Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Suzuki-ignis-hybrid-allgrip-2020 (6).jpeg

Suzuki Ignis

1 / 6
Suzuki-ignis-hybrid-allgrip-2020 (6).jpeg
Suzuki-ignis-hybrid-allgrip-2020 (1).jpeg
Suzuki-ignis-hybrid-allgrip-2020 (2).jpeg
Suzuki-ignis-hybrid-allgrip-2020 (3).jpeg
Suzuki-ignis-hybrid-allgrip-2020 (4).jpeg
Suzuki-ignis-hybrid-allgrip-2020 (5).jpeg

Sterke punten

  • verbruikt weinig
  • opvallende styling
  • vierwielaandrijving op een kleine stadsauto

Zwakke punten

  • hybride aandrijving maakt hem duurder
  • korte zitting voorzetels
  • schokkerig rijgedrag

Suzuki Ignis Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Suzuki Ignis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.9 - 15s
Maximumsnelheid:155 - 185 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):89 - 174 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.2 - 6.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3615 x 1595 x 1525 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:204 - 1100 liter
Aanhangergewicht:420 - 520 kg

Kekke stadsauto

De Suzuki Ignis is een oude bekende. Althans wat de naam betreft, want de Ignis zat begin jaren 2000 al eens in het Suzuki-gamma, als drie- en vijfdeurs. Tegenwoordig is hij terug, louter als vijfdeurs met wat aparte looks en zelfs voorzien van vierwielaandrijving.

Interesse in een Suzuki Ignis

Suzuki Ignis tweedehands auto
Suzuki Ignis nieuwe auto
Suzuki Ignis dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De sympathieke Suzuki Ignis is een kleine allesdoener. Hij komt daarbij ook nog eens in de schijnwerpers vanwege zijn lage verbruik vanwege zijn lage gewicht.

  • Opvallend is hij wel, met zijn brede heupen en erg verticale bouw. Hij doet daarmee wat denken aan de Suzuki Carry-bestelwagentjes van destijds die ook hoger leken dan ze breed waren.

  • De optionele vierwielaandrijving is uniek in het segment. Het zorgt ervoor dat het weggedrag verbetert en wie graag wat ruiger terrein opzoekt moet niet direct een zware SUV aankopen.

Alle belangrijke gegevens over de Suzuki Jimny

Motoren

Eén motorisatie is er voor de Ignis. Het gaat om de 1.2 Hybrid, waarbij een benzinemotor gecombineerd wordt met een (milde) hybride aandrijving en zo een **totaal vermogen van 83 pk **bekomen wordt. De manuele versie verbruikt 4,1 l/100 km en 96 g/km CO2, de automaat doet met 4,6 l/100 km een beetje minder goed. Al moeten we al ver gaan zoeken om een vierwielaangedreven auto te vinden die even goed doet qua verbruikscijfers. De vierwielaangedreven Ignis is overigens alleen met manuele versnellingsbak beschikbaar.

Afmetingen

Zoals we al vermeldden is de Suzuki Ignis een kleine stadsauto. 3,7 meter lang is hij en tel daarbij op een goeie 1,66 meter breedte en 1,60 meter hoogte. De wielbasis bedraagt 2,43 meter. Verwacht geen wonderlijke laadruimte bij deze stadsrakker, 267 liter is het meeste wat je kan laden. De automaat doet het om een of andere duistere reden met slechts 260 liter, de vierwielaangedreven versie kan slechts 204 liter laden. Met de achetrbank neer stijgt dat laadvermogen tot 1.100 liter. De GL krijgt standaard vijf zitplaatsen, de GL+ en GLX doen het met vier iets ruimer bemeten plaatsen.

Uitvoeringen

Hij mag dan maar één motorversie hebben, de Ignis maakt wel gebruik van dezelfde uitrustingsniveaus als zijn grotere broeders; namelijk de GL, GL+ en GLX. De eerste omvat al manuele airco en Bluetooth en DAB radio, de middelste doet daar onder andere nog verwarmde buitenspiegels bovenop. De GLX krijgt ook nog eens Cruise control, automatische airco en een keyless start systeem.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De basisprijs van zo’n Ignis begint bij 19.999 euro, da’s inderdaad een psychologische grens. Voor dat geld heb je een 1.2 GL Hybrid met voorwielaandrijving en maneuele versnellinsgbak. De duurste versie is de 1.2 GLX Hybrid Allgrip voor 24.899 euro.

Design-highlights en interieur

Stoer is het woord om deze Ignis te omschrijven. Ook al met hij slechts een duim groot, toch is er iets dat hem een stoere uitstraling geeft. Zijn het de doorgedrukte koplampen, of is het de achterkant met de uitgeklopte wielkassen en de wielen die achteraan verder naar buiten lijken te staan dan vooraan? Vooraan krijgt hij alvast nog een diffusor die met wat fantasie doet denken aan een - veilige - bull bar.

Makkelijk instappen

De hoge instap is een troef die vooral de mensen die minder goed te been zijn zullen apprecieren. Daarbij hoort ook een hoge zit, met een goed overzicht op het verkeer rondom. Het gevoel van ruimte in deze kleine stadsauto zit goed, zowel vooraan als achteraan is er ruimte genoeg. De kleine kofferruimte is toch handig dankzij zijn rechte vormen.

Rijhulp en veiligheid

6 airbags, LED-dagrijverlichting in het kwadraat, de Ignis doet al van bij de basisversie zijn best om de veiligheid te waarborgen. Nochtans is dat niet voldoende om de botsproeven te doorstaan, slechts drie sterren kreeg de Ignis in 2016. Daarbij viel vooral de lage score (25%) van de veiligheidshulpmiddelen op.

Alternatieven

Het grote alternatief voor de Suzuki Ignis was jarenlang de Fiat Panda 4x4. Tegenwoordig is de versie die het dichtst aanleunt bij een 4x4 de Fiat Panda Cross, al heeft die gewoon voorwielaandrijving gecombineerd met de looks van een terreinwagen. Je kan dan nog het best gaan kijken naar een Hyundai Kona of Mazda CX-3, al spelen die al in een andere klasse dan deze Ignis.

FAQ

Met hoeveel deuren is de Ignis te verkrijgen?
De Ignis van de huidige generatie is altijd een vijfdeurs. Voorheen, in het jaar 2000, kon je de Ignis ook als driedeurs kopen.
Kan je hybride rijden met een Ignis?
De Ignis is tegenwoordig altijd voorzien van een hybride 1.2 motor. Tussen 2016 en 2020 was hij er ook met een atmosferische versie van de 1.2 zonder elektromotor als hulp.
Kan je gaan offroaden met de Ignis?
Suzuki biedt de Ignis aan met 4x2 voorwielaandrijving en 4x4 vierwielaandrijving. Gezien zijn korte overhangen en zijn lage gewicht trekt hij zich in zijn 4x4-versie best uit de slag op oneffen terrein.

Beoordelingen voor Suzuki Ignis

14 Beoordelingen

4,2