Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-zoe-e-tech-electric-front

Renault Zoe E-Tech Electric

1 / 4
renault-zoe-e-tech-electric-front
renault-zoe-e-tech-electric-interior
renault-zoe-vs-peugot-e-208-2019-40-6
Renault-Zoe-2020-1280-02

Sterke punten

  • stil
  • comfortabel
  • zuinig

Zwakke punten

  • prijs
  • stug bij 17 inch wielen
  • geen 1 pedaal modus

Renault ZOE Een overzicht

4,6 (8 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault ZOE, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 31.850,-*
Tweedehands vanaf:
Financieren vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.5 - 13.5s
Maximumsnelheid:135 - 140 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):13.3 - 18 null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4084 x 1945 x 1562 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:338 - 338 liter
Aanhangergewicht:375 - 475 kg

Pionier van lange adem

De beperkte update die de Zoe in 2022 heeft gekregen, na de grondige renovatie in 2019, zou best wel eens de laatste kunnen zijn, want alles laat voorzien dat Renault terug in de tijd gaat om zijn oude R5 te reanimeren als elektrische opvolger van de Zoe. Dat is toch een auto die al ruim 9 jaren meegaat en dat is stokoud in autojaren gerekend.

Interesse in een Renault Zoe E-Tech Electric

Renault Zoe E-Tech Electric tweedehands auto
Renault Zoe E-Tech Electric nieuwe auto
Renault Zoe E-Tech Electric dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Zoe is al jaren de beste verkopende elektrische auto, maar maakt daar geen schreeuwerige boodschap van. Bij Renault hebben ze het e-rijden inmiddels grondig onder de knie.

  • Ook fijn, de batterijen van de Zoe komen nu eens niet uit China, maar uit Korea en verder is deze Zoe zo Frans als een auto maar Frans kan zijn. Zo goed als alle onderdelen zouden door een foodie als terroir worden omschreven.

  • De Zoe heeft een 52 kWh batterij en dat plaats hem tussen de middenklassers in het e-rijden. De auto is stil en weet zijn energie goed te recycleren, met zijn praktisch rijbereik moet de range angst toch stilaan achter de rug zijn.

  • De Zoe profiteert maximaal van een fiscaal gunstregime en wie zonnepanelen op zijn dak heeft liggen, geeft, behoudens minimaal onderhoud, nul Euro uit om te rijden.

Belangrijke gegevens

De Zoe scoorde, de reputatie van Renault op dat vlak ondanks, matig in de crashtesten. Dat had eerder te maken met de afwezigheid van een aantal rijassistenten dan dat de koets passief zijn werk niet zou aankunnen. De Zoe heeft een laadpunt aan de voorkant van de auto, waar het logo van het merk de stekkeringang verbergt. Dat voorkomt in ieder geval dat de laadpaal in bepaalde gevallen wel eens aan de verkeerde kant zou staan. Renault is gestopt met het verhuren van batterijen voor zijn e-auto’s. Simpel omdat het te ingewikkeld was om die prijzen uitgelegd te krijgen (wie meer reed, moest meer huur betalen). Dat maakt wel dat de goedkope Zoe (€ 24.000) plotsklaps een kleine € 10.000 duurder werd.

Motoren

Géén cilinders, één elektromotor op de vooras, ergo de voorwielen aandrijft, 135 pk sterk met 245 Nm die altijd ter beschikking zijn. Daarmee wordt de 1.5 ton zware Zoe zo’n 140 km/h maximaal snel en kan die in net geen 10 s de 100 km/h halen. Cijfers waarmee je thuiskomt, maar niet over naar huis schrijft. Wel gunstig zijn de verbruikscijfers; wie niet te vaak op de snelweg moet komt met gemiddeld 160 kW 100 km toe. Verdienstelijk, zonder twijfel. Wie zijn Zoe thuis aan de stekker hangt, moet rekenen op zo’n 16 u oplaadtijd, bij een zo goed als lege batterij. Waarom Renault zijn Zoe niet met de 1-pedaal modus (gaspedaal lossen is automatisch remmen) uitrust, is ons een raadsel.

