Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Rover-25-2004-1280-03.jpg

Rover 25

1 / 3
Rover-25-2004-1280-03.jpg
rover-25-l-01.jpg
Rover-25-2004-1280-01.jpg

Sterke punten

  • Fraai design
  • Premium uitvoering
  • Keuze uit benzine- en dieselmotoren

Zwakke punten

  • Slecht verkocht, weinig occasionaanbod
  • Krap achterin
  • Er zijn geen Rover-dealers meer

Rover 25 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Rover 25, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.1 - 12.9s
Maximumsnelheid:168 - 185 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):150 - 196 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.2 - 8.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3990 x 1931 x 1419 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:380 - 520 kg

Rover 25: premium supermini die niemand begreep

De Rover 25 van 1999 is de directe opvolger van de derde generatie van de Rover 200 uit 1995 – sterker nog: het is dezelfde auto. Rover ontwikkelt de 200 op het platform van zijn voorganger – die een coproductie met Honda was. In 1999 geeft Rover de 200 een facelift en een nieuwe naam: Rover 25. Lees meer.

Interesse in een Rover 25

Rover 25 tweedehands auto
Rover 25 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Fraai design dat de tand des tijds goed heeft doorstaan
  • Premium model in de compacte klasse
  • Ruime keuze uit motoren, ook krachtig en sportief
  • Occasions zijn ronduit goedkoop

Technische gegevens

Motorisatie

Rover biedt vanaf 1999 zowel benzine- als dieselmotoren aan voor de 25. De zogenoemde K-motor is een viercilinder 16-kleppen benzinemotor die Rover in Nederland aanbiedt met 1,4, 1,6 en 1,8 liter cilinderinhoud. Vermogens variëren van 62 tot 107 kW (84 tot 145 pk). Door de speciale productiemethode zijn de K-motoren eenvoudiger te produceren voor Rover, maar in de praktijk blijken ze soms wel wat fragiel – maar in principe zijn het prima motoren.

De dieselmotor meet 1.994 cm3 en heeft een vermogen van 74 en later 83 kW (100 en 113 pk).

Alle Rovers 25 zijn voorzien van voorwielaandrijving. Een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak is standaard. De 1.6 is er ook met automaat, de 1.8 zelfs uitsluitend met automaat – de continu variabele transmissie (CVT) met zijn roots in Nederland.

Afmetingen

De Rover 25 is een compactere auto dan menigeen denkt. Veel mensen zagen de 25 als concurrent voor auto’s als de Volkswagen Golf en de Ford Escort; Rover deed dat in eerste instantie óók. Maar de fabrikant brengt de auto uiteindelijk op de markt als premium opvolger van de Rover 100, die eigenlijk een Mini Metro make-over is. Uiteindelijk zag Rover voor de 25 vooral het segment van de Volkswagen Polo en Ford Fiesta van destijds als markt.

De Rover 25 is slechts 3,99 meter lang. Mede doordat Rover bagageruimte iets belangrijker vond dan ruimte op de achterbank, is de zitruimte achterin krap, maar de bagageruimte bedraagt ook niet meer dan 304 liter met de rugleuning van de achterbank omhoog.

De belangrijkste specificaties op een rij

Rover 25
Marktintroductie 1999
Lengte x breedte x hoogte 3,99 x 1,69 x 1,42 m
Wielbasis 2,50 m
Inhoud bagageruimte 304-1.084 l
Ledig gewicht 1.020-1.130 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.500-1.600 kg
Cilinderinhoud 1.396-1.994 cm3
Vermogen 62-107 kW (84-145 pk)
Koppel 110-240 Nm
Topsnelheid 175-205 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,3-12,9 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 5,1-8,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 151-196 g/km

Varianten

Anders dan de eerste twee generaties van de Rover 200 (die er in talloze carrosserievarianten is) is de derde generatie van dat model – én dus de Rover 25 – er alleen maar als drie- en vijfdeurs hatchback.

De Rover 25 is er wel in een aanzienlijk aantal uitvoeringen, waarvan de E, de Basic, de Sprite en de naamloze motorvarianten de basisversies zijn. De uitvoeringen Classic en Sterling zijn gewoonlijk de meest luxueuze uitvoeringen bij Rover. Veel andere benamingen zijn gebruikt voor speciale, tijdelijk leverbare uitvoeringen.

Een sportieve versie is de Rover 25 Vi, met de 1,8-liter benzinemotor, automatische transmissie en 107 kW (145 pk).

Een buitenbeentje is de Rover Streetwise, die het kwakkelende Rover op basis van de 25 uitbracht nadat het door BMW was afgestoten.

