Sterke punten
- Nauwkeurig stuurgedrag
- Biedt plaats aan zeven personen
- Symmetrische vierwielaandrijving
Zwakke punten
- Niet beschikbaar met dieselmotor
- SUV-typische hoge emissies
- Optionele extra stoelen zijn erg klein
Subaru Tribeca Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Subaru Tribeca, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Subaru Tribeca
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
- Geschikt zowel voor gezinnen met kinderen als voor bestuurders die veel flexibiliteit van hun personenauto verwachten.
- Krachtige boxermotor met zes cilinders.
- Goede offroadcapaciteiten op halfverharde routes.
- Perfect ontwerp in combinatie met de beste functionaliteit.
- Hoog comfort en nauwkeurige besturing zorgen voor veel rijplezier.
Gegevens
Motor
Qua motoropties is de Tribeca minimalistisch: voor beide generaties is er alleen een zescilinder benzine boxermotor met MPFI (elektronisch gestuurde multipoint brandstofinjectie) beschikbaar. Een variant met diesel is niet leverbaar. In de tweede generatie werd de cilinderinhoud vergroot, waardoor het voertuig meer vermogen kreeg.
Subaru heeft beide generaties van de Tribeca uitgerust met zescilinder-benzinemotoren die de high performance urban SUV mogelijk maken. Dankzij het hoge koppel van 297 Nm bij 4.200 toeren accelereert de SUV goed. Dat levert veel rijplezier op. Als crossover is de Tribeca weliswaar lichter dan conventionele SUV's, waarvan het gemiddelde gewicht 2.215 kilogram bedraagt. Toch is het leeggewicht hoog. In combinatie met de boxermotor leidt dit tot een hoger verbruik van 12,3 liter per 100 kilometer. Voor deze voertuigklasse valt dit echter nog binnen de grenzen.
Ook wat betreft de versnellingspook is Subaru niet afgeweken van het oorspronkelijke model met de doorontwikkeling vanaf 2007. De tweede generatie is ook uitsluitend leverbaar met automaat. Een van de redenen hiervoor is dat de Tribeca is ontworpen voor de Amerikaanse markt. Daar zijn personenauto's met handgeschakelde versnellingen zeer zeldzaam.
Afmetingen
De Subaru Tribeca 3.6 Executive, geproduceerd vanaf 2008, is 4,87 meter lang, 1,88 meter breed en heeft een hoogte van 1,72 meter. Daarmee is hij langer dan andere middelgrote SUV's zoals de Hyundai Santa Fe. De breedte en hoogte zijn echter gemiddeld voor zijn voertuigklasse. Met zijn bodemvrijheid van 20 tot 21,3 centimeter is hij hoog genoeg om beschermd te zijn tegen grind bij het terreinrijden. De wielbasis bedraagt 2,75 meter.
De Executive-versie wordt geleverd met een derde zitrij, waardoor de Tribeca plaats biedt aan zeven personen. Deze optie is niet beschikbaar voor de Luxury en Comfort varianten. In de kofferruimte is plaats voor 525 liter bagage. Door de rugleuning van de achterbank neer te klappen, kan dit worden vergroot tot een enorme 1.671 liter. Met dit grote opslagvolume staat niets een nog langere reis in de weg.
De volgende technische gegevens hebben betrekking op de Subaru Tribeca 3.6 Executive:
Bouwperiode | 2008 – 201 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,87 m, 1,88 m, 1,72 m |
Wielbasis | 2,75 m |
Inhoud kofferruimte | 450 – 1.495 l |
Leeggewicht | 1.908 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.586 kg |
Cilinderinhoud | 3.630 cm³ |
Koppel | 350 Nm |
Topsnelheid | 207 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,9 s |
Tankinhoud | 64 liter |
Verbruik | 11,6 l/100 km |
CO2-uitstoot | 275 g/km |
Varianten
De SUV was vanaf de herfst van 2006 op de Nederlandse markt verkrijgbaar onder de aanduiding B9 Tribeca en werd in 2007 omgedoopt tot Subaru Tribeca. Vanaf 2007 werd hij verkocht in een herwerkte versie, waarin het ontwerp en de rijeigenschappen werden verbeterd in overeenstemming met de geuite kritiek.
In totaal zijn er drie uitrustingsniveaus voor de tweede generatie Tribeca: Comfort, Luxe en Executive. Alle drie de varianten hebben 245 pk, een cilinderinhoud van 3.000 m³ en een automatische vijfversnellingsbak.
Prijs
De nieuwprijs varieert afhankelijk van het gekozen model. De Tribeca 3.0R Comfort kostte bij de marktintroductie 57.240 euro. De Luxury-variant kostte vanaf 64.240 euro en het Executive-model kostte 68.240 euro. Als occasion is de Subaru Tribeca verkrijgbaar vanaf ongeveer 7.000 euro, afhankelijk van model en bouwjaar.
Design
Exterieur
De eerste generatie van de middelgrote SUV kreeg enige kritiek te verduren. Het interieurconcept met ruimte voor zeven personen werd geprezen, maar het ontwerp van het afgeronde front met driehoekig radiatorrooster wekte bij de introductie van het model in 2005 bij sommigen ongenoegen op. De auto is gebaseerd op de Subaru Legacy, maar heeft vijf deuren in plaats van vier.
De Subaru Tribeca is standaard uitgerust met opvallende 18-inch aluminium wielen, wat hem een premium uitstraling geeft. De volgende opties zijn beschikbaar als kleuren:
- Atlantic Blue
- Champagne Gold
- Metallic grijs
- Mahonie Rood
- Obsidian-Black
- Pearl White
- Titanium Silver
Interieur
Het design van het interieur is hoogwaardig en stijlvol. Hoge normen werden gehanteerd als maatstaf voor het vakmanschap en de gebruikte materialen. De snelheidsmeter en andere instrumenten zijn goed afleesbaar en overzichtelijk.
Als optionele uitrusting op de drie 3.0R-varianten biedt Subaru verwarmde lederen stoelen of de conventionele stoelbekleding met verwarmde stoelen voor bestuurder en voorpassagier. Optioneel kunnen de varianten "Comfort" en "Exclusive" worden uitgerust met een navigatiesysteem met achteruitrijcamera. Die wordt bediend via een aanraakscherm en was state-of-the-art ten tijde van de lancering.
Voor het vermaak van de achterpassagiers is in de hemel een groot scherm met dvd-speler ingebouwd. Bovendien beschikt het Exclusive-model over RSE (Rear Seat DVD Entertainment) en een infrarood hoofdtelefoon.
Veiligheid
De Tribeca biedt een hoog veiligheidsniveau voor zowel de bestuurder als de passagiers. Frontale en zijdelingse airbags en extra gordijnairbags vertragen de impact van de inzittenden bij een ongeval. ABS (antiblokkeersysteem) en EBD (elektronische remkrachtverdeling) verminderen het risico op ongevallen.
Alternatieven
Een alternatief van Subaru is bijvoorbeeld de Forester, die nu in zijn vijfde generatie verkrijgbaar is en een hybride motor heeft. Qua veiligheid en vierwielaandrijving doet hij niet onder voor de Tribeca. De Subaru XV, ook bekend als de "Crosstrek", is ook een goed alternatief dat indruk maakt met zijn prijs-prestatieverhouding.
Als je weg wilt kijken van Subaru, ben je misschien blij met de BMW X5. De Mercedes M-Klasse is een andere optie die qua prijs vergelijkbaar is met de Tribeca en die ook wordt gebouwd met een dieselmotor als alternatief voor de benzinemotor.