Afmetingen

Hoewel klein gepercipieerd, is de Zoe toch net iets langer dan 4 m, 1,73 m breed en 1,56 m hoog. Hij heeft een neerklapbare achterbank en op die manier varieert de nuttige kofferruimte van 338 l naar 1.225 l. De Zoe weegt ruimt anderhalve ton, tja, batterijen… In ieder geval, je kan met 4 onderweg, al zit je achteraan als volwassen mens behoorlijk hoog in de auto

Varianten

De Zoe heeft maar één variant en dat is zichzelf. Renault heeft vanaf 2022 het aantal uitrustingsniveaus herschikt: Equilibre: handsfree starten, digitaal dashboard, manuele airco, 7 inch scherm zonder navigatie, De Evolution heeft een automatische airco, parkeersensoren, verkeersbordenherkenning, rijbaan assistent en navigatie. Iconic doet daar nog 17 inch velgen, speciale koetswerkaccenten en andere bekleding binnen bovenop. Alle Zoe’s hebben Android Auto en Apple Car Play.

Prijzen

De Zoe kost minimaal € 38.125, dat is een flink bedrag voor een auto die 135 pk sterk is en een rijbereik van dik 350 km afficheert. E-auto’s zijn trouwens nog steeds fiscaal gespaard, in Vlaanderen toch, waar nul verkeersbelasting en nul BIV wordt geheven. Wat wel betaald moet worden is een VAA van € 115. Het moest er ooit van komen. Tweedehands is een Zoe van 4 jaar oud zo’n € 12.000 waard, maar of er dan wel of niet gehuurde batterijen in het geding zijn? Opletten dus.

Design

Buitenzijde

De Zoe heeft al zijn hele levensloop dezelfde spoorbreedte en wielbasis, dan moet je in de loop van de 3 generaties waarover officieel sprake, toch geen grote verschuivingen in het design verwachten. Hij zag er destijds al patent uit, Renault heeft ondertussen wel zijn smoelwerk veranderd, maar dat is aan de Zoe voorbijgegaan. De stevige achterpartij, een front met een laag rooster, de gestrekte koplampen, er rijdt erger op onze wegen rond

Binnenkant

Het eerste wat opvalt zijn de nogal fors uitgevallen voorstoelen, helaas zit je er meer op dan in. Voorts is de boordplank nu digitaal en naargelang de uitvoering verschilt ook het multimediascherm in afmetingen. Daaronder een middenconsole met (draai)knoppen voor de secundaire bedieningen, redelijk wat usb-poorten en de e-shifter, de pook die de Zoe ofwel voorwaarts, dan wel achterwaarts doet rijden. Het is niet uitbundig uitgevoerd, maar ook niet sober. Met smaak, dat is nog de beste omschrijving. Wanneer het kon heeft Renault recyclagematerialen gebruikt. Hoe ook, de Zoe is stil, ook door de afwezigheid van wind- en rolgeluiden, al wordt dat anders bij grotere wielen.

Veiligheid

De Zoe scoorde, geheel in tegenstelling tot zijn broers en zussen met een verbrandingsmotor niet erg best in de crashtest: nul sterren. En dat voor een auto die bij zijn introductie nog het maximum kreeg. EuroNcap heeft echter zijn eisen om die maximumscore te bekomen naar boven bijgesteld en nu wegen de ongevalvermijdingssystemen veel zwaarder door en vermits de Zoe in zijn standaarduitrusting geen noodremsysteem heeft, was meer dan nul sterren niet mogelijk. Maar voorts: abs, esp, airbags allerhande, het valt wel mee met de passieve veiligheid.

Alternatieven

De Zoe heeft lang het rijk voor zich alleen gehad, maar daar is met bijvoorbeeld de tweeling Peugeot 208 en Opel Corsa (beide ** Stellantis**) behoorlijk wat competitie in de e- markt bijgekomen. Zowel de 208 als de Corsa zijn bij een gelijkaardige uitrusting ongeveer gelijkwaardig geprijsd. Het is een kwestie van smaak, met die bemerking dat zowel de 208 als de Corsa nu pas aan hun leven beginnen en dus meer jaren voor de boeg hebben dan de uitbollende Zoe