Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
rover-45-l-01.jpg

Rover 45

1 / 4
rover-45-l-01.jpg
Rover-45-2004-1280-01.jpg
Rover-45-2004-1280-03.jpg
Rover-45-2004-1280-04.jpg

Sterke punten

  • Klassiek design
  • Premium uitvoering
  • Keuze uit benzine- en dieselmotoren

Zwakke punten

  • Slecht verkocht, weinig occasionaanbod
  • Niet heel ruim achterin
  • Er zijn geen Rover-dealers meer

Rover 45 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Rover 45, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.8 - 11.9s
Maximumsnelheid:182 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):150 - 224 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.4 - 9.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4362 x 1923 x 1386 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:490 - 535 kg

Rover 45: compacte premium Japans-Britse sedan

De Rover 45 van 1999 is de directe opvolger van de derde generatie van de Rover 400 uit 1995 – sterker nog: het is dezelfde auto. Rover ontwikkelt de 400 op het platform van zijn voorganger – die een coproductie met Honda was. In 1999 geeft Rover de 400 een facelift en een nieuwe naam: Rover 45. Lees meer

Interesse in een Rover 45

Rover 45 tweedehands auto
Rover 45 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Klassiek design dat de tand des tijds heeft doorstaan
  • Premium model in de compacte klasse
  • Ruime keuze uit motoren, ook krachtig en sportief
  • Occasions zijn ronduit goedkoop

Technische gegevens

Motorisatie

Rover biedt vanaf 1999 zowel benzine- als dieselmotoren aan voor de 45 sedan en hatchback. De zogenoemde K-motor is een viercilinder 16-kleppen benzinemotor die Rover in Nederland aanbiedt met 1,4, 1,6 en 1,8 liter cilinderinhoud. De 1.4 is er trouwens alleen voor de hatchback en na 2004 is de 1.4 helemaal niet meer geleverd. Motorvermogens variëren van 76 tot 86 kW (84 tot 117 pk). Door de speciale productiemethode zijn de K-motoren eenvoudiger te produceren voor Rover, maar in de praktijk blijken ze soms wel wat fragiel. Toch zijn het in principe prima motoren.

De dieselmotor meet 1.994 cm3 en heeft een vermogen van 74 en later 83 kW (100 en 113 pk).

In 2002 verschijnt de Rover 45 ook met de V6-benzinemotor uit de Rover 75, met een vermogen van 110 kW (150 pk).

Alle Rovers 45 zijn voorzien van voorwielaandrijving. Een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak is standaard. De 1.8 is er ook met automaat, de 2.0 V6 zelfs uitsluitend met automaat – de continu variabele transmissie (CVT) met zijn roots in Nederland.

Afmetingen

De Rover 45 is er als compacte vierdeurs sedan en als vijfdeurs hatchback. In eerste instantie werd de auto gezien als concurrent voor modellen als de Volkswagen Golf en de Ford Escort. De Rover 45 is nauw verwant met de Rover 25, dus eigenlijk is het méér een premium alternatief in het segment van de Volkswagen Polo en Ford Fiesta van destijds – maar dan als vijfdeurs hatchback en klassiek vierdeurs sedan.

De Rover 45 hatchback is 4,36 meter lang, de sedan 4,52 meter, dus 37 resp. 53 centimeter langer dan het kleinere broertje van de 45, de Rover 25. Beide carrosserievarianten zijn ongeveer 1,69 meter breed en 1,39 meter hoog. De zitruimte achterin is beduidend groter, maar nog niet zo riant als een premium auto betaamt, doordat de 45 een 12 centimeter langere wielbasis heeft dan de 25. De bagageruimte is ook duidelijk groter dan dat model, met 375 en 466 liter voor de hatchback resp. de sedan. Na de facelift werd dat nog een liter of vijf méér.

De belangrijkste specificaties op een rij

Rover 45 hatchback (sedan)
Marktintroductie 1999
Lengte x breedte x hoogte 4,36 (4,52) x 1,69 x 1,39 m
Wielbasis 2,62 m
Inhoud bagageruimte 375-717 l (466-470 l)
Ledig gewicht 1.180-1.340 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 1.396-1.997 cm3
Vermogen 76-110 kW (103-150 pk)
Koppel 123-260 Nm
Topsnelheid 185-205 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,5-11,2 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 5,4-9,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 150-224 g/km

Varianten

De Rover 45 – feitelijk de laatste generatie van de Rover 400 – is er als vijfdeurs hatchback en als klassiek gevormde vierdeurs sedan.

