Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
seat-leon-back

Seat Leon

1 / 6
seat-leon-back
seat-leon-tgi-front
seat-leon-tgi-interior
seat-leon-front
seat-leon
seat-leon-side

Sterke punten

  • Comfortabel en dynamisch
  • Ook als plug-in hybride e-Hybrid
  • Zeer ruim, zeker als break

Zwakke punten

  • Ergonomie aanraakscherm
  • Prijs PHEV-versie
  • Vervelende rijhulpsystemen

SEAT Leon Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto SEAT Leon, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Spaanse Golf

In 2020 werd, in navolging van de VW Golf 8, de rest van het middenklassegamma van de VW-groep volledig vernieuwd, met een nieuwe Skoda Octavia, Audi A3 en dus ook deze Seat Leon. Hij kreeg een nieuw, minder sober ontwerp, de nieuwste motoren (waaronder een plug-in hybride e-Hybrid) en de nieuwste technologie aan boord mee, inclusief een uitgebreid gamma rijhulpmiddelen.

Interesse in een Seat Leon

Seat Leon tweedehands auto
Seat Leon nieuwe auto
Seat Leon dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De Spaanse Golf

In 2020 werd, in navolging van de VW Golf 8, de rest van het middenklassegamma van de VW-groep volledig vernieuwd, met een nieuwe Skoda Octavia, Audi A3 en dus ook deze Seat Leon. Hij kreeg een nieuw, minder sober ontwerp, de nieuwste motoren (waaronder een plug-in hybride e-Hybrid) en de nieuwste technologie aan boord mee, inclusief een uitgebreid gamma rijhulpmiddelen.

Goede redenen

  • Qua design maakt de Seat Leon een grote stap: van een eerder anoniem en brave middenklasser naar een sierlijk en sportief ogend model.

  • Het motorengamma van de Seat Leon is erg uitgebreid: benzine, diesel, CNG en hybride is allemaal te krijgen. Voor de sportieve versies moet je bij Cupra zijn.

  • Het MQB-platform staat garant voor een goede balans tussen dynamiek en comfort.

  • De Seat Leon is er ook als Break, die 27 centimeter langer is dan de hatchback en daarmee ook heel wat extra ruimte biedt.

Alle belangrijke gegevens over de Seat Leon

Motoren

Op het moment van schrijven zijn er 8 motorisaties te bestellen op de Seat Leon, plus nog een plug-in hybride variant.

Het gamma start bij de 1.0 TSI van 90 pk, een driecilinder turbobenzine, met daarboven de eTSI van 110 pk, een mild hybride versie die standaard is voorzien van een DSG-automaat. Een stapje hoger staat de 1.5 TSI, die met 130 of 150 pk is te krijgen. Enkel de versie van 150 pk kan je krijgen als mild hybride met een DSG-automaat. De 130 pk sterke 1,5-liter kan je ook bestellen als TGI op CNG, maar deze versie is momenteel economisch totaal niet interessant vanwege de hoge gasprijzen.

Op diesel start het gamma met de 115 pk sterke 2.0 TDI, steeds gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Daarboven staat dezelfde motor met 150 pk, met een handbak of een automaat.

Tenslotte is er nog de Seat Leon e-Hybrid, een plug-in hybride op basis van de 1.4 TSI-benzinemotor met een gecombineerd vermogen van 204 pk en een elektrisch rijbereik van ongeveer 60 km. Met zijn CO2-uitstoot van 27 g/km is de Leon e-Hybrid nog fiscaal voordelig tot 2026.

Afmetingen

De nieuwste Seat Leon is een stukje groter dan zijn voorganger en meet nu 4,37 meter lang (+14 cm), 1,80 meter breed en 1,46 meter hoog. De Break is nog eens 27 cm langer en meet 4,64 meter in de lengte. De wielbasis van beide varianten is echter gelijk (2,69 m), waardoor de Break vooral een veel grotere koffer heeft: 620 tot 1.600 liter, tegenover 380 tot 1.301 liter voor de hatchback. De e-Hybrid heeft een 130 liter kleinere kofferruimte door zijn batterij.

Uitvoeringen

De Seat Leon wordt standaard geleverd als Reference, een zeer kale instapversie met stalen velgen, geen lichtstrook tussen de achterlichten en enkel de 1.0 TSI-benzinemotor van 90 pk. Je krijgt wel een rode lakkleur zonder meerkost.

