Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-wind-front

Renault Wind

1 / 3
renault-wind-front
renault-wind-side
renault-wind-back

Sterke punten

  • Elektrisch klapdak
  • Sportief uiterlijk
  • Relatief zuinig

Zwakke punten

  • Beperkte ruimte voor lange mensen
  • Slecht zicht rondom
  • Niet echt sportief

Renault Wind Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Wind, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.2 - 10.5s
Maximumsnelheid:190 - 201 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):139 - 159 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6 - 6.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3833 x 1689 x 1381 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:135 - 138 kg

Renault Wind: coole roadster met elektrisch klapdak

De Renault Wind is van 2010 tot 2013 geproduceerd in de Renault-fabriek in Slovenië. Kenmerkend voor de auto is het elektrisch opvouwbare dak dat in twaalf seconden volledig in de bagageruimte verdwijnt. Er was keuze uit twee verschillende viercilinder benzinemotoren. Lees meer

Interesse in een Renault Wind

Renault Wind tweedehands auto
Renault Wind dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Betaalbare tweezitter
  • Motoren hebben gretig karakter en zijn zuinig
  • Elektrische dak opent en sluit snel
  • Met gesloten dak relatief gering windgeruis

Technische gegevens

Motorisatie

De Renault Wind bood direct bij de introductie keuze uit twee benzinemotoren. De instapper was de 1,2-liter TCe 100. Onder de motorkap ligt een viercilinder turbobenzinemotor met 74 kW (100 pk) en 152 Nm koppel. Deze motor bood een uitstekende balans tussen prestaties en brandstofefficiëntie. Renault geeft als verbruik 6,3 liter over 100 km op.

De andere aandrijflijn betreft een krachtigere 1,6-liter turbobenzinemotor met viercilinders en een vermogen van 98 kW (133 pk) bij 6.750 tpm en een koppel van 160 Nm bij 4.400 tpm. Deze motor bood met zijn hogere vermogen een sportievere rijervaring, met een pittiger acceleratie en een hogere topsnelheid.

Het brandstofverbruik is met 6,9 liter per 100 kilometer slechts ietsje hoger. De Renault Wind was uitsluitend beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak en voorwielaandrijving. Met beide motoren is het mogelijk binnen ongeveer 10 seconden te accelereren van stilstand naar 100 kilometer per uur en een topsnelheid te bereiken van rond de 200 kilometer per uur. Daarbij draagt het lage gewicht bij aan het sportieve karakter van het autootje.

Afmetingen

De Renault Wind is een kleine auto. De roadster is met zijn 3,83 meter in lengte en 1,68 meter in de breedte lekker compact. De hoogte meet 1,38 meter.

Een van de pluspunten van de Renault Wind is de bagageruimte. Deze is met 360 liter relatief groot voor een tweezitter. Het grote voordeel van de dakconstructie is dat de bagagevolume behouden blijft ongeacht het dak open of gesloten is. Vaak zie je dat bij cabrio’s een ingeklapt dak een groot deel van de kofferbakruimte opslokt, maar dat is bij de Renault Wind dus niet het geval.

Voor de stevigheid zijn er twee verstevingingsarmen geplaatst boven de kofferruimte. Deze zijn nodig voor het inschuiven van het dak, maar zorgen ook voor een extra stijve constructie. Het nadeel daarvan is dat het opbergen van grote stukken bagage in de cabriolet moeilijker is. Er is geen mogelijkheid om bagage in het interieur te laden, bijvoorbeeld achter de voorstoelen. Er zijn ook geen extra opbergvakken.

RENAULT WIND

RENAULT WIND
Marktintroductie 2010
Lengte x breedte x hoogte 3,83 m x 1,68 m x 1,38 m
Wielbasis 2,36 m
Inhoud bagageruimte 360 l
Ledig gewicht 1.148 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.383 kg
Cilinderinhoud 1.149 – 1.598 cm3
Vermogen 74 – 98 kW (100 – 133 pk)
Koppel 152 – 160 Nm
Topsnelheid 190 – 201 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,2 – 10,5 sec
Tankinhoud 40 l
Verbruik 6,3 – 6,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 145 – 160 g/km

Varianten

De Renault Wind is verkrijgbaar geweest in een aantal uitvoeringen. De basisuitvoering was de Dynamique, gevolgd door de Exeption en de Gordini. Deze uitvoeringen gelden voor zowel de 1,2-liter als de 1,6-liter Wind. De Gordini-uitvoering springt toch wel het meest in het oog. Dat komt voornamelijk door zijn opvallende blauwwitte kleurstelling die kenmerkend was voor Gordini. Ook kenmerkend voor de uitvoering zijn de twee witte strepen over de gehele lengte van de auto.

