Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
smart-roadster-front

Smart Roadster

1 / 3
smart-roadster-front
smart-roadster-side
smart-roadster-back

Sterke punten

  • Zeer zuinig
  • Begeerde speciale modellen
  • Lage onderhoudskosten

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Te slechte motorisering
  • Maakt veel lawaai tijdens het rijden

Smart Roadster: Het sportieve lichtgewicht

De Smart Roadster werd voor het eerst gepresenteerd op de IAA Frankfurt in 1999. Het doel was aan te sluiten bij de puristische en overwegend Engelse roadsters van de jaren '50 en '60. Wegens de bescheiden verkoopcijfers werd de productie in 2006 stopgezet, nadat ongeveer 43.000 exemplaren waren gebouwd. Lees meer

Goede redenen

  • Interessant voor liefhebbers van fun cars en verzamelaars van speciale modellen
  • De Roadster is zuinig en sportief, zelfs op bochtige wegen
  • Het lage gewicht zorgt voor een uitstekende performance
  • Dankzij de eenvoudige bediening is het model ook geschikt voor beginnende bestuurders

Data

Motor

De Roadster-serie werd begin jaren 2000 uitgerust met een turbo-benzinemotor en achterwielaandrijving. De verschillende varianten waren na loop van tijd verkrijgbaar met diverse motoren. Zo zijn er modellen met 62, 82 of 100 pk.

Het lage gewicht en het sportonderstel, dat standaard is gemonteerd, althans in de Brabus-versies, maken van de Smart Roadster een sportief lichtgewicht met overtuigende performance en een aangename rij-eigenschappen. De automatische handgeschakelde zesversnellingsbak staat garant voor een hoog comfortniveau, vooral in het stadsverkeer.

Afmetingen

De Smart Roadster heeft een lengte van 3,42 meter en is 1,62 meter breed. De hoogte bedraagt 1,19 meter. Het model heeft twee deuren en twee zitplaatsen, in de bagageruimte is plaats voor 104 tot 163 liter.

Productie 2003 - 2006
Lengte, breedte, hoogte 3,4 m x 1,6 m x 1,1 m
Wielbasis 2,3 m
Inhoud bagageruimte 131 - 248 l
Ledig gewicht 790 - 852 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.030 kg
Cilinderinhoud 698 cm³
Koppel 95 - 130 Nm
Topsnelheid 160 - 195 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/u 9,8 - 15,5 s
Tankinhoud 35 l
Verbruik 4,9 - 5,3 l
CO2-uitstoot 117 - 126 g/km

Varianten

De eerste Smart Roadster modellen werden gelanceerd in 2003. De Roadster 0.7 was verkrijgbaar met 62 of 82 pk, de Roadster-coupé alleen met de 82 pk motor. De sportversie van de Smart Roadster rolde pas in 2005 van de band onder de naam Brabus, aangezien het tuningbedrijf betrokken was bij de ontwikkeling van het model.

Er was ook een coupé-versie van de Roadster Brabus en een Xclusive-model. Met 100 pk zijn dit de krachtigste varianten van de Smart Roadster. Ook visueel onderscheiden ze zich van de andere modelvarianten, vooral met de voor- en achterspoilers. Veel voorzieningen zijn bij de Brabus standaard, terwijl ze bij de modellen met zwakkere motoren alleen als extra optie konden worden besteld.

Hoewel de Smart Roadster slechts twee jaar werd gebouwd, verschenen er een paar speciale modellen: zo was de Bluewave-editie beperkt tot 500 exemplaren. Het model viel op door de bodypanels in Star Blue Metallic en Tridion Silver en beschikte over accenten uit blauw carbon.

De Affection-modellen waren bedoeld om de prestatiekloof tussen de 62 en 82 pk motoren te dichten. Zij kregen de uitrusting van de 62 pk-modellen, alsook lichtmetalen velgen en het anders optioneel verkrijgbare Softtouch-schakelprogramma.

De populairste speciale modellen zijn nog steeds de Collector's Edition modellen: het voertuig in de speciale Mojave Brown lak werd pas in 2006 voorgesteld. Technisch gezien hadden de modellen de basis van de Brabus Xclusive. Oorspronkelijk was de productie van 50 exemplaren gepland, maar uiteindelijk werden er slechts een dertigtal gebouwd.

Andere speciale modellen waren de MTV Roadster, de Roadster Blackstar of de Coupe Ultimate.

