Sterke punten
- Speels onderstel
- Achterwielaandrijving
- Funfactor
Zwakke punten
- Goedkope afwerking
- Onpraktisch
- Beperkte multimedia
Subaru BRZ Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Subaru BRZ, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Subaru BRZ
-
Subaru BRZ 2.4i Sport
€ 36.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 10 km
- - (Bouwjaar)
- 172 kW (234 PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
217 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Subaru BRZ 2.0i Automatik Active
€ 23.500,-Geen informatie- 130.000 km
- 10/2014
- 147 kW (200 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
6,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
159 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-2550 Kontich
Interesse in een Subaru BRZ
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
Een viercilinder boxermotor heeft een sound die nergens mee te vergelijken valt. Het is in deze BRZ wel even wachten, want de naald moet boven de 5.000 opm gaan voor je het rauwe gegrom te horen krijgt. Maar dan gaat de BRZ ook echt vooruit.
In tegenstelling tot de meeste Subaru’s kan je deze BRZ enkel met achterwielaandrijving krijgen. Als je dat echt wil kan je daarmee ouderwets overstuur uitlokken, tenminste als het ESP in de sport-modus staat.
Het leuke aan deze coupé is de afstelling van zijn ophanging. Die houdt de auto strak in de bochten maar wordt nooit te oncomfortabel. De goed zittende stoelen helpen daar ook.
Subaru heeft niet toegegeven aan de roep om een turbo en meer pk’s. Dat zou het verbruik alleen maar de hoogte in jagen en de homogeniteit van de auto in de war brengen.
Belangrijke gegevens
Motoren
De Subaru BRZ krijgt een puristisch pareltje van een motor mee. Dat is een 4-cilinder boxermotor van 2.0 liter groot, goed voor 205 pk en 211 Nm koppel. Hij wordt vooraan in de lengte gemonteerd en drijft via een handgeschakelde 6-bak of een automaat de achterwielen aan. Rijders kiezen liefst voor de prettig schakelende manuele versnellingsbak, waarbij bak en ontkoppeling prima op elkaar zijn afgestemd.
Afmetingen
De BRZ is 4,24 m lang, 1,78 m breed, 1,32 m hoog, met een wielbasis van 2,58 m en een leeggewicht van 1.243 kg. De benzinetank biedt plek voor 50 liter brandstof.
Wie de BRZ wil kopen als gezinswagen, moet nog eens nadenken. De BRZ heeft in het interieur nauwelijks opbergmogelijkheden en de koffer is slechts 243 liter klein. Die kan met de neerklapbare achterbank wel uitgebreid worden naar ongeveer 600 liter, maar met de kleine kofferklep heb je daar weinig aan.
Varianten
De eerste BRZ kwam in 2012 op de markt, en er volgde een facelift in 2016. De Final Edition (genummerd van 1 tot 15 voor de Belux-markt) kwam in 2021 op de markt. Die kreeg een hardcore afstelling met een snoeiharde vering en demping, maar ook met krachtige Brembo-remmen. Je kan, bij wijze van uitspatting, voor een lederen bekleding kiezen en er is ook keuze tussen manueel en automaat. Zijn tweelingbroer, de Toyota GR86, is bijna copy-conform aan de BRZ en de geheel herziene 2022 uitvoering hiervan komt wel naar Europa.
Prijzen
Een BRZ is kostte in zijn laatste versie afgerond € 32.000. Op de tweedehandsmarkt is hij in België lastig te vinden en een de prijzige kant: voor een 8 jaar oud exemplaar wordt makkelijk € 17.000 gevraagd, mede door de schaarste. Recentere BRZ’s zijn in België zo goed als onvindbaar en in het zuiden van Europa aan de prijzige kant: gemiddeld zo’n €25.000 tot 27.000.
Design
Buitenzijde
Er is de lange snuit die zonder spectaculaire duik toch spits afloopt. Mooi uitgetekend zijn de bolle wielkasten aan weerszijden vooraan. De grille is weinig zeggend. Ook in silhouet zijn de wielkasten voor en achteraan prominent aanwezig en met het aflopende dak wordt een duidelijke coupé-stijl gehanteerd. De wielen op de hoeken gemonteerd en met zijn korte achterkant, met daarin joekels van uitlaten in de diffuser, is het duidelijk een coupé die ook in de VS indruk moet maken.
Binnenkant
Het interieur blinkt vooral uit in soberheid, afgezien van de duidelijk op sport gerichte stoelen en de sportpedalen. Er zijn weinig bergvakken, er is te veel goedkoop plastic en het multimediascherm loopt qua lay-out zo’n 20 jaar achter. Maar chauffeur en passagier zitten wel afgelijnd in hun eigen cocon, gescheiden door een hoge middentunnel.
Veiligheid
Hoewel Subaru veel geld heeft gestoken in zijn veiligheidspakket voor het hele gamma, is daar bij de BRZ nauwelijks iets van de te merken. Het blijft bij flinke ABS-remmen, prima veiligheidsgordels en een in te stellen stabiliteits- en tractiecontrole, maar een BRZ-rijder hoeft ook niet meer. Euro NCAP beoordeelde de auto niet, maar ga er maar vanuit dat de score naar moderne maatstaven niet al te goed was geweest.
Alternatieven
Natuurlijk is er de Toyota GR86, en die is als nagenoeg identieke auto wel iets makkelijker te vinden in onze contreien. Voorts is het zoeken naar een auto met een gelijkaardige architectuur. Het dichtst in de buurt komt de Mazda MX5 RF, met de automatisch wegklapbare hardtop en de sterkere 2.0-litermotor. Mocht de Nissan 370 Z nog leverbaar zijn, dan had die ook in het lijstje kunnen staan.