Sterke punten
- Goede rijeigenschappen
- Goede bouwkwaliteit
- Best grote bagageruimte …
Zwakke punten
- … maar de opening is wel krap
- Niet de zuinigste in zijn klasse
- Zicht rondom kan beter
Interesse in een Suzuki Kizashi
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
- Aansprekende, sportieve rijeigenschappen
- Goede bouwkwaliteit en betrouwbaarheid
- Voor het segment rijk uitgerust
- Grote bagageruimte
Technische gegevens
Motorisatie
De Suzuki Kizashi was uitsluitend leverbaar met een 131 kW (178 pk) sterke 2,4-liter viercilinder benzinemotor. Wel is er keuze uit een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen en een CVT-automaat. Dat is een zogenaamde ‘traploze’ automaat, zonder versnellingen en daardoor een meer vloeiende overbrenging. In het geval van de automatische transmissie had de Suzuki Kizashi ook vierwielaandrijving, terwijl voorwielaandrijving de standaard was. Hoewel de motor niet zo krachtig was als ‘echte’ sportuitvoeringen van andere merken, bood de Suzuki Kizashi dankzij zijn aansprekende rijeigenschappen wel bovengemiddeld sportieve prestaties.
Afmetingen
De Suzuki Kizashi is ongeveer 4,6 meter lang, 1,8 meter breed en 1,5 meter hoog. De wielbasis meet precies 2,7 meter. De draaicirkel is met 11 meter gemiddeld voor een auto van dit formaat. De bagageruimte van de Suzuki Kizashi heeft een inhoud van 461 liter, wat best veel is voor een sedanmodel in dit marktsegment. Een praktisch nadeel is wel dat de opening van de bagageruimte aan de kleine kant is.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Suzuki Kizashi | |
---|---|
Marktintroductie | 2010 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,65 x 1,82 x 1,47 m |
Wielbasis | 2,70 m |
Inhoud bagageruimte | 461 l |
Ledig gewicht | 1.395 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.000 kg |
Cilinderinhoud | 2.393 cm3 |
Vermogen | 131 kW (178 pk) |
Koppel | 230 Nm |
Topsnelheid | 205-215 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,8-7,8 sec |
Tankinhoud | 63 l |
Verbruik | 7,9-8,3 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 183-191 g/km |
Varianten
In Nederland was de Suzuki Kizashi slechts leverbaar in één uitvoering, de Sport. In andere landen had je daarnaast ook nog een ‘naamloos’ basismodel en een wat luxere Sport SLS-uitvoering. De Suzuki Kizashi Sport was daarmee het ‘middenmodel’ van het aanbod. De enige keuze die je als koper had was een handgeschakelde transmissie of een automaat, want er was ook maar één motorvariant. Samen met de automaat kreeg je ook vierwielaandrijving.
Prijzen
De Suzuki Kizashi had in Nederland een nieuwprijs van 30.000 euro. Dat was veel voor een Suzuki, maar keurig marktconform ten opzichte van vergelijkbare auto’s van andere merken. Toch hield deze prijs, samen met het relatief hoge brandstofverbruik, blijkbaar veel kopers tegen. De Suzuki Kizashi was geen verkoopsucces. Dat betekent wel dat je met een Suzuki Kizashi tegenwoordig wel een exclusieve auto hebt, die tegelijkertijd een verstandige aankoop is en die ook nog fijne rijeigenschappen heeft. Door zijn onbekendheid vallen de prijzen van een Suzuki Kizashi occasion bovendien erg mee. Al voor zo’n 9.000 euro heb je een prima exemplaar, zij het met een relatief hoge kilometerstand. Dat hoeft gezien de betrouwbaarheid van het model echter geen probleem te zijn. De prijzen lopen op tot zo’n 17.000 euro voor een laat exemplaar met relatief weinig kilometers. Dat bedrag is nog steeds niet al te veel ten opzichte van vergelijkbare auto’s van andere merken.
Design
Buitenkant
De Suzuki Kizashi is een middelgrote sedan, maar destijds een van de grootste modellen die Suzuki in Nederland aanbood. De Suzuki Kizashi heeft een design met een duidelijk Aziatische uitstraling. Dynamische lijnenverwijzen naar de aansprekende rijeigenschappen, maar tegelijkertijd is het geheel wat anoniem. Ook dat droeg niet bij aan het (gebrek aan) verkoopsucces. Vanwege de vrij korte productieperiode (2010-2016) heeft de Suzuki Kizashi nooit een facelift ondergaan en er was (in Nederland) ook maar één uitvoering. Het enige verschil in uiterlijk tussen verschillende exemplaren zit ’m in de keuze van carrosseriekleur en wielen.
Binnenkant
De Suzuki Kizashi heeft een vrij doorsnee interieur voor een Suzuki uit deze periode. Enkele vloeiende lijnen in het dashboardontwerp sluiten aan op het exterieurdesign. Standaard is het interieur van de Suzuki Kizashi vooral zwart, maar er stonden ook lichte interieurs op de optielijst. Je kon het dashboard zelfs laten uitvoeren met houtimitatie, maar zeker in Europa is dat altijd een zeldzame optie gebleven. Het luxeniveau van de Suzuki Kizashi is vrij gemiddeld, al heeft het model voor zijn tijd best een rijke uitrusting ten opzichte van concurrenten in dezelfde prijsklasse.
Veiligheid
Opvallend genoeg is de Suzuki Kizashi nooit getest door veiligheidsinstituut Euro NCAP, maar wel door de ANCAP. Dat is de Australische en Nieuw-Zeelandse tegenhanger van de Europese organisatie, die min of meer dezelfde vereisten hanteert. Bij de ANCAP behaalde de Suzuki Kizashi een uitstekende, maximale score van vijf sterren. Destijds maakte het model indruk met standaard stabiliteitscontrole en zij-airbags over de volle lengte. Dat waren in dit segment nog geen vanzelfsprekendheden. Actieve veiligheidssystemen die een ongeval kunnen voorkomen – en tegenwoordig gemeengoed zijn – waren er echter nog niet.
Alternatieven
De Suzuki Kizashi is een model in de middenklasse. Een segment waar Suzuki tot dan toe nog nauwelijks actief was geweest. In deze middenklasse stond de Suzuki Kizashi tegenover veel concurrenten. Nederland is echter niet echt een sedanland. Er zijn weinig concurrenten met dezelfde afmetingen. Een sedan in dezelfde prijsklasse is al gauw een slag groter.
Onder meer de Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Laguna, Skoda Octavia, Toyota Avensis en zelfs bepaalde uitvoeringen van de Volkswagen Passat vielen in dezelfde prijsklasse. Deze modellen waren wel wat groter dan de Suzuki Kizashi, terwijl de Suzuki in ruil daarvoor wat meer de nadruk legde op sportiviteit. Ook had de Suzuki Kizashi ondanks zijn compactere buitenmaten een grote bagageruimte, die weinig onderdeed voor de meeste concurrenten.
Kijken we naar de sportievere rijeigenschappen, dan zijn ook modellen zoals de Audi A4, BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse vergelijkbaar. Qua prijsniveau moet je dan wel vooral de basismodellen van deze auto’s ter vergelijking nemen. Met sterkere motoren en/of meer luxe aan boord worden deze Duitse concurrenten al snel veel duurder dan de Suzuki Kizashi.
Ten opzichte van zijn concurrenten biedt de Suzuki Kizashi een vrij beperkt aanbod, aangezien er slechts één motor leverbaar was. Daarentegen was het model wel standaard rijk uitgerust, met ook zaken die bij concurrenten vaak nog optioneel waren.