Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
37_SKODA_ENYAQ_COUPE_RS_iV.jpg

Elektrische Skoda-modellen

1 / 11
37_SKODA_ENYAQ_COUPE_RS_iV.jpg
41_SKODA_ENYAQ_COUPE_RS_iV.jpg
43_SKODA_ENYAQ_COUPE_RS_iV.jpg
Future Epiq concept.jpg
New Kodiaq_34front_left.jpg
01_citigoe_iv-1920x1282.jpg
03_SKODA_ENYAQ_COUPE_iV.jpg
04_citigoe_iv-1920x1226.jpg
11_Skoda_Superb_Combi_exterior.jpg
20_SKODA_ENYAQ_COUPE_iV.jpg
22_SKODA_ENYAQ_COUPE_iV.jpg

Elektrische Skoda-modellen

Skoda heeft voor de komende jaren twee nieuwe elektrische modellen aangekondigd, de Elroq (2024) en Epiq (2025), maar op dit moment bestaat het elektrische aanbod uit de Enyaq en Enyaq coupé. Lees verder

Welke elektrische Skoda-modellen zijn leverbaar?

Modeloverzicht

Skoda is van oorsprong een Tsjechisch merk, en heel wat van de modellen die het aanbiedt, lopen daar ook nog van de band. Het is echter sinds 2000 een onderdeel van de Volkswagen-groep. Dat betekent ook dat het voor zijn modellen dus ook gebruik van de technische platformen die de groep te beiden heeft. Wat de 100% elektrische modellen betreft, wordt gebruikgemaakt van het MEB-onderstel, een flexibel aanpasbare basis die bij Volkswagen bijvoorbeeld dienst doet voor de ID-modellen. Het eerste 100% elektrische model van het merk, een model dat vandaag niet langer gebouwd wordt, stond nog niet op dat onderstel. Het was de Citigo-e, een compacte stadswagen die bij Volkswagen verkocht werd als e-UP en bij Seat als Mii Electric. Het ging om af-fabriek tot elektrisch voertuig omgebouwde stadswagens.

Het moderne elektrische Skoda-aanbod bestaat uit twee modellen, die van meet af aan ontwikkeld werden als 100% elektrisch model op het MEB-onderstel. In feite gaat het om één SUV-model in twee koetswerkvarianten: de Enyaq en Enyaq Coupé. De coupé-versie verschilt van zijn ‘gewone’ SUV-broer door zijn aflopende daklijn en enkele andere uitrustingslijnen, maar op technisch vlak zijn er nauwelijks verschillen. Bij beide heb je naast de standaarduitvoering onder andere ook de keuze tussen een luxueuze ‘L&K’ en een sportief ogende ‘Sportline’, naast de sportieve ‘RS’.

Zowel de Enyaq als Enyaq Coupé zijn verkrijgbaar met verschillende batterijpakketten en achter- of vierwielaandrijving. De instapversie is de ‘60’ is uitgerust met een batterijpakket dat beschikt over een capaciteit van 62 kWh (waarvan 58 kWh bruikbaar), terwijl zijn 180 pk sterke elektromotor enkel de achterwielen aandrijft. Dat zorgt voor een rijbereik gemeten volgens de officiële WLTP-cyclus van 379 km voor de Enyaq en 386 km voor de iets meer gestroomlijnde coupé. Opladen doet deze versie aan een DC-snellaadvermogen van maximaal 120 kW. De ‘85’-versie van de Enyaq (Coupé) beschikt over een batterijcapaciteit van 82 kW (waarvan 77 kWh bruikbaar) en beschikt over een vermogen van 286 pk, dat naar keuze op de achterwielen of de vier wielen wordt gestuurd. De achterwielaangedreven versie beschikt over een rijbereik van zo’n 575 km (iets meer voor de Coupé), terwijl de vierwielaangedreven uitvoering wat minder zuinig is en officieel zo’n 557 km ver komt op een volledig opgeladen batterij (iets meer voor de Coupé). De vierwielaangedreven versie kan wel sneller opladen, aan een vermogen dat oploopt tot 175 kW (135 kW voor de achterwielaangedreven Enyaq). De topversie in het gamma is de ‘RS’, die ook de 82 kWh batterij krijgt, maar wel een vermogen van 340 pk, verdeeld over de vier wielen. Hij komt 552 km ver op een volle batterij, en ook hier weer iets meer voor de Coupé-uitvoering, maar hij sprint vooral ook van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden.

Naast de 100% elektrische modellen heeft Skoda ook twee plug-in hybrides in zijn gamma. Het gaat om de nieuwe Superb Combi, een ruime middenklasse break, en de nieuwe Kodiaq, de grote SUV van het merk. Hoewel voorzien zijn van een verbrandingsmotor, beschikken ze wel over een batterij die via een laadpal of het stopcontact opgeladen kan worden. De lancering van beide modellen volgt in de loop van 2024, wanneer ook de definitieve specificaties bekendgemaakt zullen worden.

