- Homepage
- Auto
- Rolls-Royce
- Rolls-Royce Corniche
Rolls-Royce Corniche Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Rolls-Royce Corniche, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Rolls-Royce Corniche
Alle artikelen
Eerste contact: Rolls Royce Drophead Coupé – Adembenemend mooi
Eerste contact: Rolls Royce Dawn – ‘Vivons cachés’? Ik denk het niet
Eerste contact: Rolls Royce Ghost Series II – Buiten categorie
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Alternatieve modellen
De wielbasis van 3041,6 mm wordt in 1974 naar 3048 mm opgetrokken en in 1979 tot 3061 mm verhoogd. De dubbele carburateur wordt in 1980 door de optionele brandstofinjectie van Robert Bosch vervangen, om aan de normen in Japan en de Verenigde Staten te voldoen. Tien jaar later wordt deze standaard ingebouwd. De verchroomde bumpers van de Corniche krijgen in 1977 een rubberen legering, oliekoeling en een radiatorrooster van aluminium, waardoor de Corniche versie II ontstaat. Deze tweedehands auto heeft een gewicht van 2,3 ton, maar kan toch een topsnelheid van 200 kilometer per uur halen. De auto's voor Europa krijgen ABS en die voor Noord-Amerika een airbag.
Verschillende namen van deze Rolls-Royce
De Rolls-Royce Corniche wordt ook als Bentley Corniche verkocht en vanaf 1984 als Bentley Continental. Technisch gezien is de Corniche hetzelfde als de Silver Shadow, met zijn 6750 cc V8 motor en drieversnellingsbak. De coupéversie van de Corniche verdwijnt in 1982, maar de cabriolet blijft en is nog altijd een populaire tweedehands. De Corniche III, die in 1989 wordt gepresenteerd, heeft bumpers in de koetswerkkleur en ABS. Het jaar daarna verschijnt een model met een Bosch K-motronic brandstofinjectie. In 1991 verhuist de productie van Rolls-Royce van Londen naar Crewe, waar in 1993 de allereerste Corniche IV van de band rolt. Een model met een autoruit van glas en meer airbags. De Corniche S sluit in 1996 de rij.
vijfde generatie in 2000 geïntroduceerd
De vijfde generatie van de Rolls-Royce Corniche wordt in 2000 geïntroduceerd. Geen goedkope auto, met een catalogusprijs van 285.521 euro, maar wel een handgebouwd model met een interieur van leer en exotisch hout, vloermatten van wol, klimaatregeling en een 6-CD wisselaar. Het is een topper onder de gebruikte auto's. Deze Rembrandt op autogebied heeft verder een turbogeladen 6748 cc V8 en een automatische vierversnellingsbak. Het gewicht is 2,7 ton en de topsnelheid 220 kilometer per uur. Na 374 exemplaren stopt de productie in augustus 2002. Wat uitstraling betreft, heeft de Corniche veel van de Silver Seraph, maar verder lijkt deze Rolls-Royce meer op de Bentley Azure.
BMW neemt Rolls-Royce over. Vanaf 2003 begint de bouw van de eerste Rolls-Royces in de nieuwe fabriek in het Britse Goodwood. In de oude fabriek van Rolls-Royce in Crewe starten zij met de productie van Bentley. Van BMW verschijnt tot nu toe uitsluitend de Rolls-Royce Phantom 2003. De Rolls-Royce Corniche blijft een auto met een ongeëvenaarde klasse. De Corniche is een goede keuze voor wie op zoek is naar een prachtige en uiterst stijlvolle tweedehands auto.