Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
saab-9000-l-01.jpg

Saab 9000

1 / 3
saab-9000-l-01.jpg
saab-9000-l-02.jpg
saab-9000-l-03.jpg

Sterke punten

  • Originele verschijning
  • Veilig en comfortabel
  • Veel ruimte

Zwakke punten

  • Zwaar
  • Hoger brandstofverbruik
  • Beschikbaarheid van onderdelen

Saab 9000: luxueuze Zweedse familie-auto

De Saab 9000 is een model van de Zweedse autobouwer Saab. De auto debuteerde in 1984 en verdween in 1997 weer van de markt. Hij werd toen opgevolgd door de Saab 9-5. De Saab 9000 deelt zijn techniek met de Alfa Romeo 164, Fiat Croma en Lancia Thema, want hij staat op het zogeheten Tipo 4-platform. De auto blinkt vooral uit in veiligheid en comfort. Lees meer.

Interesse in een Saab 9000

Saab 9000 tweedehands auto
Saab 9000 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Keuze uit verschillende motoren
  • Sfeervol interieur
  • Ontwerp van Giorgetto Giugiaro
  • Lange wielbasis zorgt voor ruim interieur
  • Forse bagageruimte

Technische gegevens

Motorisatie

De Saab 9000 is er in twee carrosserievarianten: als vijfdeurs en als vierdeurs. De motoren komen in grote lijnen met elkaar overeen. Op het menu stonden verschillende aandrijflijnen, veelal krachtige benzinemotoren, met of zonder turbotechnologie. We zetten alle motoren hieronder voor je op een rij, per carrosserievariant.

Motoren Saab 9000 Hatchback

2.0i 4-in-lijn 130 pk 173 Nm man-5 / 4-auto 1986 - 1991
2.3i 4-in-lijn 150 pk 212 Nm man-5 / 4-auto 1989 - 1991
2.0 Turbo 16 4-in-lijn 175 pk 273 Nm man-5 1985 - 1987
2.0 Turbo 16 4-in-lijn 165 pk 265 Nm man-5 / 4-auto 1987 - 1990
2.0 Turbo 16S 4-in-lijn 177 pk 264 Nm man-5 / 4-auto 1989 - 1990
2.3 Turbo 16(S) 4-in-lijn 200 pk 330 Nm man-5 / 4-auto 1990 - 1991

Motoren Saab 9000 CS Hatchback

2.0i 4-in-lijn 130 pk 177 Nm man-5 1991 - 1998
2.3i 4-in-lijn 150 pk 212 Nm man-5 / 4-auto 1991 - 1993
2.3i 4-in-lijn 147 pk 205 Nm man-5 / 4-auto 1993 - 1995
2.0 LPT 4-in-lijn 150 pk 215 Nm man-5 / 4-auto 1995 - 1998
2.3 LPT 4-in-lijn 170 pk 260 Nm man-5 / 4-auto 1993 - 1998
2.3 Turbo 16 4-in-lijn 200 pk 330 Nm man-5 / 4-auto 1991 - 1993
2.3 Turbo 4-in-lijn 200 pk 294 - 330 Nm man-5 / 4-auto 1993 - 1998
3.0i V6 V6 211 pk 270 Nm man-5 / 4-auto 1994 - 1996
2.3 Aero 4-in-lijn 200-224 pk 294 - 342 Nm man-5 / 4-auto 1993 - 1997

Motoren Saab 9000 CD Sedan

2.0i 4-in-lijn 130 pk 173 Nm man-5 / 4-auto 1988 - 1990
2.0i 4-in-lijn 130 pk 177 Nm man-5 / 4-auto 1992 - 1994
2.3i 4-in-lijn 150 pk 212 Nm man-5 / 4-auto 1989 - 1993
2.3i 4-in-lijn 147 pk 205 Nm man-5 / 4-auto 1993 - 1994
2.0 Turbo 16 4-in-lijn 165 pk 265 Nm man-5 / 4-auto 1988 - 1990
2.3 LPT 4-in-lijn 170 pk 260 Nm man-5 / 4-auto 1993 - 1994
2.3 Turbo 16(S) 4-in-lijn 200 pk 330 Nm man-5 / 4-auto 1990 - 1993
2.3 Turbo 4-in-lijn 200 pk 323 Nm man-5 / 4-auto 1993 - 1994

Afmetingen

De Saab 9000 is een vrij forse familie-auto. Het model heeft een lengte van 4,78 meter, een breedte van 1,7 meter en een hoogte van 1,42 meter. De wielbasis komt uit op 2,6 m. De bagageruimte van het model is fors, want met een inhoud van 562 liter is er volop ruimte voor bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen of een aantal koffers. Het geremde trekgewicht bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, 1.600 tot 1.800 kilogram. Je kunt er dus ook probleemloos een caravan aan koppelen.