Een stapje hoger staat de Move!, die lichtmetalen velgen, mistlampen, cruise control, extra leeslampjes, elektrisch inklapbare buitenspiegels, digitale tellers, een navigatiesysteem met Apple CarPlay en Android Auto en een automatische airco in 3 zones toevoegt.

De Xcellence is nog iets hoogwaardiger en krijgt 17-duims lichtmetalen velgen en parkeersensoren achteraan. Wil je een meer sportief aangeklede Seat Leon, dan is er de FR met een eigen velgdesign, sierstukjes in de achterbumper die lijken op uitlaatpijpen en rode stiksels in het interieur.

Andere uitrusting, zoals LED-koplampen, lederen bekleding, een achteruitrijcamera, zetelverwarming of extra rijhulpmiddelen moet je apart bijbestellen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Dankzij zijn kale instapversie heeft de Seat Leon een aantrekkelijke basisprijs: 23.550 euro. Voor een degelijk uitgerust exemplaar met een iets krachtigere motor betaal je echter al snel 30.000 euro. Van de PHEV e-Hybrid zijn er op het moment van schrijven (oktober 2022) geen prijzen beschikbaar. Voor de Break betaal je 990 euro extra.

Tweedehands is er nog niet zoveel keuze, gezien het model nog maar in 2020 op de markt kwam. Het goedkoopste exemplaar dat we kunnen vinden is een 1.0 eTSI met 18.900 km voor 19.400 euro.

Design-highlights en interieur

De Seat Leon kreeg in 2020 een nieuwe generatie en ruilde zijn brave, anonieme design in voor een meer expressieve stijl. Hij kreeg een scherpe neus, wulpse rondingen en een lichtstrook tussen zijn achterlichten - toch als je voor een duurdere versie gaat. De modelnaam wordt nu in een sierlijk handschrift op de kofferklep geplakt. De breakversie heet nu… Break en is 27 cm langer, wat vooral de kofferruimte ten goede komt.

Digitalisatie

Ook het interieur werd nu grondig hertekend en kreeg vooral een digitale upgrade, met grote displays voor de tellers en op de middenconsole. Dat infotainmentscherm is hetzelfde systeem van Volkswagen, maar met een eigen look, dat echter niet altijd even handig te bedienen is: heel wat functies zitten verstopt achter het scherm en hebben geen eigen knop meer. Zelfs het volume van de radio of de temperatuur aan boord is te bedienen via aanraakgevoelige schuifknoppen, die al rijdend niet altijd even gemakkelijk te bedienen zijn. Een pluspunt: het interieur van de Seat Leon is erg ruim, zeker als Break.

Rijhulp en veiligheid

De nieuwste generatie Seat Leon werd in 2020 getest door Euro NCAP en kreeg de maximale vijf sterren toegewezen, met zeer goede scores voor de bescherming van volwassenen en kinderen aan boord. Het arsenaal aan actieve veiligheidssystemen is vrij uitgebreid, maar je moet ervoor bijbetalen. De systemen kunnen echter vrij opdringerig zijn onderweg, vooral de rijstrookassistent en de meldingen op het bestuurdersscherm.

FAQ

Welke motoren zijn leverbaar in de Seat Leon?

De Seat Leon is leverbaar met een 1.0 en een 1.5 TSI op benzine, een 2.0 TDI op diesel en een e-Hybrid plug-in hybride.

Is er nog een Seat Leon Cupra?

De sportieve modellen van Seat worden nu verkocht onder een aparte merknaam. De Cupra Leon is leverbaar als benzine of hybride met vermogens van 245 tot 310 pk.

Is de Seat Leon hybride fiscaal aftrekbaar?

Ja, de Seat Leon e-Hybrid heeft een CO2-uitstoot van 26 tot 36 g/km en is dus nog fiscaal voordelig tot 2026.

Alternatieven

De Seat Leon zit in een zeer druk bevolkt segment. Zijn voornaamste alternatieven komen uit eigen huis: de Volkswagen Golf, Audi A3 en Skoda Octavia staan allemaal op hetzelfde platform en hebben ook min of meer dezelfde motoren, al hebben ze elk een eigen ontwerpstijl. Verder zijn er nog alternatieven als de Toyota Corolla, Mazda3, Honda Civic, Ford Focus, Peugeot 308 en meer.

Beoordelingen voor SEAT Leon

218 Beoordelingen

4,6