Sterke punten
- Iconisch design
- Krachtige Turbo’s
- Ook als Cabrio
Zwakke punten
- Mooie exemplaren worden zeldzaam en duur
- Roest
- Hemelbekleding zakt door
Saab 900 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Saab 900, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Saab 900 Classic
-
Saab 900 Turbo 16V
€ 32.000,-Geen informatie- 203.000 km
- 04/1990
- 129 kW (175 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
8,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2970 Schilde -
Saab 900 Saab 900i 16v
€ 9.000,-Geen informatie- 230.000 km
- 08/1990
- 94 kW (128 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2930 Brasschaat -
Saab 900 Turbo 16V Cabrio
€ 4.500,-Geen informatie- 291.973 km
- 09/1990
- 129 kW (175 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
9,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1540 Herne -
Saab 900 900 i 16
€ 5.750,-Geen informatie- 190.000 km
- 09/1991
- 93 kW (126 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2960 Brecht -
Saab 900 S
€ 8.000,-Geen informatie- 176.000 km
- 05/1992
- 107 kW (145 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
9,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1310 La Hulpe -
Saab 900 900+i+2.1-16+Cabrio
€ 13.000,-Geen informatie- 186.500 km
- 06/1991
- 100 kW (136 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
9,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2550 Kontich-Waarloos -
Saab 900 900 turbo 16 v
€ 34.500,-Geen informatie- 178.268 km
- 01/1991
- 120 kW (163 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2950 Kapellen -
Saab 900 Turbo Cabriolet
€ 18.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 152.393 km
- 01/1991
- 118 kW (160 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-5101 NAMUR (Erpent) -
Saab 900 900 i
€ 6.800,-Geen informatie- 193.000 km
- 06/1987
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
7,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1755 Gooik -
Saab 900 classic turbo cabrio
€ 11.100,-Geen informatie- 271.000 km
- 02/1988
- 129 kW (175 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8800 Roeselare -
Saab 900 900 2.0 Turbo Cabrio Commemorative Edition
€ 30.000,-Geen informatie- 141.519 km
- 09/1994
- 136 kW (185 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
10,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2840 Rumst -
Saab 900 2.0 GLS 5DEURS OLDTIMER EERSTE EIGENAAR PRACHTIG!
€ 6.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 178.393 km
- 02/1984
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9320 Erembodegem -
Saab 900 SAAB 900 S Cabriolet
€ 11.900,-Geen informatie- 178.300 km
- 05/1992
- 107 kW (145 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-7740 Pecq -
Saab 900 2.3i Cabrio SE
€ 7.000,-Geen informatie- 282.000 km
- 01/1995
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
9,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2830 Willebroek -
Saab 900 Cabrio turbo 16 v automatic
€ 10.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 220.000 km
- 09/1989
- 129 kW (175 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2170 Merksem -
Saab 900 2.3i Cabrio SE
€ 7.000,-Geen informatie- 282.000 km
- 01/1995
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2830 Willebroek -
Saab 900 Turbo cabrio 175 ch
€ 28.000,-Geen informatie- 160.000 km
- 01/1988
- 129 kW (175 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1640 Rhode-Saint-Genèse -
Saab 900 Classic Cabriolet Scarabée
€ 18.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 201.568 km
- 06/1992
- 98 kW (133 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-7800 Ath
Interesse in een Saab 900 Classic
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
De 900 Classic is de meest bekende Saab, met de schuin aflopende kofferklep, de afgeronde voorruit en de vlakke neus, al was dit een evolutie van de oude 99. Het was ook een zeer populair model, met bijna een miljoen geproduceerde exemplaren.
Ondanks zijn leeftijd en de populariteit van de Turbo’s, zijn er nog steeds vrij betaalbare 900 Classics te vinden, meestal als berline met een atmosferische benzinemotor.
Wil je toch een Turbo, wees dan bereid om even te zoeken naar een geschikt exemplaar voor een goede prijs. Ze beginnen bij zo’n 10.000 euro en zijn goedkoper als Cabrio. De 16-kleppers zijn het meest gewild, zeker met het Aero-pakket.
De Saab 900 Classic was er met 3, 4 of 5 deuren en als Cabrio, die in 1986 werd gelanceerd en waarvan de opvolgers nog tot het einde van het merk zouden geproduceerd worden.
Alle belangrijke gegevens over de Saab 900 Classic
Motoren
Het motorengamma van de Saab 900 Classic bestond exclusief uit viercilinder benzinemotoren van 2 of 2,1 liter groot. Het vermogen van de atmosferische motoren varieerde van 101 tot 140 pk, maar de meest begeerlijke motoren zijn natuurlijk de Turbo’s. Die had je met lage of hoge turbodruk, met vermogens van 140 tot 175 pk in de laatste versies. Er was ook nog een Carlsson-kit die het vermogen tot 185 pk opkrikte. Het zijn ook die krachtigste versies die het meest begeerlijk zijn en dus ook het meeste geld vragen op de tweedehandsmarkt.
