Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
subaru-vivio-l-01.jpg

Subaru Vivio

Interesse in een Subaru Vivio

Subaru Vivio tweedehands auto
Subaru Vivio dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Subaru Vivio - zuinige en compacte stadsauto

De Subaru Vivio is een kleine 5-deurs stadsauto die tussen 1992 en 2000 in Nederland werd verkocht. Deze auto is klein en compact, waardoor het een prima stadsauto is. Dankzij het lage gewicht is het een zuinig autootje, wat ook erg geschikt is als een betaalbare eerste auto. De lage aankoopprijs zie je wel terug in het interieur, wat heel basic is. De motor is met 44 pk ook niet zo heel sterk, maar daardoor rijdt deze Vivio wel heel zuinig. Perfect voor iedereen die een goedkope auto zoekt.

Het compacte model van de Subaru Vivio

De Subaru Vivio is een compacte, 5-deurs hatchback stadsauto die in maart 1992 door Subaru werd geïntroduceerd. Het model werd tot oktober 1998 door Subaru gemaakt en daarna vervangen door de Subaru Pleo. Door de kleine motor van 52 pk valt de auto in de compacte klasse. De auto rijdt zuinig en heeft lage maandlasten.

De naam "Vivio" is een verwijzing naar de cilinderinhoud van 660 cc. Als je dit in Romeinse cijfers schrijft (VI,VI,O), ontstaat het woord vivio. De naam is ook geïnspireerd door het woord "levendig". De Subaru Vivio was de opvolger van de Subaru Rex, die in de jaren zeventig werd geïntroduceerd. De Vivio was verkrijgbaar als 3- en 5-deurs model. Vanaf 1994 kon je ook een 2-deurs targa-topversie met de naam T-top bestellen. De T-top werd gebouwd door Takada Kogyo, een cabriospecialist die ook de Figaro en Silvia Varietta van Nissan heeft gemaakt.

Vivio en Van

Naast de gewone Vivio werd er ook een Vivio Van uitgebracht. Deze had een carburateur en een motor met een vermogen van 42 pk (31 kW). De Vivio voelt ruim aan, ondanks zijn kleine formaat. Dit komt door een relatief hoog profiel en grote ramen. Het is een van de lichtste kleine stadsauto's. Het gewicht ligt tussen de 650 kg en 700 kg, afhankelijk van de uitvoering.

Ondanks dat dit een kleine stadsauto is, biedt de Vivio toch plaats aan 4 personen. De voorstoel moet je dan wel redelijk ver naar voren zetten, dus als je heel lang bent dan werkt dat niet. Maar ben je niet zo lang, dan is er achterin wel ruimte te maken. Helaas stelt de kofferbak niet zoveel voor, dus je kunt er weinig in kwijt.

De Subaru Vivio werd gemaakt in de Subaru-cho fabriek in Ōta, Gunma, Japan. De nieuwprijzen begonnen ongeveer bij € 8.000. De auto wordt inmiddels niet meer in Nederland geleverd, maar je kunt nog wel een gebruikte Subaru Vivio vinden op de tweedehands markt.

Subaru Vivio en de Suzuki Alto

De Subaru en [Suzuki Alto] (/auto/suzuki/suzuki-alto/) zijn beide kleine compacte en betaalbare stadsauto’s. De Alto is al sinds 1979 op de markt, terwijl de Vivio in 192 werd geïntroduceerd. Deze 2 modellen zijn behoorlijk vergelijkbaar qua formaat en prestaties, maar er zijn ook verschillen. We vergelijken ze hier met elkaar.

De motor

Allereerst de motor. Zowel de Vivio als de Alto hebben een 4-cilinder motor. De Vivio heeft standaard een singlepoint injectie motor, terwijl de Alto een multipoint injectiesysteem heeft. De Alto heeft een cilinderinhoud van 539 cc. De Vivio heeft een cilinderinhoud van 660 cc en dat is dus wat groter dan de inhoud van de Alto. Beide auto’s hebben en handmatige 5-versnellingsbak en standaard voorwielaandrijving. Toch heeft de Alto 10 pk minder vermogen dan de Subaru Vivio.

Gewicht

Dan het gewicht. De Alto weegt zo’n 830 kilogram in de standaarduitvoering. De basisversie van de Subaru Vivio weegt 650 kilo. Dat is 150 kilo minder dan wat de Alto weegt. Dit zie je niet terug in het brandstofverbruik. De Alto verbruikt namelijk gemiddeld 5,7 l/100 km terwijl de Vivio 6 liter per 100 km verbruikt. De Alto is dus iets zuiniger dan de Subaru. Qua bagageruimte wint de Alto ook, want deze heeft ongeveer 50 liter meer dan de Vivio, die nauwelijks een kofferbak heeft.

Interieur

Zowel de Vivio als de Alto zijn sober aangekleed, om de auto’s goedkoop te houden. Beide auto’s hebben de verplichte kilometerteller en thermometer die de temperatuur van de motor weergeeft. Ze hebben ook allebei een neerklapbare achterbank, wat met name in de Vivio zorgt voor de broodnodige extra bagageruimte. De Alto heeft net als de Vivio standaard stoffen bekleding. Beide auto’s zijn afgewerkt met veel goedkoop ogend, hard plastic aan de binnenkant.

Conclusie

De Alto en de Vivio zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd. Dit geldt niet alleen voor de aandrijving, maar ook voor het uitrustingsniveau. Beide auto’s zijn goedkoop aan te schaffen en niet duur om in te rijden. De kofferbak van de Alto is wel wat groter dan van de Vvio en dat kan in deze klasse beste een groot pluspunt zijn. De Vivio heeft dan weer wat extra pk’s en dat is ook nooit weg natuurlijk.

Motoren

De Vivio was leverbaar met verschillende 4-cilinder motoren en diverse versnellingsbakken. Zo kon de Vivio geleverd worden met een ECVT transmissie, een elektronisch geregelde continu variabele transmissie. De motor is een SOHC 8-kleppen motor van 658 cc met een vermogen van 44 pk. Het multipoint-injectie model dat was uitgerust met ECVT had een vermogen van 64 pk (47 kW) en een koppel van 88 Nm.

De topsnelheid van deze motor ligt op 138 kilometer per uur, dus voor de snelweg is dat voldoende. Met deze motor rij je in 14,7 seconden van 0-100 km/u. Het gecombineerde brandstofverbruik ligt op 6 liter per 100 km, oftewel 1 op 17.

Uitrusting en opties

De Subaru Vivio is een eenvoudige, compacte auto met een hele basic standaarduitrusting. Denk bijvoorbeeld aan:

  • In delen neerklapbare achterbank
  • Bumpers in carrosseriekleur
  • Getint glas
  • Interval ruitenwissers

Er zaten weinig opties op de Vivio. Zo kon je voor een meerprijs kiezen voor metallic lak. Naast het gewone model van de Vivio waren er ook een 2-deurs Targa Top en een sportieve RX-R versie met een multipoint-injectiemotor.

De Subaru Vivio is een lichte, compacte en betaalbare auto

Deze superkleine Subaru Vivio is een compact autootje wat weinig weegt en weinig brandstof verbruikt. Daardoor is het een goedkope auto om in te rijden. Het model is leuk om als eerste auto te kopen, of om te gebruiken als klein stadsautootje. Parkeren is namelijk geen probleem dankzij de kleine afmetingen.