Sterke punten
- Elektrisch klapdak
- Sportief uiterlijk
- Relatief zuinig
Zwakke punten
- Beperkte ruimte voor lange mensen
- Slecht zicht rondom
- Niet echt sportief
Renault Wind Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Wind, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Renault Wind
-
Renault Wind Dynamique
€ 2.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 242.021 km
- 03/2012
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
-
145 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1300 Wavre -
Renault Wind 1.2 TCe Dynamique
€ 4.749,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 142.000 km
- 04/2011
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
6,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
145 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1602 Vlezenbeek
Interesse in een Renault Wind
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Renault Wind Gordini – Sportieve windvanger
Test: Renault Wind – California dreamin’
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Test: Renault Mégane – Mégane Estate getest
Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)
Eerste contact: Renault Mégane CC – Rijp voor de zomer
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Betaalbare tweezitter
- Motoren hebben gretig karakter en zijn zuinig
- Elektrische dak opent en sluit snel
- Met gesloten dak relatief gering windgeruis
Technische gegevens
Motorisatie
De Renault Wind bood direct bij de introductie keuze uit twee benzinemotoren. De instapper was de 1,2-liter TCe 100. Onder de motorkap ligt een viercilinder turbobenzinemotor met 74 kW (100 pk) en 152 Nm koppel. Deze motor bood een uitstekende balans tussen prestaties en brandstofefficiëntie. Renault geeft als verbruik 6,3 liter over 100 km op.
De andere aandrijflijn betreft een krachtigere 1,6-liter turbobenzinemotor met viercilinders en een vermogen van 98 kW (133 pk) bij 6.750 tpm en een koppel van 160 Nm bij 4.400 tpm. Deze motor bood met zijn hogere vermogen een sportievere rijervaring, met een pittiger acceleratie en een hogere topsnelheid.
Het brandstofverbruik is met 6,9 liter per 100 kilometer slechts ietsje hoger. De Renault Wind was uitsluitend beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak en voorwielaandrijving. Met beide motoren is het mogelijk binnen ongeveer 10 seconden te accelereren van stilstand naar 100 kilometer per uur en een topsnelheid te bereiken van rond de 200 kilometer per uur. Daarbij draagt het lage gewicht bij aan het sportieve karakter van het autootje.
Afmetingen
De Renault Wind is een kleine auto. De roadster is met zijn 3,83 meter in lengte en 1,68 meter in de breedte lekker compact. De hoogte meet 1,38 meter.
Een van de pluspunten van de Renault Wind is de bagageruimte. Deze is met 360 liter relatief groot voor een tweezitter. Het grote voordeel van de dakconstructie is dat de bagagevolume behouden blijft ongeacht het dak open of gesloten is. Vaak zie je dat bij cabrio’s een ingeklapt dak een groot deel van de kofferbakruimte opslokt, maar dat is bij de Renault Wind dus niet het geval.
Voor de stevigheid zijn er twee verstevingingsarmen geplaatst boven de kofferruimte. Deze zijn nodig voor het inschuiven van het dak, maar zorgen ook voor een extra stijve constructie. Het nadeel daarvan is dat het opbergen van grote stukken bagage in de cabriolet moeilijker is. Er is geen mogelijkheid om bagage in het interieur te laden, bijvoorbeeld achter de voorstoelen. Er zijn ook geen extra opbergvakken.
RENAULT WIND
RENAULT WIND | |
---|---|
Marktintroductie | 2010 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,83 m x 1,68 m x 1,38 m |
Wielbasis | 2,36 m |
Inhoud bagageruimte | 360 l |
Ledig gewicht | 1.148 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.383 kg |
Cilinderinhoud | 1.149 – 1.598 cm3 |
Vermogen | 74 – 98 kW (100 – 133 pk) |
Koppel | 152 – 160 Nm |
Topsnelheid | 190 – 201 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,2 – 10,5 sec |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik | 6,3 – 6,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 145 – 160 g/km |
Varianten
De Renault Wind is verkrijgbaar geweest in een aantal uitvoeringen. De basisuitvoering was de Dynamique, gevolgd door de Exeption en de Gordini. Deze uitvoeringen gelden voor zowel de 1,2-liter als de 1,6-liter Wind. De Gordini-uitvoering springt toch wel het meest in het oog. Dat komt voornamelijk door zijn opvallende blauwwitte kleurstelling die kenmerkend was voor Gordini. Ook kenmerkend voor de uitvoering zijn de twee witte strepen over de gehele lengte van de auto.
