Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
36.jpg

Suzuki Swift

1 / 13
36.jpg
39.jpg
42.jpg
43.jpg
44.jpg
45.jpg
47.jpg
49.jpg
53.jpg
74.jpg
79.jpg
Swift Sport tweedehands.jpg
tweedehands Swift Sport.jpg

Sterke punten

  • Geslaagd design
  • Zuinige motoren
  • Japanse betrouwbaarheid

Zwakke punten

  • Beperkte elektrificatie van de motoren
  • Harde plastics in het interieur
  • (Nog) geen ‘Sport’-uitvoering van de nieuwe generatie

Suzuki Swift Een overzicht

4,3 (103 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Suzuki Swift, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.1 - 14.2s
Maximumsnelheid:160 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):88 - 175 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.9 - 7.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3760 x 1690 x 1495 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:210 - 980 liter
Aanhangergewicht:405 - 535 kg

Suzuki Swift: lichtgewicht met karakter

De Swift is de vijfdeurs B-segment hatchback van het Japanse merk Suzuki. Naast een volledig nieuw design pakt de 2024-generatie uit met een beperkt gewicht en zuinige motoren, zelfs met een uiterst beperkte elektrificatie (12V MHEV). Lees verder

Interesse in een Suzuki Swift

Suzuki Swift tweedehands auto
Suzuki Swift nieuwe auto
Suzuki Swift dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Gloednieuw model, gelanceerd in 2024
  • Relatief betaalbare instapprijs
  • Licht en zuinig
  • Ook verkrijgbaar als 4x4

Belangrijke gegevens

Motoren

De Suzuki Swift is verkrijgbaar met een keuze uit drie motorisaties, waarbij telkens gebruikgemaakt wordt van een 1.2 liter driecilinder benzine met 12V micro hybride elektrificatie.

De instapversie is een 82 pk en 112 Nm sterke versie van de 1.2 met voorwielaandrijving, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Officieel verbruikt hij volgens de WLTP-cyclus 4,4 liter benzine per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 98 g/km.

Heb je liever geen handgeschakelde auto, dan kan je in de Swift-catalogus kiezen voor dezelfde 1.2 liter grote driecilinder met 82 pk en voorwielaandrijving, maar dan wel gekoppeld aan een zestraps automaat. Die verbruikt iets meer, met 4,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 106 g/km volgens de officiële WLTP-cyclus. Deze aandrijving is niet verkrijgbaar in het basisuitrustingsniveau ‘GL’, maar enkel als beter uitgeruste GL+ of GLX.

Een unicum in het segment is de vierwielaangedreven uitvoering op basis van dezelfde 1.2 liter grote driecilinder. Deze versie is enkel verkrijgbaar in het uitrustingsniveau GL+ en is ideaal voor wie vaak in de Ardennen of andere heuvelachtige streken vertoeft en zich geen zorgen wil maken om een gebrek aan grip. Het 4x4-systeem is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak en deze combinatie verbruikt officieel 4,9 liter per 100 km.

Afmetingen

De Suzuki Swift is met zijn lengte van 3,86 meter een compacte auto, maar zijn vijfdeurs koetswerk zorgt er ook voor dat hij praktisch is om passagiers mee te nemen. De bagageruimte is met een volume van 265 liter eerder beperkt, maar door de achterbank neer te klappen, kan er tot 980 liter vervoerd worden. De vierwielaangedreven versie wijkt omwille van zijn extra bodemvrijheid iets af van de andere versies wat de hoogte betreft, met 3cm extra.

De Suzuki Swift is vooral ook licht, met een basisgewicht van 919 kg, wat een uitzonderlijke waarde is voor een moderne auto, zelfs in een compacter segment. Dat zorgt er samen met de zuinige driecilinder voor dat het verbruik in de realiteit beperkt blijft, al moet je je niet verwachten aan flitsprestaties.

Afmetingen
Lengte (m) 3,86
Breedte (m) 1,73
Hoogte (m) 1,49 (1,52 voor de 4x4)
Wielbasis (m) 2,45
Leeggewicht (kg) Vanaf 919 kg

Uitvoeringen

De nieuwe generatie van de Suzuki Swift is begin 2024 gelanceerd en is voorlopig verkrijgbaar in drie verschillende uitrustingsniveaus: GL, GL+ en GLX, elk met hun eigen uitrusting.

Het basisniveau GL biedt standaard onder andere manuele airco, elektrische ruiten voor en achter, DAB radio/navigatie met 9-duim lcd-scherm en Apple CarPlay/Android Auto, een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control en een uitgebreide reeks veiligheidsvoorzieningen. Kijk je in de Swift-catalogus naar het uitrustingsniveau GL+, dan zie je dat die bovenop de uitrusting van de GL ook een in hoogte verstelbare bestuurderszetel en zetelverwarming vooraan biedt, 16-duims aluminium velgen krijgt en donker getinte ruiten achteraan. Het topniveau GLX doet daar nog een aantal extra’s bovenom, zoals een automatische airco en elektrisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels.

