Sterke punten
- Off-roadprestaties
- Betaalbaar
- Leuk design
Zwakke punten
- Rumoerig
- Niet erg comfortabel of ruim
- Roest
Suzuki Samurai Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Suzuki Samurai, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Suzuki Samurai
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
Ondanks zijn compacte formaat is de Suzuki Samurai een volwaardige terreinwagen: inschakelbare vierwielaandrijving, een lage gearing en natuurlijk voldoende bodemvrijheid. Bovendien kom je veel minder snel vast te zitten in zand of modder dankzij zijn lage gewicht.
Het is duidelijk waar de huidige Suzuki Jimny zijn designinspiratie heeft gehaald als je naar de Samurai kijkt: de blokvorm is bijna één op één overgenomen, na een iets rondere vorm te hebben toegepast op de vorige generatie Jimny. Het staat de Samurai nog altijd erg goed.
En in tegenstelling tot de nieuwe Jimny, die zijn waarde erg goed behoudt, kan je de Samurai voor niet al te veel geld vinden. Voor zo’n 5.000 euro heb je een exemplaar in redelijk goede staat.
Alle belangrijke gegevens over de Suzuki Samurai
Motoren
In zijn thuisland is de Suzuki Samurai een kei car met een kleine driecilinder van 550 of 660 cc, maar op de internationale markt kreeg het model een 1,3 liter-viercilinder van 64 tot 69 pk, afhankelijk van het bouwjaar. Die motor was gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak die in lage gearing kon worden geplaatst. Inschakelbare vierwielaandrijving was uiteraard standaard. Snel of zuinig was de Samurai niet, maar je kon er wel mee op de snelweg dankzij zijn topsnelheid van 140 km/u.
Er was ook een 1.9 diesel die in de Spaanse Santana-fabriek werd gebouwd. De motor kwam van Peugeot en ontwikkelde 63 pk, voor een topsnelheid van 130 km/u.
Afmetingen
De Suzuki Samurai is 3,44 meter lang, 1,53 meter breed en 1,68 meter hoog, met een wielbasis van 2,03 meter. Een zeer compacte auto dus, met standaard vier zitplaatsen, maar heel wat exemplaren zijn als lichte vracht uitgevoerd. De Samurai woog zelf maar een kleine 1.000 kilo, waarmee hij veel minder snel vast kwam te zitten in het terrein dan de grotere Jeeps of Land Rovers. Met de vier zitplaatsen overeind had je maar een piepkleine koffer, nog een reden waarom ze vaak werden weggelaten.
Uitvoeringen
Je kon de Suzuki Samurai als afgesloten 4x4 met hardtop krijgen, of als cabrio, waarbij de kleine terreinwagen ook een pick-up werd met als enige bescherming tussen je rug en de elementen een lapje stof.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Je vindt al een Suzuki Samurai voor minder dan 4.000 euro, maar dan gaat het meestal om zwaar gebruikte exemplaren. Het aanbod wordt ruimer en aantrekkelijker vanaf 6.000 euro. De kilometerstanden zijn vaak niet zo hoog, dit is geen model om mee te kilometervreten, maar het ruwe terreinwerk laat wel degelijk zijn sporen na. Let ook op voor roest, die kon ophopen onder tapijten in het interieur, de scharnieren en rond de ramen. De duurste modellen worden aangeboden voor zo’n 15.000-20.000 euro.
Design-highlights en interieur
De Samurai is een echt blokkendoosje, het is duidelijk waar de inspiratie vandaan komt voor de huidige Jimny. Het was een evolutie van de eerste generatie Jimny uit de jaren ‘70, die dan weer gemodelleerd was als een kleine Jeep. De Samurai werd groter en breder, met de bedoeling hem te exporteren naar de buitenlandse markt, wat ook lukte met succes. Je kon de Samurai kopen met een hardtop of een cabriodak. Hij had remschijven vooraan en trommelremmen achteraan, terwijl het internationale model ook een rolbeugel kreeg. Bladveren waren standaard, de Samurai met schroefveren kwam niet naar Europa.
Spartaans
Aan boord mag je niet te veel luxe verwachten in de Suzuki Samurai, al kregen de Europese versies wel een zachtere ophanging, andere kleuren voor het interieur en tapijt - al zorgt dat laatste net voor meer roestvorming. De tellers zijn simpel en overzichtelijk, je had twee versnellingspoken (eentje voor de versnellingen en eentje voor de vierwielaandrijving en lage gearing in te schakelen) en de instelmogelijkheden van de stoffen zetels waren beperkt. De ruimte achterin is erg beperkt: je moet kiezen tussen achterzetels of een koffer.
Rijhulp en veiligheid
Van airbags heeft de Suzuki Samurai niet gehoord. De eerste modellen hadden zelfs geen veiligheidsgordels voor de achterzetels. In de VS kreeg Suzuki het aan de stok met Consumer Reports, dat beweerde dat de Samurai erg gemakkelijk rolde bij het nemen van een scherpe bocht, maar uitsluitsel is er nooit geweest over die zaak, die achter gesloten deuren is afgehandeld.
Alternatieven
Als je op zoek bent naar een klassieke terreinwagen, zou je ook een oude Jeep Wrangler kunnen nemen. Die zijn vanaf zo’n 10.000 euro te koop. De andere oudgediende is natuurlijk de Land Rover Defender, daar betaal je zeker 15.000 euro voor als het een redelijk exemplaar moet zijn. Een oude Mercedes G-Klasse is nog iets kostbaarder, die zijn meestal pas vanaf 20.000 euro te vinden.