De bestelauto SEAT Inca wordt van 1995 tot 2003 gebouwd
De Spaanse autofabrikant
SEAT was als licentiepartner van het Italiaanse
Fiat-concern tot begin jaren 80 vooral op het Iberisch Schiereiland en in Zuid-Amerika als aanbieder van kleine en compacte modellen present. Eén van de belangrijkste modellen uit deze tijd was de van de
Fiat Panda afgeleide SEAT Marbella. Op basis van dit model namen de Spanjaarden na de toetreding van hun nieuwe partner Volkswagen voor het eerst ook een bestelautoversie in de collectie op. Het SEAT Terra gedoopte model werd vanaf 1983 in twee varianten geproduceerd: als bestelwagen met twee zitplaatsen en als vijfzitter combi. Vervolgens bleef hij nog tot 1995 in de collectie. Toen VW in 1986 de meerderheid van SEAT in handen kreeg, begonnen de Spanjaarden aan de ontwikkeling van een opvolger, waarvoor nu ook de techniek uit Wolfsburg gebruikt kon worden. In 1996 begon in Spanje de serieproductie van de nieuwe bestelauto, die onder de nieuwe naam
SEAT Inca tot aan het einde van de productie in 2003 in Europa en andere delen van de wereld werd aangeboden.
De SEAT Inca is het zustermodel van de VW Caddy
De sedan uit de economyserie
SEAT Ibiza diende als constructiebasis voor de ludospace Inca, die op haar beurt weer op het platform van de derde generatie van de
VW Polo gebaseerd was. Volkswagen maakte gebruik van de technologie-uitwisseling door het door de Spanjaarden ontworpen model ook onder haar eigen naam aan te bieden. Zo rolden er in de Spaanse SEAT-fabriek Martorell parallel twee gelijkgebouwde modellen van de band, die als
VW Caddy en SEAT Inca alleen van elkaar verschilden middels hun merkopschrift.
De SEAT Inca is verkrijgbaar als bestelauto en combi
Net als de voorganger Terra werd de
SEAT Inca in twee verschillende carrosserieversies geproduceerd: als bestelauto met gesloten laadruimte en twee zitplaatsen en als combi met achterruiten en achterbank. Met een lengte van 4,20 meter en een hoogte van bijna 1,85 meter had de Inca in de bestelautoversie een laadvolume van bijna drie kubieke meter en kon hij beladen worden met maximaal 550 kilogram. Als trekvoertuig was de Inca geschikt voor een belasting tot één ton.
De SEAT Inca wordt aangeboden als benzine- en als dieselmodel
Als bestelauto en combi werd de driedeurs
Inca als benzinemodel op de markt gebracht in twee prestatieniveaus van 44 kW (60 pk) en 55 kW (75 pk). Daarnaast waren er voor het turbo topmodel van de SEAT Inca twee dieselmotoren met vermogens van 47 kW (64 pk) en 66 kW (90 pk) beschikbaar.