Afmetingen
De Saab 900 was 4,69 meter lang, of 4,68 meter voor de 3-deurs versies, met een breedte van 1,69 meter en een hooge van 1,43 meter (1,40 meter voor de Turbo). Hij was beschikbaar met 3, 4 of 5 deuren, of als 2-deurs Cabrio. Het gewicht varieerde tussen ongeveer 1.100 kilo voor de lichtste versies en 1.350 kilo voor de zwaarste Cabrio’s. De hatchbackversies hadden bovendien een uitzonderlijk grote koffer van meer dan 600 liter.
Uitvoeringen
Bij zijn lancering bestond het gamma van de Saab 900 Classic uit de GL, GLS, GLI, GLE, Turbo, Turbo S, Turbo SE, Turbo 16 SE en de Turbo 16 CD, een meer luxueuze versie van de Turbo 16. Na de facelift van 1984 had je enkel nog de 900, 900c, 900i, 900i 16, 900 Turbo en op het einde van zijn carrière ook nog een 900S met de 140 pk sterke atmosferische benzinemotor.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Er zit nogal wat variatie in de prijzen van de Saab 900 Classic, vooral omdat het model lang in productie is geweest, veel verschillende varianten kent en omdat de staat van de auto’s zo verschilt. Bovendien zijn ze in België best zeldzaam geworden. De goedkoopste modellen zijn te vinden vanaf zo’n 3.000 euro, maar hebben vaak een astronomische kilometerstand, roest en/of mechanische gebreken. Daarbij moet je minder op de kilometerstanden letten, want de motoren zijn vrij betrouwbaar, en meer op de toestand van het koetswerk en het interieur.
Vanaf zo’n 7.000 euro vind je nette exemplaren zonder turbo, meestal de coupés of de berlines. Een nette Turbo Cabrio is te vinden vanaf ongeveer 10.000 euro, de Turbo coupés zijn iets duurder. De meest gewilde versies zijn de krachtigste Turbo 16’s met het Aero-pakket, die tot zo’n 40.000 euro gaan.
Design-highlights en interieur
De Saab 900 borduurde verder op de basisvorm van de 99, maar werd een stukje groter en kreeg een licht gemoderniseerd design. Opvallende details waren natuurlijk zijn aflopende kofferklep, zijn afgeronde voorruit voor een beter zicht en zijn deuren die tot aan de onderkant van het koetswerk reikten, wat de kleren van passagiers proper houdt bij het in- en uitstappen. De faceliftversie van 1987 kreeg een schuinere neus met andere koplampen. De meest gewilde versies zijn de Turbo’s met het Aero-pakket: die hebben een bodykit en een verstevigde ophanging. De Cabrio kwam in 1986 uit, oorspronkelijk bedoeld als een kleine reeks, maar uiteindelijk werden er bijna 50.000 verkocht.
Ergonomisch met eigenzinnige trekjes
Aan boord dacht Saab zoals steeds aan de veiligheid. Naast de zijdelings afgeronde voorruit ging er ook veel aandacht naar de ergonomie, waarbij ernaar werd gestreeft om alle bedieningen zo dicht mogelijk bij het stuurwiel of zo gemakkelijk mogelijk te plaatsen, om afleiding te vermijden. De oudere 900 Classics hadden een driespaaks stuurwiel, maar tegen het einde van de productie kwam er een vierspaaks stuurwiel met een airbag in de plaats. Typisch Saab is natuurlijk dat het contactslot niet aan de stuurkolom zit, maar op de middenconsole tussen de voorzetels. Ook moest je de auto in achteruit leggen om de sleutel eruit te kunnen halen.
Rijhulp en veiligheid
De Saab 900 Classic was een van de veiligste auto’s uit zijn tijd, dankzij een zeer stevige constructie en grote kreukelzones. Latere modeljaren hadden ook de beschikking over ABS en een airbag in het stuurwiel. Ook de plaatsing van de contactsleutel komt door veiligheidsoverwegingen, want zo voorkom je dat je benen tegen de sleutels belanden (of eerder de sleutels in je benen) bij een zwaar ongeval.
Alternatieven
Ben je op zoek naar een klassieke Saab, maar is een mooie 900 nog wat te duur, dan kan je ook zoeken naar een 99 (zonder turbo) of een 9000, de grote broer van de 900 die samen met Alfa Romeo werd ontwikkeld. Of wat dacht je van een oude Volvo, zoals een 740 of een 780 Bertone?