Sterke punten
- Lekker wendbaar
- Gunstig brandstofverbruik
- Goedkoop in wegenbelasting
Zwakke punten
- Beperkt comfort
- Weinig ruimte achterin
- Erg beweeglijk door kortere wielbasis
SEAT Arosa Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto SEAT Arosa, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor SEAT Arosa
-
SEAT Arosa 1.0i Select
€ 1.200,-Geen informatie- 88.000 km
- 02/2002
- 36 kW (49 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
5,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1357 Hélécine -
SEAT Arosa 1.0i Comfort
€ 900,-Geen informatie- 125.000 km
- 05/2000
- 37 kW (50 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
5,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6224 fleurus
Interesse in een SEAT Arosa
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Test: Peugeot 308 SW - Seat Leon ST - Honda Civic Tourer – Georganiseerd verzet
Eerste contact: Seat Ateca – Tiguan-Zuid
Eerste contact: Seat Ibiza FR TDI – Dieselgeluk
Test: Seat Leon ST Cupra 280 – Papa’s break
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ondanks beperkt motorvermogen door laag voertuiggewicht toch voldoende vlot
- Korte zittingen van stoelen
- Beperkte luxe aan boord
- Mensen op de achterbank plus bagage meenemen wordt een uitdaging
Technische gegevens
Motorisatie
De SEAT Arosa is een auto die je niet meer zo heel snel in Nederland op straat zult tegenkomen. Deze kleine hatchback van SEAT werd namelijk tussen 1997 en 2004 gebouwd en was de opvolger van de SEAT Marbella. De Arosa werd gemaakt in de SEAT-fabriek in Martorell, net buiten Barcelona, in Spanje. De verkopen vielen in Nederland wat tegen. In 1998 werd de Lupo van Volkswagen geïntroduceerd en dit was het zustermodel van de Arosa. De Arosa is geleverd met verschillende motoren.
Er is keuze uit twee benzinemotoren in de vorm van een 1,0-liter met 37 kW (50 pk) en een 1,4-liter met 44 kW (60 pk). In 1998 introduceerde SEAT de 1.7 SDI-motor, een diesel. In 1999 werd de Arosa geleverd met de 1.4 benzinemotor met 74 kW (100 pk), in 2000 gevolgd door de 1.4 TDI dieselmotor met 55 kW (75 pk). Vooral de 1.4 met 100 pk is natuurlijk ontzettend leuk vervoer, want door het lage voertuiggewicht is deze versie bijzonder vlot. De 0-100-tijd van deze uitvoering komt uit op 10 seconden en de topsnelheid bedraagt 188 km/u. De 1.7 SDI dieselmotor met 60 pk had een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km. De 75 pk sterke 1.4 TDI dieselmotor die in 2000 verscheen, noteerde een gemiddeld verbruik van 4,3 l/100 km.
Afmetingen
Heel groot is de SEAT Arosa niet. De A-segment hatchback is slechts 3,55 meter lang, 1,64 meter breed en 1,46 meter hoog. De wielbasis komt uit op 2,32 meter. De bagageruimte is met 130 liter aan de kleine kant. Daarentegen is de Arosa wel lekker licht: ongeveer 880 tot 920 kilogram, afhankelijk van de uitvoering. Dat betekent dat de Arosa vrij goedkoop is in de wegenbelasting. Je moet overigens wel wat vaker tanken, want de tankinhoud is met 35 liter vrij beperkt.
De belangrijkste specificaties van de SEAT Arosa op een rij
SEAT Arosa 1.0 | SEAT Arosa 1.4 16V | |
---|---|---|
Marktintroductie | 1997 | 2001 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,55 x 1,64 x 1,46 m | 3,55 x 1,64 x 1,46 m |
Wielbasis | 2,32 m | 2,32 m |
Inhoud bagageruimte | 130 l | 130 l |
Ledig gewicht | 880 kg | 921 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.360 kg | 1.410 kg |
Motorinhoud | 999 cm³ | 1.390 cm³ |
Vermogen | 37 kW (50 pk) | 74 kW (100 pk) |
Koppel | 86 Nm | 128 Nm |
Topsnelheid | 151 km/u | 188 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 17,7 sec | 10,0 sec |
Tankinhoud | 35 l | 35 l |
Verbruik | 5,8 l/100 km | 6,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 139 g/km | 158 g/km |
Varianten
In Nederland waren de SEAT Arosa Stella en de SEAT Arosa Sport op de markt. Beide modellen hebben centrale deurvergrendeling, een bestuurders- en passagiersairbag, stuurbekrachtiging, elektronische startblokkering en elektrische raambediening. De Arosa was ook verkrijgbaar met ABS en zij-airbags. Bij de SEAT Arosa Sport horen een alarmsysteem, een sportstuurwiel en sportstoelen bij de standaarduitrusting. Verder kan er gekozen worden uit diverse kleuren, maar van verdere variatie is geen sprake.