De belangrijkste specificaties van de Saab 9000:

Saab 9000
Marktintroductie 1984 tot 1997
Lengte x breedte x hoogte 4,78 x 1,76 x 1,42 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 562 l
Ledig gewicht 1.305 tot 1.385 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.960 kg
Motorinhoud 1.985 tot 2.290 cm³
Vermogen benzinemotor 96 kW (130 pk) tot 165 kW (224 pk)
Koppel benzinemotor 173 tot 342 Nm
Topsnelheid 185 tot 240 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,9 tot 12,5 sec
Tankinhoud 68 l
Verbruik 8,6 tot 10,0 l/100 km
CO₂-uitstoot Niet bekend

Varianten

Zoals gezegd zijn er van de Saab 9000 twee carrosserievarianten: een vierdeurs sedan en vijfdeurs sedan (hatchback). Maar ook qua uitvoeringen was er genoeg keuze. Er zijn verschillende modelvarianten geleverd. Denk bijvoorbeeld aan de CD, CDE, Turbo, Turbo Griffin en de LPT. En er is ook nog een Anniversary.

Prijzen

De prijzen van een Saab 9000 occasion verschillen enorm. Voor een vroeger exemplaar met een vrij forse kilometerstand kun je na het overmaken van ongeveer 4.000 euro al de nieuwe eigenaar zijn. De prijzen lopen echter op tot bijna 15.000 euro. In dat laatste geval krijg je misschien wel de lekkerste Saab 9000 allertijden: de 2.3 CS Turbo Aero met een acceptabele kilometerstand van net geen 200.000 kilometer. Dat is genieten van dik 220 pk, lederen bekleding en volop luxe.

Design

Buitenkant

Giorgetto Giugiaro heeft duidelijk goed werk geleverd met het ontwerpen van de Saab 9000. De auto oogt tijdloos, ingetogen en heeft toch een sjiek randje. Hij is op een mooie manier gerijpt. Saab gebruikt verchroomde sierelementen om het exterieurdesign extra allure te geven. Let ook op de forse achterlichtunits die in een geheel door lijken te lopen. De Saab 9000 was zijn tijd ver vooruit, want bij modernere auto’s zijn LED-strips een trend.

Binnenkant

Fan van retro interieurs? Dan kom je in het interieur van de Saab 9000 volledig aan je trekken. Hoekige lijnen, heel veel knopjes, je vindt het allemaal in de 9000. Je bent bij de duurdere versies ook van alle gemakken voorzien, denk aan stoelverwarming, cruise control, elektrisch bedienbare ramen, automatische airco, voorruitverwarming, achteruitverwarming en ga zo maar door. Uiteraard moet je het wel stellen zonder bluetooth-connectiviteit of Apple CarPlay en Android Auto. Dat bestond in die tijd nog niet.

Veiligheid

De Saab 9000 is een veilige auto. Tijdens de persintroductie was de media zelfs zeer lyrisch over de veiligheid van het model. De carrosserie van de auto is bijzonder stevig. De Saab 9000 bood goede zijdelingse bescherming, onder meer dankzij zijbalken in de deuren, om inzittenden te beschermen bij zijdelingse aanrijdingen. Daarnaast heeft het model airbags. Actieve rijhulpsystemen heeft de 9000 niet. Logisch, want daar is de 9000 te oud voor. Wel beschikt deze Zweed over ABS. De 9000 was zelfs een van de vroege modellen in zijn klasse die ABS had. Hoewel de Saab 9000 in zijn tijd als een veilige auto werd beschouwd, is het belangrijk op te merken dat de veiligheidsnormen en -technologieën sindsdien aanzienlijk zijn geëvolueerd.

Alternatieven

Alternatieven voor de Saab 9000 zijn modellen als de Fiat Croma, Alfa Romeo 164, Lancia Thema, Volvo 850, BMW 5 Serie en de Mercedes-Benz E-Klasse.

FAQ

Kan ik nog onderdelen krijgen voor een Saab?
Het aanbod onderdelen van Saab-modellen wordt steeds schaarser. Dat komt omdat niet van alle modellen nog onderdelen worden gebouwd. Voor de Saab 9000 is er een meevaller: het model deelt zijn techniek met merken als Alfa Romeo, Lancia en Fiat. En die merken zijn nog altijd springlevend. Het is dus mogelijk om eventueel nog via die merken aan onderdelen te komen.
Is de Saab 9000 betrouwbaar?
Over het algemeen is de Saab 9000 een zeer betrouwbare auto, mits het model goed onderhoud krijgt. Wel is de auto wat gevoelig voor roest aan de onderzijde van het model. Na verloop van tijd bestaat de kans dat je een groot deel van de onderdelen moet vervangen. Dat kan een stevige kostenpost zijn. Het is dus verstandig om hier rekening mee te houden als je in de markt bent voor een Saab 9000 occasion. Het is bovendien vissen in een kleine vijver, want het aanbod is vrij beperkt. Je kunt overwegen om ook in het buitenland naar exemplaren te zoeken. Dat kan eenvoudig via de filters van een internationale occasionwebsite.

Beoordelingen voor Saab 9000

1 Beoordelingen

4,0