Saab 9-4X Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Saab 9-4X, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Saab 9-4X
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
De Saab 9-4X is het tweede SUV-model van het Zweedse merk
De Zweeds autoconstructeur Saab hoorde een tijdlang bij het Amerikaanse General Motors concern, maar werd later grotendeels aan de Nederlandse aanbieder Spyker Cars verkocht. Het bedrijf kreeg in de jaren 70 ook buiten de Scandinavische markten bekendheid met zijn turbo aangedreven sedans en klassieke cabriolets met stoffen dak.
In Zweden en de buurlanden stonden Saabs bekend als veilige en robuuste voertuigen, die ook raad wisten met moeilijke wegomstandigheden in de winter. In andere Europese landen kregen modellen als de Saab 900 al snel de autostatus die later de naam lifestyle car zou krijgen. In de Verenigde Staten en Canada profiteerde Saab van zijn imago als fabrikant van zeer veilige autos met een Scandinavisch design. Daarnaast werden de Noord-Amerikaanse markten economisch gezien steeds belangrijker voor de Zweden. In de tijd dat de Sport Utility Vehicles (SUVs) in opkomst waren, zag het moederconcern GM kansen voor een SUV die het blauw-rode logo van het Zweedse merk zou dragen. Dit ondanks het feit dat GM al eigen SUV-series in de collectie had. De ontwikkelde Saab 9-7X, die tussen 2005 en 2009 op basis van GM-platforms geproduceerd werd, werd daarmee de eerste SUV van Saab. Als tweede model uit deze voertuigklasse presenteerde de fabrikant vervolgens de Saab 9-4X. Deze verscheen in 2011 op de markt.
Cadillac techniek voor de Saab 9-4X
Terwijl de full-size SUV Saab 9-7X een gewicht had van bijna drie ton, moest de Saab 9-4X iets lichter en compacter worden. Hij kreeg een lengte van 4,77 meter en de constructeurs zagen af van een hoge, rechthoekige carrosserie om zo voor een eleganter verschijningsbeeld te zorgen. De carrosserie van de Saab 9-4X werd meer dan twee meter breed en zijn hoogte werd beperkt tot 1,68 meter. Daarmee was de Saab 9-4X naar Amerikaanse verhoudingen een mid-size SUV. Maar de fabrikant promootte het model liever als cross-over, aangezien zijn silhouet was afgeleid van de vormen van een coupé. Hoewel GM het bedrijf in de ontwikkelingsfase van de Saab 9-4X voor het grootste deel verkocht, bleef General Motors toch nog bij het project betrokken. Zo werd de Saab 9-4X door GM geproduceerd, waarbij de Amerikanen gebruik maakten van de techniek van hun cross-over Cadillac SRX, die in 2010 voor het eerst geproduceerd werd. De Saab 9-4X moest net als dit model met vierwielaandrijving en V6-motoren verkrijgbaar zijn.