Sterke punten
- Fraai design
- Premium uitvoering
- Keuze uit benzine- en dieselmotoren
Zwakke punten
- Slecht verkocht, weinig occasionaanbod
- Krap achterin
- Er zijn geen Rover-dealers meer
Rover 25 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Rover 25, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Rover 25
-
Rover 25 1.4i 16v Classic
€ 3.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 129.000 km
- 05/2002
- 62 kW (84 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
6,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
164 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9120 Beveren-Waas -
Rover 25 1.4 Basic
€ 1.850,-Geen informatie- 162.000 km
- 08/2000
- 62 kW (84 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
6,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2300 Turnhout
Interesse in een Rover 25
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Fraai design dat de tand des tijds goed heeft doorstaan
- Premium model in de compacte klasse
- Ruime keuze uit motoren, ook krachtig en sportief
- Occasions zijn ronduit goedkoop
Technische gegevens
Motorisatie
Rover biedt vanaf 1999 zowel benzine- als dieselmotoren aan voor de 25. De zogenoemde K-motor is een viercilinder 16-kleppen benzinemotor die Rover in Nederland aanbiedt met 1,4, 1,6 en 1,8 liter cilinderinhoud. Vermogens variëren van 62 tot 107 kW (84 tot 145 pk). Door de speciale productiemethode zijn de K-motoren eenvoudiger te produceren voor Rover, maar in de praktijk blijken ze soms wel wat fragiel – maar in principe zijn het prima motoren.
De dieselmotor meet 1.994 cm3 en heeft een vermogen van 74 en later 83 kW (100 en 113 pk).
Alle Rovers 25 zijn voorzien van voorwielaandrijving. Een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak is standaard. De 1.6 is er ook met automaat, de 1.8 zelfs uitsluitend met automaat – de continu variabele transmissie (CVT) met zijn roots in Nederland.
Afmetingen
De Rover 25 is een compactere auto dan menigeen denkt. Veel mensen zagen de 25 als concurrent voor auto’s als de Volkswagen Golf en de Ford Escort; Rover deed dat in eerste instantie óók. Maar de fabrikant brengt de auto uiteindelijk op de markt als premium opvolger van de Rover 100, die eigenlijk een Mini Metro make-over is. Uiteindelijk zag Rover voor de 25 vooral het segment van de Volkswagen Polo en Ford Fiesta van destijds als markt.
De Rover 25 is slechts 3,99 meter lang. Mede doordat Rover bagageruimte iets belangrijker vond dan ruimte op de achterbank, is de zitruimte achterin krap, maar de bagageruimte bedraagt ook niet meer dan 304 liter met de rugleuning van de achterbank omhoog.
De belangrijkste specificaties op een rij
Rover 25 | |
---|---|
Marktintroductie | 1999 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,99 x 1,69 x 1,42 m |
Wielbasis | 2,50 m |
Inhoud bagageruimte | 304-1.084 l |
Ledig gewicht | 1.020-1.130 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.500-1.600 kg |
Cilinderinhoud | 1.396-1.994 cm3 |
Vermogen | 62-107 kW (84-145 pk) |
Koppel | 110-240 Nm |
Topsnelheid | 175-205 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,3-12,9 sec |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | 5,1-8,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 151-196 g/km |
Varianten
Anders dan de eerste twee generaties van de Rover 200 (die er in talloze carrosserievarianten is) is de derde generatie van dat model – én dus de Rover 25 – er alleen maar als drie- en vijfdeurs hatchback.
De Rover 25 is er wel in een aanzienlijk aantal uitvoeringen, waarvan de E, de Basic, de Sprite en de naamloze motorvarianten de basisversies zijn. De uitvoeringen Classic en Sterling zijn gewoonlijk de meest luxueuze uitvoeringen bij Rover. Veel andere benamingen zijn gebruikt voor speciale, tijdelijk leverbare uitvoeringen.
Een sportieve versie is de Rover 25 Vi, met de 1,8-liter benzinemotor, automatische transmissie en 107 kW (145 pk).
Een buitenbeentje is de Rover Streetwise, die het kwakkelende Rover op basis van de 25 uitbracht nadat het door BMW was afgestoten.
Prijzen
Rover brengt in 1999 de Rover 25 op de markt als een premium supermini. Dat brengt ook een stevige prijs met zich mee. De vanafprijs voor de basisversie bedraagt omgerekend zo’n 13.150 euro voor de driedeurs 1.4 met 62 kW (84 pk). De prijzen lopen op tot bijna 25.000 euro voor de Rover 25 2.0 IDT diesel met 83 kW (113 pk) in Sterling-uitvoering. Dat zijn fikse prijzen voor auto’s van een merk waarvan bijna niemand destijds meer iets verwachtte. Rover ging dan ook ten onder in 2005.
De Rover 25 was nieuw al een bijzondere verschijning op de Nederlandse wegen en op de occasionmarkt is dat niet anders. Het aanbod occasions is minimaal, maar dat komt natuurlijk ook doordat de Rover 25 tussen de twintig en 25 jaar oud is. Occasionprijzen zijn laag – voor onder de 1.500 euro vind je de Rover 25 al. Als je verder zoekt, vind je misschien nog overlevers van de Rover 200 van de derde generatie, maar dan heb je het over auto’s van 25 tot dertig jaar oud. Dat zijn potentiële semi-klassiekers …
Design
Buitenkant
De directe voorganger van de Rover 25 – dus de derde generatie van de Rover 200 – verscheen in 1995 als een van de eerste nieuwe modellen van Rover die onder regie van BMW zijn ontwikkeld. De Rover 25 is feitelijk een faceliftversie van de Rover 200. Hij is er uitsluitend met drie en vijf deuren. Om de auto uiterlijk meer in lijn te brengen met de nieuwe, grotere Rover 75, kreeg de compacte Rover een aangepaste neus met de kenmerkende verchroomde Rover-grille en dubbele ronde koplampen. Ook werd de auto van wat meer verchroomde details voorzien om hem een ‘upmarket’ uitstraling te geven. De Rover 200 werd de premium Rover 25.
Binnenkant
De Rover 25 heeft een keurig dashboard met goed afleesbare meters. Om de compacte Rover 25 een premium uitstraling te geven, voegde Rover klassieke houten accentjes toe op het dashboard. Ook zijn de zittingen bekleed met (een combinatie van) fraaie stof en/of leder. De ruimte voor de achterpassagiers is vrij krap, maar het interieur is fraai uitgevoerd.
Veiligheid
Euro NCAP heeft de Rover 25 in 2001 aan zijn crash- en veiligheidstest onderworpen. De auto scoort drie van de vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden en twee van de destijds vier voor voetgangersveiligheid. Euro NCAP oordeelt onder meer dat de bescherming bij een frontale aanrijding tekortschiet ten opzichte van de concurrentie en dat de bescherming van kinderen in de auto ondermaats is.
Alternatieven
Hoewel Rover bij de ontwikkeling van de 200 – de directe voorganger van de Rover 25 – kennelijk niet helemaal duidelijk had voor welk segment het de auto ontwikkelde, besloot het om zich te richten op het compacte segment, dus op de al eerder genoemde Ford Fiesta en Volkswagen Polo. Maar dat zijn minder premium modellen, net als bijvoorbeeld de Fiat Punto. Een alternatief van misschien hetzelfde niveau en dezelfde populariteit zou de Lancia Ypsilon kunnen zijn.