


Sterke punten
- betrouwbare benzine- en dieselmotoren
- hoog rijcomfort met een degelijke uitrusting
- veel zitruimte voorin
Zwakke punten
- weinig zitruimte op de achterbank
- niet langer beschikbaar als nieuwe auto
- de kwaliteit van de afwerking kan nog worden verbeterd
SEAT Exeo Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto SEAT Exeo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Seat Exeo
-
SEAT Exeo 2.0 CR TDi Style DPF - 2011 - EURO 5
€ 3.750,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 242.274 km
- 03/2011
- 88 kW (120 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
4,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-6150 Anderlues -
SEAT Exeo 2.0 CR TDi Style DPF
€ 4.490,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 262.074 km
- 01/2011
- 88 kW (120 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
4,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
129 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2110 Wijnegem
Interesse in een Seat Exeo
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo

Seat Mii Electric: klein maar dapper

Test: Peugeot 308 SW - Seat Leon ST - Honda Civic Tourer – Georganiseerd verzet

Eerste contact: Seat Ateca – Tiguan-Zuid

Eerste contact: Seat Ibiza FR TDI – Dieselgeluk

Test: Seat Leon ST Cupra 280 – Papa’s break
Alternatieve modellen
Goede redenen
- een modern en eigentijds ontwerp
- de geschiktheid van het voertuig voor dagelijks gebruik is over de hele lijn overtuigend
- benzine- en dieselmotoren zijn beschikbaar
- speciaal model Seat Exeo ST ook beschikbaar op aanvraag
- betrouwbare technologie van Audi
Gegevens
Motor
Voor de Seat Exeo had de autofabrikant diverse diesel- en benzinemotoren met verschillende vermogens in de aanbieding. Van goedkoop en eenvoudig tot relatief sportief, de selectie laat vrijwel niets te wensen over, zelfs niet vanuit het oogpunt van vandaag de dag.
De instapmotor in de Seat Exeo is een 102 pk sterke viercilinder met 148 Nm bij 3800 toeren. Met een laag verbruik konden kopers tegelijkertijd rekenen op goede rijprestaties: van 0 tot 100 km/u heeft de Seat Exeo 13,1 seconden nodig en bereikt deze een topsnelheid van ongeveer 186 km/u. Desgewenst kan de Exeo ook aanzienlijk meer vermogen oproepen: dat geldt vooral voor de 210 pk sterke topmotor met 320 Nm koppel.
Veel klanten gebruikten de Seat Exeo echter ook met de aanzienlijk zuinigere dieselmotoren, die vooral zorgen voor gunstige onderhoudskosten. Met drie verschillende vermogensniveaus, bestaande uit 120, 143 en 170 pk, voorziet het gehele aanbod moeiteloos in diverse behoeften. Vooral de laatste variant met 170 pk biedt ook goede rijprestaties, onder meer dankzij een 350 Nm koppel. Binnen 8,6 seconden accelereert het voertuig naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 224 km/u.
Althans in de basisuitrusting, zijn er bij de Seat Exeo geen verschillen in transmissie of aandrijving. In alle varianten heeft de auto voorwielaandrijving en een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De autofabrikant biedt alleen een optionele automaat voor de krachtige topmotoren.
Afmetingen
Eigenlijk is de Seat Exeo een middelgrote sedan. De typische afmetingen komen hiermee overeen: het voertuig is net geen 4,7 meter lang en 1,8 meter breed, de hoogte is 1,4 meter. Met een wielbasis van 2,6 meter biedt het voertuig goede voorwaarden voor voldoende zitruimte binnenin. Het onbeladen gewicht van de nieuwste generatie Seat Exeo is 1395 kilogram.
De kofferbak levert een belangrijke bijdrage aan de geschiktheid voor dagelijks gebruik van de Seat Exeo: Er is tenminste 460 liter laadvolume beschikbaar. Bovendien kunnen de stoelen op de tweede rij gemakkelijk worden neergeklapt om de capaciteit te vergroten. De optionele aanhangwagenkoppeling biedt een maximaal trekvermogen van 1300 kilogram bij geremd rijden en tot 740 kilogram bij ongeremd rijden.
De gegevens in de tabel hebben betrekking op de Seat Exeo 1.8 TSI 120 PS Reference van 2012 tot 2013.
Bouwperiode | 2009-2013 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,66 m x 1,77 m x 1,43 m |
Wielbasis | 2,64 m |
Inhoud bagageruimte | 460 l |
Onbeladen gewicht | 1395 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1980 kg |
