Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
seat-el-born-l-01.jpg

SEAT el-Born

1 / 5
seat-el-born-l-01.jpg
seat-el-born-l-02.jpg
seat-el-born-l-03.jpg
seat-el-born-l-04.jpg
seat-el-born-l-05.jpg

SEAT el-Born heeft de primeur: 420 km elektrisch rijden

Als je op zoek bent naar een elektrische auto met een groot bereik, kijk dan eens naar de SEAT el-Born. Dit nieuwe SEAT-model met een WLTP actieradius van 420 km werd in 2020 geïntroduceerd. Dit 5-deurs model kan ook autonoom rijden op niveau 2. Handig in de file, want de auto kan dan zelf remmen en gas geven. De auto heeft ook een digitale cockpit en een touchscreen van 10 inch met infotainment. De warmtepomp aan boord zorgt dat de auto zuinig omgaat met elektriciteit. Lees meer

Interesse in een SEAT el-Born

SEAT el-Born tweedehands auto
SEAT el-Born nieuwe auto
SEAT el-Born dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

SEAT el-Born - het eerste elektrische model van SEAT

In 2019 presenteerde SEAT een elektrische conceptauto onder naam el-Born. Deze naam is afgeleid van een wijk in Barcelona, de stad waar de auto is ontworpen. In maart 2019 werd de auto op de Autosalon van Genève onthuld, waarna in juli 2020 de productieversie werd getoond.

De el-Born heeft een actieradius van maar liefst 420 kilometer. Om dit voor elkaar te krijgen is bij het ontwerp van het model goed gekeken naar de aerodynamica van de auto. Omdat motorkoeling niet nodig is, heeft de auto geen traditionele grille. Lager in de neus zijn wel instroomopeningen geplaatst om de batterijen te koelen. Omdat de elektrische aandrijflijn zo compact is, konden de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie worden gezet. Dat geeft deze eerste elektrische SEAT sportief ogende proporties.

Om de auto nog aerodynamischer te maken staan de a-stijlen van de el-Born verder naar voren dan bij andere auto’s. Aan de zijkanten is een zogenaamd luchtgordijn in het design opgenomen en aan de achterkant zien we een dubbele dakspoiler. De 20-inch wielen hebben de vorm van een turbine. Ze zijn speciaal ontworpen om een positieve luchtstroom te creëren en meteen ook de remmen te koelen.

De el-Born heeft een lengte van 4.260 mm, een breedte van 1.810 mm, een hoogte van 1.550 mm en een wielbasis van 2.765 mm. Deze flinke lengte plus het feit dat de elektrische aandrijflijn weinig ruimte in beslag neemt, gaven SEAT de mogelijkheid om de interieurruimte zo groot mogelijk te maken. Er bleef zelfs ruimte over voor een kofferbak van 380 liter.

Focus op de bestuurder

In de cabine komen alle lijnen samen aan de bestuurderskant. Daardoor wordt nog eens benadrukt dat de focus van de el-Born op het rijden ligt. Het model is verder helemaal bij de tijd met een digitale cockpit en een infotainment systeem met een 10-inch scherm. Dit staat in het midden van het dashboard.

Met veel connectiviteit en een paar semi-zelfrijdende systemen word je als bestuurder goed ondersteund. De auto kan autonoom rijden op niveau 2. Dit betekent dat de el-Born in een aantal situaties zelf kan sturen, optrekken en remmen. Dit is handig in situaties zoals bij het filerijden. Bij het parkeren helpt de SEAT el-Born ook een handje, met Intelligent Park Assist. Om elektriciteit te besparen is de auto ook uitgerust met een warmtepomp. Zo kan de auto verwarmd worden zonder dat dit ten koste gaat van de actieradius.

