Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Renault Symbioz (3).jpg

Renault SUV

1 / 20
Renault Symbioz (3).jpg
Renault Symbioz.jpg
New Arkana (13).jpg
New Arkana (14).jpg
Nieuwe Renault Captur (4).jpg
Nieuwe Renault Captur (5).jpg
Nieuwe Renault Captur (6).jpg
Nieuwe Renault Captur (7).jpg
Nieuwe Renault Espace (15).jpg
Nieuwe Renault Espace (16).jpg
Nieuwe Renault Espace (17).jpg
Nieuwe Renault Espace (18).jpg
Renault Rafale (8).jpg
Renault Rafale (9).jpg
Renault Rafale (10).jpg
Renault Scenic Esprit Alpine.jpg
Renault Scenic Iconic (11).jpg
Renault Scenic Iconic (12).jpg
Renault Symbioz (1).jpg
Renault Symbioz (2).jpg

De SUV’s van Renault: een overzicht van alle modellen, varianten en prijzen

Terwijl Renault vroeger een bijzonder breed monovolume-gamma aanbood, is het mee geëvolueerd met de smaak van de consument, die liever SUV’s koopt dan monovolumes. En dus zet het merk sterk in op dat segment. Het aanbod is dan ook bijzonder breed, met SUV’s in alle maten en vormen, en ook met een ruime keuze aan verschillende aandrijfvormen. Lees verder

Hoogtepunten Renault SUV’s

  • Breed gamma van afmetingen en koetswerkvormen
  • Beschikbaar met benzine, (plug-in) hybride of elektrisch
  • Allemaal vrij recente modellen

Overzicht modellen

Welke Renault SUV’s kan je nieuw bestellen?

Dit zijn enkele van de populairste modellen

Renault heeft zijn SUV-gamma de afgelopen jaren volledig vernieuwd, met ofwel volledig nieuwe modellen ofwel doorgedreven facelifts. Ongeacht de keuze die je maakt, krijg je dus een recent model.

De Captur is ondertussen een bekende naam in het Renault-universum. De eerste generatie kwam in 2013 op de markt en in 2019 volgde de tweede generatie, die voor 2024 een stevige update kreeg. De looks evolueren richting de nieuwe designtaal van het merk, en ook binnenin vind je de vaste elementen terug die synoniem staan met moderne Renault-modellen, zoals een infotainmentscherm dat draait op Android Automotive (met Apple CarPlay en Android Auto). Onder de motorkap is er keuze tussen een 1.0 liter driecilinder bezine, een 1.3 liter viercilinder benzine of een 1.6 liter ‘Fulle Hybrid’. De Arkana staat op hetzelfde onderstel als de Captur, met dezelfde motorisaties (met uitzondering van de driecilinder benzine), maar wel met een langere wielbasis en een SUV coupé-koetswerk.

Bij de C-segment SUV’s heeft Renault een dubbel aanbod: de gloednieuwe Symbioz met verbrandingsmotoren en de Scénic E-Tech Electric die gebouwd wordt op een 100% elektrisch platform. Ook de Symbioz staat op het onderstel van de Captur, maar dat wordt voor de gelegenheid nog wat verder uitgerokken en voorzien van een aantrekkelijk koetswerk getekend volgens de nieuwe huisstijl van Renault. Voorlopig is enkel de 145 pk sterke ‘Full Hybrid’ aandrijving aangekondigd, maar op termijn wordt het motorenpalet ongetwijfeld verder uitgebreid. De Scénic E-Tech Electric werd als 100% elektrisch model verkozen tot Europese auto van het jaar. Hij heeft niets meer gemeen met zijn naamgenoot die tot voor kort gecommercialiseerd werd, en is vandaag geen monovolume meer maar wel een SUV. Hij biedt de keuze uit een batterijpakket met een rijbereik van 420 km of één met een rijbereik van maar liefst 625 km!

Iets hoger in het Renault SUV-gamma staat de Austral, die iets groter is dan de Symbioz (+10cm), maar vooral ook op een groter platform staat met meer technische mogelijkheden (zoals vierwielsturing) en potentere aandrijflijnen. Op dat vlak heb je de keuze uit een 130 of 160 pk sterke ‘mild hybrid’ 1.3 of een 200 pk sterke ‘Full Hybrid’.

Helemaal bovenaan het Renault SUV-gamma vinden we de Espace (vandaag dus een SUV en dus niet de monovolume van weleer) en de Rafale, die je kan bescouwen als de SUV coupé-variant van die Espace, met onder de motorkap in beide gevallen een 200 pk sterke ‘Full Hybrid’ aandrijflijn, al is er ook een 300 pk sterke plug-in hybride met vierwielaandrijving op komst. Net als zijn monovolume-voorganger is de Espace SUV verkrijgbaar als vijf- of zevenzitter. De Rafale zet dan weer meer in op looks en stijl en moet het omwille van zijn aflopende daklijn doen zonder twee extra zitjes in de koffer.