Cilinderinhoud | 1781 cm³ |
Koppel | 230 Nm |
Topsnelheid | 202 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,6 s |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 7,3 l |
CO²-uitstoot | 169g/km |
Varianten
De Seat Exeo is eigenlijk een klassieke sedan. De autofabrikant volgde echter snel verzoeken van de consument en had kort nadat de sedan was uitgebracht een stationwagen in het aanbod. De Seat Exeo ST richt zich vooral op jonge gezinnen en maakt indruk met een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Naast de verschillende varianten konden klanten ook kiezen uit drie verschillende uitrustingslijnen: referentie, stijl en sport. De Seat Exeo biedt ook een zeer goede uitrusting met veel praktische voorzieningen voor een middenklasse model. Airconditioning, mistlampen en cruise control zaten al in de basisversie Reference. Maar het echte comfort kregen de klanten natuurlijk pas toen ze duurdere uitrustingen kozen. Dat is vooral te danken aan de innovatieve voorzieningen en praktische functies, zoals het automatisch neerlaten van de rechterbuitenspiegel om het parkeren te vergemakkelijken. De geluiddempende dubbele beglazing aan de zijkanten en de dynamische bochtverlichting voor een perfecte verlichting behoren eveneens tot de bijzonder praktische kenmerken van de Seat Exeo.
Prijs
De Seat Exeo wist van meet af aan te overtuigen met een zeer goede prijs-prestatieverhouding. Zo was de basisuitrusting met de 102 pk benzinemotor te koop vanaf een prijs van bijna 25.595 euro. De duurdere uitrustingen en de aanzienlijk krachtigere motoren varieerden ergens tussen 30.000 en 35.000 euro.
Bovendien worden de motoren en technologieën die in de Seat Exeo zijn gebruikt vandaag de dag nog steeds als zeer betrouwbaar beschouwd. Zelfs in gebruikte staat overtuigen ze nog steeds over de hele lijn. Gebruikte modellen met een hogere kilometerstand zijn te vinden vanaf ongeveer 6000 euro.
Design
Exterieur
De Seat Exeo biedt een modern exterieur met sterke overeenkomsten met de Audi A4 van de respectievelijke generatie. Dit geldt vooral wanneer men naar de zijkant van de carrosserie of naar de achterkant kijkt. Het front daarentegen is aangepast door de ontwerpers van Seat en heeft onder meer zijn eigen lichtsignatuur en grille. Hierop vindt u het grote Seat-logo in het midden. Ook de Seat Exeo ST als stationwagen laat een moderne indruk achter, vooral met de speciaal ontworpen achterkant. De grote achterlichten en fijne details ronden het moderne en toch aangename uiterlijk van het voertuig af.
Interieur
Ook binnenin kan de Seat Exeo zijn nauwe verwantschap met de Audi A4 niet verbergen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het dashboard, dat in principe één op één uit dit model is overgenomen. Dit geldt echter alleen in visueel opzicht, want de Seat Exeo kan zich helaas niet meten met de hoog aangeschreven en uitstekende bouwkwaliteit van Audi. De zitruimte is goed op de eerste rij en nogal beperkt op de tweede rij. Het voertuig is over het algemeen zeer geschikt voor lange ritten en valt op door de uitrusting, comfortabele stoelen en, last but not least, zeer goede isolatie.
Veiligheid
De Seat Exeo biedt een goed veiligheidsniveau en is dus zeker geen verkeerde keuze voor gezinnen. De middenklasse sedan werd in 2010 nauwkeurig onder de loep genomen tijdens de Euro NCAP crashtest en behaalde een waardering van vier sterren. De passieve bescherming voor volwassen inzittenden en vooral voor kinderen overtuigt over de hele lijn. Dit wordt onder andere gewaarborgd door de goede veiligheidsuitrusting, bijvoorbeeld met meerdere airbags op passende plaatsen, een gordelverklikker voor bestuurder en voorpassagier en ook een ESC. Klassieke veiligheidssystemen als ESP en ASB zijn vanzelfsprekend eveneens mee aan boord .
Alternatieven
De eerder genoemde Seat Toledo vormt een aantrekkelijk alternatief voor de Seat Exeo, maar ook deze wordt sinds 2018 niet meer als nieuwe auto geproduceerd. Het model is aanzienlijk kleiner, maar ook beter geschikt voor stadsverkeer. De geboden ruimte is niettemin overtuigend, zoals blijkt uit het 550 liter grote laadvolume in de bagageruimte.