs lag tussen 31.250 en 51.000 euro, afhankelijk van de motor. De duurste was de Vel Satis 3.0 dCi, die vandaag als tweedehandsauto met slechts 60.000 kilometer op de klok voor net geen 6.000 euro te koop is. De diesel heeft echter slechts emissieklasse Euro 3 en mag met zijn gele sticker veel binnensteden niet in. Nieuwere modellen hebben Euro 4 en kosten aanzienlijk meer. Voor een 2.0 dCi met eerste registratie in 2008 (nieuwprijs 34.050 euro) wordt tot 12.500 euro gevraagd.
De Renault Vel Satis werd zelden verkocht, waardoor het aanbod op de Nederlandse occasionmarkt zeer zeldzaam is. Wie echter een van de weinige voertuigen vindt, is verzekerd van een comfortabel uitgerust model tegen een lage prijs. Al voor ongeveer 3000 - 5000 Euro zijn er aanbiedingen voor de Renault Vel Satis. Toekomstige kopers moeten echter wel letten op de hoge onderhoudskosten, onder andere door het soms enorme verbruik of de Nederlandse motorrijtuigenbelasting van wel 1200 euro per jaar.
Design
Exterieur
Renault staat bekend om verrassende ontwerpen. De ontwikkelaars probeerden ook nieuwe normen te stellen voor de hogere middenklasse. De hatchback sedan heeft alleen een stompe achterkant. Het opvallende front wordt bepaald door driehoekige koplampen.
De Fransen sloegen ook een nieuwe weg in met de wielen en rustten de auto standaard uit met 18-inch velgen. Dit ziet er sportief uit, maar heeft een nadeel: het wisselen van banden zal duurder zijn dan met de 17-inch maat die standaard is voor de klasse. De keuze voor het sportieve formaat is niet begrijpelijk omdat het onderstel sportiviteit mist. Een schuif-/kanteldak is als optie verkrijgbaar. De op de markt beschikbare voertuigen zijn zwart of grijs.
In 2005 was er een kleine facelift met een nieuw radiatorrooster, dat nu horizontale lamellen had, voorheen stonden ze verticaal opgesteld. Aan de achterzijde werden de achterlichten en het achterschort gewijzigd. Bovendien komen de uitlaatgassen sinds 2005 uit een dual-flow uitlaat.
Interieur
Het interieur van de Vel Satis is zeer huiselijk. De stoelen zijn comfortabel, maar bieden de bestuurder weinig steun. Dit is echter niet zo'n groot nadeel in dit tamelijk rustige rijtuig. De achterbank kan worden neergeklapt, waardoor de kofferbak aanzienlijk kan worden vergroot. Er is veel ruimte achterin. Het gebruik van een kavel creëert een warme sfeer. De displays in het dashboard lijken daarentegen nogal conventioneel.
Verwarmde stoelen zijn alleen beschikbaar voorin. De auto heeft standaard een audiosysteem, navigatie en boordcomputer. Verdere voorzieningen zijn beschikbaar in de Luxe uitrusting "Initiale", waarin de inzittenden zich comfortabel kunnen voelen in lederen zetels.
Veiligheid
De Vel Satis was een van de veiligste voertuigen van zijn tijd en kreeg vijf sterren in de Euro-NCAP test. Alleen de bescherming van voetgangers werd door de testers bekritiseerd. De Renault presteerde bovengemiddeld bij zijdelingse botsingen.
Het brede scala aan veiligheidsvoorzieningen is een van de grote voordelen van het model. Of het nu gaat om ABS, ESP of een regensensor die zorgt voor optimaal zicht in alle weersomstandigheden, het is met het oog op de leeftijd dat de Renault Vel Satis zich van zijn beste kant laat zien. De cruise control helpt bij langere ritten en maakt rustig, ontspannen en veilig reizen mogelijk.
Alternatieven
Er zijn enkele geschikte alternatieven van Renault. Volgens de verkoopcijfers was de voorganger Safrane beduidend succesvoller dan de Vel Satis. Dit kwam ook door de enigszins eigenzinnige vorm van de Vel Satis. De opvolger Latitude racete vanaf 2010 in het hogere middensegment, maar was gebaseerd op de Samsung SM5 en was dus geen echte Fransman. Het voertuig werd niet goed ontvangen door chauffeurs en werd in 2015 vervangen door de Talisman. De directe concurrent van de Vel Satis was de middenklasse Laguna, die een uitstekend veiligheidsconcept heeft. Het was de eerste Renault die vijf sterren kreeg in de veiligheidstest van Euro NCAP.
Ook andere merken bieden adequate alternatieven voor de Vel Satis. Bijvoorbeeld de concurrentie uit eigen land: de Citroen C6 heeft een uitstekend rijcomfort en veel binnenruimte. Hij is sprankelender en iets minder dorstig. De Peugeot 607 overtuigt door zijn goede afwerking en is zuiniger dan de Renault. De 607 ligt ook voor wat betreft de kofferbak. Wil je veel ruimte, ga dan voor de Volvo V70, die pas sinds 2000 als stationcar wordt gebouwd. Het voertuig toont zijn sterke punten vooral op de lange afstand. In de stad kan manoeuvreren lastig zijn.