Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 Skoda Fabia 2021 statisch voor

Skoda Fabia

1 / 5
AS24 Skoda Fabia 2021 statisch voor
AS24 Skoda Fabia 2021 banner
AS24 Skoda Fabia 2021 interieur
AS24 Skoda Fabia 2021 koffer
AS24 Skoda Fabia 2021 rijdend achter

Sterke punten

  • Ruim interieur
  • Stille motoren
  • Praktische aspecten

Zwakke punten

  • Ergonomische details
  • Geen milde hybrides
  • Duurder dan vroeger

Skoda Fabia Een overzicht

4,5 (307 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Skoda Fabia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.3 - 19s
Maximumsnelheid:150 - 226 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):88 - 190 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.4 - 7.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3960 x 1642 x 1400 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:330 - 1395 liter
Aanhangergewicht:381 - 530 kg

De grootste stadsauto

De Skoda Fabia is een juweeltje in het Tsjechische gamma. De meest recente generatie is nog groter, praktischer en beter afgewerkt. De Fabia is niet alleen de grootste, maar ook de interessantste stadsauto in zijn segment.

Interesse in een Skoda Fabia

Skoda Fabia tweedehands auto
Skoda Fabia nieuwe auto
Skoda Fabia dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De grootste stadsauto

De Skoda Fabia is een juweeltje in het Tsjechische gamma. De meest recente generatie is nog groter, praktischer en beter afgewerkt. De Fabia is niet alleen de grootste, maar ook de interessantste stadsauto in zijn segment.

Goeie redenen

  • Zoals het een goede Skoda betaamt, neemt de Fabia het bekende merkrecept over. Hij neemt een Volkswagen-chassis als vertrekpunt, maar past dan magie toe om een indrukwekkend ruim interieur te creëren.

  • Naast plaats voor passagiers biedt de Fabia ook een 380 liter grote koffer. Met andere woorden: even groot als een Volkswagen Golf.

  • Het motoraanbod is minder uitgebreid dan vroeger, maar bevat benzinemotoren met vermogens van 80 tot 150 pk.

  • De Skoda Fabia kan als optie worden gekoppeld aan een automatisch schakelende versnellingsbak (DSG7).

  • Eigen aan het merk: de Fabia zit vol praktische gadgets die “Simply Clever” worden gedoopt, zoals een ijskrabber in het brandstofklepje of paraplu’s in de voorste portieren.

Alle belangrijke gegevens over de Skoda Fabia

Motoren

De Skoda Fabia staat op het moduleerbare MQB-A0-platfortm van de Volkswagen-groep, dat hij deelt met de Seat Ibiza en uiteraard ook met de VW Polo. Daardoor profiteert hij van alle technologie en motoren van de groep.

Het motorgamma bestaat uit twee benzineblokken. De basisversie gebruikt een atmosferische 1.0-driecilinder. Die is amper 80 pk sterk en is bedoeld voor beginnende chauffeurs of kopers die hun budget graag in de gaten houden. Met turbo produceert de driecilinder (TSI) 95 of 110 pk. De krachtigste versie is de enige die een manuele zesbak krijgt; de andere moeten het met vijf versnellingen stellen. Optioneel kan deze versie ook worden voorzien van een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG7) en zeven verzetten. De krachtigste motor is een 1.5-viercilinder die 150 pk sterk is. Die is alleen gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak en uitsluitend verkrijgbaar op de sportief gelijnde Skoda Fabia Monte Carlo.

Wat het verbruik betreft: alle driecilinders laten minstens 5,0 l/100 km optekenen en een CO2-uitstoot van 114 g/km (WLTP). Met DSG doet de 1.0 iets minder goed: 5,5 l/100 km en 125 g/km (WLTP). De 1.5 geeft 5,6 l/100 km en 128 g/km aan CO2 op (WLTP).

Afmetingen

De nieuwe generatie van de Skoda Fabia mikt vooral op praktisch gebruiksgemak. Om dat te doen lukken, is de stadsauto flink groter geworden. Met een lengte van 4,11 meter, breedte van 1,78 meter en hoogte van 1,45 meter is de Fabia 11 centimeter langer, 5 centimeter breder en 10 centimeter langer in de wielbasis dan zijn voorganger.

