Sterke punten
- Uitgebreide motorkeuze
- Goedkope aanschaf
- Goede wegligging dankzij het onderstel
Zwakke punten
- Frequente elektronische storingen
- Motoren hebben de neiging olie te verliezen
- Weinig erkende werkplaatsen
Interesse in een Rover 200
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Goede redenen
- De Rover 200 is relatief goedkoop in aanschaf en onderhoud.
- De Rover biedt een hoge bouwkwaliteit en ongecompliceerde techniek.
- Modellen van de eerste generatie kunnen al als klassieker worden geregistreerd.
Gegevens
Motoren
Tussen 1984 en 2005 werd de Rover 200 aangeboden in een totaal van 34 verschillende viercilinder motorversies. Deze omvatten 23 benzinemotoren en 8 dieselmotoren. De cilinderinhoud varieerde van 1.590 tot 1.994 cc met een vermogen van 86 tot 200 pk.
In zijn krachtigste motorvariant, de Rover 220 Turbo, haalde de viercilinder een hoogste snelheid van 236 kilometer per uur met een acceleratie van 0 tot 100 in 6,6 seconden. Vergeleken met andere compacte auto's was de Rover 200 naar de maatstaven van die tijd zeer goed.
Het gecombineerde verbruik van de motoren varieerde tussen 5,9 liter diesel en 8,4 liter premium benzine per 100 kilometer. Als je deze cijfers vergelijkt met de standaard 55-liter tank, kon de 200 een gemiddeld bereik van 650 tot maximaal 930 kilometer halen op één tank benzine. Naar de maatstaven van die tijd waren dat behoorlijke cijfers voor een compacte auto.
Ook qua transmissie was de Rover 200 standaard uitgerust met een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Optioneel kon voor de viercilindermotor worden gekozen voor een automatische versnellingsbak met 3 of 4 versnellingen. Verder was de Rover 200 ook leverbaar met een aanhangwagenkoppeling die maximaal 750 kilogram zonder remmen of maximaal 900 kilogram met remmen mocht trekken.
Afmetingen
In principe biedt de Rover 200 niet al te veel bergruimte met een bagageruimte van 304 liter. Door de tweede zitrij neer te klappen, kan deze echter worden vergroot tot een respectabele 1.084 liter, heel behoorlijk voor een compacte auto.
Met een handzame lengte van 3,97 meter en een breedte van 1,69 meter is de 200 een handige hatchback die geen problemen heeft met krappe parkeerplaatsen. Bovendien is de wielbasis vrij kort, maar dat is volkomen normaal voor voertuigen in deze klasse.
Aan de andere kant is het maximale aantal passagiers met 5 zitplaatsen bovengemiddeld hoog - de Rover 200 biedt dus veel ruimte in verhouding tot zijn afmetingen.
Varianten
Naast de verschillende motoren werd de Rover 200 ook aangeboden in verschillende uitrustingsvarianten, zoals de "Vitesse" (sportieve versie). De Rover 200 was naast de sedanversie ook leverbaar als cabriolet en coupé.
Prijs
De Rover 200 was zeer gewild als middenklasser tegen een betaalbare, aantrekkelijke prijs. Klanten konden het basismodel als nieuwe auto kopen vanaf ongeveer 12.000 euro. Zelfs de goed uitgeruste topmodellen overtuigden met lage aanschafkosten, de auto's waren toen bij de Nederlandse dealers verkrijgbaar voor ongeveer 20.000 euro.
Tegenwoordig kan de populaire hatchback echter alleen nog als occasion worden gekocht. Ook hier is het voertuig vaak voor een redelijke prijs te vinden. Sommige zijn voor minder dan 2000 euro verkrijgbaar op de Nederlandse occasionmarkt. Wie echter veel waarde hecht aan een goede staat en een lage kilometerstand moet meer geld uitgeven. In dat geval is een prijs tot 9000 euro realistisch.
Design
Exterieur
Vooral de nieuwere modelvarianten van de Rover 200 bieden een relatief compact en afgerond uiterlijk. Aan de voorzijde is er een duidelijk radiatorrooster, relatief kleine koplampen en gebogen vormen. De vrij korte motorkap wordt gevolgd door het passagierscompartiment, dat in vergelijking met de auto vrij volumineus is.
Aan de achterzijde is de Rover 200 - als sedan, coupé of cabriolet - voorzien van een achterklep en een kleine dakspoiler, wat zorgt voor een sportieve uitstraling. Tot de opties voor het exterieur behoren een sportonderstel en ABS.
Interieur
Het kunststof cockpitlandschap, dat vrij ver naar beneden ligt, is voorzien van enkele kostbare houtelementen en biedt alle belangrijke bedieningselementen binnen handbereik van de bestuurder. De nogal lijvige versnellingspook of selectiehendel is gecentreerd tussen de bestuurders- en passagiersstoel.
Een middenconsole bestaat dus niet en biedt ruimtewinst. De stoelen zijn relatief breed en comfortabel en maken lange ritten geen probleem. De optionele interieuruitrusting omvat ook elektrische ramen en een elektrisch schuifdak.
Veiligheid
In de Euro NCAP crashtest van 2001 kreeg de Rover 200 helaas slechts 3 van de 5 mogelijke sterren en kan daarom slechts worden geclassificeerd als een veilig voertuig onder met wat mitsen en maren. De belangrijkste klacht is dat veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, die eigenlijk standaard zijn, alleen als optie worden aangeboden. Ook de wegligging en het gedrag van het voertuig in snelle bochten zijn slecht.
Alternatieven
Een wat groter alternatief ten opzichte van de Rover 200 is de Rover 400, die tussen 1990 en 2005 door Rover werd gebouwd en krachtige turbobenzinemotoren tot maximaal 200 pk bood. Deze is in Nederland als occasion verkrijgbaar vanaf 2.500 tot 6.000 euro. Naast Rover is ook de VW Golf III een spannend alternatief voor de Rover 200. De 2,9-liter VR6 levert maximaal 190 pk en is als occasion te koop voor 1.500 tot 4.000 euro.