Sterke punten
- Nostalgische flair
- Twee motoriseringsvarianten
- Knipperlichten
Zwakke punten
- Slechts enkele modellen beschikbaar
- Weinig vermogen
- Laag veiligheidsniveau
Saab 93 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Saab 93, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Saab 93
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeldzame oldtimer voor verzamelaars.
- Nostalgische flair voor liefhebbers van klassieke auto's.
- Baanbrekende prestatie: knipperlichten in plaats van richtingaanwijzers.
- Relatief goedkope klassieker voor beginners en hobbyisten.
Belangrijke gegevens
Motor
De Saab 93 had aanvankelijk een driecilinder tweetaktmotor met een cilinderinhoud van 748 cm³ en een vermogen van 33 pk onder de motorkap sluimeren. De Saab 93 GT variant is uitgerust met een 45 pk motor. Dit betekent dat de Saab 93 tegenwoordig minder als sportwagen wordt beschouwd.
De technische gegevens van de twee Saab 93-motorvarianten in één oogopslag:
Saab 93 (GT) | |
---|---|
Bouwperiode | 1955 – 1960 |
Motor | Ottomotor |
Vermogen | 33 pk (45 pk) |
Cilinderinhoud | 748 cm³ |
Versnellingsbak | 3 versnellingen stuurwiel |
Topsnelheid | 100 km/h (120 km/h) |
Acceleratie van 0 tot 100 km/h | 26 s |
Leeggewicht | 880 kg |
Verbruik per 100 km | 5 tot 10 liter |
De Zweedse Saab 93 is zeker geen youngtimer. Met een automatische transmissie of een turbo aandrijving is de auto uit de jaren 50 niet overtuigend. Anderzijds staan de motoren van de Zweed bekend om hun duurzaamheid en robuustheid. Dit maakt de modellen ook nu nog tot populaire verzamelobjecten.
Afmetingen
Met een lengte van 4 meter is het voertuig korter dan de huidige gemiddelde voertuiglengte van 4,40 meter. De lange, naar voren getrokken motorkap beperkt de ruimte in het interieur slechts in geringe mate. De bestuurderscabine is, zoals gebruikelijk voor voertuigen uit die tijd, vrij compact.
Saab 93 | |
---|---|
Lengte | 4,01 m |
Breedte | 1,57 m |
Hoogte | 1,45 m |
Wielbasis | 2,49 m |
Leeggewicht | 880 kg |
Varianten
Saab lanceerde de eerste versie van de 93 in 1955. De in de lengterichting gemonteerde driecilinder tweetaktmotor van 33 pk had een cilinderinhoud van 748 cm³ en was gecombineerd met een drieversnellingsbak met vrijloop. In 1957 introduceerde Saab de 93 B. Aan de buitenkant vallen vooral de ongedeelde voorruit en de knipperlichten op. Voorheen waren knipperlichten geïnstalleerd in plaats van richtingaanwijzers. In het interieur is het verschil te zien in de hoger geplaatste stoelen.
De 750 GT variant maakte zijn marktdebuut in 1958. Het motorvermogen is met 45 pk beduidend hoger. De 93 F auto verscheen voor het eerst op de markt in 1959. Het achtervoegsel F staat hier voor het Zweedse woord fram, dat verwijst naar de voordeuren.
Prijs
De Saab 93 is qua prijs moeilijk te beoordelen. Vooral de enorme zeldzaamheidsfactor speelt hier een centrale rol. Dat komt omdat het voertuig slechts vijf jaar is geproduceerd en in kleine aantallen is verkocht. Bovendien is het model nu meer dan 60 jaar oud en dus vooral geschikt voor liefhebbers. Zij zullen echter lang moeten zoeken op de Nederlandse markt voor tweedehands auto's en uitgebreid moeten vergelijken voordat zij een rijklaar exemplaar in goede staat vinden. Bovendien moet het nodige kleingeld beschikbaar zijn. Met soms meer dan 20.000 euro is de Saab 93 allesbehalve goedkoop.
