Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
talbot-solara-l-01.jpg

Talbot Solara

Interesse in een Talbot Solara

Talbot Solara tweedehands auto

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Talbot Solara- een comfortabele sedan

De Talbot Solara is een auto die niet zo heel lang is gemaakt, slechts een paar jaar heeft PSA dit model verkocht. Deze auto uit de jaren 80 was een van de laatste modellen van het merk Talbot. Je kunt dus alleen nog maar een Talbot Solara occasion vinden, maar dan moet het wel een gaaf exemplaar zijn. De Solara had namelijk redelijk vaak last van roestproblemen, waardoor en niet zoveel tweedehands Solara's in goede staat meer te vinden zijn. Maar misschien heb je geluk!

De Solara werd een van de laatste Talbot-modellen

Rond 1978 trok Chrysler zich terug uit Europa, wat voor PSA Peugeot Citroën een kans was om delen van Chrysler over te nemen. Dat betekende het begin van het einde van de merknaam Simca. Vanaf 1979 krijgen worden namelijk alle bestaande Simca modellen omgedoopt tot Talbot-versies. Eigenlijk was de Solara de sedan versie van de Chrysler / Talbot / Simca Alpine.

De overname was voor PSA meteen het startsein voor een grondige aanpassing van de bestaande modellen, waarbij upgrades een belangrijk speerpunt zijn.De Talbot Solara is één van de auto’s die de premium ambities moet gaan vormgeven. In het voorjaar van 1980 wordt deze 4-deurs sedan op de markt gebracht als de “Talbot Simca Solara”, waarna het model wordt omgedoopt in Talbot Solara en verder door het leven gaat onder deze naam.

De Talbot Solara was een vrij rechtlijnige auto, gebouwd voor een meer rechtlijnig tijdperk. De auto was drie centimeter langer dan de Alpine, maar het grootste deel van deze extra lengte werd ingenomen door de kofferbak, terwijl de beenruimte achterin slechts marginaal toenam. Binnenin was de auto vrijwel gelijk aan de Alpine hatchback en had een kofferbak van zo’n 350 liter. Het model kwam met twee benzinemotoren - een 1.3-liter en een 1.6 liter en kostte nieuw vanaf € 8.164.

De Solara was voor die tijd bijzonder goed uitgerust. De Solara had ook een aantal topversies, zoals de GLS en de SX. Deze auto’s waren voor die tijd uitstekend uitgerust en maakten de auto nog comfortabeler. Zo kreeg de GLS bijvoorbeeld elektrisch bedienbare ramen. In de topversie Solara SX zit bovendien een ritcomputer, cruise-control, stuurbekrachtiging, vier hoofdsteunen en zijn hoogwaardige bekledingsmaterialen gebruikt. Dat betekent ook dat de auto voor die tijd behoorlijk luxe was.

Modelwijzigingen voor de Talbot Solara

Na de introductie in 1980 kreeg de Solara een paar enkele upgrades qua uitrusting en techniek. Zo kreeg de GLS bijvoorbeeld nieuwe velgen en two-tone lak mee. In de Benelux-landen verscheen in december 1983 de Ultra, een goed uitgeruste speciale editie met metallic lak, lichtmetalen velgen en velours interieur. Toch wordt tijdens het midden van de jaren tachtig duidelijk dat voor de Solara het einde in zicht kwam. De matige bouwkwaliteit en roestgevoeligheid van de Solara en andere Talbot modellen is één van de oorzaken hiervan. In de laatste bouwjaren kreeg het model nog enkele optische wijzigingen van de fabrikant. Het chroom verdwijnt en maakt plaats voor accenten en matzwarte lijsten en de grille en bumpers worden in de carrosseriekleur gespoten. Maar uiteindelijk neemt PSA in 1986 volledig afscheid van de merknaam Talbot.

Vergelijkbaar: Volkswagen Passat B2 Coupé en Talbot Solara 1.3

De paardenkrachten zijn natuurlijk erg interessant bij dit soort vergelijkingen, dus daar beginnen we mee. In dit geval is het de Volkswagen Passat B2 Coupe met 55 pk die hier die 1 pk meer heeft dan de Talbot Solara, waardoor de Passat iets sneller is. Dankzij de extra pk's zal de Volkswagen Passat B2 Coupé ook wat efficiënter zijn bij bepaalde snelheden.

Qua lengte is de Volkswagen Passat B2 Coupe circa 1% langer dan de Talbot Solara. De extra lengte vind je terug in een grotere binnenruimte en meer kofferruimte. Hoewel de Volkswagen Passat B2 Coupe meer geschikt lijkt te zijn voor gezinnen of mensen die graag soepel willen rijden over grotere afstanden, spreekt de Talbot Solara rijders in de stad aan omdat de auto door de kortere lengte makkelijker te parkeren is.

De Talbot heeft dan weer wel een 71 mm langere wielbasis in vergelijking met de Passat. Hierdoor rijdt de Talbot Solara veiliger en heeft een betere stabiliteit. Bovendien beïnvloedt een langere wielbasis het comfortabel rijden in de auto.

Motoren

Het eerste model van de Talbot Solara heeft twee motoren: een van 1442 cc en 70 pk en de grotere 1592 cc motor met eveneens 70 pk. De 1.5 L benzinemotor wordt in de LS geplaatst, maar ruimt al spoedig het veld. De LS kan overigens ook uitgerust worden met de 1.6 L motor. De 1.6 motor wordt zowel met enkele als met dubbele carburateur geleverd. De meest krachtige 1.6 motor -met 1 dubbele Weber en 90 pk- is voorbehouden aan de luxere (en in Nederland iets later leverbare) versies, de Solara SX en GLS. De SX krijgt standaard een vijf-versnellingsbak van Citroën. De uitrustingsniveaus LS en GL krijgen een 1.6 motor met een enkele carburateur. Overigens is er ook een automatische transmissie leverbaar. Eerst alleen voor de SX, maar vanaf 1982 ook voor de GLS.

Uitrusting en opties

Solara

  • Voorwielaandrijving
  • Dagteller

Solara SX

  • Stuurbekrachtiging
  • Velours bekleding
  • Boordcomputer
  • Elektrische ramen

Opties SX:

  • Getint glas
  • Mistlampen
  • Lichtmetalen wielen
  • .

Een praktische auto voor de liefhebber

Een gebruikte Talbot Solara, mists roestvrij en in goede staat van onderhoud, is een leuke auto voor de liefhebbers van dit merk. De auto is groot genoeg om gebruikt te worden voor het halen en brengen van je kinderen, of om er mee naar je werk te rijden. De auto is van alle gemakken voorzien en toch nog heel betaalbaar als tweedehands auto.