De Renault Wind was ook tijdelijk leverbaar als rijk uitgeruste Night & Day-uitvoering, die in het wit of in het zwart te bestellen was. Hij was onder meer uitgevoerd met lederen bekleding, mistlampen en speciale instaplijsten, speciale wielen en nog wat extra accessoires in het interieur.

Prijzen

De Renault Wind is niet meer nieuw te koop. Toen dat nog wel kon, kostte de auto minimaal 20.000 euro voor de basisuitvoering met de 1,2-liter TCe 100 motor. De topuitvoering, de 1.6 Gordini, moest minimaal 24.500 euro kosten.

Wie dus in de markt is voor een Renault Wind is genoodzaakt om zich naar de occasionmarkt te begeven. Daar vind je al een Renault Wind voor 4.000 euro. Houd er rekening mee dat dit exemplaren zijn met flink wat ervaring. Ben je op zoek naar een jonger en frisser exemplaar, dan moet je rekening houden met prijzen van rond de 10.000 euro met uitschieters naar 12.000 euro voor een hele frisse Wind.

Design

Buitenkant

De Renault Wind heeft eigenlijk een best futuristische carrosserievorm. De voorruit loopt stijl naar achteren en de daklijn loopt na het interieur weer net zo stijl naar achteren. Bij ingeklapt dak blijft er een rolbeugel staan. Op de kont is een geïntegreerde achterspoiler te vinden.

De deurgrepen zijn weggewerkt voor betere aerodynamica. De portieren worden geopend zoals dat ook bij de eerste generatie Renault Twingo was. Het front van de Wind maakt hem direct herkenbaar als een Renault en heeft wat weg van de Twingo uit dezelfde tijd. Kenmerkend voor het design zijn de trapeziumvormige details in de voorbumper, die in contrasterend zilver zijn uitgevoerd.

Binnenkant

Het interieur van de Renault Wind is overzichtelijk en er zijn slechts enkele schakelaars te vinden: uiteraard die van de bediening van het dak, de climate control, ramen en de radio. Sommige Renaults Wind zijn uitgevoerd met stoelverwarming. Centraal bovenop het dashboard is een klein display te vinden. Het interieur heeft plek voor kleine opbergvakken, maar de inhoud daarvan houdt niet over. Het dashboardkastje is daarentegen wel relatief groot. Verder ziet alles er uit en voelt het aan als bij alle Renaults uit die tijd. Er is dus veel hard plastic te vinden en het voelt niet altijd even solide, terwijl het wel echt tegen een stootje kan.

Vanwege de compacte afmetingen van de Renault Wind is het voor lange mensen moeilijk om een geschikte zitpositie te vinden, ondanks dat de stoelen goede verstelmogelijkheden bieden. Ook het zicht rondom is vrij beperkt door de kleine raampartijen.

Veiligheid

Wat betreft de veiligheid in de Renault Wind zit het wel goed. Zo zijn de stoelen voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen, zijairbags zijn ook standaard en in geval van een ongeval zorgt de rolbeugel voor bescherming bij het over de kop slaan.

De remmen zijn uitgerust met ABS en elektronische remkrachtverdeling. Daarnaast is er een remassistent met automatische activering van de waarschuwingslichten bij een noodstop. De remweg bij een volledige stop van 100 km/u bedraagt 35,8 meter. Dit is een acceptabele waarde. De Renault Wind ontving vier uit vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtest.

Alternatieven

Omdat de Renault Wind gebaseerd is op de tweede generatie Renault Twingo, kan dit model zeker als alternatief worden beschouwd. Andere concurrenten zijn de Peugeot 207cc, maar ook de Citroën DS, maar dat is echter geen cabrio. Van de Duitse autofabrikanten is de Opel Tigra het meest vergelijkbaar met de Renault Wind.

FAQ

Hoeveel kost de Renault Wind?
Als occasion is de Renault Wind al beschikbaar vanaf zo’n 4.000 euro. Echter bij een Wind in goede staat en weinig kilometers op de teller kan de prijs ook snel richting 10.000 euro gaan of zelfs meer.
Hoeveel pk heeft de Renault Wind?
In de Renault Wind zijn motoren met een vermogen tussen 74 kW (100) en 98 kW (133 pk) geleverd.
Welke motortypen zijn beschikbaar voor de Renault Wind?
Voor dit model zijn alleen turbobenzinemotoren beschikbaar.

Beoordelingen voor Renault Wind

6 Beoordelingen

4,5