Prijs

In het eerste modeljaar schommelde de prijs voor de verschillende varianten tussen € 18.900 en € 24.350. De prijzen voor de Brabus-modellen lagen tussen de € 31.450 en € 31.850. Er was veel kritiek op de prijzen van de Roadster, gezien de zwakke motorprestaties.

Leasing of financiering zijn niet meer mogelijk gezien de leeftijd van de auto. De Smart Roadster is als occasion verkrijgbaar vanaf € 1.700.

Design

Exterieur

De roadster met twee zitplaatsen is verkrijgbaar met een elektrisch te openen softtop of met een tweedelige hardtop. Tot de standaarduitrusting behoort de soft-tip versnellingsbak met zes versnellingen. Om de sportieve performance van de krachtigere motorvarianten te benadrukken, werd het softtouch-schakelprogramma ontwikkeld, ontworpen voor kickdownstarts. De bodypanels kunnen in slechts enkele seconden worden verwisseld.

Klanten konden kiezen uit de kleuren grijs, zwart, rood, geel, beige of zilver. De instapmodellen waren standaard uitgerust met stalen velgen, de topmodellen met aluminium velgen. Een vlak kofferdeksel grenst aan de rolbeugel. In de Roadster Coupé werd de bagageruimte vergroot door een glazen koepel.

Interieur

In overeenstemming met het bouwjaar is het interieur van de Smart Roadster-modellen niet voorzien van grote touchscreens of smartphone-interfaces. Naar huidige maatstaven is het interieur zeer overzichtelijk, de afwerking is van hoge kwaliteit. De instapmodellen werden uitgerust met integrale zetels, terwijl de krachtigere varianten met sportzetels werden uitgerust. Lederen sportzetels waren voorbehouden voor de Brabus.

Tot de standaarduitrusting van de topmodellen behoorde een driespaaks-sportstuur met schakelpaddles voor de optionele handgeschakelde versnellingsbak. De boordcomputer werd gecombineerd met een CD-audiosysteem, een handsfreesysteem en een navigatiesysteem. De Smart Brabus was uitgerust met cruise control, elektrische stuurbekrachtiging en extra instrumenten voor de weergave van de motortemperatuur. Voor de modellen met minder krachtige motor moesten die opties worden besteld tegen een meerprijs.

smart-roadster-interior

smart-roadster-seats

Veiligheid

De Smart Roadster is uitgerust met enkele assistentie- en veiligheidssystemen. Zo behoren het elektronisch stabilisatiesysteem, het antiblokkeerremsysteem en de remassistent tot de standaarduitrusting. Bovendien kon een Safety Plus-pakket worden besteld, dat mistlampen en zijairbags omvatte.

Alternatieven

Wie geïnteresseerd is in een sportieve nieuwe wagen of occasion met twee of vier zitplaatsen moet eens kijken naar de Smart Brabus. Hij vertegenwoordigt de optimale combinatie van een nobele uitrusting en een sportieve look. Ocassions zijn verkrijgbaar tussen de € 10.000 en 20.000.

Andere concurrerende modellen komen van Peugeot, Fiat, Mini of Mazda. Peugeot heeft de 206 CC gelanceerd, een stationwagon die zowel als benzine- als dieselauto verkrijgbaar is. De Fiat Barchetta brengt een beetje meer sportwagengevoel met zich mee. De Britse fabrikant Mini heeft de One Cabrio geproduceerd, een benzinemotor met 98 pk die dankzij zijn zeer directe besturing bijzonder geschikt is voor bochtige wegen.

FAQ

Hoe hoog is de veiligheid in deze auto bij een frontale botsing?
De NCAP crash test simuleert een frontale botsing. Het resultaat van de test was dat passagiers in kleinere voertuigen bij een frontale botsing vaak levensbedreigende verwondingen in de borststreek oplopen. De reden hiervoor is dat de enorm korte kreukelzone niet in staat is voldoende energie te absorberen en de optredende krachten over te brengen op de daarvoor bestemde onderdelen. Mercedes-Benz ontwikkelde een innovatief ontwerp dat niet alleen voldeed aan de verschillende wetgevingen, maar ook gebaseerd was op echte ongevallen en dus voldeed aan de hoge eigen normen. Daardoor is de veiligheid voor de passagiers in de Smart aanzienlijk hoger dan in andere subcompacte auto's.
Kan een modern infotainmentsysteem achteraf worden ingebouwd?
Dat is zeker niet onmogelijk, je moet alleen afwegen of het de moeite waard is om zoveel geld te investeren in een occasion van € 1.700. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk een Bluetooth-box in te bouwen.