Technische gegevens

Welke varianten van de Renault SUV’s kan je bestellen, met welke aandrijvingen en wat zijn de belangrijkste afmetingen waar je rekening mee moet houden. Deze tabel geeft een handig overzicht:

Model Variant Type Brandstoftype Afmetingen (lxbxh) Koffervolume
Captur Evolution, Techno, Esprit Alpine Compacte SUV Benzine, hybride 420 x 186 x 150 cm 440 liter
Arkana Evolution, Techno, Esprit Alpine SUV coupé Benzine, hybride 457 x 182 x 158 cm 492 liter
Symbioz Techno, Esprit Alpine, Iconic Middenklasse SUV Hybride 441 x 180 x 157 cm 492 liter
Scénic E-Tech Electric Evolution, Techno, Esprit Alpine, Iconic Middenklasse SUV Elektrisch 447 x 186 x 157 cm 545 liter
Austral Evolution, Techno, Techno Esprit Alpine, Iconic, Iconic Esprit Alpine Middenklasse SUV Benzine, hybride 451 x 184 x 162 cm 430 liter
Espace Techno, Esprit Alpine, Iconic Grote SUV Hybride 472 x 184 x 165 cm 777 liter
Rafale Techno, Esprit Alpine SUV coupé Hybride, Plug-in hybride 471 x 187 x 161 cm 528 liter

Hoeveel kost een Renault SUV?

Nieuwprijzen

Gezien het brede SUV-gamma van Renault, is ook de prijsvork relatief breed. De meest betaalbare SUV van het merk is de Captur, waarvoor Renault minstens € 20.250 vraagt. Daarbij gaat het om een benzinemodel – een ‘full’ hybride kost je minstens € 28.500. Liever een SUV coupé? Dan parkeer je de Arkana voor je deur vanaf € 27.450, of je kan gaan voor de grotere Rafale vanaf € 44.000. Op prijzen van de plug-in hybride versie van die laatste is het nog wachten. Een 100% elektrische Renault SUV vind je in de Scénic E-Tech Electric, die vanaf € 39.950 te koop is. Ook een zevenzits SUV heeft Renault in de aanbieding: de Espace, verkrijgbaar vanaf € 43.900.

Dit zijn de nieuwprijzen voor 2024:

Model Prijs
Captur Vanaf € 20.250
Arkana Vanaf € 27.450
Symbioz Vanaf € 32.000
Scénic E-Tech Electric Vanaf € 39.950
Austral Vanaf € 32.400
Espace Vanaf € 43.900
Rafale Vanaf € 44.000
De aangegeven prijzen zijn catalogusprijzen zonder eventuele kortingen, maar ook zonder opties.

Tweedehandsprijzen

Renault heeft vandaag een uitgebreid SUV-gamma, maar het biedt al geruime tijd SUV’s aan, te beginnen met de Koleos zo’n 15 jaar geleden. Die vind je voor prijzen vanaf zo’n € 5.000, net als de eerste generatie van de Captur. De Captur is ook de meest betaalbare als we naar de meer recente modellen (maximaal 5 jaar oud) kijken. Vanaf zo’n € 10.000 vind je een Captur van 5 jaar oud. Voor enkele duizenden euro’s extra vind je een recente Kadjar, een populaire middenklasser die vandaag niet meer in het gamma zit. Wil je een SUV coupé, dan kom je op de tweedehandsmarkt bij de in 2021 gelanceerde Arkana terecht, die je vanaf minder dan € 20.000 op de kop kan tikken. De andere SUV-modellen van Renault zijn te recent om een goed beeld te krijgen van de tweedehandswaardes.

Conclusie

Het SUV-gamma van Renault biedt voor elk wat wils. Of je nu op zoek bent naar een compact model, een middenklasser of een grote SUV, je vindt het bij Renault. Bovendien kan je ook kiezen voor SUV coupé’s en qua aandrijving is er keuze uit benzinemotoren, (plug-in) hybrides en 100% elektrisch. Een bijzonder breed aanbod dus.

FAQ

Zijn de Scénic en Espace geen monovolumes?
Renault stond met de Espace mee aan de wieg met de monovolume in de jaren ‘80 en deed met de Scénic hetzelfde in het compacte monovolume-segment. Maar tijden veranderen, en SUV’s zijn tegenwoordig populair. En dus recycleerde het Franse merk de namen, maar kleefde die op SUV-modellen.
Heeft Renault ook 100% elektrische SUV’s in zijn gamma?
Op dit moment telt het SUV-gamma van Renault één 100% elektrische SUV, de Scénic E-Tech Electric. Hij biedt een rijbereik tot 625 km (WLTP) en werd verkozen tot Europese auto van het jaar 2024.
Heeft Renault ook plug-in hybride SUV’s in zijn gamma?
Renault zet vooral in op ‘mild’ en ‘full’ hybride motorisaties, maar het heeft ook een plug-in hybride uitvoering van de Rafale aangekondigd. Die krijgt een vermogen van 300 pk en vierwielaandrijving, maar ook een 22 kWh batterijpakket voor een elektrisch rijbereik van zo’n 100 km.