Sterke punten
- Strak design
- Turbomotor
- Ruimte
Zwakke punten
- Afwerking interieur
- Nog te veel Opel te zien
- Zicht naar achteren
Saab 9-5 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Saab 9-5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Saab 9-5
-
Saab 9-5 9-5 2.2 TiD Arc
€ 2.000,-Geen informatie- 138.000 km
- 11/2003
- 88 kW (120 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
-
6,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-8870 Izegem -
Saab 9-5 2.0 Turbo 16v Vector AUTOMATIQUE
€ 3.450,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 187.000 km
- 05/2003
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
10,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
244 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9160 Lokeren -
Saab 9-5 9-5 2.0TTiD XWD Aero
€ 16.000,-Geen informatie- 122.000 km
- 03/2011
- 140 kW (190 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
6,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
176 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-2223 Schriek -
Saab 9-5 9-5 2.0TiD Automaat. Vector. Aero pakket.
€ 9.000,-Geen informatie- 178.000 km
- 09/2011
- 118 kW (160 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
-
6,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
179 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-7695 Ófalu -
Saab 9-5 1.9 TiD Aut. Linear
€ 1.200,-Geen informatie- 330.000 km
- 03/2006
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
7,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
199 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-8400 Oostende -
Saab 9-5 9-5 2.0t SE
€ 2.200,-Geen informatie- 175.750 km
- 05/2000
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
9,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1785 Merchtem -
Saab 9-5 9-5+SW+2.0+TiD+Vector+Aut.
€ 13.500,-Geen informatie- 124.000 km
- 03/2011
- 118 kW (160 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
6,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4432 Aller -
Saab 9-5 9-5 Kombi 2.3 Turbo Aero Hirsch
€ 8.500,-Geen informatie- 270.000 km
- 07/2006
- 221 kW (300 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3360 Lovenjoel -
Saab 9-5 9-5 2.0t SE
€ 4.500,-Geen informatie- 81.087 km
- 08/1999
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
9,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-8900 Ieper -
Saab 9-5 2.0t Vector // AUTOMAAT // BENZINE // EXPORT!!!
€ 1.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 367.000 km
- 07/2003
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
9,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1800 Vilvoorde -
Saab 9-5 9-5+2.0T+Aut.+Aero
€ 18.500,-Geen informatie- 165.000 km
- 05/2011
- 162 kW (220 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3560 Lummen -
Saab 9-5 1.9 TiD 16v Linear Aut.
€ 2.400,-Geen informatie- 270.000 km
- 07/2006
- 129 kW (175 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
-
7,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
208 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-3580 Beringen -
Saab 9-5
€ 3.250,-Geen informatie- 138.500 km
- 03/2000
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
9,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1300 Wavre -
Saab 9-5 Saab 9-5 HOT Aero Automaat (motor: 66.000 km)
€ 8.950,-Geen informatie- 213.037 km
- 12/2000
- 169 kW (230 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
9,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
237 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-2340 Beerse -
Saab 9-5 2.0 TiD Vector*1e Eigen*Ohboek*Navi*Leder*Euro 5
€ 8.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 268.000 km
- 10/2010
- 118 kW (160 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
5,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
139 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9250 Waasmunster -
Saab 9-5 9-5 1.9 TiD Vector
€ 4.000,-Geen informatie- 248.000 km
- 08/2006
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
-
6,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3600 Genk -
Saab 9-5 NG *Hirsch
€ 38.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 62.500 km
- 07/2010
- 191 kW (260 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
1 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Saab 9-5
€ 5.000,-Geen informatie- 307.840 km
- 12/2003
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
218 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-2180 Ekeren
Interesse in een Saab 9-5
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
Bij de tweede generatie 9-5 merk je dat de Zweden weer helemaal hun eigen gang zijn kunnen gaan. Waardoor alles net wat anders aanvoelt en eruit ziet dan dat je gewoon bent.
U houdt van een auto met een rijderskarakter en dat heeft deze Saab 9-5 als geen ander, zeker als hij met een uitstekende 4x4 aandrijving is uitgerust.
Aan veiligheid geen gebrek in deze 9-5. Met zaken zoals anti-wiplash-stoelen, een uit te schakelen dashboard en een comfortabele ophanging.
Saab staat synoniem voor turbo en die is bijna omnipresent in het aanbod. Maar de turbo is nu zo ontwikkeld, dat u nauwelijks in de gaten heeft dat hij de viercilinder stevig bijspringt, van een turbogat is nauwelijks sprake.
Alle belangrijke gegevens van de Saab 9-5 (YS3G)
Motoren
De Saab 9-5 was beschikbaar met een beperkt aanbod van diesel- en benzinemotoren. Standaard sturen die hun kracht naar de voorwielen via een handbak of een automaat.