Het koffervolume van 380 liter maakt van de Skoda Fabia een van de ruimste stadsauto’s, zoniet de ruimste. De koffer is bijvoorbeeld even groot als die van de referentie in het hogere segment, de Volkswagen Golf. Met de achterbank neergeklapt bedraagt het koffervolume 1.190 liter.

Uitvoeringen

Sinds de lancering van de nieuwe generatie in 2021 is de Skoda Fabia er in vier uitrustingsversies. De basisversie Active stelt het met een relatief karige standaarduitrusting, met onder meer stalen 15-duimsvelgen, radio met Bluetooth en zonder klimaatregeling. Daarboven staan de speciale uitvoeringen Clever en Clever+, die klimaatregeling en de Bolero-radio toevoegen. De Clever+ doet er nog eens aluminium velgen en navigatie extra bij.

De topversie heet Monte Carlo en krijgt een sportieve look, met 16-duimsvelgen, zwarte accenten op het koetswerk en sportzetels. Het is de enige versie die aanspraak maakt op de 1.5-turbobenzine.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Het Skoda Fabia-gamma begint vanaf 17.210 euro (Active 1.0 MPI). De automaat kost 1.190 euro extra vanaf de Clever-uitvoering (vanaf 18.965 euro). De Monte Carlo met de krachtigste motor heeft een prijskaartje van 27.725 euro. Voor de tweedehandsmarkt is de huidige generatie op dit moment (zomer 2022) nog te nieuw, maar de tweedehandsprijzen van de vorige generatie Skoda Fabia beginnen bij minder dan 10.000 euro.

In Vlaanderen betaal je voor de Skoda Fabia met basisbenzinemotor een jaarlijkse verkeersbelasting van 125,08 euro en een BIV van 105,86 euro. In Brussel en Wallonië liggen die bedragen op respectievelijk 154,04 euro en 61,50 euro. In Wallonië hoef je voor geen enkele motor een ecomalus te betalen.

Design-highlights en interieur

De nieuwe generatie van de Skoda Fabia kiest voor evolutie in plaats van revolutie. Hij lijkt verrassend sterk op zijn voorganger, maar houdt zijn grootste troeven achter de hand in de vorm van nieuwe technologie.

Exterieur

De Tsjechische designers kozen voor een voorzichtige stijlevolutie. Vooraan zie je de recentste versie van het Skoda-radiatorrooster, met daarboven het merklogo op de dubbelgewelfde motorkap. Op de flanken loopt de gordellijn iets zachter naar omhoog, maar daar zijn de evoluties moeilijker te benoemen. De wielkasten bieden plaats aan velgen van 15 tot 18 duim. Achteraan is het spelletje ‘zoek de verschillen’ iets makkelijker: de nieuwe ledachterlichten lopen voortaan door in de kofferklep.

Interieur

Binnenin is het nieuwe dashboard horizontaal georiënteerd en geflankeerd door ronde ventilatiemonden. Centraal staat het infotainmentscherm, dat afhankelijk van de uitvoering 6,5 tot 9,2 duim groot is. In de hogere uitvoeringen is er een digitaal instrumentenpaneel met een scherm van 10,25 duim. Alles is bekleed met harde plastics, maar op dit prijsniveau is dat niet abnormaal. Een paar stoffen op het dashboard zorgen voor afwisseling. De ergonomie is relatief goed, behalve voor de bediening van de klimaatregeling. Hoewel het fysieke knoppen zijn, moet je de luchtstroom via het scherm regelen.

Rijhulp en veiligheid

Omdat hij zijn platform deelt met andere producten van de Volkswagen-groep, profiteert de Skoda Fabia van de meest recente technologische vernieuwingen op vlak van actieve en passieve veiligheid. Standaard beschikt hij over een Front Assist, die andere auto’s en zwakke weggebruikers herkent en automatisch remt bij het risico op een aanrijding. Daardoor kreeg hij van de Euro NCAP vijf sterren in de crashtests.

Alternatieven

De Skoda Fabia is een stadsauto uit het B-segment, waar heel wat concurrenten naar de eerste plaats dingen. Zo zijn er de Seat Ibiza en Volkswagen Polo op hetzelfde chassis. Daarnaast noteren we onder andere de Ford Fiesta, Hyundai i20, Renault Cio, Peugeot 208, Opel Corsa, Citroën C3, Kia Rio, Suzuki Swift, Mazda 2 en Toyota Yaris.

Meer informatie

Modellen

Modelvarianten