- Homepage
- Auto
- Rolls-Royce
- Rolls-Royce Silver Spirit
Rolls-Royce Silver Spirit Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Rolls-Royce Silver Spirit, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Rolls-Royce Silver Spirit
-
Rolls-Royce Silver Spirit SILVER SPIRIT
€ 19.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 55.400 km
- 07/1985
- 177 kW (241 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3500 Hasselt -
Rolls-Royce Silver Spirit 1 Eigenaar ! met certificaat
€ 11.999,-Geen informatie- 83.933 km
- 01/1981
- 179 kW (243 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3550 hasselt
Interesse in een Rolls-Royce Silver Spirit
Alle artikelen
Eerste contact: Rolls Royce Drophead Coupé – Adembenemend mooi
Eerste contact: Rolls Royce Dawn – ‘Vivons cachés’? Ik denk het niet
Eerste contact: Rolls Royce Ghost Series II – Buiten categorie
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Alternatieve modellen
De Rolls-Royce Silver Spirit komt in 1980 op de markt
De typische barokvormen die in de jaren 50 overal ter wereld kenmerkend waren voor grote sedans, waren in de tijd na de Tweede Wereldoorlog ook bepalend voor de stijl van de luxe Britse autofabrikant Rolls-Royce. Vergeleken bij andere fabrikanten hield Rolls-Royce echter langer vast aan barokdesign. Dit design was niet alleen bepalend voor zijn carrosserieën uit de tijd net na WO II, zoals de Rolls-Royce Silver Dawn, maar ook voor de sedangeneratie die volgde: de Rolls-Royce Silver Cloud. De Silver Cloud bleef tot midden jaren 60 in de collectie en zijn klassieke stijl paste bij het imago van het merk. Het droeg echter niet bij aan het winnen van kopers, die namelijk ook bij de producten van een traditionele fabrikant een bepaalde moderniteit wensten. Maar het lange vasthouden aan oude stijlvormen had ook een heel praktische achtergrond: vanwege de buitengewoon lange productiecycli van Rolls-Royce modellen was het voor Rolls-Royce moeilijker om zijn modellen door middel van regelmatig modelonderhoud nieuwe vormgevingskenmerken te geven. Een Rolls-Royce met een moderner vormgegeven carrosserie verscheen pas midden jaren 60, de Rolls-Royce Silver Shadow. Zijn hoekigere vormen moesten decennialang bepalend worden voor het beeld van de luxe sedans met hun hoge radiatorrooster. Deze vormen kwamen licht gewijzigd ook weer terug bij de opvolger Rolls-Royce Silver Spirit, die van 1980 tot 1998 gebouwd werd.
De Rolls-Royce Silver Spirit wordt tot 1998 in drie generaties als instapmodel geproduceerd
De Rolls-Royce Silver Spirit nam als niet-chauffeursauto naast het premiummodel Rolls-Royce Phantom de positie van instapmodel in binnen de voertuigcollectie van de fabrikant. Afgezien van het gemoderniseerde uiterlijk zette de Silver Spirit echter absoluut tradities van de Rolls-Royce Silver Shadow voort. Want technisch gezien was hij gebaseerd op diens platform en ook qua motorisering veranderde er weinig na de modelwisseling in de eerste generatie van de Silver Spirit. Men bleef gebruik maken van de bekende 6,75 liter V8-motor, ook tijdens de tweede generatie van de Rolls-Royce Silver Spirit die van 1989 tot 1993 geproduceerd werd. Voor de derde generatie die tot 1998 verscheen werd het prestatievermogen van de motor opgeschroefd. Naast het standaardmodel met een wielbasis van meer dan drie meter was de Rolls-Royce Silver Spirit in de verschillende generaties tegelijkertijd ook als Rolls-Royce Silver of Flying Spur met verlengde wielbasis verkrijgbaar.