Prijzen
Je vindt een SEAT Arosa occasion al voor minder dan 500 euro. De auto heeft dan wel een aanzienlijk hoge kilometerstand en is al op leeftijd. Bovendien zijn ook diesels spotgoedkoop, maar dat heeft een reden. Ze zijn namelijk niet populair. Je kunt beter investeren in een benzinemotor. Prijzen van occasions lopen overigens op tot ongeveer 2.500 euro.
Design
Buitenkant
De SEAT Arosa oogt lekker basic. Het merk heeft gekozen voor een hoekige vormgeving, hoewel de gefacelifte versie in 2000 wel meer werd afgerond. Het vernieuwde model kreeg een geheel nieuwe voorkant met nieuwe bumpers, koplampen, spatborden voor, een andere motorkap en een nieuwe grille. De aerodynamica werd verbeterd en de indeling van de achterlichten werd gewijzigd. Vanaf 2001 was deze vernieuwde versie van de Arosa verkrijgbaar in Nederland. Voor modeljaar 2004 werden de dieselmotoren uit het aanbod geschrapt. In datzelfde jaar stopte SEAT volledig met de productie van het model. Een meer recente A-segment hatchback van SEAT is de SEAT Mii, een broertje van de Volkswagen Up en Skoda Citigo.
Binnenkant
Het dashboard van de Arosa oogt wat sober en is uitgevoerd in vele grijstinten. Door verschillende chroomaccenten bij de klokken en op de deurhendels krijgt het interieur toch nog een leuke sfeer. De bediening van de verwarming zit laag op de middenconsole en dat is misschien niet zo’n heel logische plek. Verder is er in de Arosa ruimte voor een radio. De ruimte in het interieur is beperkt. Achterin bevindt zich een deelbare achterbank die zo weinig beenruimte biedt dat je hem nauwelijks kunt gebruiken. Hetzelfde geldt voor de vrij kleine kofferbak van slechts 130 liter inhoud. Oplossing: klap de rugleuning neer. Dan heb je direct bijzonder veel ruimte.
Veiligheid
Als je een SEAT Arosa koopt, dan doe je natuurlijk concessies als het gaat om voertuigveiligheid. Actieve rijhulpsystemen heeft het model niet, wel een airbag. Toch is het chassis van het model bijzonder stevig, helemaal in dit segment. Euro NCAP heeft het model niet getest, maar wel de Volkswagen Lupo. Dat gebeurde in 2000. De bescherming van volwassen inzittenden werd beloond met vier van de vijf sterren. De voetgangersveiligheid kon met een score van twee van de vijf sterren wat beter. Euro NCAP schreef in 2000 het volgende: “Dit is een sterke auto die de inzittenden rondom bescherming biedt. De structuur bleef stabiel en het bestuurdersportier kon na de frontale botsing nog steeds worden geopend. De bestuurdersairbag deed zijn werk, maar heeft tijdens deze test mogelijk de grens van zijn beschermingsvermogen bereikt. De bescherming tegen zijdelingse botsingen was bevredigend. De auto biedt redelijke bescherming bij een zijdelingse botsing, maar er is een enigszins hoog risico op borstletsel. Met optionele zij-airbags geniet je van betere bescherming. Als deze airbags standaard zouden zijn, zou dit een van de veiligste kleine auto’s zijn die we tot nu toe hebben getest.” Herhaling: dit was in 2000. Maar wel fijn om te weten dat de Lupo en Arosa voor dit segment best veilig zijn.
Alternatieven
De groep automobilisten die voornamelijk alleen, of hooguit met z’n tweeën in de auto zit, kan prima uit de voeten met een SEAT Arosa occasion. De SEAT Arosa is het kleinste model uit de SEAT-familie en wordt aangeprezen als een handige, kleine stadsauto. Deze auto presteert ook prima op de snelweg en dat doen niet alle stadsauto’s. Begin je net met autorijden en heb je weinig geld, of weinig eisen, dan is de Arosa een prima auto om mee te beginnen. Er zijn natuurlijk ook alternatieven. Denk aan de Volkswagen Lupo, SEAT Mii, Volkswagen Up en Skoda Citigo, maar ook de Kia Picanto, Hyundai i10, Opel Karl, Fiat Panda, Fiat 500 of Renault Twingo.