Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
SUPERB_iV_AS24.jpeg

Skoda Superb

1 / 4
SUPERB_iV_AS24.jpeg
Skoda_SUPERB_iV_AS24.jpeg
Skoda_Superb_Scout_AS24.jpeg
Skoda_Superb_Combi_AS24.jpeg

Sterke punten

  • Uitgebreid motorengamma
  • Enorm gebruiksgemak
  • Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

  • Onsportief imago
  • Karige veilgheidsuitrusting
  • Premium, maar net niet

Skoda Superb Een overzicht

4,8 (98 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Skoda Superb, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
Financieren vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ronduit handig

Zoek je een auto die veel gebruiksgemak, ruimte en kwaliteit biedt voor zijn geld, dan is de Skoda-showroom een goed startpunt. De Superb geldt daarin sinds jaar en dag als vlaggenschip, en verdedigt die positie ook nu nog tegen de SUV’s in het Tsjechische gamma.

Interesse in een Skoda Superb

Skoda Superb tweedehands auto
Skoda Superb nieuwe auto
Skoda Superb dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeg je dat je met een Skoda rijdt, dan weet de toehoorder meteen dat je ze allemaal op een rijtje hebt. Het Tsjechische merk straalt namelijk volwassenheid uit met zijn betrouwbare VW-techniek in een iets betaalbaarder jasje.

  • Die VW-techniek heeft dus ook zijn invloed op het uitgebreide motorengamma, dat bestaat uit beproefde en moderne blokken uit het concern.

  • Naast de klassieke aandrijflijnen valt de Superb ook te combineren met een plug-inhybride aandrijflijn, waarmee je bijna 60 kilometer elektrisch moet kunnen rijden.

  • Zoals de slogan ‘simply clever’ van het merk al doet vermoeden, is ook de Superb een enorm functionele auto met veel ruimte en slimme gadgets.

Belangrijke gegevens

Motoren

De derde generatie van de Skoda Superb is sinds 2015 op de markt, en kreeg een facelift in 2019. Dat valt ook te zien aan de motoren, want voor de facelift zag het gamma er enigszins anders uit dan nadien, en er is sinds de update voor het eerst een plug-inhybride verkrijgbaar.

Het benzinegamma bestaat sinds de facelift uit twee motoren: een 1.5-liter- en een 2.0-literblok, beide viercilinders met turbo. Die eerste motorisatie is goed voor 150 pk, die naar de voorwielen gestuurd worden langs een zeventraps DSG-automaat. Tot voor kort viel deze aandrijflijn ook te combineren met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De tweede dieselmotor, een 2.0-literblok, is verkrijgbaar in twee vermogens: met 190 pk of met 280 pk. In beide gevallen krijgt die standaard de zeventraps automaat mee, terwijl de sterkste versie over vierwielaandrijving beschikt. Voor de facelift bestond het benzinegamma uit een 1.4-litermotor, een 1.8-litermotor en een 2.0-litermotor.

Op vlak van dieselmotoren is er tegenwoordig minder keuze: er staat enkel een 2.0-litermotor in de catalogus. Die stuurt ofwel 150 pk naar de voorwielen, ofwel 200 pk naar de voor- of vier wielen. Die laatste krijgt standaard de zeventraps DSG-automaat mee terwijl je bij de 150 pk sterke versie de keuze krijgt tussen een manuele zesversnellingsbak of die automaat. Voorheen stond er ook een 1.6-liter dieselmotor in het gamma met 120 pk, maar die is niet meer verkrijgbaar.

De opmerkelijkste toevoeging is de Superb iV, een plug-inhybride versie. Die maakt gebruik van de oude 1.4-liter benzinemotor, maar koppelt die aan een elektromotor bij de vooras. Die haalt zijn stroom uit een accu van 13 kWh, waarmee de Superb zo’n 56 kilometer zuiver elektrisch moet halen voor de verbrandingsmotor moet bijspringen. Werken beide motoren samen, dan produceert de aandrijflijn tot 218 pk.

Afmetingen

De Skoda Superb maakt deel uit van het D-segment, maar qua formaat flirt hij met de grenzen van het E-segment. Zo is hij in zijn basisvorm, als vijfdeurs berline, 4,86 meter lang en 1,86 meter breed. Daarmee is hij nog net wat langer dan een Volkswagen Passat, en komt hij in de buurt van de cijfers die bijvoorbeeld een Audi A6 of een BMW 5 Reeks laten optekenen. Als break voegt de Superb daar nog een klein centimetertje aan toe, voor een totale lengte van 4,87 meter. De break is ook als iets verhoogde Scout-versie verkrijgbaar geweest met vierwielaandrijving en ruiger bumperwerk.

Ongeacht welke Superb je kiest: je krijgt altijd een praktische auto binnen zijn klasse. Zo krijg je in de berline al 625 liter koffervolume tot aan de afdekking, uit te breiden naar 1.760 liter met de achterbank neergeklapt. De Combi is echter de handigste, met respectievelijk 660 tot 1.960 liter aan bagageruimte. Ook als inzittende heb je weinig te klagen, want zowel voor- als achterin biedt de Superb in beide uitvoeringen meer dan genoeg hoofd- en beenruimte.

Versies

Op het moment van schrijven (oktober 2022) staat de Skoda Superb in de catalogus in vier uitrustingsniveaus: Clever, Clever+, L&K en Sportline. De Clever is daarin de basisversie, al wordt die wel meteen knap uitgerust. Je krijgt zowaar een digitaal bestuurdersdisplay, een volwaardig infotainmentsysteem met navigatie, verwarmde voorzetels, automatische klimaatregeling en smartphoneconnectiviteit mee. Ook parkeersensoren voor- en achteraan en een achteruitrijcamera is standaard aanwezig.

