Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citigo_hires.jpg

Skoda Citigo

1 / 6
citigo_hires.jpg
04_citigoe_iv-copy.jpg
170209-skoda-citigo-06.jpg
170209-skoda-citigo-08.jpg
170209-skoda-citigo-09.jpg
ci_0037.jpg

Sterke punten

  • Goede verhouding formaat-binnenruimte
  • Vrij dynamisch en comfortabel
  • Ook als elektrische versie

Zwakke punten

  • Geen turbomotoren
  • Oubollig interieur pre-faceliftversie
  • Niet meer in productie

Skoda Citigo Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Skoda Citigo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:12.3 - 16.7s
Maximumsnelheid:130 - 173 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):79 - 108 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):2.9 - 4.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3563 x 1641 x 1478 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:213 - 951 liter
Aanhangergewicht:339 - 369 kg

De sobere drielingbroer

De Skoda Citigo kwam bijna tegelijk met zijn technisch identieke drielingbroers Volkswagen Up! en Seat Mii op de markt in 2011. Het is de meest sobere van de drie, met een minder uitgewerkt exterieurdesign dan de relatief hippe Up!, maar met meer uitrusting dan de Mii. De techniek is echter identiek, dus de verzorgde dynamiek en het goede comfort voor zijn klasse vind je ook in de Citigo.

Interesse in een Skoda Citigo

Skoda Citigo tweedehands auto
Skoda Citigo nieuwe auto
Skoda Citigo dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Het design van de Skoda Citigo is minder knap dan dat van de Up!, maar het blijft een handige stadswagen met een relatief ruim interieur voor zijn formaat.

  • De eerste versies hadden nog een erg suf interieur, maar na de facelift van 2017 kreeg ook de Citigo een strakker dashboard met een moderne radio en een geïntegreerde smartphonehouder.

  • Net als de Up! en de Mii kreeg de Skoda Citigo in 2019 ook een elektrische versie, de Citigo iV, meteen met de grotere batterij van 36,8 kWh (bruto) en een rijbereik van 265 km.

  • Ondanks zijn kleine formaat rijdt de Citigo als een grote jongen, met een stabiele wegligging en relatief weinig lawaai aan boord.

Alle belangrijke gegevens over de Skoda Citigo

Motoren

In tegenstelling tot de Volkswagen Up! had de Skoda Citigo nooit recht op een turbomotor, het motorengamma bleef dus beperkt tot de 60 of 75 pk sterke varianten van de 1.0 MPI-driecilinder, die op benzine of op CNG te bestellen was. Je kon kiezen tussen een gerobotiseerde of manuele vijfversnellingsbak.

In 2019 kwam de Citigo iV, een elektrische versie met de techniek van de vernieuwde Volkswagen e-Up!, met een netto 32,3 kWh grote batterij die hem een bruikbaar rijbereik gaf van 265 km. Het was in die tijd zowat de goedkoopste elektrische wagen die je kon krijgen. De Citigo iV is echter vroeger uit productie gegaan dan de e-Up! en de Mii Electric.

Afmetingen

De Skoda Citigo is op twee centimeter na identiek aan de Volkswagen Up! qua formaat, met een lengte van 3,56 meter, een breedte van 1,65 meter en een hoogte van ongeveer 1,48 meter. Aan boord is er plaats voor 4 personen en de koffer is 250 tot 923 liter groot. Het leeggewicht van de Citigo schommelt tussen de 900 en de 1.000 kilo, de elektrische Citigo iV is iets zwaarder: 1.160 kilo.

Uitvoeringen

In tegenstelling tot de hippere Volkswagen Up! kreeg de Skoda Citigo nooit een grote hoeveelheid uitvoeringen in het gamma. Je kon kiezen tussen een 3-deurs of een 5-deurs en een drietal uitrustingsniveaus.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Skoda Citigo is in tegenstelling tot de VW Up! al sinds 2020 uit productie. Nieuw was hij wel iets goedkoper dan de Up!, en iets duurder dan de Seat Mii, maar dan spreken we over enkele honderden euro’s.

Op de tweedehandsmarkt vind je al een Citigo vanaf een dikke 3.000 euro, veelal vrij kaal uitgeruste basisversies, al zijn ‘luxezaken’ als lichtmetalen velgen sowieso bijna enkel te vinden op de duurdere Citigo iV, die vanaf zo’n 20.000 euro te vinden is op de tweedehandsmarkt - amper goedkoper dan toen ze nieuw waren.

Design-highlights en interieur

Waar de Volkswagen Up! een meer uitgewerkte stijl kreeg met enkele originele elemente, waren de Seat Mii en de Skoda Citigo veel braver getekend. De Citigo kreeg de typische grille van het merk en unieke achterlichten mee, maar sloot voor de rest aan op de Seat Mii en ook de glazen achterklep van de Up! bleef achterwege. De basisvorm van het design is echter hetzelfde, met wielen die naar de hoeken van het koetswerk zijn geduwd en een relatief brede stance. De faceliftversie van 2017 kreeg een herwerkt radiatorrooster en een nieuwe voorbumper.

Neem de facelift

Aan boord heerst er een zeer droge sfeer, zeker in de eerste modeljaren, toen de Citigo nog een echt ouderwets radio- en aircopaneel kreeg - als er zelfs al airco op zat. Je kon het interieur wel in andere kleuren aankleden dan bij de Up! en de Mii, met bijvoorbeeld beige zetels en een dito dashboard. De faceliftversie van 2017 zette een grote stap vooruit qua beleving, met een moderne radio en een vernieuwd stuurwiel. Kleine beetjes die een groot verschil maken, aangezien het twee van de belangrijkste bedieningselementen zijn.

Rijhulp en veiligheid

De Skoda Citigo werd twee keer getest door Euro NCAP: in 2011 en in 2019. De eerste keer haalde de stadwagen nog een mooie score van 5 sterren, in 2019 bleven daar nog maar 3 sterren van over vanwege de strengere normen. De veiligheidsuitrusting is dan ook vrij beperkt op de Citigo, die enkel een stijve veiligheidskooi, 4 airbags en sinds de facelift een noodremhulp kan inzetten.

Alternatieven

Vind je niet de juiste uitvoering van de Skoda Citigo, dan kan je ook voor een Volkswagen Up! of een Seat Mii gaan: die zijn technisch gezien identiek aan de Citigo. De Up! heeft wel een iets hipper design. Bij de concurrerende merken heb je de Toyota Aygo/Peugeot 108/Citroën C1, de Hyundai i10 en de Kia Picanto, maar die hebben allemaal geen elektrische versie. Wil je dat toch, dan is de Dacia Spring momenteel de goedkoopste keuze.

FAQ

Hoeveel kost de Skoda Citigo?
Op de tweedehandsmarkt vind je al een Citigo vanaf een dikke 3.000 euro, de elektrische Citigo iV is vanaf zo’n 20.000 euro te vinden op de tweedehandsmarkt - amper goedkoper dan toen ze nieuw waren.
Wat is het verschil tussen de VW Up!, Skoda Citigo en Seat Mii?
In de basis zijn ze alle drie hetzelfde model, al waren er verschillen qua uitvoeringen en uitrusting. De VW is de iets hippere versie, de Skoda is iets goedkoper en praktischer uitgerust en de Seat was de goedkoopste van de drie. Ze kregen alle drie wel een elektrische versie.
Is de Skoda Citigo nog nieuw te koop?
Neen, de Skoda Citigo is al sinds 2020 uit productie. De Seat Mii en vooral de Volkswagen Up! zijn langer in productie gebleven.

Beoordelingen voor Skoda Citigo

29 Beoordelingen

4,7