Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
suzuki-banner-l-01.jpg

Suzuki busje

Suzuki busje

Suzuki busjes staan bekend om hun compacte formaat en veelzijdigheid. Ze zijn ideaal voor als je in drukke, stedelijke omgevingen op zoek bent naar een goedkope manier om mensen of vracht te vervoeren. Lees meer

Highlights van Suzuki busjes

  • Leuke, vriendelijke verschijning
  • Best veelzijdig ondanks compacte afmetingen
  • Lage eigendomskosten

Welke Suzuki busjes zijn leverbaar?

Een Suzuki busje bij uitstek is zonder twijfel de Suzuki Carry. Het busje van de Japanse autobouwer is een van de meest iconische lichte bedrijfsvoertuigen. Het model is compact en wendbaar, waardoor het perfect geschikt is voor gebruik in stadsverkeer en manoeuvreren door smalle straatjes. De Carry is er met keuze uit verschillende carrosserievarianten, waaronder bestelwagen, pick-up en minibus. Daardoor is het een slimme keuze voor een breed scala aan zakelijke behoeften.

Modellen en uitvoeringen Suzuki busjes

Japanser dan de Suzuki Carry gaat het niet worden. Het compacte Suzuki busje is een kei car. Dat is een voertuigcategorie in Japan die valt binnen bepaalde vastgelegde afmetingen en vermogen. Eigenaren betalen dan minder belasting en een lagere verzekeringspremie over het voertuig.

De Suzuki Carry is een busje dat valt binnen de eisen van een kei car. En kijkend naar de Carry snap je dat ook wel. In feite is het busje een vierkant blok met wielen eronder en wat ruiten erin. Dat is natuurlijk gedaan om zoveel mogelijk ruimte te creëren binnen de beperkte beschikbare afmetingen.

Het eerste Suzuki busje verscheen in 1961 met de gedachte om een goedkoop alternatief te bieden voor de bestaande busjes. De Suzuki werd niet alleen in het thuisland Japan een groot succes. Overal ter wereld, weliswaar onder andere namen, viel het busje in de smaak.

Er verschenen talloze generaties van het Suzuki busje, echter vanaf de latere generaties konden wij in Nederland ook kennismaken met de Carry. Hij was er als bestelbusje, maar ook met meer zitplaatsen zodat meer dan twee personen mee konden. Zelfs versies met een open laadbak, zoals je die wellicht nog kent van plantsoendiensten, waren beschikbaar.

De Suzuki busjes werden aangedreven door een kleine motor, die vlak onder de bank van de cabine was geplaatst. Welke motor is afhankelijk van de uitvoering en versie. Er waren eindeloze combinaties mogelijk. De motorinhoud van de drie- en viercilindermotoren varieerde van 539 cc tot 970 cc. De krachtbron was vrijwel altijd gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met vier of vijf versnellingen. Ook kon de Carry besteld worden met vierwielaandrijving.

Wat de Carry echt onderscheidt, is – afgezet tegen zijn bescheiden formaat – zijn indrukwekkende laadvermogen. Afhankelijk van het specifieke model en de configuratie mag dit busje tot wel 600 kg vervoeren, wat hem ideaal maakt voor het leveren van goederen, het verplaatsen van materiaal, het vervoer van mensen en zelfs kleine verhuizingen.

Wat betreft veiligheid hoef je niet zoveel te verwachten van het Suzuki busje. Aan boord zijn geen airbags of veiligheidssystemen en aan een Euro NCAP crashtest is de Carry nooit onderworpen. Een graadmeter is de vergelijkbare ASEAN NCAP (New Car Assessment Program for Southeast Asia) waar het busje nul sterren behaalde; het gevolg van de zeer beperkte veiligheidsvoorzieningen. Het ontbreekt de Carry vaak aan airbags en stabiliteitscontrole, wat de bescherming van inzittenden en de voertuigstabiliteit in noodsituaties beperkt. Bovendien biedt de carrosserie van de Carry niet de gewenste bescherming bij frontale botsingen en beveiliging tegen zijdelingse aanrijdingen, waardoor de algehele veiligheidsscore laag uitvalt.

Suzuki produceert de Carry nog steeds, echter louter voor de Aziatische markt. Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat de veiligheidseisen voor voertuigen op de Europese wegen streng zijn. Het is het niet waard voor Suzuki om de Carry te voorzien van allerlei veiligheidssystemen, dan zou de auto simpelweg te duur worden.

Hoeveel kost een busje van Suzuki?

Nieuwprijzen

Toen het Suzuki busje nog nieuw in Nederland werd verkocht, kostte hij omgerekend bijna 10.000 euro. Inmiddels kun je geen Suzuki busjes meer nieuw kopen in Nederland, omdat Suzuki ze alleen nog maakt voor de Aziatische markt. Maar om je een indruk te geven: de laatste generatie van de Carry kost in Azië omgerekend 8.500 euro.

Prijzen voor occasions

Omdat Suzuki de busjes niet meer nieuw levert in Nederland, ben je aangewezen op de occasionmarkt voor een Carry. Echter zijn ze redelijk zeldzaam geworden. Niet alleen in Nederland, in héél Europa is er nog maar een handjevol van te vinden. Je moet dus goed zoeken en hopen dat er ergens eentje opduikt. Anderzijds heeft dat natuurlijk ook gevolgen voor de prijzen van de busjes. Er staan exemplaren te koop voor zo rond de 10.000 euro. Dit zijn dan wel zeer nette exemplaren.

De reden dat ze zo populair zijn geworden is door de opkomst van de camper. Veel mensen zien in de Suzuki Carry een ideale camper. En daar valt natuurlijk wel wat voor te zeggen: hij biedt relatief veel ruimte, is zuinig en betrouwbaar.