Daarbij komen natuurlijk de niet te verwaarlozen onderhoudskosten. Zelfs met het verbruik van de motoren moet rekening worden gehouden alvorens tot aankoop over te gaan. Veel van de voertuigen worden beschouwd als klassieke auto's; in goed onderhouden toestand en rekening houdend met de desbetreffende voorschriften kunnen de kosten voor de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting onder bepaalde omstandigheden aanzienlijk laag zijn. Als dit niet het geval is, zijn de kosten nog steeds beheersbaar. Het zeer lage leeggewicht van slechts 880 kilogram is hiervoor de belangrijkste reden. Voor de Saab 93 moet je dan ongeveer 350 euro per jaar rekenen.
Design
Exterieur
De Saab 93 was verkrijgbaar in onder andere Fire Red. Goed onderhouden, de carrosserie blinkt nog steeds. Naast rood hadden de klanten de keuze uit lichtblauw en crème, naast andere kleuren.
De ronde koplampen, de gebogen lijnen en het opvallende radiatorrooster kenmerken het uiterlijk van de '93 Saab. De zilveren bumper steekt visueel af tegen de lak van het voertuig.
Interieur
De tweedeurs is qua zitcomfort niet te vergelijken met moderne sedans. Toch is het pure rijplezier, gekoppeld aan nostalgische flair, bijzonder overtuigend. De rode buitenverf werd vaak gecombineerd met de contrasterende kleur blauw voor het interieur.
Veiligheid
Moderne veiligheidssystemen zoals ABS of airbags zijn niet aanwezig in de Saab 93. In zijn latere bouwjaren heeft de Saab 93 knipperlichten in plaats van richtingaanwijzers. Tot de jaren vijftig was het gebruikelijk om auto's uit te rusten met richtingaanwijzers. Dit zijn uitklapbare of uitschuifbare richtingaanwijzers, waarvan sommige met verlichting. Tot 1956 bepaalde het verkeersreglement dat de richtingaanwijzer de contouren van de voertuigen moest volgen. Het probleem met de knipperlichten was de mogelijke bevriezing in de winter. Nadat het verkeersreglement was gewijzigd, lieten veel eigenaren hun voertuigen vrijwillig overschakelen op elektrische richtingaanwijzers.
Alternatieven
Met de twee modellen Saab 92 en Saab 96 zijn er twee sterke concurrenten in eigen huis van de Zweedse fabrikant: De Saab 92 is de voorloper van de 93. De carrosserie is iets korter, de motorinhoud vergelijkbaar. Met 25 pk ligt het vermogen onder dat van de Saab 93. Visueel is er een zekere overeenkomst, waardoor de Saab 92 een goed alternatief is. De Saab 96 is de opvolger van de Saab 93. Hij werd gebouwd tussen 1960 en 1980, dus er is een breed scala aan mogelijke bouwjaren. Daarnaast werden ook cabrioletmodellen van de krachtigere Saab 96 gebouwd. Een ander alternatief is de cabriolet en coupé van de Peugeot 404. In tegenstelling tot de Saab 93 heeft de Peugeot 404 een uitgebreide standaarduitrusting.
De genoemde voertuigen zijn echter enerzijds een zeer goed alternatief voor de Saab 93, maar anderzijds allesbehalve goedkoop. Wie een van deze modellen zoekt op de Nederlandse tweedehands automarkt vindt er bovendien zelden een. Dit geldt met name voor de Saab 92, die zeer zeldzaam is en slechts voor ongeveer 18.000 euro te koop is. De Saab 96 kost ongeveer 6500 euro in redelijke staat, en wie veel waarde hecht aan een goed onderhouden model zal diep in de buidel moeten tasten voor maximaal 45.000 euro. De Peugeot 404 heeft een vergelijkbare prijs en kost ongeveer 6000 tot 45.000 euro. Bij de aankoop van een geschikt oud voertuig moeten bestuurders echter vooraf nagaan of er reserveonderdelen beschikbaar zijn. Dit betekent dat langdurig gebruik zonder problemen mogelijk is en dat niets latere reparaties in de weg staat.