- Homepage
- Auto
- Rolls-Royce
- Rolls-Royce Silver Shadow
Rolls-Royce Silver Shadow Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Rolls-Royce Silver Shadow, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Rolls-Royce Silver Shadow
-
Rolls-Royce Silver Shadow silver shadow 2
€ 22.000,-Geen informatie- 94.000 km
- 10/1978
- 140 kW (190 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2242 Zandhoven -
Rolls-Royce Silver Shadow II '80 CH0913
€ 22.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 102.944 km
- 01/1980
- 140 kW (190 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter
Interesse in een Rolls-Royce Silver Shadow
Alle artikelen
Eerste contact: Rolls Royce Drophead Coupé – Adembenemend mooi
Eerste contact: Rolls Royce Dawn – ‘Vivons cachés’? Ik denk het niet
Eerste contact: Rolls Royce Ghost Series II – Buiten categorie
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Alternatieve modellen
Er werden ook een coupéversie en een cabriolet op basis van de tot 1966 geproduceerde Rolls-Royce Silver Cloud aangeboden. Met amper 7000 verkochte voertuigen bleef het exclusieve imago van het merk weliswaar behouden, maar het werd de verantwoordelijken binnen het bedrijf toch duidelijk dat er bij de ontwikkeling van de opvolger van de Silver Cloud veel gemoderniseerd moest worden. Toen in 1965 een nieuw model met de naam Rolls-Royce Silver Shadow op de markt gepresenteerd werd, maakte het bedrijf deze pretenties waar. De Silver Shadow werd vervolgens met weinig veranderingen tot 1980 op de hoofdvestiging van de fabrikant in het Engelse Crewe gebouwd.
De Rolls-Royce Silver Shadow wordt als sedan met twee wielbasissen aangeboden
De Rolls-Royce Silver Shadow was met zijn zakelijke carrosserieontwerp smaller en bijna 20 centimeter korter dan zijn directe voorganger. Maar ondanks dit lukte het de constructeurs om ervoor te zorgen dat de 5,17 meter lange en 2,1 ton zware sedan meer plaats voor passagiers en bagage had. Dit realiseerde de fabrikant door voor het eerst gebruik te maken van een monocoque bouwwijze. De sedans uit de eerste generatie verlieten de manufactuur in Crewe tussen 1965 en 1976. Vervolgens werd de Rolls-Royce Silver Shadow de laatste drie bouwjaren met beschaafde wijzigingen aan de bumpers uitgeleverd. Vanaf 1969 waren er ook modellen met een verlengde wielbasis op basis van de Silver Shadow in de collectie van de fabrikant opgenomen. Deze kregen later de benaming Rolls-Royce Silver Wraith.
De coupé- en cabrioversies van de Rolls-Royce Silver Shadow
Naast de vierdeurs sedans boden de Britten vanaf 1966 een tweedeurs variant van de Rolls-Royce Silver Shadow aan als coupé. Midden jaren '70 diende de Silver Shadow bovendien als basis voor de coupéversie Rolls-Royce Camargue, die door het Italiaanse designbureau Pininfarina ontworpen werd en tot 1986 op de markt bleef. Een open variant van de Rolls-Royce Silver Shadow verscheen vervolgens in 1967. De cabriolets werden in de jaren die volgden als zelfstandige serie gepositioneerd en bleven tot 1996 als Rolls-Royce Corniche in de collectie van de Britse producent.