Benzinerijders kwamen aan hun trekken via een 2-liter viercilinder turbobenzine van 220 pk en 350 Nm en een forse 2.8-liter V6 turbo met een gezond vermogen van 300 pk en 400 Nm. Dat laatste blok stuurd zijn vermogen naar de vier wielen (XWD) en kan je kennen vanuit de Opel Insignia OPC, een auto waarmee deze Saab 9-5 zijn genen deelt.
Op dieselvak werd er gekozen voor een in die tijd courante 2-liter viercilinder turbodiesel. Bij zijn lancering in 2010 was die 2.0 TiD 160 pk en 350 Nm sterk, een jaartje later mocht ‘ie 190 pk en 400 Nm los laten op de voorwielen.
Afmetingen
De 9-5 was geen lichtgewicht, met ruim 1.6 ton als lichtste versie, zonder de 4-wielaandrijving. Maar hij was dan ook 5 meter lang, 1,87 m breed en 1,5 m hoog, met een wielbasis van 2,84 m. In de koffer kan 515 l en die is met de neerklapbare achterbank nog ruim uit te breiden. De auto kreeg naargelang zijn uitvoering 17 of 18 inch wielen gemonteerd.
Uitvoeringen
Saab schoof de 9-5 naar voren in 3 uitvoeringen: Linear, Vector en Aero. De Linear was (de behoorlijk uitgeruste) standaardversie, de Vector ging wat luxer binnenin en had verder meer actieve veiligheidsvoorzieningen, de Aero moest voor de sportieve noot zorgen en dat kreeg je ook aan de buitenkant met meer aerodynamica (spoiler achter en voor) te zien.
Prijzen
Nieuwprijzen voor de Saab 9-5 bedroegen bij zijn lancering in 2010 minimaal 40.000 euro. Voor topuitvoering Aero was je zo’n 3.000 euro meer kwijt.
Door zijn beperkte productierun is de tweede generatie Saab 9-5 een echte zeldzaamheid geworden. Dat merk je ook op de tweedehandsmarkt. Niet enkel vind je ten alle tijden maar een handjevol exemplaren te koop, ze dragen tevens een relatief hoge restprijs van minimaal 16.000 euro. Dit terwijl technisch verwant neefje Opel Insignia al vanaf 4.000 euro van eigenaar wisselt.
Design
Hoewel Saab sinds de jaren 2000 zijn genen moest delen met de Opels van deze wereld, bleef het Zweedse merk er op hameren om een eigen design naar voren te schuiven. Zowel aan de binnen als buitenkant.
Buitenzijde
Als ze bij Saab al geen vliegtuigen bouwden, dan waren ze er na de 9-5 zeker mee begonnen. De strakke lijnen, met het dalende dak vinden hun oorsprong in gevechtsvliegtuigen. Alles aan de koets ademt aerodynamica. Ook achteraan, met de doorlopende rode-led strip, met aan weerszijde flinke achterlichtblokken had de 9-5 een eigen signatuur. En al helemaal met de zwarte A-stijl, zodat (optische) voor- en zijruiten één geheel vormen. In de flank nul overbodigheden, alleen dat afhellend dak en lang gestrekte achterklep zoals Saab dat al vaker had laten zien in prototypes.
Binnenkant
De instrumenten achter het stuur hebben een donkergroene uitstraling en de meters zijn weldadig aanwezig, ook een turbometer tekent present, een knipoog naar het verleden. De middenconsole, met navigatiescherm, is naar de chauffeur gedraaid. Er staan voortreffelijke stoelen in de 9-5 met een goede steun, prachtig gelijnd design en een anti whiplash-systeem. Saab moet echter nog een paar boterhammen eten om de echte topkwaliteit uit Duitsland onder de knie te krijgen, helaas hebben ze die tijd niet gekregen. Wat vooral opviel: de ruimte op de achterbank: daar kon je een privé-fuif organiseren.
Veiligheid
Bij zijn debuut in 2009 kreeg de Saab 9-5 de maximumscore van 5 sterren op de Euro NCAP crashtest. Bij Saab zeiden ze het niet met zoveel woorden, maar als er 6 sterren te begeven waren, hadden ze die ook gehaald. Hij had naast zijn befaamde kreukelzones en anti-whiplash-technologie ook al een lange lijst elektronische regelaars ingebouwd, alleen in de standaardversie niet. Maar adaptieve cruise control, rijvak assistentie, verkeersbordenherkenning, head-up display, nightpanel, parkeerassistentie… het was er allemaal.
Alternatieven
Saab mikte met zijn 9-5 op de Duitse premiummerken en daar zijn ook de concurrenten te vinden. De BMW 5 , Mercedes E en de Audi A6. Maar er is qua (binnen)ruimte ook de Skoda Superb en de VW Passat. Uit Engeland kwam de Jaguar XF, uit Japan de Lexus LS 300. Het was dus bikkelen voor zijn deel van de koek. Zelfs in eigen land kreeg de 9-5 het niet gratis, want daar had Volvo de S80 in de aanbieding.