De Renault Wind was ook tijdelijk leverbaar als rijk uitgeruste Night & Day-uitvoering, die in het wit of in het zwart te bestellen was. Hij was onder meer uitgevoerd met lederen bekleding, mistlampen en speciale instaplijsten, speciale wielen en nog wat extra accessoires in het interieur.
Prijzen
De Renault Wind is niet meer nieuw te koop. Toen dat nog wel kon, kostte de auto minimaal 20.000 euro voor de basisuitvoering met de 1,2-liter TCe 100 motor. De topuitvoering, de 1.6 Gordini, moest minimaal 24.500 euro kosten.
Wie dus in de markt is voor een Renault Wind is genoodzaakt om zich naar de occasionmarkt te begeven. Daar vind je al een Renault Wind voor 4.000 euro. Houd er rekening mee dat dit exemplaren zijn met flink wat ervaring. Ben je op zoek naar een jonger en frisser exemplaar, dan moet je rekening houden met prijzen van rond de 10.000 euro met uitschieters naar 12.000 euro voor een hele frisse Wind.
Design
Buitenkant
De Renault Wind heeft eigenlijk een best futuristische carrosserievorm. De voorruit loopt stijl naar achteren en de daklijn loopt na het interieur weer net zo stijl naar achteren. Bij ingeklapt dak blijft er een rolbeugel staan. Op de kont is een geïntegreerde achterspoiler te vinden.
De deurgrepen zijn weggewerkt voor betere aerodynamica. De portieren worden geopend zoals dat ook bij de eerste generatie Renault Twingo was. Het front van de Wind maakt hem direct herkenbaar als een Renault en heeft wat weg van de Twingo uit dezelfde tijd. Kenmerkend voor het design zijn de trapeziumvormige details in de voorbumper, die in contrasterend zilver zijn uitgevoerd.
Binnenkant
Het interieur van de Renault Wind is overzichtelijk en er zijn slechts enkele schakelaars te vinden: uiteraard die van de bediening van het dak, de climate control, ramen en de radio. Sommige Renaults Wind zijn uitgevoerd met stoelverwarming. Centraal bovenop het dashboard is een klein display te vinden. Het interieur heeft plek voor kleine opbergvakken, maar de inhoud daarvan houdt niet over. Het dashboardkastje is daarentegen wel relatief groot. Verder ziet alles er uit en voelt het aan als bij alle Renaults uit die tijd. Er is dus veel hard plastic te vinden en het voelt niet altijd even solide, terwijl het wel echt tegen een stootje kan.
Vanwege de compacte afmetingen van de Renault Wind is het voor lange mensen moeilijk om een geschikte zitpositie te vinden, ondanks dat de stoelen goede verstelmogelijkheden bieden. Ook het zicht rondom is vrij beperkt door de kleine raampartijen.
Veiligheid
Wat betreft de veiligheid in de Renault Wind zit het wel goed. Zo zijn de stoelen voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen, zijairbags zijn ook standaard en in geval van een ongeval zorgt de rolbeugel voor bescherming bij het over de kop slaan.
De remmen zijn uitgerust met ABS en elektronische remkrachtverdeling. Daarnaast is er een remassistent met automatische activering van de waarschuwingslichten bij een noodstop. De remweg bij een volledige stop van 100 km/u bedraagt 35,8 meter. Dit is een acceptabele waarde. De Renault Wind ontving vier uit vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtest.
Alternatieven
Omdat de Renault Wind gebaseerd is op de tweede generatie Renault Twingo, kan dit model zeker als alternatief worden beschouwd. Andere concurrenten zijn de Peugeot 207cc, maar ook de Citroën DS, maar dat is echter geen cabrio. Van de Duitse autofabrikanten is de Opel Tigra het meest vergelijkbaar met de Renault Wind.