De Clever+ voegt onder andere 17-inchvelgen, keyless entry en go en een groter infotainmentsysteem toe, en de L&K geldt als volledig uitgeruste luxeversie. Die werd vernoemd naar Skoda-oprichters Laurin en Klement, en bevat onder andere een verwarmd stuurwiel, lederen bekleding en een panoramisch schuifdak. De Sportline kiest dan weer de sportieve kaart met 18-inchvelgen, zwarte exterieuraccenten en sportzetels bekleed met leer en alcantara.

Prijzen

Ga je momenteel naar de Skoda-dealer voor een nieuwe Superb, dan betaal je er minstens 42.865 euro. Voor dat bedrag neem je de Superb in zijn Clever-uitrusting mee met een nogal eigenzinnig blauwe lakkleur, voorzien van een 1.5-liter benzinemotor. Voor dezelfde versie met dieselmotor betaal je minstens 46.080 euro. Een Superb Combi (break) kost minstens 44.295 euro met de benzinemotor, of 1.330 euro meer dan een gelijkaardige berline. De Superb iV-plug-inhybride is op het moment van schrijven niet meer verkrijgbaar wegens een tekort aan elektronische onderdelen, maar die kostte laatst 52.410 euro.

Op de tweedehandsmarkt vind je meer dan genoeg exemplaren van de derde generatie Skoda Superb, want het model is al sinds 2015 op de markt. Zo vind je al vroege exemplaren vanaf 11.000 euro, indien je ermee kunt leven dat er al flink wat kilometers op hun dieselmotoren staan. Voor een knappe Superb van na de facelift in 2019 ben je pakweg 25.000 euro kwijt. Voor de plug-inhybride mag je rekenen op zo’n 10.000 euro meer, dus 35.000 euro.

Design

Buitenzijde

Ken je Skoda een beetje, dan weet je dat ze niet vaak uitpakken met gewaagde stijlkeuzes. Ook de Superb beantwoordt aan die beschrijving. Zijn looks mogen dan wel niet vooruitstrevend zijn, knap is de auto wel. De koplampen met de subtiele knik aan de uithoeken geven het model een dynamische snuit, terwijl de V-vormige LED-signatuur hem achteraan herkenbaar maken. Het silhouet is dan weer tijdloos klassiek, waarbij de berline zelfs wat de vorm van een vierdeurs sedan lijkt over te nemen en de break afziet van de trend naar schuin aflopende daklijnen, wat de kofferruimte dan weer ten goede komt.

Binnenzijde

Binnenin meer van hetzelfde. Zo is de cabine van de Superb afgewerkt met aangename, stevige materialen en weet het zijn leeftijd goed weg te steken met een groot infotainmentscherm, een digitaal bestuurdersdisplay en een knap tweespaaks stuurwiel. Spannend is de cabine echter niet met zijn vele tinten grijs, zijn eenvoudige lijnenspel en zijn hoge, nogal ouderwetse schakelpook. Dat maakt de Superb echter dubbel en dik goed met zijn onberispelijke ruimte-aanbod, want je vindt er genoeg plek voor zowel personen als hun bagage.

Veiligheid

Bij zijn laatste crashtests kende de Euro NCAP de Skoda Superb de topscore van vijf op vijf sterren toe. Het moet wel gezegd dat die botsproeven plaatsvonden in 2015, na de lancering van het model, en de Euro NCAP zijn vereisten jaarlijks grondig bijwerkt. Kijken we dus naar de veiligheidsuitrusting die je standaard mee krijgt, dan merken we dat een rijstrookassistent, botspreventie en een dodehoekassistent niet aanwezig zijn. Die kunnen optioneel wel bijgekocht worden, maar slechts vanaf de hogere uitrustingsniveaus.

Alternatieven

De Skoda Superb behoort tot een uitstervend ras, want steeds vaker moeten berlines en breaks wijken voor SUV’s. Concurrenten komen dus in de vorm van de Ford Mondeo en Opel Insignia, maar die eerste is inmiddels uit productie en die tweede verdwijnt later in 2022. Ook concerngenoot Volkswagen Passat is een alternatief, maar ook dat model loopt op zijn laatste benen. Elders kan je gaan kijken voor een Toyota Camry als je aan een sedan voldoende hebt, of een knappe Mazda 6 die eveneens als berline of break verkrijgbaar is. De grootste concurrent bevindt zich misschien wel in eigen huis, want een Skoda Octavia is maar net kleiner en moderner, maar toch een stuk goedkoper dan de Superb.

FAQ

Wordt de kofferruimte van de Skoda Superb kleiner als iV-plug-inhybride?
De Skoda Superb moet als iV flink wat inboeten aan koffervolume. Zo biedt de berline nog 485 liter in plaats van standaard 625 liter, en wordt de koffer van de Combi als iV beperkt tot 510 in plaats van 660 liter.
Is de Skoda Superb een dure auto?
Voor een Skoda Superb betaal je minstens 42.865 euro. Daarmee is hij helemaal niet goedkoop, maar je krijgt wel veel waar voor je geld. Zo wordt hij voorzien van een aantal luxe opties zoals zetelverwarming, een achteruitrijcamera en een volledig digitaal instrumentarium.

Meer informatie

Modellen