In tegenstelling tot de vorige generatie van de Swift is er bij de gloednieuwe (voorlopig) geen sprake van een sportieve uitvoering. Het is ook niet geweten of die er in de toekomst zal zijn of niet.

Prijzen

Ondanks een mooie standaarduitrusting en een reeks nieuwe, wettelijk verplichte veiligheidstechnologieën blijft de Suzuki Swift redelijk betaalbaar in vergelijking met de concurrenten in zijn segment. De basisversie staat in de catalogus aan een prijs vanaf € 21.999. De GL+ moet € 1.500 extra kosten (€ 23.499) en de GLX nog eens € 1.000 extra (€ 24.499). De vierwielaangedreven GL+ kost je minimaal € 24.999. Opties zijn er niet, behalve de verschillende kleuren waar je uit kan kiezen. Er zijn wel een aantal accessoires om je Swift te personaliseren.

De Suzuki Swift gaat al heel wat generaties mee en dus zijn er vrij veel tweedehands modellen van verschillende generaties te vinden. Kijken we echter naar de tweedehandsprijzen van de vorige generatie, die gebouwd werd tussen 2017 en 2024, dan zien we dat de tweedehandsprijzen relatief hoog blijven. Reken op minimaal € 9.000 voor de oudste en meest betaalbare modellen. Voor een 140 pk sterke ‘Sport’ die tot de verbeelding spreekt van liefhebbers, moet je minstens € 15.000 veil hebben. Reken voor een in ons land zeldzame versie met 4x4 op minimaal hetzelfde bedrag als voor een Sport.

De Suzuki Swift is dankzij zijn bescheiden motor, beperkte vermogen en uitstoot en lage gewicht in alle gewesten fiscaal voordelig in te schrijven en de jaarlijkse verkeersbelasting is ook beperkt. Omdat de te betalen belastingen in een aantal gevallen afhangen van de specifieke uitvoering met de daarbij horende CO2-uitstoot, check je best voor je een specifiek exemplaar koopt hoeveel je precies zal betalen.

Design

Buitenzijde

Het koetswerkdesign was bij de laatste paar generaties van de Suzuki Swift altijd een verkoopargument. Sommige mensen beschouwden hem als de Japanse Mini-uitdager. Ook bij de nieuwste generatie staat het design nog steeds hoog aangeschreven, al is het misschien iets minder uitgesproken als bij de eerdere generaties. Zeker nu er voorlopig geen sprake lijkt van een sportief uitgedoste ‘Sport’.

Binnenzijde

Suzuki wilde zijn Swift betaalbaar houden, en dat is een beetje te zien aan de materiaalkeuze binnenin, waarbij soms harde plastics gebruikt worden. Toch is het design over het algemeen fris en modern, met onder andere een relatief groot infotainmentscherm.

Veiligheid

De Swift van de nieuwste generatie is net gelanceerd en dus zijn er begin 2024 nog geen onafhankelijke resultaten van de crash- en veiligheidstests van de onafhankelijke organisatie EuroNCAP. Alles lijkt er echter op te wijzen dat de Swift een veilige auto is, met een stevige veiligheidsuitrusting.

Alternatieven

Het segment van de compacte stadswagens (het B-segment) is niet meer zo uitgebreid als het vroeger was, omdat een aantal merken het links laten liggen ten voordele van grotere wagens en SUV’s die meer winst opleveren. De nieuwe Citroën C3 is echter een stevige concurrent, die ook nog eens een lagere catalogusprijs biedt, net als de Mazda 2, de Renault Clio of de ‘low-budget’ Sandero van Dacia. De Hyundai i20, Opel Corsa, de Peugeot 208 en Skoda Fabia zijn dan over het algemeen weer iets duurder qua catalogusprijs.text in bold

FAQ

Sinds wanneer is de Suzuki Swift op de markt?
De nieuwste generatie van de Suzuki Swift kwam in 2024 op de markt. Suzuki gebruikt de naam Swift echter al sinds het begin van de jaren ‘80. De nieuwste Swift is ondertussen al de zevende generatie van het model.
Komt er ook van de nieuwe generatie een ‘Sport’?
Hoewel er bij de voorbije generaties van de Suzuki Swift steeds een sportieve variant was met een hoger vermogen, een specifieke aankleding en een scherper sturend onderstel, is een sportuitvoering van de nieuwe generatie nog niet bevestigd en is het niet zeker of die er al dan niet komt.

Meer informatie

Modelvarianten