Dit is het aanbod van elektrische Skoda-modellen in 2024:

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
Enyaq 60, 85, RS Elektrische SUV 180 – 340 pk 62 – 82 kWh 379 – 533 km 1917 kg
Enyaq Coupé 60, 85, RS Elektrische SUV Coupé 180 – 340 pk 62 – 82 kWh 386 – 546 km 1927 kg
Superb Combi iV TBC Plug-in hybride Break TBC TBC TBC TBC
Kodiaq iV TBC Plug-in hybride SUV TBC TBC TBC TBC

Hoeveel kosten de elektrische Skoda-modellen?

Nieuwprijzen

Terwijl de Skoda-modellen vroeger steevast goedkoop waren, is Skoda vandaag de dag niet noodzakelijk meer een budgetmerk. Wanneer je de Skoda Enyaq en Enyaq Coupé vergelijkt met hun meest vergelijkbare concurrenten bij zustermerk Volkswagen, de ID. 4 en ID.5, dan zie je dat de basis catalogusprijs in veel gevallen hoger ligt bij de Skoda’s met een vergelijkbare batterijcapaciteit. Om een juiste vergelijking te maken wanneer je twijfelt tussen de elektrische modellen van de twee merken (of van andere merken), moet je echter de standaarduitrusting mee in overweging nemen en beide modellen configureren met de uitrusting en opties die jij wil.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe elektrische Skoda’s in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
Enyaq 49.495
Enyaq Coupé 52.820
Superb Combi TBC (lancering in de loop van 2024)
Kodiaq TBC (lancering in de loop van 2024)

Tweedehandsprijzen

De meest betaalbare elektrische Skoda’s op de tweedehandsmarkt zijn de kleine Citigo-e modellen. Heel groot is het aanbod niet, maar als je er één vindt, moet je rekenen op een prijs van boven de 10.000 euro. Hoe er rekening mee dat zowel het rijbereik als de oplaadsnelheid beperkt is.

Als je op zoek bent naar een tweedehands Enyaq, moet je eerder rekenen op bedragen boven de € 30.000 of vaak zelfs boven de € 35.000, aangezien het gaat om een relatief recent 100% elektrisch model.

Plug-in hybrides bouwt Skoda sinds 2020, maar vaak gaat het om hogere uitrustingsniveau’s (van de Octavia – zoals de RS iV) of grotere modellen (Superb). Ook hier reserveer je dus best minstens € 25.000 voor een tweedehands exemplaar.

Conclusie

Terwijl Skoda vroeger beschouwd werd als het budgetmerk van de VW-groep, met modellen die gebruik maakten van de beproefde maar misschien niet de meest moderne technologie van de groep, is dat vandaag helemaal veranderd. Het merk wil wel nog auto’s verkopen die waar voor hun geld bieden, maar dan wel met een mooi design, de meest recente technologie en een aantal praktische details die stroken met het ‘Simply Clever’-credo van het merk.

En die evolutie blijkt ook uit de elektrische modellen van het merk. De Enyaq is een modern ogende SUV die gebruik maakt van het onderstel en de aandrijflijnen van de VW-producten die gebouwd worden op het elektrische MEB-platform. De prestaties zijn in lijn met wat andere autobouwers bieden op de markt, en er is zelfs ruimte voor ‘lifestyle’-uitvoeringen, zoals de krachtige ‘RS’ en een coupéversie.

Naast de plug-in hybride versies van een aantal modellen pakt Skoda binnenkort bovendien uit met twee nieuwe, volledig elektrische modellen. Later in 2024 volgt de Elroq, een SUV die met zijn lengte van zo’n 4,5 meter ongeveer 20 cm korter is dan de Enyaq. In 2025 volgt de nog kleinere Epiq, die het elektrische instapmodel van het merk moet worden, met een prijskaartje van rond de € 25.000.

FAQ

Wanneer brengt Skoda een compacte, betaalbare EV op de markt?
In het verleden had Skoda al een compacte en betaalbare elektrische auto in zijn gamma, de Citigo-e, maar die wordt niet langer gebouwd. In 2025 zou de Epiq op de markt komen, een compacte elektrische auto die aangekondigd wordt als een ‘€ 25.000-auto’. Het wordt de Skoda-variant van gelijkaardige modellen bij VW en Seat/Cupra.
Heeft Skoda ook vierwielaangedreven elektrische modellen in zijn gamma?
Zowel de Enyaq als de Enyaq coupé zijn verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Daarvoor moet je wel kiezen voor de uitvoering met de grote batterijcapaciteit, waarbij je kan kiezen tussen achter- of vierwielaandrijving. De RS-versie is sowieso vierwielaangedreven.
Waarvoor staat de vermelding ‘iV’ bij Skoda?
Skoda-modellen met een ‘iV’-logo zijn geëlektrificeerde modellen die volledig elektrisch kunnen rijden. Het gaat dus om de 100% elektrische voertuigen en de plug-in hybrides van het merk.

Meer informatie

Tips van de redaktie