Sterke punten
- Originele verschijning
- Veilig en comfortabel
- Veel ruimte
Zwakke punten
- Zwaar
- Hoger brandstofverbruik
- Beschikbaarheid van onderdelen
Interesse in een Saab 9000
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Keuze uit verschillende motoren
- Sfeervol interieur
- Ontwerp van Giorgetto Giugiaro
- Lange wielbasis zorgt voor ruim interieur
- Forse bagageruimte
Technische gegevens
Motorisatie
De Saab 9000 is er in twee carrosserievarianten: als vijfdeurs en als vierdeurs. De motoren komen in grote lijnen met elkaar overeen. Op het menu stonden verschillende aandrijflijnen, veelal krachtige benzinemotoren, met of zonder turbotechnologie. We zetten alle motoren hieronder voor je op een rij, per carrosserievariant.
Motoren Saab 9000 Hatchback
2.0i | 4-in-lijn | 130 pk | 173 Nm | man-5 / 4-auto | 1986 - 1991 |
---|---|---|---|---|---|
2.3i | 4-in-lijn | 150 pk | 212 Nm | man-5 / 4-auto | 1989 - 1991 |
2.0 Turbo 16 | 4-in-lijn | 175 pk | 273 Nm | man-5 | 1985 - 1987 |
2.0 Turbo 16 | 4-in-lijn | 165 pk | 265 Nm | man-5 / 4-auto | 1987 - 1990 |
2.0 Turbo 16S | 4-in-lijn | 177 pk | 264 Nm | man-5 / 4-auto | 1989 - 1990 |
2.3 Turbo 16(S) | 4-in-lijn | 200 pk | 330 Nm | man-5 / 4-auto | 1990 - 1991 |
Motoren Saab 9000 CS Hatchback
2.0i | 4-in-lijn | 130 pk | 177 Nm | man-5 | 1991 - 1998 |
---|---|---|---|---|---|
2.3i | 4-in-lijn | 150 pk | 212 Nm | man-5 / 4-auto | 1991 - 1993 |
2.3i | 4-in-lijn | 147 pk | 205 Nm | man-5 / 4-auto | 1993 - 1995 |
2.0 LPT | 4-in-lijn | 150 pk | 215 Nm | man-5 / 4-auto | 1995 - 1998 |
2.3 LPT | 4-in-lijn | 170 pk | 260 Nm | man-5 / 4-auto | 1993 - 1998 |
2.3 Turbo 16 | 4-in-lijn | 200 pk | 330 Nm | man-5 / 4-auto | 1991 - 1993 |
2.3 Turbo | 4-in-lijn | 200 pk | 294 - 330 Nm | man-5 / 4-auto | 1993 - 1998 |
3.0i V6 | V6 | 211 pk | 270 Nm | man-5 / 4-auto | 1994 - 1996 |
2.3 Aero | 4-in-lijn | 200-224 pk | 294 - 342 Nm | man-5 / 4-auto | 1993 - 1997 |
Motoren Saab 9000 CD Sedan
2.0i | 4-in-lijn | 130 pk | 173 Nm | man-5 / 4-auto | 1988 - 1990 |
---|---|---|---|---|---|
2.0i | 4-in-lijn | 130 pk | 177 Nm | man-5 / 4-auto | 1992 - 1994 |
2.3i | 4-in-lijn | 150 pk | 212 Nm | man-5 / 4-auto | 1989 - 1993 |
2.3i | 4-in-lijn | 147 pk | 205 Nm | man-5 / 4-auto | 1993 - 1994 |
2.0 Turbo 16 | 4-in-lijn | 165 pk | 265 Nm | man-5 / 4-auto | 1988 - 1990 |
2.3 LPT | 4-in-lijn | 170 pk | 260 Nm | man-5 / 4-auto | 1993 - 1994 |
2.3 Turbo 16(S) | 4-in-lijn | 200 pk | 330 Nm | man-5 / 4-auto | 1990 - 1993 |
2.3 Turbo | 4-in-lijn | 200 pk | 323 Nm | man-5 / 4-auto | 1993 - 1994 |
Afmetingen
De Saab 9000 is een vrij forse familie-auto. Het model heeft een lengte van 4,78 meter, een breedte van 1,7 meter en een hoogte van 1,42 meter. De wielbasis komt uit op 2,6 m. De bagageruimte van het model is fors, want met een inhoud van 562 liter is er volop ruimte voor bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen of een aantal koffers. Het geremde trekgewicht bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, 1.600 tot 1.800 kilogram. Je kunt er dus ook probleemloos een caravan aan koppelen.