Prijzen

Rover brengt in 1999 de Rover 25 op de markt als een premium supermini. Dat brengt ook een stevige prijs met zich mee. De vanafprijs voor de basisversie bedraagt omgerekend zo’n 13.150 euro voor de driedeurs 1.4 met 62 kW (84 pk). De prijzen lopen op tot bijna 25.000 euro voor de Rover 25 2.0 IDT diesel met 83 kW (113 pk) in Sterling-uitvoering. Dat zijn fikse prijzen voor auto’s van een merk waarvan bijna niemand destijds meer iets verwachtte. Rover ging dan ook ten onder in 2005.

De Rover 25 was nieuw al een bijzondere verschijning op de Nederlandse wegen en op de occasionmarkt is dat niet anders. Het aanbod occasions is minimaal, maar dat komt natuurlijk ook doordat de Rover 25 tussen de twintig en 25 jaar oud is. Occasionprijzen zijn laag – voor onder de 1.500 euro vind je de Rover 25 al. Als je verder zoekt, vind je misschien nog overlevers van de Rover 200 van de derde generatie, maar dan heb je het over auto’s van 25 tot dertig jaar oud. Dat zijn potentiële semi-klassiekers …

Design

Buitenkant

De directe voorganger van de Rover 25 – dus de derde generatie van de Rover 200 – verscheen in 1995 als een van de eerste nieuwe modellen van Rover die onder regie van BMW zijn ontwikkeld. De Rover 25 is feitelijk een faceliftversie van de Rover 200. Hij is er uitsluitend met drie en vijf deuren. Om de auto uiterlijk meer in lijn te brengen met de nieuwe, grotere Rover 75, kreeg de compacte Rover een aangepaste neus met de kenmerkende verchroomde Rover-grille en dubbele ronde koplampen. Ook werd de auto van wat meer verchroomde details voorzien om hem een ‘upmarket’ uitstraling te geven. De Rover 200 werd de premium Rover 25.

Binnenkant

De Rover 25 heeft een keurig dashboard met goed afleesbare meters. Om de compacte Rover 25 een premium uitstraling te geven, voegde Rover klassieke houten accentjes toe op het dashboard. Ook zijn de zittingen bekleed met (een combinatie van) fraaie stof en/of leder. De ruimte voor de achterpassagiers is vrij krap, maar het interieur is fraai uitgevoerd.

Veiligheid

Euro NCAP heeft de Rover 25 in 2001 aan zijn crash- en veiligheidstest onderworpen. De auto scoort drie van de vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden en twee van de destijds vier voor voetgangersveiligheid. Euro NCAP oordeelt onder meer dat de bescherming bij een frontale aanrijding tekortschiet ten opzichte van de concurrentie en dat de bescherming van kinderen in de auto ondermaats is.

Alternatieven

Hoewel Rover bij de ontwikkeling van de 200 – de directe voorganger van de Rover 25 – kennelijk niet helemaal duidelijk had voor welk segment het de auto ontwikkelde, besloot het om zich te richten op het compacte segment, dus op de al eerder genoemde Ford Fiesta en Volkswagen Polo. Maar dat zijn minder premium modellen, net als bijvoorbeeld de Fiat Punto. Een alternatief van misschien hetzelfde niveau en dezelfde populariteit zou de Lancia Ypsilon kunnen zijn.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Rover 25 en de Rover 200?
Eigenlijk is er geen verschil tussen de Rover 200 en de latere Rover 25. Rover introduceerde het model in 1995 als Rover 200 – op basis van het platform van de tweede generatie van de Rover 200 – dat model was oorspronkelijk een kloon van de Honda Ballade. De Rover 200/25 is echter volledig door Rover ontwikkeld en bevat tal van componenten van andere modellen van Rover van destijds. De belangrijkste verschillen zijn slechts uiterlijk, om de compacte Rover gelijkenis te geven met de nieuwe Rover 75 kreeg hij een aangepast front en een nieuwe typenaam: 25.
Heeft de Rover 25 nog iets te maken met Honda?
Nee, eigenlijk niet. Het platform van de 25 is weliswaar afgeleid van dat van de tweede generatie van de Rover 200 – het tweelingbroertje van de Honda Ballade – maar de samenwerking met Honda liep al ten einde toen de ontwikkeling van de derde generatie van de Rover 200/Rover 25 begon.
Is de Rover 25 onderhuids misschien een BMW?
Nee. De Rover 25 is een pure Rover – een gefacelifte Rover 200. Onder het bewind van BMW is het uiterlijk van de auto wel aangepast om familiegelijkenis te creëren met de nieuwe Rover 75.

Beoordelingen voor Rover 25

2 Beoordelingen

3,7