Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Swift 3.jpg

Suzuki Swift Sport

1 / 4
Swift 3.jpg
Swift 4.jpg
Swift 1.jpg
Swift 2.jpg

Sterke punten

  • Speels rijgedrag
  • Levendige motor
  • Aanvaardbaar geprijsd

Zwakke punten

  • Stabiliteit rechtuit
  • Lawaai interieur
  • Beperkte koffer

Suzuki Swift Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Suzuki Swift, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.1 - 14.2s
Maximumsnelheid:160 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):88 - 175 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.9 - 7.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3760 x 1690 x 1495 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:210 - 980 liter
Aanhangergewicht:405 - 535 kg

Betaalbaar speelgoed

Op het moment dat deze regels worden geschreven, is de Suzuki Swift in België (tijdelijk) niet meer leverbaar. Dat is bijzonder jammer, want de Japanner is met name als Swift Sport een heerlijk speelse auto. Als het wat minder sportief moet, is hij bovendien een betrouwbare kompaan voor de dagelijkse verplaatsingen.

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Suzuki Swift krijgt al de helft van zijn leven het etiket Japanse Mini opgekleefd, maar eigenlijk is hij qua afmetingen meer mini dan de Mini zelf. Dat hoeft niet tot een benepen interieur te leiden: vier mensen kunnen probleemloos mee.

  • De Suzuki Swift is een levendige auto, vooral als sportievere Sport-versie. Die maakt gebruik van een mild-hybride 1.4 l turbomotor, die naast vlot ook zuinig is.

  • Suzuki België geeft de Swift een garantiepakket van vijf jaar mee. Hoe dan ook staat deze Japanse constructeur bekend voor zijn solide autootjes, dus verwacht die niet aan te moeten spreken.

  • De Swift Sport troeft soms zelfs duurdere concurrenten af op vlak van prestaties. Dat doet hij niet omdat hij sterker is, maar wel omdat hij lichter is.

Belangrijke gegevens

Motoren

Om naar Europa te blijven exporteren, moest Suzuki bij hoogdringendheid de CO²-uitstoot van zijn vloot verlagen. Daardoor kreeg de Swift een reeks mildhybridemotoren, een systeem dat Suzuki SHVS noemt. Het bestaat uit een geïntegreerde starter-generator (ISG) die werkt als een elektromotor op een spanning van 48 V. Zo kan energie gerecupereerd worden en later dienen om de prestaties een zetje te geven, maar ook niet meer dan dat.

In het geval van de Swift Sport werkt het systeem op basis van een 1.4 l turbomotor. De combinatie is 129 pk en 230 Nm sterk en wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Bij de Swift Sport gaat die kracht naar de voorwielen, want in tegenstelling tot de reguliere Swift is hier geen vierwielaandrijving beschikbaar.

Afmetingen

De Suzuki Swift is een ongezien lichtgewicht aan amper 790 kg. Dat is opmerkelijk voor een auto die 3,85 m lang, 1,74 m breed en 1,5 m hoog is. De wielbasis meet 2,45 m. In de koffer kan 265 liter bagage, uit te breiden naar 1.100 liter. De tankinhoud is goed voor 37 liter brandstof. Swift Sport is met 1.020 kg wat zwaarder dan een reguliere Swift door de uitgebreidere standaarduitrusting, maar daarmee blijft hij licht in vergelijking met concurrenten.

Varianten

Aan de top staat de Swift Sport, met een uitgebreide standaarduitrusting. De 1.2 kan je in GL kopen (met o.a. een manuele airco en moderne audio-installatie) en de keuze tussen 2WD of 4WD. De GL+ doet daar nog een multimediascherm bij, plus alu-velgen en achteruitrijcamera terwijl ook hier de keuze blijft tussen 2WD of 4WD. De GLX kan tot slot ook met automaat (CVT) besteld worden, en heeft standaard navigatie en een automatische airco.

Prijzen

In 2022 klokte de goedkoopste Swift (1.2 GL) af op € 20.199, de duurste 1.2 GLX kost € 23.199. Voor de Sport betaal je niet eens zoveel meer: € 23.974. Tweedehands heeft de Swift lang goed in de markt gelegenen dat merk je aan de prijzen. Voor een Swift van 10 jaar oud wordt ook nu nog zo’n € 8.000 betaald. De Sport is nauwelijks duurder, maar in zijn eerste paar jaren worden toch nog bedragen tussen € 17.000 en € 19.000 neergeteld.

Design

Buitenzijde

Tegenwoordig staat het zeshoekige radiatorrooster prominent in het front van de Swift. De bumper/spoiler krijgt nog bijkomende lichten, de koplampen plooien traditioneel om de hoeken over de wielkasten heen. Achteraan monden de flanken uit in forse wielkasten, wat de sportieve indruk die de Swift Sport wil maken versterkt. Een forse bumper met twee dikke uitlaatpijpen maakt het plaatje af.

Binnenkant

Binnen domineert het Japanse zwart. Een simpel maar effectief scherm stuurt de multimedia aan, terwijl verwarming en verluchting nog naar grote draaiknoppen luisteren. Het stuur is onderaan afgevlakt voor een sportieve look, en daarachter pronken twee grote klokken en een centraal minischerm. De middentunnel wordt gescheiden gehouden. De stoelen zitten zeker in de Sport prima, maar de achterbank is lastig neer te plooien.

Veiligheid

Voor een kleine auto kan de Swift voortreffelijk uitgerust wordenmet veiligheidsassistenten, al zijn die wel optioneel. Dode hoekwaarschuwing, automatisch remmen, adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren, achterruitrijcamera; het kan allemaal. ABS-remmen met remkrachtverdeler en ESP zijn natuurlijk wel standaard, net als 6 airbags. Euro Ncap gaf de Swift in 2017 slechts 3 sterren en viel vooral over het ontbreken van veiligheidsassistenten in de standaarduitrusting. Sindsdien heeft Suzuki die dan wel wat uitgebreid.

Alternatieven

Audi levert met de A1 Sportback een duur alternatief, er is de Mini zelf, evenmin echt goedkoop, de Ford Fiesta (ST), de Hyundai i20 (N), Abarth 595, Renault met de Clio (RS), Peugeot met de 208, Seat met de Ibiza... Er loopt in die klasse behoorlijk veel volk rond, om VW met de Polo niet te vergeten.

FAQ

Wat is het voordeel van een mildhybridemotor in de Suzuki Swift?
Een mildhybridemotor weet het verbruik en de uitstoot wat te drukken, zonder dat je toegevingen moet doen. Zo blijft de technologie betaalbaar en is het gewicht aanzienlijk lager dan dat van een full hybrid.
Is de Suzuki Swift een onveilige auto?
De Swift kreeg slechts drie op vijf sterren bij zijn botsproeven van de Euro NCAP. Volwassen- en kindbescherming viel nog mee, maar vooral het gemis aan actieve veiligheidsassistenten kostte de Swift sterren.
Waarom is de Swift Sport nauwelijks duurder?
De 1.2 l topversie (GLX) heeft, op een wat eenvoudigere motor na, dezelfde uitrusting als de Sport.

Beoordelingen voor Suzuki Swift

103 Beoordelingen

4,3