De belangrijkste specificaties van de Saab 9000:
Saab 9000 | |
---|---|
Marktintroductie | 1984 tot 1997 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,78 x 1,76 x 1,42 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud bagageruimte | 562 l |
Ledig gewicht | 1.305 tot 1.385 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.960 kg |
Motorinhoud | 1.985 tot 2.290 cm³ |
Vermogen benzinemotor | 96 kW (130 pk) tot 165 kW (224 pk) |
Koppel benzinemotor | 173 tot 342 Nm |
Topsnelheid | 185 tot 240 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,9 tot 12,5 sec |
Tankinhoud | 68 l |
Verbruik | 8,6 tot 10,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet bekend |
Varianten
Zoals gezegd zijn er van de Saab 9000 twee carrosserievarianten: een vierdeurs sedan en vijfdeurs sedan (hatchback). Maar ook qua uitvoeringen was er genoeg keuze. Er zijn verschillende modelvarianten geleverd. Denk bijvoorbeeld aan de CD, CDE, Turbo, Turbo Griffin en de LPT. En er is ook nog een Anniversary.
Prijzen
De prijzen van een Saab 9000 occasion verschillen enorm. Voor een vroeger exemplaar met een vrij forse kilometerstand kun je na het overmaken van ongeveer 4.000 euro al de nieuwe eigenaar zijn. De prijzen lopen echter op tot bijna 15.000 euro. In dat laatste geval krijg je misschien wel de lekkerste Saab 9000 allertijden: de 2.3 CS Turbo Aero met een acceptabele kilometerstand van net geen 200.000 kilometer. Dat is genieten van dik 220 pk, lederen bekleding en volop luxe.
Design
Buitenkant
Giorgetto Giugiaro heeft duidelijk goed werk geleverd met het ontwerpen van de Saab 9000. De auto oogt tijdloos, ingetogen en heeft toch een sjiek randje. Hij is op een mooie manier gerijpt. Saab gebruikt verchroomde sierelementen om het exterieurdesign extra allure te geven. Let ook op de forse achterlichtunits die in een geheel door lijken te lopen. De Saab 9000 was zijn tijd ver vooruit, want bij modernere auto’s zijn LED-strips een trend.
Binnenkant
Fan van retro interieurs? Dan kom je in het interieur van de Saab 9000 volledig aan je trekken. Hoekige lijnen, heel veel knopjes, je vindt het allemaal in de 9000. Je bent bij de duurdere versies ook van alle gemakken voorzien, denk aan stoelverwarming, cruise control, elektrisch bedienbare ramen, automatische airco, voorruitverwarming, achteruitverwarming en ga zo maar door. Uiteraard moet je het wel stellen zonder bluetooth-connectiviteit of Apple CarPlay en Android Auto. Dat bestond in die tijd nog niet.
Veiligheid
De Saab 9000 is een veilige auto. Tijdens de persintroductie was de media zelfs zeer lyrisch over de veiligheid van het model. De carrosserie van de auto is bijzonder stevig. De Saab 9000 bood goede zijdelingse bescherming, onder meer dankzij zijbalken in de deuren, om inzittenden te beschermen bij zijdelingse aanrijdingen. Daarnaast heeft het model airbags. Actieve rijhulpsystemen heeft de 9000 niet. Logisch, want daar is de 9000 te oud voor. Wel beschikt deze Zweed over ABS. De 9000 was zelfs een van de vroege modellen in zijn klasse die ABS had. Hoewel de Saab 9000 in zijn tijd als een veilige auto werd beschouwd, is het belangrijk op te merken dat de veiligheidsnormen en -technologieën sindsdien aanzienlijk zijn geëvolueerd.
Alternatieven
Alternatieven voor de Saab 9000 zijn modellen als de Fiat Croma, Alfa Romeo 164, Lancia Thema, Volvo 850, BMW 5 Serie en de Mercedes-Benz E-Klasse.