Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
seat-marbella-l-01.jpg

SEAT Marbella

SEAT Marbella Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto SEAT Marbella, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een SEAT Marbella

SEAT Marbella tweedehands auto
SEAT Marbella dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De SEAT Marbella en de Fiat Panda worden nogal eens door elkaar gehaald en dat is ook niet vreemd wat de auto's lijken heel veel op elkaar. De Panda was er eerder dan de Marbella, maar de Marbella werd uitsluitend door SEAT geproduceerd. Deze compacte 3-deurs hatchback was goedkoop in aanschaf, goedkoop om mee te rijden en had een vrij laag brandstofverbruik. Omdat de auto vrij klein is kun je er verder niet zo heel veel mee, maar het is wel een auto die prima geschikt is als eerste auto.

Het model van de SEAT Marbella

De SEAT Marbella werd tussen 1986 en 1998 gemaakt en het was niet veel meer dan een gefacelifte Fiat Panda. Het Spaanse bedrijf bouwde zijn eigen versie van het kleine Fiat 3-deurs hatchback in de voormalige Authi-fabriek in Pamplona. Toen de samenwerking tussen SEAT en Fiat eindigde, wilde SEAT zijn eigen auto’s bouwen die genoeg verschilden van de modellen van Fiat. Het label Marbella werd voor het eerst in 1983 gebruikt voor een luxe model van de Panda. In 1986 werd het pas een zelfstandig model, wat gebouwd werd in de Zona Franca-fabriek.

De verschillen tussen een Panda en een Marbella zijn het ontwerp van de voor- en achterkant van de auto, met name de koplampen. De Marbella was in werkelijkheid nogal inferieur aan de Fiat Panda. De auto had de oude vertrouwde 903 cc-motor die al bestond sinds de 850 en miste daardoor Fiat's schitterende FIRE-motor. De Marbella miste ook de stijl van zijn Italiaanse neef, die een voor- en achterkant kreeg in Spaanse stijl. Helaas bleek de Marbella gevoelig voor roest en fragiel en dat deed weinig voor het imago van SEAT. Toch zijn er vandaag de dag nog genoeg retro-fans met interesse in de auto.

Qua onderdelen is er veel gebruikt uit het Fiat-onderdelenmagazijn. De 4 cilinder motor van 40 pk en transmissie zijn afkomstig van de Fiat 127. Vanaf 1986 werd de Marbella ook geëxporteerd naar diverse Europese markten. De SEAT Panda werd niet buiten Spanje verkocht. Er zijn verscheidene uitvoeringen en actiemodellen geweest, zoals de Marbella L, Marbella Fun, Marbella Del Sol, Marbella Special, Marbella Colors, Marbella XL, Marbella GL, Marbella GLX, Marbella Special S2 en de Marbella Brisa.

Ondanks de geleidelijke integratie in de Volkswagen-groep, zou SEAT tot eind 1998 de productie van de Marbella voortzetten. In 1998 maakt de Marbella plaats voor de SEAT Arosa, een Volkswagen-ontwerp. De nieuwprijs van een SEAT Marbella lag rond de € 6.260

De verschillende modellen

Tijdens de looptijd van het model werden verschillende modellen met verschillende labels geproduceerd. Deze hadden vaak maar een paar belangrijke wijzigingen in de specificaties. Gangbare modellen zijn de L, Special, XL, GL en GLX. Daarnaast waren er vele "speciale edities", vooral in de latere jaren van de Marbella. In september 1989 werden de "Black", "Red" en "Yellow" specials toegevoegd, "Blue", "Green", "CLX" en "Jeans" kwamen in september 1990.

SEAT Marbella vs Fiat Cinquecento

Het motorvermogen is natuurlijk interessant om te vergelijken tussen twee auto’s. In dit geval heeft de SEAT 4 pk meer, vergeleken met de Fiat Cinquecento waardoor deze auto een klein beetje sneller is. Met meer vermogen zal de SEAT ook wat flexibeler zijn bij bepaalde snelheden.De cilinderhinhoud van de SEAT Marbella is 140 kubieke centimeter groter in vergelijking met de Fiat Cinquecento. Dit speelt een kleine rol als het gaat om de prestaties van de auto, omdat beide cilinders weinig van elkaar verschillen.

De SEAT Marbella heeft 24% meer koppel dan de Fiat Cinquecento. Hoewel veel mensen het maximale koppel niet belangrijk vinden bij het kopen van een voertuig, geeft dit wel het beste aan hoe een auto versnelt. Wat deze twee voertuigen betreft, is het verschil klein en zal niet heel erg merkbaar zijn. De SEAT accelereert in 27,5 seconden van 0 naar 100 km/u, wat 2,5 seconden sneller is in vergelijking met de Fiat Cinquecento. Maar het verschil is niet zo groot dat je er één van de twee auto’s voor zou laten staan.

De SEAT Marbella heeft een kofferbak die 100 liter ruimer is dan de Fiat Cinquecento. Dit verschil is vrij groot dus je kunt in de SEAT meer meenemen. De SEAT Marbella een bagageruimte die 50% groter is dan het gemiddelde in zijn segment.

De SEAT Marbella is 178 millimeter langer dan de Fiat Cinquecento. De lengte van de auto is van belang als het gaat om reiscomfort en ruimte in de kofferbak. De SEAT biedt zijn inzittenden waarschijnlijk meer beenruimte. De Fiat zal wel wat gemakkelijker te parkeren zijn vanwege de kortere lengte.

Motoren

De SEAT Marbella wordt aangedreven door een 4-cilinder 903 cc benzinemotor van 40 pk (30 kW) en 903 cc. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 6,7 l/100 km.

Uitrusting en opties

De uitrusting van de SEAT Marbella is erg basic. Naast de standaard bediening van de verlichting en de ruitenwissers houdt het met een kilometerteller en een ventilator eigenlijk wel op. Metallic lak was de enige optie in de tijd dat de Marbella nog werd gemaakt.

Misschien is je eerste auto een SEAT Marbella

Zoek je een goedkope auto met lekker veel laadruimte, dan is een gebruikte SEAT Marbella misschien wel wat voor jou. Deze auto’s zijn zuinig in gebruik en qua onderhoud zijn ze ook heel betaalbaar omdat het vrij eenvoudige auto’s zijn zonder veel ingewikkelde techniek. Ideaal als eerste auto of als een hele voordelige tweede auto.

Beoordelingen voor SEAT Marbella

2 Beoordelingen

5,0