Rover 214 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Rover 214, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Rover 214
-
Rover 214 cab 75 000 km
€ 8.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 74.999 km
- 07/1994
- 76 kW (103 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-7700 Mouscron -
Rover 214
€ 2.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 231.415 km
- 01/1993
- 76 kW (103 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8830 Hooglede
Interesse in een Rover 214
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
In de middenklasse en compacte middenklasse leek er geen plaats te zijn voor Rover tussen de luxe Britse merken en de Amerikaanse autoreuzen die in Groot-Brittannië gevestigd waren. Eind jaren '80 koos Rover er daarom voor om bij de geplande ontwikkeling van zijn nieuwe serie Rover 200 samen te werken met een sterke Japanse partner. De keuze viel op fabrikant Honda, die met de Honda Civic een succesvol compact model in de collectie had. Op basis van deze Honda Civic ontstond in 1984 de Rover 200. Deze modelserie die oorspronkelijk alleen uit gewone sedans bestond veranderde in de vanaf 1989 gepresenteerde tweede generatie in een complete voertuigfamilie waarin de Rover 214 samen met de kleinere 1,1 liter uitvoering het goedkoopste model vormde. Nadat de Duitse autofabrikant BMW in 1994 Rover had overgenomen brachten de Britten een volledig nieuw geconstrueerde Rover 214 van eigen regie op de markt. De Rover 214 van de tweede generatie werd tot 2000 geproduceerd. Daarna werd hij opgevolgd door de Rover 25.
De Rover 214 wordt aangeboden als sedan, cabriolet en combi
De Rover 214 was van 1989 tot 1995 aanvankelijk alleen in twee uitvoeringen verkrijgbaar: als hatchback met drie of vijf deuren. Vanaf 1992 werd de collectie echter uitgebreid waardoor de Rover 214 tot 1995 ook als combi en als cabriolet met klassiek stoffen dak verkrijgbaar was. De standaardmotor van de Rover 214 uit deze tijd was een 1,4 liter motor met een prestatievermogen van 51 kW (69 pk). Daarnaast was er een 1,4 liter motor met een hoger prestatievermogen van 70 kW (95 pk) in de collectie opgenomen. De cabriolets die op basis van de Rover 214 ontstonden werden standaard met deze motor uitgerust. De andere modellen waren optioneel met deze sterkere motor verkrijgbaar.
Vanaf 1992 heeft de Rover 214 een beter prestatievermogen
Met de introductie van de Rover 214 cabriolets in 1992 kregen ook de sedanuitvoeringen van de Rover 214 een kleine facelift. Deze bracht echter nauwelijks veranderingen aan het uiterlijk van de auto met zich mee. Maar de fabrikant gebruikte het modelonderhoud wel om de motorprestaties van de Rover 214 iets te verbeteren. De Rover 214 met de 1,4 liter motor was sinds 1992 verkrijgbaar met een prestatievermogen van 55 kW (75 pk) en met een prestatievermogen van 76 kW (103 pk). Deze motoren vormden ook de basis voor de motoruitrusting van de eind 1995 geïntroduceerde nieuwe generatie van de Rover 214.
De tweede generatie van de Rover 214 is alleen als hatchback verkrijgbaar
De compleet nieuw vormgegeven Rover 214 presenteerde zich met zijn rondere carrosserie en zijn meer aflopende daklijn duidelijk moderner en dynamischer. De voor modeljaar 1996 op de markt gebrachte Rover 214 van de tweede generatie werd tot aan het einde van de productie in 2000 echter alleen nog maar in twee carrosserieversies in de collectie opgenomen: als drie- en vijfdeurs hatchback. De nieuwe generatie van de Rover 214 was net als de voorganger verkrijgbaar met twee verschillende motoren die allebei een cilinderinhoud van 1,4 liter hadden. Aan het begin van de productie in 1995 verscheen als eerste de Rover 214 Si. Zijn 1,4 liter motor had een prestatievermogen van 76 kW (103 pk) en daarmee was hij de krachtigst gemotoriseerde Rover 214 van deze generatie. In de basisuitvoering werd de Rover 214 korte tijd na de introductie van het 103 pk model uitgerust met een 1,4 liter motor. Door technische modificaties was het prestatievermogen van deze motor teruggebracht naar 55 kW (75 pk). Beide motoren bleven tot aan het einde van de serie in 2000 in de collectie voor de Rover 214. Hierna werd de Rover 214 opgevold door de Rover 25.