De el-Born is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona. Het productiemodel wordt gebouwd in de Duitse VEB Automobilwerk fabriek in Zwickau. Naar verwachting komt het model in 2021 naar Nederland. Geschat wordt dat je voor een nieuw exemplaar 45.000 euro moet betalen. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een gebruikte SEAT el-Born.

SEAt el-Born en de Nissan LEAF Acenta

De Nissan Leaf draait al een paar jaar mee en is een van de best verkopende elektrische auto’s ter wereld. SEAT brengt nu met de el-Born het eerste elektrische SEAT-model op de markt en gaat daarmee de concurrentie aan. Tijd om deze 2 modellen op hoofdlijnen met elkaar te vergelijken.

Beide modellen hebben een elektrische aandrijving. In de el-Born zit een elektromotor met een vermogen van 150 kW/204 pk. De LEAF moet het doen met een vermogen van 110 kW/150 pk, dus 40 kW minder. De acceleratietijd van 0-100 km is voor beide modellen bijna hetzelfde, namelijk 7,9 seconden voor de LEAF en 7,5 seconden voor de el-Born.

De actieradius verschilt wel behoorlijk. Zo heb je met de el-Born een bereik van 420 km (WLTP), terwijl je met de LEAF officieel 270 km ver komt. Een verschil van 150 km in het voordeel van de el-Born.

Standaarduitrustingen vergeleken

Omdat SEAT op dit moment nog niet bekend heeft gemaakt welke opties er op de el-Born verkrijgbaar zijn, kunnen we alleen de standaarduitrustingen van de LEAF en de el-Born vergelijken.

Zo staat de LEAF of 16" lichtmetalen velgen, terwijl je bij de el-Born minimaal velgen van 20 inch krijgt, die door het design sportiever ogen. Bij de LEAF krijg je o.a. Intelligent cruise control, terwijl de el-Born in staat is om op niveau 2 autonoom te rijden met bijvoorbeeld een file-assistent. Je krijgt er ook een intelligente parkeerassistent bij. Krijg je bij de el-Born een navigatiescherm van 10 inch, in de LEAF is dit een klein 8" kleuren touchscreen. Beide modellen hebben een warmtepomp voor efficiëntere verwarming van het interieur en optimalisatie van de actieradius.

De el-Born heeft de grootste actieradius van de twee en de krachtigste motor. Versnellen doen beide auto’s even snel. Met de weinige info die we nu hebben lijkt de uitrusting van de el-Born net een tikje moderner dan die van de LEAF.

De elektromotor van de SEAT el-Born

De SEAT el-Born heeft een elektromotor met een vermogen van 150 kW/204 pk. Met deze aandrijving is een WLTP-actieradius van maximaal 420 kilometer mogelijk. Met deze aandrijving sprint je in 7,5 seconden van 0-100 km/u en in 2,9 seconden van 0-50 km/u. Door de ruime actieradius kun je een flinke afstand rijden zonder op te hoeven laden. Ga je toch laden, dan kun je dat snel doen via een 100 kW DC-supercharger. Daarmee kun je de auto binnen 47 minuten voor 80 procent opladen.

Uitrusting en opties

De el-Born krijgt standaard een flinke uitrusting mee. Die bestaat o.a uit:

  • Digitale cockpit met infotainment systeem en 10 inch touchscreen
  • Intelligente parkeerassistent
  • Lichtmetalen velgen van 20 inch
  • Dubbele dakspoiler

Op dit moment heeft SEAT nog niet bekend gemaakt welke opties er beschikbaar zijn voor de el-Born. Naar verwachting wordt dat in 2021 duidelijk.

Hoge actieradius en autonoom rijden

Deze elektrische SEAT el-Born met een actieradius van 420 km is zeer geschikt voor iedereen die een middelgrote auto zoekt met een groot elektrisch bereik. De el-Born is een betaalbare keuze voor wie op zoek is naar een elektrische 4-zitter. Autonoom rijden op niveau 2 is mogelijk, zodat je bij langere ritten de auto meer controle kunt geven.