Beide carrosserievarianten van de Rover 45 zijn er in diverse uitvoeringen, in oplopende volgorde met namen als het on-Rover-achtige Basic en vervolgens Classic, Club en Sterling, waarbij de eerste twee alleen aan de twee kleinste motorvarianten en de diesel voorbehouden zijn. De laatste twee uitvoeringen zijn gewoonlijk de meest luxueuze uitvoeringen bij Rover.

Prijzen

Rover brengt in 1999 de Rover 45 op de markt als een compacte premium sedan en hatchback. De vanafprijs voor de basisversie bedraagt omgerekend zo’n 16.500 euro voor de hatchback en 17.300 euro voor de sedan. De prijzen lopen op tot een kleine 30.000 euro voor de Rover 45 2.0 V6 Sterling. Dat zijn fikse prijzen voor een compacte auto van een merk dat in die periode al op weg naar de ondergang was – die dan ook in 2005 plaatsvindt.

De Rover 45 was nieuw al een bijzondere verschijning op de Nederlandse wegen en op de occasionmarkt is dat niet anders. Het aanbod occasions is minimaal, maar dat komt natuurlijk ook doordat de Rover 45 tussen de twintig en 25 jaar oud is. Occasionprijzen zijn laag – voor onder de 1.000 euro vind je al een Rover 45. Gekker dan 2.000 euro hoef je het niet te maken.

Design

Buitenkant

De directe voorganger van de Rover 45 – dus de Rover 400 – verscheen in 1995 als een van de eerste nieuwe modellen van Rover die onder regie van BMW zijn ontwikkeld. De Rover 45 is feitelijk een faceliftversie van de Rover 400. Hij is er als hatchback met vijf deuren en als klassieke sedan met vier deuren. Om de auto uiterlijk meer in lijn te brengen met de nieuwe, grotere Rover 75, kreeg de Rover 45 een aangepaste neus met de kenmerkende verchroomde Rover-grille en dubbele ronde koplampen. Ook werd de auto van wat meer verchroomde details voorzien om hem een ‘upmarket’ uitstraling te geven. De Rover 400 werd de premium Rover 45.

Binnenkant

De Rover 45 heeft in principe hetzelfde interieur als de Rover 25. Met een keurig dashboard met goed afleesbare meters. Om de Rover 45 een premium uitstraling te geven, voegt Rover klassieke houten accentjes toe op het dashboard. Ook zijn de zittingen bekleed met (een combinatie van) fraaie stof en/of leder. Het interieur is fraai uitgevoerd.

Veiligheid

Euro NCAP heeft de Rover 45 niet getest, maar de organisatie heeft wel de Rover 25 aan zijn crash- en veiligheidstest onderworpen. De resultaten daarvan kun je natuurlijk ook op de in principe gelijke 45 betrekken. De auto scoort drie van de vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden en twee van de destijds vier voor voetgangersveiligheid. Euro NCAP oordeelt onder meer dat de bescherming bij een frontale aanrijding tekortschiet ten opzichte van de concurrentie en dat de bescherming van kinderen in de auto ondermaats is.

Alternatieven

Hoewel Rover bij de ontwikkeling kennelijk niet helemaal duidelijk had voor welk segment het de auto ontwikkelde, besloot het zich te richten op het compacte segment, dus op de al eerder genoemde Ford Fiesta en Volkswagen Polo. Maar dat zijn minder premium modellen, net als bijvoorbeeld de Fiat Punto.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Rover 45 en de Rover 400?
Eigenlijk is er geen verschil tussen de Rover 400 en de latere Rover 45. Rover introduceerde het model in 1995 als Rover 400 – op basis van het platform dat oorspronkelijk afstamt van de Honda Ballade/Civic. De Rover 400/45 is echter volledig door Rover ontwikkeld en bevat tal van componenten van andere modellen van Rover van destijds. De belangrijkste verschillen zijn slechts uiterlijk, om de compacte Rover gelijkenis te geven met de nieuwe Rover 75 kreeg hij een aangepast front en een nieuwe typenaam: 45.
Heeft de Rover 45 nog iets te maken met Honda?
Nee, eigenlijk niet. Het platform is weliswaar afgeleid van dat van de Honda Ballade/Civic – maar de samenwerking met Honda was toen al ten einde.
Is de Rover 45 onderhuids misschien een BMW?
Nee. De Rover 45 is een pure Rover – een gefacelifte Rover 400. Onder het bewind van BMW is het uiterlijk van de auto wel aangepast om familiegelijkenis te creëren met de nieuwe Rover 75.

Beoordelingen voor Rover 45

7 Beoordelingen

4,1